ChainReactionCycles priser

mahe

Medlem
Någon som vet hur det kommer sig att priserna hos ChainReactionCycles är högre om varorna ska skickas till Sverige än inom England? Skiljer 2000 på en gaffel som jag tittat på t.ex. Borde det inte vara samma priser inom EU?

Ja, du har rätt. Jag hade för mig att man betalade moms i försäljningslandet inom EU, men det verkar faktiskt vara så att vi betalar vår fläskiga svenska moms även om vi handlar från England. Därav det 25% högre priset. Tackar. :)

Senast ändrad:
Har en utrikisk butik sålt till sverige för över ett visst värde under en viss tidsperiod så måste de ta svensk moms.

Typ nått sånt funkar de.

mahe sa:
Ja, du har rätt. Jag hade för mig att man betalade moms i försäljningslandet inom EU, men det verkar faktiskt vara så att vi betalar vår fläskiga svenska moms även om vi handlar från England. Därav det 25% högre priset. Tackar. :)
Nu skiljer ju det inte så mycket mellan svensk moms a 25% och engelsk vat a 20%.
Är det det som förklarar 2000 i prisskillnad så kostar gaffeln 50 lök, och läggner man 50 lök på en gaffel på postorder så ska man nog inte gnälla över momssatser...

De måste ju ta ut kostnaderna de har för frakt på något sätt, de håller inte på med välgörenhet. Det verkar onekligen som att de har smetat ut fraktkostnaderna på alla priserna bara som ett procentuellt påslag. Det drabbar dem som köper många grejor åt gången och de som köper dyra grejor i förhållande till sin vikt och volym.

Momsen kan säkert också förklara en del.

Men den viktigaste förklaringen är nog betalningsvilja. DVS om de kan ta betalt så gör de det. Sen är det ju lite skevt att kunderna kan se varandras pris, urholkar förtroendet lite tänker jag.

MVH
Magnus

Jag upptäckte något liknande hos Wiggle melland Danmark, Finland, Norge och Sverige. För en viss Campa vevparti var rabatten i DK, NO, & FI 34% och i SE 20%, så skillnaden hamnade runt 500kr. Jag ställde frågan till Wiggle och fick till svars att priserna sätts bland annat med hänsyn till lokalpriser. Tack för det EU!

Mtb nisse sa:
Du kan inta blanda in Norge i detta dom har en fet "import avgift".

Fet importavgift? För min Gunnar-ram vill jag minnas att den feta importavgiften var på 100 kronor. Det är en liten summa i sammanhanget.

Igår mottog jag ett paket med småelektronik från Tyskland. Det var både moms- och importavgiftsfritt. Nuvarande gränsen för momsfrihet ligger på 350 NOK.

Importdeklarationsavgiften varierer dessvärre med fraktbolaget.

Samma fenomen gäller för övrigt Bike-Components numera :/
Dags att börja leta efter någon ny uppstikare som inte hunnit sälja "för mycket" till Sverige...
Några tips?

larsaw sa:
Samma fenomen gäller för övrigt Bike-Components numera :/
Dags att börja leta efter någon ny uppstikare som inte hunnit sälja "för mycket" till Sverige...
Några tips?

Fasr de lägger väll bara på momsen? De ändrar inte priserna beroende på vem de säljer till.

Fast generalfelet hos iafall chainreaction är att det marknadsför sig med fri frakt, fri retur. I praktiken är det minst sagt en sanning med modifikation. Det är extremt tveksamt rent etiskt. I fallet med gaffeln så är det ju dessutom så att merkostnaden vida överstiger fraktkostnaden.

Men visst, fri marknad och fri prissättning osv. Då är det bara att gilla läget rent formellt. Men som sagt, om man ska blanda in moral i affärer (vilket jag tycker) så agerar de tokigt. Skriv att frakten kostar istället.

Huvudet på spiken? Är det inte så att om ett företag inom EU säljer för en viss summa till Sverige så måste momsen uppgå till den svenska? Vissa företag struntar (med all rätt) i detta medan andra följer den. Har för mig att det är så och till SE så har man således lagt in den svenska momssatsen. Därav priset.

Drosa sa:
Huvudet på spiken? Är det inte så att om ett företag inom EU säljer för en viss summa till Sverige så måste momsen uppgå till den svenska? Vissa företag struntar (med all rätt) i detta medan andra följer den. Har för mig att det är så och till SE så har man således lagt in den svenska momssatsen. Därav priset.
Så varför skiljer sig danska och svenska priset? Samma moms ?

Drosa sa:
Dom företag som ev. struntar i momsreglerna över en viss omsättning gör nog bara det tills berörda skattemyndigheter har synpunkter på det. Momsreglerna inom EU är ju inte på frivillig basis direkt.

eketjall sa:
Drosa sa:
Dom företag som ev. struntar i momsreglerna över en viss omsättning gör nog bara det tills berörda skattemyndigheter har synpunkter på det. Momsreglerna inom EU är ju inte på frivillig basis direkt.

De har kanske inte sålt så mycket till Danmark, så de måste ha dansk moms än?

eketjall sa:
Drosa sa:

Självfallet är det ju så som du skriver men vad man tycker privat och hur lagstiftningar ser ut är ju en annan sak.
Men i själva sakfrågan om momsreglerna så är det väl så?

marr sa:
eketjall sa:
Drosa sa:

De har kanske inte sålt så mycket till Danmark, så de måste ha dansk moms än?
Då borde det vara samma pris som i England. Och tror nog att de har sålt lika mycket minst som till Sverige med tanke på antal cyklister i detta landet.

HasseL sa:
Drosa sa:
Så varför skiljer sig danska och svenska priset? Samma moms ?

Fråga ngn som vet för jag har ingen aning om varken hur mkt den danska momsen ligger på eller hur crc prissätter till olika länder. Men vad fan... Skiter i dessa spekulationer nu;-) Det finns säkert folk som har bättre koll på detta?!

Känns som det framförallt är engelska sajter som har väldigt varierande priser beroende på marknad, risken är ju att det sprider sig.
Det blir t.ex. väldigt tydligt på prisjämförelse sajter som prisjakt, då priset de visar inte alls stämmer överens med priset man får om man klickar sig in på sidan.

Nytt exempel. Tänkte köpa Leatt-hjälm från CC.
Pris på sajten med UK som leveransmål och GBP som valuta: 4071 kr.
Med Sverige som mål och i SEK : 5500 kr.

Den kostar alltså 35% mer bara för att jag bor i Sverige? Fult.

Spelar ingen roll, det verkar vara destinationslandet som sätter priset. Moms i UK verkar vara 20% så det förklarar inte skillnaden. (Tror detta nämndes tidigare i tråden också.)
Förklaringen verkar snarare vara att man tar betalt det man anser sig kunna i respektive land. Vad ska vi då med EU till om det inte är en stor marknad? Visst, prissättningen är och ska vara fri, men det motverkar ändå syftet. Undrar om det ens är tillåtet att sätta pris beroende på vilken nationalitet som handlar inom EU...

Foxis sa:
Spelar ingen roll, det verkar vara destinationslandet som sätter priset. Moms i UK verkar vara 20% så det förklarar inte skillnaden. (Tror detta nämndes tidigare i tråden också.)
Förklaringen verkar snarare vara att man tar betalt det man anser sig kunna i respektive land. Vad ska vi då med EU till om det inte är en stor marknad? Visst, prissättningen är och ska vara fri, men det motverkar ändå syftet. Undrar om det ens är tillåtet att sätta pris beroende på vilken nationalitet som handlar inom EU...

VAT är lägre på personsäkerhetsgrejjer i Storbrittanien? så kanske förklarar en del av skillnaden?

/Anders

Acura sa:
Foxis sa:

VAT är lägre på personsäkerhetsgrejjer i Storbrittanien? så kanske förklarar en del av skillnaden?

/Anders

Hur mycket lägre då? Och märkligt i så fall att exempelvis Rose har ett pris som bättre matchar CCs för UK...Såvida inte tyskland också har lägre moms på hjälmar o.d. Vidare så var det ju rätt stor skillnad hos CC på en gaffel också. Men det kanske också är en säkerhetspryl? ;-)

Tillbaka
Topp