centerlock till dt swiss 1900 12x142

cubefritzz

Aktiv medlem
vad för centerlock skall jag köpa för att kunna låsa fast CL bromsskiva på 29 tums dt swiss h1900 hjul? trodde dessa följde med när man köper nya fälgar men hade fel. Tacksam för hjälp.

cubefritzz

Aktiv medlem

Tjock Sagan

Aktiv medlem
vad för centerlock skall jag köpa för att kunna låsa fast CL bromsskiva på 29 tums dt swiss h1900 hjul? trodde dessa följde med när man köper nya fälgar men hade fel. Tacksam för hjälp.
Varifrån köpte du?

Jag skaffade DT swiss HGs från bikester nu i veckan å centerlocksen saknades även om det står på deras sida att de medföljer. Klagade och de är nu ute med herr Postman.

Dock hade jag ju beställt fel storlek på hjulen ( jag = idiot) men pga slut hos Bikester blev det nya från Mantel. Men från Mantel får man inte med centerlocks tyvärr… snålisar 😉

Akronym

Aktiv medlem
Värt att nämna är ju att den ena måste du ha ett vevlagerverktyg (Shimano ht2) och det andra ett kassettverktyg till.
Så om du har båda verktygen kan du ju välja vilket som men annars tar du ju med fördel det du har verktyg till

Edit: förutsatt att det passar på axeln såklart

Kneecap

Aktiv medlem
Värt att nämna är ju att den ena måste du ha ett vevlagerverktyg (Shimano ht2) och det andra ett kassettverktyg till.
Så om du har båda verktygen kan du ju välja vilket som men annars tar du ju med fördel det du har verktyg till

Tjena!

Den som har kasserverktyg funkar ju inte på 15mm. Sen finns det vissa nav med 12 där den inte passar heller, så bäst är ju egentligen den med vevlager verktyg för den fungerar alltid.

Akronym

Aktiv medlem
Tjena!

Den som har kasserverktyg funkar ju inte på 15mm. Sen finns det vissa nav med 12 där den inte passar heller, så bäst är ju egentligen den med vevlager verktyg för den fungerar alltid.
Nu var väl meningen med det jag skrev att man skulle slippa stå där med sina nya skivor och inte kunna skruva fast dom för man hade fel verktyg, inte vad som var bäst ;)
Har aldrig haft problem med kassett-verisionen på 2000mil pendling. Men håller med om att ht2 varianten är bättre

Manurhin2

Aktiv medlem
För att det ska vara bättre och mkt stadigare/hållbarare med mutter med utvändigt grepp gäller ett verktyg som bilden.
Samtliga koppar att trä över som jag har sett har radier längst fram på kammarna som ska greppa i del tunna flänsen, behöver planas bort om det ska bli användbart.

Screenshot_20221126-152358_Samsung Internet.jpg

weldion

Aktiv medlem
För att det ska vara bättre och mkt stadigare/hållbarare med mutter med utvändigt grepp gäller ett verktyg som bilden.
Samtliga koppar att trä över som jag har sett har radier längst fram på kammarna som ska greppa i del tunna flänsen, behöver planas bort om det ska bli användbart.

Visa bilaga 595531
Skall lämna iväg mina ”hylsor” för att svarvas plant. Samma med en hylsa för att skruva gamla Rockshoxgafflar.

cubefritzz

Aktiv medlem
den som går fram och bak är den vanligast? eller varför väljer man den som endast går bak? eller är det en smaksak? Dum fråga jag vet.....

Varifrån köpte du?

Jag skaffade DT swiss HGs från bikester nu i veckan å centerlocksen saknades även om det står på deras sida att de medföljer. Klagade och de är nu ute med herr Postman.

Dock hade jag ju beställt fel storlek på hjulen ( jag = idiot) men pga slut hos Bikester blev det nya från Mantel. Men från Mantel får man inte med centerlocks tyvärr… snålisar 😉
Jag beställde också från Bikester men jag minns inte om det stod att centerlock följer med eller inte.

cubefritzz

Aktiv medlem

har de flesta verktyg man behöver för att kunna bygga en cykel inkl de verktyg du nämner där jag har båda. Det enda verktyg jag saknar är i stort sett verktyg samt kunskap för att kunna bygga egna fälgar där jag själv fäster ekrar men just den biten orkar jag ändå inte med =).

Senast ändrad:

cubefritzz

Aktiv medlem

Visa bilaga 595531
har precis detta verktyg och är nöjd med det =)

CCS

Aktiv medlem
Tjena!

För mig har det alltid varit en ickelösning på ett problem som inte fanns. Däremot är det en källa för glapp istället.
Det kanske uppfanns av någon stressad lycra-ingenjör i samband med depåarbete under xc-tävlingar en gång i tiden. För att på ett formel-ett-snabbt sätt kunna byta bromsskiva på några sekunder. :unsure:⌚🏁

Tjock Sagan

Aktiv medlem

Visa bilaga 595531

Fråga till er experter:
Med mina nya DT swiss kom dessa med centerlock adapters med. Trodde jag skulle klara mig med kassettverktyget (som fungerar på originalhjulen från DT S). Är det då vevlagersverktyget ovan jag ska ha?

Topp