CK för ensamma fetton?

CK för ensamma fetton?
Nästa tur med stor möjlighet att inta fler kalorier än man gör av med är 3 sugusti, men en 10 milare i Roslagen låter mulligt! I helgen är det dock midsommar och jag är kanske inte kvar i stan. Damcykelrejs i Fagerhult?

Veckan efter kan jag garanterat!

CK för ensamma fetton?
En trevlig runda i Fettotecknet borde väl vara att hoja upp till Upplandsväsby och via småvägar via Almunge och Närtuna ta sig till Rimbo för att åka ned till Åkersberga och hem med Vaxholmsbåt? Det blir en lite annan tur för Jonas som startar i Vallentuna och Per som åker från Nacka kanske hojar hela vägen? Tyvärr (?) tar inte Cinderella cyklar, så det blir i samma mjölkbåtstempo som hem från Mariefred.

CK för ensamma fetton?
Tiden går fort! Hade missat att midsommar är redan nu så denna helg går ju bort för mig oxå. Först helgen efter får det bli vilket verkar passa bra.

CK för ensamma fetton?
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Det blir ungefär lika långt som i helgen, men
> med mycket lägre stigningar (men typ lika många
> hm). Jag hittar bara halvbra på norra sidan, men
> jag tänkte mig typ något åt det här hållet
> (och att det inte är maskinmässa i Skepptuna):
> http://ridewithgps.com/routes/2705572

Om man inte har fått nog kan man ju sedan cykla hem till stan via Rindö-Värmdö och få ytterligare 5 mil... :-)

CK för ensamma fetton?
Men det är så trist! Dels tajmar färgan mellan Rindö och Värmdö inte alls färjan mellan Vaxholm och Rindö, och vägen hem över Värmdö är ju både hårt trafikerad och ganska tråkig. Och så får man inte åka båt...

CK för ensamma fetton?
mzi skrev:
> Men det är så trist! Dels tajmar färgan mellan
> Rindö och Värmdö inte alls färjan mellan
> Vaxholm och Rindö, och vägen hem över Värmdö
> är ju både hårt trafikerad och ganska tråkig.
> Och så får man inte åka båt...

Tar man 00- eller 30-färjan från Vaxholm så timar Rindö-Värmdö-färjan perfekt. Det är bara om man tar 15- eller 45-färjan som det blir fel.

Tycker inte vägen är så tråkig. Men sträckan mellan Hemmesta och Gurra är ju hyfsat trafikerad...

CK för ensamma fetton?
mzi skrev:
> En trevlig runda i Fettotecknet borde väl vara
> att hoja upp till Upplandsväsby och via
> småvägar via Almunge och Närtuna ta sig till
> Rimbo för att åka ned till Åkersberga och hem
> med Vaxholmsbåt? Det blir en lite annan tur för
> Jonas som startar i Vallentuna och Per som åker
> från Nacka kanske hojar hela vägen? Tyvärr (?)
> tar inte Cinderella cyklar, så det blir i samma
> mjölkbåtstempo som hem från Mariefred.

Följande rutt skissar jag lite på, dock osäker på om Google Maps räknar avståndet rätt när man stoppar in destination efter destination (känns som att den räknar kort):

http://goo.gl/maps/HleJs

(ny rutt, start från Häggviks pendeltågsstation)

Senast ändrad:
CK för ensamma fetton?
"helst lite rappare och lite kortare" :-)

rwgps som också räknar lite som den vill får turen till 164km från stan, 150km från där min plottade cykelväg korsar Danderydsvägen öster om Häggvik. Så din plott stämmer nog, (även om din plan nog var att ta Pålsundsvägen och inte Stockholmsvägen till Vaxholm :-)

CK för ensamma fetton?
mzi skrev:
> "helst lite rappare och lite kortare" :-)

När det började pratas om Waxholmsbåtar och för att få med folk från andra delar runt stan, då drog det iväg och jag skissade upp hela repertoaren ;-)

Men vid en snabbare tur skulle rundan isf kortas ner till en 6 - 8 mil och om det är en lagom liten grupp så är Rialavägen en höjdpunkt IMO. Skånela mot Arlanda och över Kimsta golfbana är också en riktig favorit, båda dessa vägar är berg-o-dalbana-de luxe (smal väg, inget två-par/belgisk = Lvg-Singletrack?)

> rwgps som också räknar lite som den vill får
> turen till 164km från stan, 150km från där min
> plottade cykelväg korsar Danderydsvägen öster
> om Häggvik. Så din plott stämmer nog, (även om
> din plan nog var att ta Pålsundsvägen och inte
> Stockholmsvägen till Vaxholm :-)

"Bogesundsvägen" är väl närmast att betrakta som ett måste om man ska ta sig till Vaxholm :-) (finns det någon annan 'anständig' väg dit öht?

Det låter som att det kan bli två rundor...

CK för ensamma fetton?
Om man kör genom Danderyd upp till Vallentunasjön och går direkt på Markimvägen utan att åka bort mot Arlanda och dessutom hoppar över Rimbo så blir sträckan mer hanterbara 13 mil utan att man förlorar så många roliga vägar (de där sista milen är jobbigast, eftersom de ligger på slutet). De som vill kan korta rundan med typ två mil genom att ta pendeln till UV.

Ska vi göra en runda som BOFH känner att han kan vara med på utan att spänna bågen för hårt kan vi köra samma sträcka som i helgen, men svänga av över Mörkö, och upp till Rosenhill. Där kan man sedan endera köra tillbaka via Tumba/Skärholmen eller - om man vill kan man köra vidare - Sorunda-Grödby-Tungelsta. Ganska backigt, men bra med skyltspurter.

CK för ensamma fetton?
Skålhamravägen är också väldigt fin berg- och dalbaneväg. Men se upp för IT-VD:ar som blåser på i sina tyska märkesbilar på väg till golfbanan.

CK för ensamma fetton?
mzi skrev:
> En trevlig runda i Fettotecknet borde väl vara
> att hoja upp till Upplandsväsby och via
> småvägar via Almunge och Närtuna ta sig till
> Rimbo för att åka ned till Åkersberga och hem
> med Vaxholmsbåt? Det blir en lite annan tur för
> Jonas som startar i Vallentuna och Per som åker
> från Nacka kanske hojar hela vägen? Tyvärr (?)
> tar inte Cinderella cyklar, så det blir i samma
> mjölkbåtstempo som hem från Mariefred.

Det var briljant att cykla till Mariefred (tack alla!) så får vi ihop ngt liknande det Mårten föreslår ovan så hänger jag med. Åka båt är alltid kul! Helgen 6-7 juli är jag gräsänkling så den passar extra bra. Men även vid ngt ytterligare/annat tillfälle hoppas jag kunna utverka frigång. Mvh /Per

CK för ensamma fetton?
Det här låter roligt (både Karmansbo och vanlig runda), om det finns plats att hänga på så gör jag det gärna någon helg efter midsommar. Förstår jag det rätt som Audaxtempo till Karmansbo och lite fortare (men inte Snäckantempo) på den andra rundan?

CK för ensamma fetton?
mzi skrev:

> Ska vi göra en runda som BOFH känner att han kan
> vara med på utan att spänna bågen för hårt
> kan vi köra samma sträcka som i helgen, men
> svänga av över Mörkö, och upp till Rosenhill.
> Där kan man sedan endera köra tillbaka via
> Tumba/Skärholmen eller - om man vill kan man
> köra vidare - Sorunda-Grödby-Tungelsta. Ganska
> backigt, men bra med skyltspurter.

Det där låter trevligt!
Bonus för att jag kan avvika hemåt Skärholmen ifall det känns allt för jobbigt.

CK för ensamma fetton?
Jag är som sagt kanske i Berlin den helgen, men jag är inte säker än.

Om man vill hålla sig i söderort så är Skärholmen ToR via Mörkö/Rosenhill exakt 10 mil, om man vill runda hela Södertörn och ta Sorunda-Ösmo-Västerhaninge-Älta nog kan sy ihop det dubbla.

CK för ensamma fetton?
Sorry Mårten, nu till helgen sitter jag i bilen i Tyskland på väg till Frankrike - men jag återkommer till Karmansbrosvängen den 6:e juli.
Sedan kan jag cykla & planera rundor resten av semestern :-)

CK för ensamma fetton?
JMT skrev:
> Det här låter roligt (både Karmansbo och vanlig
> runda), om det finns plats att hänga på så gör
> jag det gärna någon helg efter midsommar.
> Förstår jag det rätt som Audaxtempo till
> Karmansbo och lite fortare (men inte
> Snäckantempo) på den andra rundan?

Det är typ audax på alla våra rundor :-) Jag tror vi fick till ett rullsnitt på 25.5 i söndags i motvinden och typ 20 eller så i totalsnitt. Så det är inte något snäckantempo direkt. Hade vi varit en mer diciplinerad klunga hade vi nog kunnat få upp båda snitten en bit, men vi cyklar ju mest för att det är skoj.

Om jag kör 6:e så är det garanterat audax som gäller!

CK för ensamma fetton?
Hur gick det, blev det någon klubb eller återkommande turer?

Har äntligen skaffat mig en racer men har ingen att cykla med. Jag är inget fetto men väl nybörjare som passerat bäst före datum så jag kanske kvalar in ändå :-)

CK för ensamma fetton?
Jag har väl hunnit cykla en del, men inte så många kuliga turer som jag önskat (Mariefredsrundan & Karmannsbo). Surar lite för att jag missade MR, men än är inte sommaren slut.

Vi borde ju kunna plita ihop någonting, själv var jag sugen på något i norrort (gärna Vaxholm & båt, det känns ju alltid rätt).

CK för ensamma fetton?
Ja, börjar bli dags för mig att hänga på också. Kombon Cykla, dricka öl och åka båt är lockande.
Ett studiebesök hos Stallhagens bryggeri kanske?

CK för ensamma fetton?
Pegorelli sa:
Ja, börjar bli dags för mig att hänga på också. Kombon Cykla, dricka öl och åka båt är lockande.
Ett studiebesök hos Stallhagens bryggeri kanske?

Det låter spännande! Hörde om en bekants bekant som brukade cykla upp till Grisslehamn & ta båten över till Åland och sedan cykla sig över till Finland över öarna (med småfärjor?).

CK för ensamma fetton?
jonja sa:
Tyvärr bor du på fel sida om stan. Annars hade jag nog rekommenderat audax från Barkarby, snittfart ca 25, modell 'alla ska med'. 8:30 varje lördagmorron utanför Welcome hotel.

Audax är för den som tycker om att cykla 10 mil med ståndsmässiga fikapauser i gamla genuina miljöer, utan några egentliga fartambitioner alls, och med heltäckande fotodokumentation. Perfekt fettförbränning mao. Bäst är om man bor utefter pendeltåget för att smidigt ta sig till Barkarby. Bil går förstås också bra, om det är enklare. Mkt gott om fri parkeringsplats på infartsparkeringen.

http://audax.se/
Fast numera sker det mesta av internkommunikationen på motsvarande slutna FB-grupp.

Äh, trådarkeologi.. Här började jag läsa och blev rätt intresserad, gick in på ovanstående länk bara för att se att den var rätt ouppdaterad. Sen såg jag att inlägget visst var från 2013... :)
Går och byter styrstam istället..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp