Canyon Torque

Tompa08

Medlem
Canyon Torque
Nån här på forumet som rullar omkring på en Canyon Torque? Har tankar på att köpa mig en AM/FR hoj men vill inte betala de överpriser som vissa av de större märkena tar ut.

Hur funkar det att handla från Tyskland? Jag har läst den gamla canyon tråden men den blev så förvirrande.

Funderar på en 20" ram, det skulle passa mig bäst enligt wrenchsiencejag är 186 cm lång, vad tror ni?

Canyon Torque
Kolla att du valt rätt cykeltyp när du gör Wrenchscience kalkylen, är det en hardtail som är "förvald" kanske du får andra mått. (vi/jag har ofta direktlänkat till just hardtailberäkningen då många frågat efter hardtailstorlekar)

Har du ovanligt lång överkropp/armar så kanske 20" är rätt, annars låter det stort. Topprörslängden och "Overall reach"(topprörslängd+styrstamslängd) är de viktigaste måtten du ska gå efter.

/Leo

Canyon Torque
WZAAAAA!! Im here. :)

Min Torque 2 har storlek Medium, dvs 18½". Den finns även i 16½" och 20". Jag är lite drygt 180 cm och är toknöjd, har kört XC, Åre och BikePark.

Storleken Medium hade jag dels luskat ut själv, men fick även genom de mått man anger på Canyons sida när man beställer sin cykel.

Själva handlandet och leveransen gick i stort sett ut på att jag beställde via deras hemsida, betalade när cykeln var ihopsatt nere i Tyskland och fick den sen levererad hem.

Vad som dock är anmärkningsvärt är att cykeln gick via Schweiz samt att det tog 4 månader att få den. Ärendet med Schweiz är lite oklart men leveranstiden har att göra med tiden då jag beställde, sista mars = starten på säsongen. De som beställt samma hoj såhär års har bara behövt vänta en dryg månad.

Fråga gärna mer om det är nåt du undrar. :)

Edit: Låter som du i stort sett bestämt dig för hojjen, men för att dra en snabb recension tycker jag den är löjligt prisvärd men har en ev. nackdel i bakdämpningen som kan vara klurig att ställa in.

Har man för mjukt ställd dämpare så "försvinner" nästan en del av slaglängden, känns det som iaf. Den kan bli väldigt plush med bieffekten att man får en energislösande men fantastiskt bekväm XC-rigg. ;D Kör man grövre terräng med den settingen bottnar den dock för ofta. Det andra ändläget är att den är för hård och man kan bli tvungen att köra med för lite sag. Vad som väl balanserar detta är den fantastiska bakdämparen. Med rätt bottom-out och rätt tryck i piggybacken uppför sig cykeln väldigt fint.

En annan, men dock lättignorerad nackdel, är att man kan råka ut för Skoda-syndromet med den här hojjen. Män med mindre penis och dubbelt så dyra, nästan likvärdiga cyklar sätter lappar på din rygg där det står "sparka mig" osv. Händer detta är det bara att kontakta mig så köper vi en varsin Bullit eller SX-Trail-ram, flyttar över alla komponenter och bjuder sedan våra banemän på Bio 100 gånger.

Senast redigerad av en moderator:
Canyon Torque
Kalas! Det är alltid bra med svar från folk som vet. Då är frågan bara vilken storlek man ska ta... 18½ eller 20" Jag har alltid åkt cannondale när det gäller mtb och då har jag haft L ramar men upplevt dem som väldigt korta. Har alltid varit tvungen att ha sadeln längst bak och den längsta orginal styrstammen. Därför funderar jag på om 20" skulle passa.
Jag såg att det finns lite olika varianter att välja på också. Torque 1 och 3 skulle vara lite mer inriktade mot FR medan 2 och Ltd skulle vara lite mer AM. Jag vill ha en hoj som man både klarar av att cykla uppför berget med och sen åka bekvämt utför.

Canyon Torque
Carl skrev:
-------------------------------------------------------
> WZAAAAA!! Im here. :)
>
> Min är Medium, dvs 18½". Den finns även i 16""
> och 20". Jag är lite drygt 180 cm och är
> toknöjd, har kört XC, Åre och BikePark.
>
> Storleken Medium hade jag dels luskat ut själv,
> men fick även genom de mått man enger på
> Canyons sida när man beställer sin cykel.
>
> Själva handlandet och leveransen gick i stort
> sett ut på att jag beställde via deras hemsida,
> betalade när cykeln var ihopsatt nere i Tyskland
> och fick den sen levererad hem.
>
> Vad som dock är anmärkningsvärt är att cykeln
> gick via Schweiz samt att det tog 4 månader att
> få den. Ärendet med Schweiz är lite oklart men
> leveranstiden har att göra med tiden då jag
> beställde, sista mars = starten på säsongen. De
> som beställt samma hoj såhär års har bara
> behövt vänta en dryg månad.
>
> Fråga gärna mer om det är nåt du undrar. :)

Är inte Medium 18", eller är den 18,5" i verkligheten? I specen står det 457mm = 17,99".

Canyon Torque
Jag har bara för mig att M är 18½, men enligt måtten borde den ju heta 18", visst.

Skillnaden mellan Torque 2 och Torque 3 är bakväxeln och hjulen. Ämnar du köra DH-mässigt bör du ta en Torque 3 med DT-fälgarna de är nog rejälare än de Sun SOS som sitter på "tvåan". Jag gjorde en bula i min framfälg i Åre under veckan jag var där, jag hoppas du slipper lära dig den läxan, köp "trean" med tyngre fälgar eller åk inte till Åre. ;) Jag tror trean är ett knappt kilo tyngre än tvåan pga fälgarna. Den har även en X.0 bakväxel, "The mother of all bakväxlar" som man kan blinga rätt hårt med.

Canyon Torque
Carl skrev:
> Skillnaden mellan Torque 2 och Torque 3 är
> bakväxeln och hjulen.

Inte hela sanningen. Torque 3 har en Fox 36 VAN RC2, inte TALAS RC2. Van är 160mm och coil, om jag inte minns fel. Talas är väl 130?-150mm slaglängd och luftfjäder. Vad jag minns iaf.

Torque 1 och 3 har samma gaffel, samt Torque 2 och Torque limited har också samma gaffel. Lite skumt..

Canyon Torque
Tompa08 skrev:
> Då är frågan bara vilken storlek man ska
> ta... 18½ eller 20"

Jag hade troligtvis tagit 18½, jag är ~185 lång. 20" låter galet stort för den sortens cykel och din längd. Själv kör jag en 18" Kona Coiler som är precis lagom för mig, hade verkligen inte velat haft en större... 20" låter kanske lagom (om inte lite mycket?) för en XC-mtb, men jag tycker det låter jättestort för en med ~150mm slaglängd...

Canyon Torque
Angående att köra DH mässigt så tror jag inte att det är min primära körstil än så länge ;) Har mest kört XC förut men vill prova på att leka lite mer i skogen då jag varken har tid eller lust att satsa på någon seriösare XC cykling längre.

Tanken är väl att hänga på till Hellas med er andra och även köra lite i skogarna kring Mora om somrarna.

Hur stora är egentligen skillnaderna i gaffeln och bakdämpningen mellan 2:a och 3:an, är det en motiverad prishöjning på 100 euro?

Carl du hade en M hur lång är du?

Canyon Torque
Om jag inte är ute och cyklar så mäter väl canyon sina hojar från centrum vevlager<->slutet sadelrör tillskillnad från andra som brukar mäta centrum vevlager<->centrum överör. ?

Det brukar göra en 2" ungefär.

Canyon Torque
Alla har samma bakbämpare så där skiljer det inget.

Framgafflarna på T3 och T1, FOX 36 VAN är lite tyngre än T2 och LTD:s FOX 36 TALAS. VAN-gafflarna har lite längre slaglängd (160mm istället för 150mm) och är lite "rejälare" med stålfjäder istället för luft vilket även ger mer linjär fjädring än den progressiva fjädringen i en luftgaffel.

En funktion som finns på TALASgafflarna men inte på VAN är justering av slaglängden 130-150 mm.

Jag är runt 184 cm lång tror jag.

Edit: Skillnaden mellan VAN och TALAS-gaffeln handlar alltså inte om att den ena är "bättre" än den andra. Snarare så är VAN-gaffeln är lite robustare och ämnad för FR medan TALAS kanske passar bättre om man vill använda den över ett bredare spektra, den är näästan lika mycket FR som VAN, men kan även bli en 130mm XC/AM-gaffel. Priskillnaden mellan T2 och T3 ligger också i fälgarna och bakväxeln.

En X.9 kostar typ 6-700 i butik medan en X.0 går på drygt 2 laxar.

Canyon Torque
Jomenvisst.

geometrie_mtb_fully.gif

A-måttet på min hoj (mätte just) är drygt 18". Mäter jag till centrum på toppröret så blir den 13" pga dess kraftiga sluttning. : )

Canyon Torque
Hehe, från de galna tyskarnas hemsida:

Torque 2:
Ready for any trail. The Torque 2 shares the same robust Fact 8 all-mountain chassis as the rest of the Torque series. The High-quality FOX shocks provide a lively yet well controlled ride and as with every Torque model the Torque 2 is ready for any condition. This bike features great components such as a durable SUN wheelset and Syntace cockpit. The Shimano Deore LX M580 crank with Hollowtech II technology transfers your strength directly to the rear wheel and guarantees effortless shifting performance. The Lutz Scheffer designed Torque geometry features a central seating position and adjustable spring travel for nimble handling in rough conditions. The Torque 2 gives you the freedom to ride trails you only dreamed of before... and it will change the way you look at the trail

Torque 3:
Introducing the Torque 3... think of it as the Torque with the biggest balls! Built for taming the steepest mountain terrain the Torque 3 uses the super responsive FOX 36 Van RC2 with 160 mm spring travel. DT Swiss 6.1 rims and the Schwalbe Big Betty tires suck up the hardest hits and provide maximum control while the Avid Juicy 7 brakes help keep you on the trail. The cockpit is more freeride specific with shorter Syntace Superforce stem (75 mm with size M) and the Syntace Lowrider handlebars provides agile handling, without being too nervous. The Torque seat tube is designed to allow you to drop the seat way low at any time. Even with all this freeride equipment the Torque 3 is a great performer when it comes to climbing back to the top.

Här presenterar de ju klart vem som har störst ballar. Jawohl!

Edit: Att jag inte kan hålla fingrarna i styr!

Till nästa års Åreresa skall styrstammen bytas mot en myycket kortare, med mer stigning och jag skall moffa i så feta däck jag får plats med. Årets Åremodifikation sträckte sig inte längre än kapning av sadelstolpen så jag kunde få ner sadeln i botten.

Canyon Torque
Carl skrev:
> Här presenterar de ju klart vem som har störst
> ballar. Jawohl!
>
jesus.gif

Canyon Torque
Carl skrev:
> Hehe, från de galna tyskarnas hemsida:
> Torque 3:
> Introducing the Torque 3... think of it as the
> Torque with the biggest balls! Built for taming
> the steepest mountain terrain the Torque 3 uses
> the super responsive FOX 36 Van RC2 with 160 mm
> spring travel. DT Swiss 6.1 rims and the Schwalbe
> Big Betty tires suck up the hardest hits and
> provide maximum control while the Avid Juicy 7
> brakes help keep you on the trail. The cockpit is
> more freeride specific with shorter Syntace
> Superforce stem (75 mm with size M) and the
> Syntace Lowrider handlebars provides agile
> handling, without being too nervous. The Torque
> seat tube is designed to allow you to drop the
> seat way low at any time. Even with all this
> freeride equipment the Torque 3 is a great
> performer when it comes to climbing back to the
> top.
>
> Här presenterar de ju klart vem som har störst
> ballar. Jawohl!

Den där hojen är lätt mest FR-hoj per krona. Skulle vara riktigt skoj att prova en sådan för att se hur ramen känns!

Canyon Torque
Så då har jag snackat med Marco på Canyon och enligt honom finns både Torque 2 och 3 kvar i lager i strl M och L. Nu blir det svårt här... Leveranstiden skulle vara 4 veckor. Funderar på att beställa imorrn så nu behöver jag de sista råden. Om man har tänkt att köra lite mer Trail och Am än ren FR så verkar 2:an vara ett bättre väl med mindre slaglängd fram och något lättare vikt. Vad tror ni som vet?

Canyon Torque
Tompa08 skrev:
> Så då har jag snackat med Marco på Canyon och
> enligt honom finns både Torque 2 och 3 kvar i
> lager i strl M och L. Nu blir det svårt här...
> Leveranstiden skulle vara 4 veckor. Funderar på
> att beställa imorrn så nu behöver jag de sista
> råden. Om man har tänkt att köra lite mer Trail
> och Am än ren FR så verkar 2:an vara ett bättre
> väl med mindre slaglängd fram och något
> lättare vikt. Vad tror ni som vet?

Det tycker jag verkar vettigt. Jag funderade ju på en Torque (stod mellan den och Coilern) och det var just Torque 2 jag tyckte var vettigast för just det du beskriver.

4 veckor är inte så farligt, om det nu bara blir 4 veckor =)

Canyon Torque
Oj, svårt. Det rör sig om 1 cm eller ca 6% skillnad i slaglängd, den skillnaden kan man nästan späda ut med att byta däck. Jag tror Coil vs. Air och justerbar slaglängd väger mer i detta sammanhang, och vikten som du skriver.

Förutom att jag gillar den progressiva fjädringen så är anledningen till att jag valde luftfjäder ganska subjektiv. Jag gillar helt enkelt (viktmässigt) lättare lösningar och avancerad teknik. Sen tror jag den passar bättre till min användning av cykeln, typ 75% XC, 15% BikePark och 10% DH.

Farligt att ge tips, men jag skulle nog rekommendera luftgaffeln. (Så vi kan utbyta gaffeltryck i framtiden)

: )

Canyon Torque
Precis 4 veckor kan ju vara allt ifrån 3-12 veckor enligt mina erfarenheter när det gäller internetbeställningar från utlandet =) Men ni som beställt från Canyon har allting fungerat smärtfritt för er?
Som det ser ut nu så lutar det åt 2:an dels för att jag anser mig inte behöva all slaglängd och att den är något lättare att trampa runt med.

Canyon Torque
Förutom att min ram som jag beställde i februari och fick i juli blev jätteförsenad och att de inte talade om att det var försenat förrän när den skulle ha levererats trots att de mycket väl visste om att det skulle bli försenat... (puh!) så har det funkat ypperligt att ha med Canyon att göra.

Och köper du nåt som finns i lager så går det nog utmärkt. Men vad betyder "finns i lager"... förmodligen inte att den står klar och kan skickas imorgon; snarare att de har alla delar hemma och kan smäcka ihop den och skicka inom fyra veckor.

Canyon Torque
Jag beställde min hoj i slutet på juli och fick den i slutet på förra veckan. Nu var det visserligen inte en Torque men det kanske ändå ger en hint om leveranstiden. Meddelad leveranstid var 5 veckor och blev kanske något längre.

Canyon Torque
Är du säker att du inte vill vänta på 2007 modellen?
Lite lättare
Bättre kinematik sägs det
Lyric gaffel (two step)
Formula skivbroms
Kapning av sadelstolpen kommer inte behövas
eftersom du får ner sadeln i botten från början.

Eller kanske FRX modellen?

Lycka till med köpet!

Tompa08 skrev:
> Så då har jag snackat med Marco på Canyon och
> enligt honom finns både Torque 2 och 3 kvar i
> lager i strl M och L. Nu blir det svårt här...
> Leveranstiden skulle vara 4 veckor. Funderar på
> att beställa imorrn så nu behöver jag de sista
> råden. Om man har tänkt att köra lite mer Trail
> och Am än ren FR så verkar 2:an vara ett bättre
> väl med mindre slaglängd fram och något
> lättare vikt. Vad tror ni som vet?

Canyon Torque
Ted_B skrev:
> Vad menar du med bättre kinematik?

De har ändrat i geometrin i länkaget för bakdämparen.

Staffan

Canyon Torque
Kinematik

Intressant ord att använda om en cykels bak-fjädrings/dämpnings-utformning. Genom alla mekanikkurser har det för mig betytt att man studerar kroppars rörelse utan hänsyn till krafter. Men handlar det inte mer om hävstänger och moment och momentancentrum och hela faderuttan när man studerar FS-ramars geometrier och egenskaper. Då kan man ju lika gärna kallas det geometri så alla förstår. Men jag kan ha fel iofs, jag är inget mekanikgeni.

:)

Canyon Torque
Fortfarande osäker på storleken om man jämför med min gamla c-dale som jag tyckte var för liten och iofs var en HT så skiljer det inget i måtten mellan sadelstolpen och styret (L) 62,5mm - 62.2mm. Men ändå tycker tycker ni att jag ska gå ner en ramstorlek?

Vill ju inte köpa på mig fel ramstorlek när det ändå handlar om så mycket pengar.

Canyon Torque
Tompa08 skrev:
> Fortfarande osäker på storleken om man jämför
> med min gamla c-dale som jag tyckte var för liten
> och iofs var en HT så skiljer det inget i måtten
> mellan sadelstolpen och styret (L) 62,5mm -
> 62.2mm. Men ändå tycker tycker ni att jag ska
> gå ner en ramstorlek?
>
> Vill ju inte köpa på mig fel ramstorlek när det
> ändå handlar om så mycket pengar.

Jág kan verkligen förstå att den känns liten om den är 62,5mm lång. ;)

Canyon Torque
No_Jah skrev:
> Tompa08 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fortfarande osäker på storleken om man
> jämför
> > med min gamla c-dale som jag tyckte var för
> liten
> > och iofs var en HT så skiljer det inget i
> måtten
> > mellan sadelstolpen och styret (L) 62,5mm -
> > 62.2mm. Men ändå tycker tycker ni att jag ska
> > gå ner en ramstorlek?
> >
> > Vill ju inte köpa på mig fel ramstorlek när
> det
> > ändå handlar om så mycket pengar.
>
>
> Jág kan verkligen förstå att den känns liten
> om den är 62,5mm lång. ;)

HAHA skrev fel mått får skylla på långa arbetsdagar o lite sömn... man jag vill fortfarande ha ett svar... =)

Canyon Torque
Det där är svårt. Jag är inte så bevandrad inom ramstorlekarnas förlovande land.

Men betalar du en tågresa Linköping - Sthlm så kan du få prova min! :)

Canyon Torque
Carl skrev:
> Det där är svårt. Jag är inte så bevandrad
> inom ramstorlekarnas förlovande land.
>
> Men betalar du en tågresa Linköping - Sthlm så
> kan du få prova min! :)

Det bästa hade ju varit om man hade hittat nån lite närmare ;) men vad finns det som är jämförbart, Enduro? Jag har alltid gillat lite större hojar och har aldrig haft problem att knixa runt dem i skog eller när det går fort och är stökigt. Det blir nog en 20" trots allt. De var det canyon rekommenderade också.

Canyon Torque
Min torque kommer snart hem.. Jag ringde Canyon och de trodde att jag skulle ha den före nästan helg.
Då finns det en i sthlm som du kan få provköra.
Det e för övrigt en Torque 1 storlek M.

Canyon Torque
Daniel410 skrev:
> Min torque kommer snart hem.. Jag ringde Canyon
> och de trodde att jag skulle ha den före nästan
> helg.
> Då finns det en i sthlm som du kan få
> provköra.
> Det e för övrigt en Torque 1 storlek M.

Det vore helt perfekt! Hör jättegärna av dig sen när du har fått hem hojen!

Canyon Torque
Jaha då ska man beställa sin Torque då... Min fråga nu är hur lång tid brukar det ta innan de drar summan från kontot om man betalar med VISA kort? Kan man betala på andra sätt?

Canyon Torque
Tompa08 skrev:
> Jaha då ska man beställa sin Torque då... Min
> fråga nu är hur lång tid brukar det ta innan de
> drar summan från kontot om man betalar med VISA
> kort? Kan man betala på andra sätt?

Jag betalade min med VISA och de drar pengarna när cykeln är monterad och klar för att skickas. Tror att pengarna reserveras på kontot så snart de börjar bygga cykeln. Tyckte det känndes så för mig i alla fall. Mina pengar reserverades iaf ca en vecka innan jag hade cykeln hemma hos mig.

Canyon Torque
Nu har min kommit hem!!
Precis som gaisan säger så reserverar dom pengarna när cykeln är färdig att skickas.
Sen dröjde det 7 dagar att få hem den.

Bilagor

• Canyon Torque 1 vga 007.jpg
    Canyon Torque 1 vga 007.jpg
    67.8 KB · Besök: 20
  • Canyon Torque 1 vga 008.jpg
    Canyon Torque 1 vga 008.jpg
    63.2 KB · Besök: 27
  • Canyon Torque 1 vga 009.jpg
    Canyon Torque 1 vga 009.jpg
    52.2 KB · Besök: 24
  • Canyon Torque 1 vga 010.jpg