Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu skiljer ju det inte så mycket mellan svensk moms a 25% och engelsk vat a 20%.mahe sa:Ja, du har rätt. Jag hade för mig att man betalade moms i försäljningslandet inom EU, men det verkar faktiskt vara så att vi betalar vår fläskiga svenska moms även om vi handlar från England. Därav det 25% högre priset. Tackar. :)
Och 586 gbp för en dansk ;)mahe sa:Denna kostar 520gbp för engelsmän och 645gbp för svenskar:
http://www.chainreactioncycles.com/manitou-magnum-pro-forks-15mm-2016/rp-prod134144
Mtb nisse sa:Du kan inta blanda in Norge i detta dom har en fet "import avgift".
larsaw sa:Samma fenomen gäller för övrigt Bike-Components numera :/
Dags att börja leta efter någon ny uppstikare som inte hunnit sälja "för mycket" till Sverige...
Några tips?
marr sa:Fasr de lägger väll bara på momsen? De ändrar inte priserna beroende på vem de säljer till.
Så varför skiljer sig danska och svenska priset? Samma moms ?Drosa sa:Huvudet på spiken? Är det inte så att om ett företag inom EU säljer för en viss summa till Sverige så måste momsen uppgå till den svenska? Vissa företag struntar (med all rätt) i detta medan andra följer den. Har för mig att det är så och till SE så har man således lagt in den svenska momssatsen. Därav priset.
Dom företag som ev. struntar i momsreglerna över en viss omsättning gör nog bara det tills berörda skattemyndigheter har synpunkter på det. Momsreglerna inom EU är ju inte på frivillig basis direkt.Drosa sa:Huvudet på spiken? Är det inte så att om ett företag inom EU säljer för en viss summa till Sverige så måste momsen uppgå till den svenska? Vissa företag struntar (med all rätt) i detta medan andra följer den. Har för mig att det är så och till SE så har man således lagt in den svenska momssatsen. Därav priset.
eketjall sa:Dom företag som ev. struntar i momsreglerna över en viss omsättning gör nog bara det tills berörda skattemyndigheter har synpunkter på det. Momsreglerna inom EU är ju inte på frivillig basis direkt.Drosa sa:Huvudet på spiken? Är det inte så att om ett företag inom EU säljer för en viss summa till Sverige så måste momsen uppgå till den svenska? Vissa företag struntar (med all rätt) i detta medan andra följer den. Har för mig att det är så och till SE så har man således lagt in den svenska momssatsen. Därav priset.
eketjall sa:Dom företag som ev. struntar i momsreglerna över en viss omsättning gör nog bara det tills berörda skattemyndigheter har synpunkter på det. Momsreglerna inom EU är ju inte på frivillig basis direkt.Drosa sa:Huvudet på spiken? Är det inte så att om ett företag inom EU säljer för en viss summa till Sverige så måste momsen uppgå till den svenska? Vissa företag struntar (med all rätt) i detta medan andra följer den. Har för mig att det är så och till SE så har man således lagt in den svenska momssatsen. Därav priset.
Då borde det vara samma pris som i England. Och tror nog att de har sålt lika mycket minst som till Sverige med tanke på antal cyklister i detta landet.marr sa:eketjall sa:Dom företag som ev. struntar i momsreglerna över en viss omsättning gör nog bara det tills berörda skattemyndigheter har synpunkter på det. Momsreglerna inom EU är ju inte på frivillig basis direkt.Drosa sa:Huvudet på spiken? Är det inte så att om ett företag inom EU säljer för en viss summa till Sverige så måste momsen uppgå till den svenska? Vissa företag struntar (med all rätt) i detta medan andra följer den. Har för mig att det är så och till SE så har man således lagt in den svenska momssatsen. Därav priset.
De har kanske inte sålt så mycket till Danmark, så de måste ha dansk moms än?
HasseL sa:Så varför skiljer sig danska och svenska priset? Samma moms ?Drosa sa:Huvudet på spiken? Är det inte så att om ett företag inom EU säljer för en viss summa till Sverige så måste momsen uppgå till den svenska? Vissa företag struntar (med all rätt) i detta medan andra följer den. Har för mig att det är så och till SE så har man således lagt in den svenska momssatsen. Därav priset.
Foxis sa:Spelar ingen roll, det verkar vara destinationslandet som sätter priset. Moms i UK verkar vara 20% så det förklarar inte skillnaden. (Tror detta nämndes tidigare i tråden också.)
Förklaringen verkar snarare vara att man tar betalt det man anser sig kunna i respektive land. Vad ska vi då med EU till om det inte är en stor marknad? Visst, prissättningen är och ska vara fri, men det motverkar ändå syftet. Undrar om det ens är tillåtet att sätta pris beroende på vilken nationalitet som handlar inom EU...
Acura sa:Foxis sa:Spelar ingen roll, det verkar vara destinationslandet som sätter priset. Moms i UK verkar vara 20% så det förklarar inte skillnaden. (Tror detta nämndes tidigare i tråden också.)
Förklaringen verkar snarare vara att man tar betalt det man anser sig kunna i respektive land. Vad ska vi då med EU till om det inte är en stor marknad? Visst, prissättningen är och ska vara fri, men det motverkar ändå syftet. Undrar om det ens är tillåtet att sätta pris beroende på vilken nationalitet som handlar inom EU...
VAT är lägre på personsäkerhetsgrejjer i Storbrittanien? så kanske förklarar en del av skillnaden?
/Anders