Centerlock eller sexbultsfäste

fördelen med centerlock är att du kan använda adapter och köra med sexhålsskivor. Det går såvitt jag vet inte åt andra hållet.

hakanf skrev:
-------------------------------------------------------
> fördelen med centerlock är att du kan använda
> adapter och köra med sexhålsskivor. Det går
> såvitt jag vet inte åt andra hållet.

Fast behovet av det är ju ganska begränsat eftersom de flesta skivor finns med sexhålsfäste. Att blanda är ingen bra idé eftersom en adapter medför extra vikt.

Det finns bra skivor till bägge standarderna så min rekommendation är att fokusera på vilket nav du vill ha och sedan välja en passande skiva. Centerlock har jag för mig blir lite lättare men utbudet av skivor lite mindre.

hakanf skrev:
> fördelen med centerlock är att du kan använda
> adapter och köra med sexhålsskivor. Det går
> såvitt jag vet inte åt andra hållet.

Visst finns det adapters åt båda hållen, men 6 bult känns överlägset.

OskarH skrev:
> Visst finns det adapters åt båda hållen, men 6
> bult känns överlägset.

Varför då?

Johan A skrev:
> OskarH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Visst finns det adapters åt båda hållen, men
> 6
> > bult känns överlägset.
>
> Varför då?

ja, pröva me argumentet att till sexbults finns det kanske 25 olika tillverkare av skivor att välja på, till centerlock finns det, ja egentligen bara en att välja på. fördelen med centerlock är väll att de är lätta att montera, men hur många här plockar av sina skivor så ofta att det är ett problem att lossa sex stycken skruvar till en skiva? ända egentliga fördelen me centerlock är väll att nav flänsarna sägs komma längre ut, men samtidigt brukar det inte vara nå problem att få ett hjul starkt me ett nav för sexbults system heller

Jensen skrev:
> ja, pröva me argumentet att till sexbults finns
> det kanske 25 olika tillverkare av skivor att
> välja på

Så om man bara behöver skivor från en tillverkare kan man alltså lika gärna köra centerlock?
;o)

Alltså det jag skrev tidigare fast jag bara nämnde nav och inte skivor.

Allvarligt talat, jag har både och på mina olika cyklar och den cykeln med sexbult sitter det Avid Juicy-5 bromsar på med Avidskivor. Vad vinner jag på att köra med ett annat märke på skivorna? Är det olika stål eller några andra egenskaper? För annars är det ju helt ointressant att det finns 25 olika märken. Om man inte vill ha en valmöjlighet med samma funktion och resultat då.

Jag märker alltså ingen skillnad mellan mina Avidskivor och mina Shimanoskivor, därav frågan.

Jag har Centerlock-nav men önskar att jag hade skivor med sex skruvar så jag kunde välja lättare och sexigare skivor än shimanos grejjer, då hade det vart Hope för hela slanten :-)

Men hade utbudet av skivor varit lika så hade jag nog tyckt att bägge systemen var OK, med en montagefördel för centerlock.

Är det nån som vet vilka nav som är lättast så man kunde kika på nettovikten hos nav + skivor?

Tror jag ska kika in hos DT och se om dom har viktangivelser.

Fins det någon mer än Shimano som tillverkar centerlock-skivor?

.

Fiber (fd DanielReimer) skrev:
> hm. CL nav kan använda adapter. CL nav är
> lättare inkl. 6bultsskiva och adapter än dito
> 6bultsnav. /Danne

Ser ut som du har rätt, åtminstone det jag har som hastigast rotat rätt på:

DT 240 bak IS = 268 gr
DT 240 bak CL = 257 gr

11 gram lättare

XTR SM-RT96 160 mm skiva 136.3 gr
Avid Clean Sweep 160 mm skiva 118 gr + 13 gr för skruvarna = 131 gr

Ovanstående exempel ger att IS väger 5,7 gram mer

fast då jämför jag vassaste CL mot mainstream IS.

Kastar vi in en 18 gram CL till IS adapter från DT så blir det tyngre, fast det är ju inget som kröker rumtiden.

Beeblebronx: Du måste ta med vad centerlock-muttern väger också i dina jämförelser. Den ingår nog inte i vare sig nav eller skivans viktangivelse.

Beeblebronx: Vilken cl-adapter väger 18g? Vad ja vet är DTs lättast med 25?g men rätta mig om jag har fel.

Vikt och valfrihet handlar väl 6-bults om. Finns ju väldigt många lättare skivor än Avid. Bara min Hope floating rotors väger mycket mindre än XTR centerlock. Skiljer ungefär 20g inkl skruv. Sen finns det många lättare skivor med som Alligator, Stans, alla nya lätta aluskivor med mera.

(Sen kan man byta skruvar också. Min Marta bakbroms med aluskruv är lättare än frambromsen med stålskruv.) 12 Skruvar i skivan väger också en del.

/Danne

Vad gör man om man är mitt ute i skogen och råkar skeva en skiva om man har centerlock? Har man sex-bult så är det bara att skruva av skivan med torxnyckeln man har med sig.

pbeijer skrev:
> Vad gör man om man är mitt ute i skogen och
> råkar skeva en skiva om man har centerlock? Har
> man sex-bult så är det bara att skruva av skivan
> med torxnyckeln man har med sig.

Man borde kunna rikta skivan hjälpligt så att den inte tar i gaffeln och skruva av eller vända på bromsoket istället. Meckigare ja, men det händer förhoppningsvis inte allt för ofta.

s skrev:
> Beeblebronx: Du måste ta med vad
> centerlock-muttern väger också i dina
> jämförelser. Den ingår nog inte i vare sig nav
> eller skivans viktangivelse.

Jo, den var nog med.

Jag glömde ange källa, uppgifterna kommer från Weight weenies.
Gamla uppgifter från Napoleon-krigen, men så här stod det:
139 g 136.3 g −1,94% ø160 mm, incl. lockring, averaged (135/136/138).

cerro
Du har rätt, mitt minne svek mig 25 gram inte 18 som jag skrev.
annars fins en på 15 här http://www.fotos.light-bikes.de/main.php?g2_itemId=8665
men då sakans låsring, och då blir det lik förbannat ~25 gram :-)

Mumms, en sida där jag kan förlora mig i timtal :-)
http://www.fotos.light-bikes.de/main.php?g2_itemId=2930

15g-adaptern ser ut att vara för CK, inte CL.

Personligen så tycker jag lite bättre om CL, eftersom det är lättare att montera, men jag väljer inte nav efter fästet, det finns andra kvalitéer som är viktigare och några gram hit eller dit spelar mindre roll för mig när de sitter i navet.

Beeblebronx: Den adaptern är bara för FRMs nav (Inte CK rikard). Utan den adaptern så är man låst till FRMs Unirotors enbart, mindre valmöjlighet än centerlock med andra ord.

Tack för alla synpunkter. Jag har precis beställt ett par DT 240S-hjul (med 6-bultsfäste) och funderade på om jag skall riva upp och ändra till centerlock (som jag har idag) men f-n vet om jag fått någon vägledning eller rättare det verkar finnas fördelar med båda systemen. Får se vart vi hamnar.

Jag håller med Rikard. Ska jag bygga hjul så väljer jag inte nav baserat på om det sitter sex små hål på det eller om det är ett stort utan det finns andra saker jag gör mitt val på.
Sen om det valet skulle begränsa mig till att endast använda Shimanoskivor är ju skit samma för mig om det bara har med pimpigheten på skivorna att göra.

Tror att ditt val blir super.

Jag tycker centerlock är mycket smidigare. Går fort att ta av skivorna om man skall resa med hojen eller om man vill byta skivor mellan olika hjul. Dessutom vet jag att åtminståne Magura oxå har centerlockskivor. Har du redan ett par hjul med centerlock tycker jag inte du skall byta system.

/F

Senast redigerad av en moderator:
Johan A skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ja, pröva me argumentet att till sexbults
> finns
> > det kanske 25 olika tillverkare av skivor att
> > välja på
>
> Så om man bara behöver skivor från en
> tillverkare kan man alltså lika gärna köra
> centerlock?
> ;o)
>
> Alltså det jag skrev tidigare fast jag bara
> nämnde nav och inte skivor.
>
> Allvarligt talat, jag har både och på mina olika
> cyklar och den cykeln med sexbult sitter det Avid
> Juicy-5 bromsar på med Avidskivor. Vad vinner jag
> på att köra med ett annat märke på skivorna?
> Är det olika stål eller några andra egenskaper?
> För annars är det ju helt ointressant att det
> finns 25 olika märken. Om man inte vill ha en
> valmöjlighet med samma funktion och resultat
> då.
>
> Jag märker alltså ingen skillnad mellan mina
> Avidskivor och mina Shimanoskivor, därav frågan.

ja t.ex. så kanske man vill tjäna en 100-150 gram :D är bara en sak.

har saint cl på dh släden vilket har funkat kanon men känns ju lite tråkigt att inte kunna pimpa till skivorna, nu försvinner den grövre dimensionen cl dessutom vilket iofs kanske är bra då det blir ett något större urval av skivor

Fredrik L skrev:
> Dessutom vet jag att åtminståne Magura
> oxå har centerlockskivor.

Intressant!

Finns det fler än Shimano och Magura som kör centerlock?

Adapters känns inte optimalt, fler förband blir sällan bättre. Fast å andra sidan så funkar shimanos skivor felfritt för mig, men jag skulle gärna ha snygga Hope skivor :-)

.

Tillbaka
Topp