Carbon ramar från Taiwan!

PedalForce RS nedan, från deras egen hemsida:

rs.jpg ht=480

Ramen från Taiwan som är den ram som tråden ursprungligen handlade om, nedan:

carbon1.jpg ht=480

Det som skiljer verkar vara storlekar som erbjuds och sadelstolpsdiameter.

Har inte förväntat mig att få en Scott Addict, Cervelo R3 eller en Seven Diamas för ca 3100 kr (310 dollar) plus frakt. Men förhoppningsvis får no name ramen duga tills jag får råd till något roligare i grå metall.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> fattar inte riktigt vad problemet är, ramen finns
> ju på bild i första inlägget och har funnits
> där från början.

exakt, jag har bara sett den ramen hela tiden, de andra ramarna är från folk som vill hijacka tråden o köpa(sälja?) andra ramar :P

>Tommy, taiwanfabriken har en titanram. :)

Jo jag har sett den. Tyvärr ser den inte lika rolig ut som kolfiberramarna som tillverkas där, och den tar inte konventionellt styrlager heller. Fiber från Taiwan, titan från USA, det är min ståndpunkt. (finns ju iofs kolfiberramar som tillverkas i EU/USA också, men de ramarna kostar mellan 30-70 tkr)

Soul Bikes nedan verkar ha trevligare titanramar (om man vill ha dem från Asien) med dekalschema som påminner "lite" om Moots.

<http://www.bikesoul.com/framedivision.html>

Tack tommy för att du "styr" upp lite med de olika bilderna, mitt nästa inlägg skrev jag för ett tag sedan men glömde skicka.
Jag skyller på att jag är ny på forumet och lite oerfaren ;)

Senast redigerad av en moderator:
Skogling skrev:
>Jag håller med, dom ser ganska olika ut fatiskt. Kan inte taiwanesen skicka en bild på hur den >faktiskt ser ut ? Man blev ju plötsligt tämligen mindre intresserad... :o

Det är helt olika ramar som jag och Hagge "erbjuder", jag vet över 10 olika Taiwanesiska företag som tillverkar carbon ramar! Det finns säkert många många fler. Och kvaliten är säkert väldigt skiftande.

Varför jag just fastnade för den ramen jag har högst upp på sidan är : När jag såg pedalforce ramen, så tyckte jag den var väldigt lik en av ramarna jag tidigare kollat på.
Det var Arix som tillverkade den, och då tog jag kontakt med dom ;)

Här en den ramen som jag "erbjuder" för 310$+ frakten (som jag fortfarande inte vet).
carbon1.jpg ht=480

Och här är pedalforces ram+ information
rs.jpg ht=480

The RS is made from ultra high modulus Torayca M30S carbon fiber. It is slightly heavier than the QS2 (by about 50 g) but stiffer than the QS2 at the bottom bracket, head tube and chainstays (laterally). Compared with the QS2 (which is already plenty stiff), the extra stiffness of the RS is normally not apparent. But while the QS2 gives a more forgiving and comfortable ride, the RS is meant for powerful riders who like to sprint and do fast climbs and descents where every bit of extra stiffness helps.
Pris : 800$

Tilläggas ska, jag kan ju inte säkert veta att det är samma ram.
Men det är vad jag tror och hoppas!

310 + frakt är ett orimligt pris att räkna på.

Som Daner påpekade i en annan tråd kommer det med största sannolikhet att bli dryga 30 % påslag på 310+frakt. Å så tillkommer engaffel för kanske 150 dollars. Var e vi nu i pris?

(ram+gaffel+frakt)*tull å moms = visst säkert ett ok pris men vad får ni egentligen för pengarna. Allt som blänker är inte vridstyvt å lätt.

danne,
muntergök :)

om man bortser från frakten så kommer ramen kosta strax under 3000:- inklusive tull och moms. frakten (som också åker på tull och moms) är som sagt tidigare förstås avgörande.

jag tror alla som sitter och irriterar sig på oss som är intresserade kan vara lugna, vid det här laget är det nog ganska klart för alla som läser här att detta är en chanstagning. så ta det lugnt, ta ett par djupa andetag, så ska ni se att allt blir bra.

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Man blev ju plötsligt tämligen
> mindre intresserad...

Vänta lite nu.. Du har väl redan en ganska hyfsad ram?

Ja ja skall inte byta ram. Bara att den verkade vara ett sånt kap den där ramen. Men JAG skall INTE byta. Det är lugnt Markus F... ;o)

att ngt litet svart alltid är så syndigt läckert.. klart intresserad om och när det blir dax för affär... ngt kul ska man väl ha att se fram imot

Hej igen! Fick nya svar från Taiwan idag.
Mina frågor var åter igen fraktkostnader,priser om Titanramen,geometrier för alla ramstorlekar.
Tänkte att det var lika bra att ni fick se vad der svarade ;)
Fraktkostnaden missuppfattade han mig med, men det kommer imorgon lovade han!

From arix:
Dear Christoffer,

Thanks for you mail today,

Re: RR9800
Please see as attached 2 frame drawings for RR9800

Re: Titanium frame
It is welding type, so we can accord to your drawing geometries to do for you, do you have any drawing available?and we can make quotation for you.

Re:AKFO-03-F-3KP and AKFO-05-M-12K
Please see as attached photos.

Jag fattar inget! ramen ska ha artikelnummer akfm03-53-sl enligt arix och bildern. Storleks pdfen visar artikelnr. rr9800 vilket är en annan ram. Pdfen med ritningen är troligen för rr9800 som arix kallar arix-acb-005-56cm. Det blir liksom svårt att välja storlek.

akfm03 53 sl verkar vara helt rätt ram i alla fall om man googlar artikelnummret./lasse

Tillbaka
Topp