Canyon Ultimate cf - bra cykel?

cykeltjuven

Ny medlem
Vilka är era intryck av cykeln, Canyonägare? Beror det på cykel eller cyklist att inga Canyonhojar placerar sig högst upp på lvg-tävlingar i Sverige?

morango skrev:
-------------------------------------------------------
> Mest racer för pengarna..

Vadå "mest"?

JT skrev:
> morango skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mest racer för pengarna..
>
> Vadå "mest"?

Som en Skoda ungefär ;-)

cykeltjuven skrev:
> Vilka är era intryck av cykeln, Canyonägare?
> Beror det på cykel eller cyklist att inga
> Canyonhojar placerar sig högst upp på
> lvg-tävlingar i Sverige?

Tror det beror på att de flesta elitklubbar/lag har nåt deal med nån "lokal" cykelbutik. Ex team cykelcity, skulle ju vara märkligt om dom åkte på cyklar som inte säljs i butiken. Folk som köper cykel för egna pengar kanske köper en canyon...men om man är i sitsen att betala sin cykel själv är man inte tillräckligt bra för att vara i topp på elittävlingar.

InlineOla skrev:
> men om man är i sitsen att betala sin
> cykel själv är man inte tillräckligt bra för
> att vara i topp på elittävlingar.

Fan oxå. Om jag nu bara kunde få någon att betala min cykel...

cykeltjuven skrev:
> Tack för era alltid lika väl underbyggda svar!

Du kommer ju ändå bara sno en...

Jag är nu inne på min tredje Canyon Ultimate CF. Nä förresten det är banne mig min fjärde i och med den SLX som jag byggt nu under vintern (har för övrigt även en Grand Canyon Ltd skogshoj).
Det bör väl kunna tas som ett gott tecken om man som jag upprepat köper cykel från samma tillverkare, med egna surt förvärvade och hårt beskattade pengar. Jag har varit helnöjd med mina Canyon Ultimate.

Cadel Evans blev ju som sagt världsmästare 2009 på en SLX så nog duger den rätt hyffsat även åt en inkapabel och kass cyklist som undertecknad. Är man dålig beror det då i alla fall inte på hojen. Ramen känns oerhört lätt och riktgt styv. I de tyska tester jag sett, ligger den i topp på både styvhet och bekvämlighet. Det känns också när man cyklar, den är väldigt fin i responsen. Jag tror för övrigt på InlineOlas förklaring om varför man inte ser fler på svenska elittävlingar.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> cykeltjuven skrev:
> -----
> > Tack för era alltid lika väl underbyggda
> svar!
>
>
> Denna rr, där en av cyklarna utgjordes av en
> Ultimate CF 7.0, kanske ge lite mer info:
>
> http://www.ajpj.se/JTT_2007.html

Vilken fantastisk RR! Härligt att läsa.

På slx har man lagt väven lite annorlunda vilket ska ge mer komfort och styvhet. Den har även den lättare gaffen. Cf evo är samma ram som cf men med en lättare gaffel.

Bang skrev:
> På slx har man lagt väven lite annorlunda vilket
> ska ge mer komfort och styvhet. Den har även den
> lättare gaffen. Cf evo är samma ram som cf men
> med en lättare gaffel.

Det är dyra gram. Ca 207 kr/g (räknat på ramens viktskillnad), ungefär som fultjack på plattan!!
Nån som vet vad mer komfort och mer styv betyder?? Jag menar, skulle jag cykla 10km/h snabbare eller som jag misstänker ca 0,0000001 ?

Senast redigerad av en moderator:
cykeltjuven skrev:
> Vad har en sådan SLX-ram för livslängd innan
> den börjar att mattas?

Kolfiber mattas inte som metalliska material, så länge ramen är oskadad ska den hålla specefikationerna den hade vid leverans :-) Att byta kolfiberram gör man bara för att det har kommit lättare och styvare uppföljare, ramen i sig kommer hålla längre än du ! T

Kolfiber "mattas" väl inte ut om den sköts på rätt sätt.

Sedan bör man också komma ihåg att vill man ha Färg på sin cykel tillkommer det kanske mellan 50-100g.

Det där med dyra gram, tell me about it. Har du en cykel som ligger runt 6.3 å du ska ner till typ 5.9 lovar jag dig att det kommer bli svindyrt! Har man en cykel redan på 6.3 finns det typ max 100g per komponent att tjäna bortsett från hjul, ram å vevparti typ. Säg att du har en stolpe på 147g å ska du käna lite mer gram får du typ köpa en schmolke för knappt 4.000:- som väger in under 90g. Sedan kan man gå vidare till styre å göra samma sak, för att tjäna säg 45g får du lägga en mellanskillnad på typ 2500 på det du har idag osv osv. Att köpa lätta grejer behöver inte vara svårt eller speciellt dyrt att hamna under 6.9, men ska det bli überlätt finns det inte så mycket å välja på när man ska ha ssadelstolpar under 90gram, däck under 200g, hjulpar under 1.000g sadlar under 90gram :) Å SLX är en väldigt fin ram men lite lättare å lite styvare men om det sedan är värt det för oss dödliga det får man avgöra själv. Men kper man en sådan så står det ju faktist SLX på den :)

Kolla bara vad ett par LEW eller Lightweigt kostar & väger mot liknande hjul i utseendet typ Zipp 404, Bontrager, Edge mm. Skiljer typ 300 men kostar dubbelt så mycket typ,
.

GöranH skrev:

> Cadel Evans blev ju som sagt världsmästare 2009
> på en SLX...

Hittade denna :)

1.jpg

Bang skrev:
> SLX
> är en väldigt fin ram men lite lättare å lite styvare

Är du säker på att den är styvare?

/Håkan

GöranH skrev:
> Hmm jag ger mig.
> Fast det är rätt intressant, undrar vad
> anledningen är till att han inte körde SLX.

SLX Team edition & CF EVO Frameset Team Edition ser likadana ut. Den som är på bilden ovan Kan alltså vara en SLX. Jag vet ej. det skiljer ju också lite i baktriangel då SLX har lite sponsornloggor. Dock är det inte Ultimate CF då den har en annan framgaffel och lite extra plotter vid sadelröret.

När jag tar upp båda två å jämför ser jag ingen skillnad. Men det diffar ju 40gram emellan. Så skillnanden kan ju inte vara enorm dessa två emellan om det nu är skillnad.

Köper du SLX team komplett ser ramen & lackeringen identiska ut.

SLX Team komplett cykel = Ultimate CF Pro hittade ingen viktangivelse
SLX ramset = Ultimate CF SLX 890g
Ultimate CF Evo ramset = Ultimate CF Pro 920g

Uj uj uj, svårt att få konkreta svar.

HåkanC skrev:
> Bang skrev:
> -----
> > SLX
> > är en väldigt fin ram men lite lättare å
> lite styvare
>
> Är du säker på att den är styvare?
>
>
> /Håkan

Från artiken på Happy:

Skillnaden mot tidigare toppmodellen CF är en annan läggning av kolfibern vilket sägs spara cirka 70 gram i vikt. Samtidigt som SLX enligt Canyon ska vara styvare och mer komfortabel än föregångaren.

NiclasY skrev:
> Varför kan inte Canyon leverera en 17graders
> styrstam till pöbeln också:-(

Varför kan inte Canyon tillverka en ram som är lägre fram så man slipper köra så brant styrstam?

Äsch, det finns ju 379 andra ramtillverkare som har alldeles för korta styrrör. Och så höga är dom ju ändå inte. Man vill ju inte behöva köra med stammen uppåt. :) Min hoj har för övrigt ett styrrör på 214mm. Det är lagom.

Tillbaka
Topp