chainguide eller inte? samt rockshox reverb axs dropper post eller inte?

cubefritzz

Aktiv medlem
Jag har nyligen konverterat cykeln till SRAM 1x12 och kommer nu till frågan om jag behöver en chainguide eller inte? Kommer kedjan att hoppa eller inte osv? Hur vet man vilken typ av chainguide man skall ha? Kör med Sram DUB pressfit.
Jag har även nyligen konverterat till sram axs och går nu också i tankarna om det är värt att skaffa en rockshox reverb axs eller inte?
Jag har idag en mekanisk dropper post som jag är nöjd med men vad vinner jag på en rockshox reverb axs, förrutom att den är så snygg och så super "cool"? =)

Ni som kan detta och vet osv får gärna komma med inlägg. Som vanligt uppskattas alla råd jag kan få =).

Jag har kört en säsong med Reverb AXS och haft absolut noll problem, den har fungerat perfekt. (Att ens antyda något annat än Reverb-hat på Happy är ju annars totalt no-no.) Dessutom är den superenkel att installera och ställa in viket inte är fallet med många andra droppers, även om man nu ju i ärlighetens namn inte gör det speciellt ofta.

Ett minus för vissa är att den "bara" har upp till 170 mm dropp som mest men för mig har det räckt bra hittills, men det där är också väldigt personligt. Plus att det är ännu en sak som kräver laddning och kontroll av batterinivåer, vilket kanske blir ett mindre problem om du redan kör Eagle AXS. Däremot räcker den väldigt långt på en laddning. Sedan om den är värd priset kan bara du själv svara på.

Nice skulle vart trevligt med trådlöst.

Hatet för icke axs reverb handlar väll om när det är dags för service...

Angående kedjestyrare så skall det fungera bra utan.
Har aldrig tappat kedjan på mina 1x-cyklar och då är det ändå ganska stenigt där jag trampar.
Börja utan och se om behov finns.

Senast ändrad:
Tack för svaren. Verkligen. Jag skippar kedjestyraren och kommer tänka igenom detta med reverb axs. Det är dyrt för en sadelstolpe men du slipper kablar osv :-). Jag får se hur jag gör.

Tillbaka
Topp