DT skrev:
-------------------------------------------------------
> StinkySupreme skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är så läskigt att cykla på de vägarna
> > ...
> > Måste man cykla där? Är det enda vägen till
> > jobbet? De är inte byggda/tillåtna för
> > långsamt gående fordon som traktorer,
> mopeder,
> > cyklar o s v. Acceptera det kanske?
>
> Jag kan tänka mig att på vissa ställen i
> glesbygden så kan de cykelbara rutterna bli
> ganska begränsade om ett redan glest vägnät i
> hög grad byggs om till 2+1-vägar.
Man behöver inte ta sig ut i glesbygden för att finna att detta redan är veklighet, t.ex. hyfsat nyombyggda rv 23/37 norr om Växjö är ett exempel på detta där man vid vägombygget tyckte det räckte med cykelväg längst de första 5 km av ca 5 mil 2+1 väg. Och tyvärr, nej, det finns väldigt få cykelbara alternativ i detta område. Likaså rv 23 söder om Växjö ner mot Eneryda.
Och även om man man inte nyttocyklar utan gör det för träning eller rekreation (hemska tanke) så tycker jag det är fel väg (!) att indirekt utesluta cyklister från vissa vägar bara för att göra det säkrare för motortrafikanter. Hellre då att man betraktar 2+1 vägar som motortrafikleder (motsv) och att Trafikverket skyltar med förbud mot cykel- & gångtrafik men samtidigt skyltar med lämpliga alternativ. Det måste ju heller inte vara så att man behöver cykla miltals på dessa vägar "bara för att" men några kilometer här & där för att knyta ihop andra mindre vägar.
Tänk om vi i Sverige, precis som det redan finns i Danmark, hade ett sammanhängande, riks- och regiontäckande, skyltat vägnät för cykling istället för som idag att ansvaret för cykelvägar (och blandtrafiksalternativ) mer eller mindre helt ligger på kommunernas ansvar. Tänk om...