Clipless till Mtb- vilka har du?

Putte--

Aktiv medlem
Hallå alla.
Jag sitter i pedalbytar tankar till min mtb, just i detta nu sitter ett par slitna Exustar spd men är inte främmande till att byta helt från spd. Vad har ni, spd, look, crank? Vad är för och nackdelar med just era pedaler?

Kör!

SPD.

+ Bra funktion, slitstarka, stryktåliga, lagom float med visst justeringsmotstånd.

- Jobbigt att rensa från snö/is på vintern, klossarna slits tämligen snabbt, tämligen tunga.

Senast ändrad:
Crankbrothers

+ Fötterna kan röra sig lite mer på CB än vad jag tyckte de kunde göra på SPD.
+ Stor plattform med CB Mallet DH = ingen katastrof om man inte hinner klicka i inför tekniskt parti.
+ Låg profil på både pedal och cleat.

- Cleats slits ganska snabbt, vilket bidrar att känslan av de inte blir jättekonsistent, då de slits in, och sedan slits ut relativt snabbt.
- Folk klagar över dålig kvalitet på lagren, själv har jag inte märkt något av det.

SPD
[Med 4 hojar och 8 par skor så blir ett byte till look för jobbigt...
...även om det löste de två stora minusposterna så dök det upp en ny stor.]

+ Jag har det redan

- Känsliga för skit
- Glappiga vertikalt

Crankbrothers, eggbeater 11 är extremt lätta men oxå sån skön känsla när man klickar i o ur ingen leraa fastnar i den, perfekt nu på hösten har oxå provat 3an och de m är också br men inte fullt så lätta:)

Jag kör också Time och uppskattar floaten. Kommer inte heller på några direkta nackdelar. Öppnade upp mina på pendlarcykeln som gått två vi trat för att se över lagren (tänkte vara förutseende och åtgärda innan dom blev dåliga). Såg helt nya ut, så skruvade bara ihop igen.

emmer sa:
SPD
[Med 4 hojar och 8 par skor så blir ett byte till look för jobbigt...
...även om det löste de två stora minusposterna så dök det upp en ny stor.]

+ Jag har det redan

- Känsliga för skit
- Glappiga vertikalt

som inflygning, kör xpedo m-force 8cr, klossarna så lika spe att man kan köra spe klasar i dem med nästan full funktion (99,9%), OCH de glappar inte i höjdled så som shimanos gör, varför nu de gör det. RÄTT mycket lättare än shimanos med

Gusthoren sa:
Crankbrothers, eggbeater 11 är extremt lätta men oxå sån skön känsla när man klickar i o ur ingen leraa fastnar i den, perfekt nu på hösten har oxå provat 3an och de m är också br men inte fullt så lätta:)

haha, smaken är verkligen som baken, jag tyckte personligen det var ingen känsla när man klickade i :D

Senast ändrad:
Bra feedback, tack.
Spd är ju sen gammalt väldigt pålitliga men tunga i förhållande till alla andra, och varför alltid köra samma lika jämt. Jag bytte till Time xpresso på räsern för några år sedan och är mer än nöjd, men en följdfråga på det är vart och vilka cleats man ska köpa när man behöver nya?

Fortsätt posta era pedaler!!

Senast ändrad:
Alfsomfan sa:
Om man är sugen på att testa time, vilken version är det man ska testa?

+1
Bikester verkar ha bäst sortiment på Time mtb pedaler vad jag kan hitta, men vilka? Dyrare är ofta bättre i våran värld har jag fått erfara men hur mycket bättre?

Shimanos, Wellgo, exustar, Ritchey. Är för lat och sparsam för att krångla med andra sorters klossar på alla skor, annars är jag sugen på Time. Verkar bra.
Har en kompis som är ännu latare - han har spd på ena foten sen hans Time pajade på andra sidan. Har kört så i tre år, han tycker det går bra...

Tror det är mest vikten som ändras med priset. Tex mx2 solid stålaxel, mx4 hollow steel axel.

Jag kör mx4. Men kör mer åt endurohållet. Xc4 kanske?

Ultralite sa:
Tror det är mest vikten som ändras med priset. Tex mx2 solid stålaxel, mx4 hollow steel axel.

Jag kör mx4. Men kör mer åt endurohållet. Xc4 kanske?

Från XC6 börjar man kunna justera fjäderspänningen. Har xc2 på pendlaren och xc8 på min mtb. Kan inte påstå att det är någon direkt skillnad utöver justeringsmöjligheten. Så ja, vikten framförallt!

Lejon sa:
Shimanos, Wellgo, exustar, Ritchey. Är för lat och sparsam för att krångla med andra sorters klossar på alla skor, annars är jag sugen på Time. Verkar bra.
Har en kompis som är ännu latare - han har spd på ena foten sen hans Time pajade på andra sidan. Har kört så i tre år, han tycker det går bra...
Lat man dör långsamt under stor vånda!

Jag kör vanliga spd. Dom är bombproof och finns överallt. Xt / xtr enbart.

5 år på Eggbeaters men bytte till slut till SPD pga att klossarna slets otroligt snabbt på Crankbrothers, vilket ledde till att de ofta löste ut i spurter som i sin tur ledde till att jag förlorade tävlingar :(. Har kört Xpedo m8 nu i två år, men gått tillbaka till Shimano för CX. När man klickar ur mycket så är Xpedo ett helvete att komma i igen.

Nackdelen som många redan påpekat är ju att de väger bly, inte ens när man går upp på XTR får man någon vettig vikt. Nedan XT vs Xpedo, tror XTR väger runr 310g, fortfarande nästan 100g tynge än Xpedo.

pedaler.png

Har i olika omgångar testat plattisar, Shimano spd, crankbrothers och time.

Plattisar att var jag både för dålig och feg för.

Shimano hade jag ett antal otäcka vådautlösningar på vid utförsåka.

Time kom jag aldrig överens med.

Landade till sist tillbaks på CB som jag nu har på samtliga hojar. Upplever att jag kan röra mig fritt över hojen utan att klicka ur.

landen sa:
5 år på Eggbeaters men bytte till slut till SPD pga att klossarna slets otroligt snabbt på Crankbrothers, vilket ledde till att de ofta löste ut i spurter som i sin tur ledde till att jag förlorade tävlingar :(. Har kört Xpedo m8 nu i två år, men gått tillbaka till Shimano för CX. När man klickar ur mycket så är Xpedo ett helvete att komma i igen.

Nackdelen som många redan påpekat är ju att de väger bly, inte ens när man går upp på XTR får man någon vettig vikt. Nedan XT vs Xpedo, tror XTR väger runr 310g, fortfarande nästan 100g tynge än Xpedo.
upplever du dem svårare att komma i? Jag tycker själv de ä rätt lika, men shimano ä mer tå i. Medans xpedo ä mer rakt ner.

Jensen sa:
landen sa:

upplever du dem svårare att komma i? Jag tycker själv de ä rätt lika, men shimano ä mer tå i. Medans xpedo ä mer rakt ner.

Ja men egentligen bara ett problem på CX där några sekunders strul kan betyda att man förlorar ett helt race, då gillar jag mer känslan av att bara kunna glida i likt Shimano. Som du beskriver så är Xpedo mer rakt i och jag tycker det är lite klurigt och kan ibland hamna lite off där man tror att man är iklickad, men icke. För MTB-tävlingar kör jag fortfarande Xpedo då man inte klickar i/ur så ofta.

landen sa:
Jensen sa:
landen sa:

Ja men egentligen bara ett problem på CX där några sekunders strul kan betyda att man förlorar ett helt race, då gillar jag mer känslan av att bara kunna glida i likt Shimano. Som du beskriver så är Xpedo mer rakt i och jag tycker det är lite klurigt och kan ibland hamna lite off där man tror att man är iklickad, men icke. För MTB-tävlingar kör jag fortfarande Xpedo då man inte klickar i/ur så ofta.

Kan ju ha o göra med att de är mindre och mindre att pricka me klossen så att säga

Jag håller också med om att xpedo är marginellt svårare än Shimano att komma i (antagligen för att de är mindre och kan ”fastna” framför eller bakom klossen i skon enklare).

Jag har time på alla cyklar idag. Xc2 på pendlaren då den lite större plattformen ger lite extra stöd utan klossar. På racer o Mtb har jag mx4 och mx6 och 4orna är nu 8år gamla. Funkar alltid och jord o snö är aldrig problem vid iklickning. Valet av time var ett tips från något forum då jag fick ont i knäna av SPD. Det var en aha upplevelse! Med bytet försvann mina knäproblem och jag kör många långlopp utan några problem nu. SPD har jag på spinning o varje gång känner jag hur sladdrigt och kasst man sitter i pedalerna. Vet de kan vara slitna men 1h i spinning lokalen ger mer knäont än en vätternrunda för mig.
Mx2 eller Xc2 är mycket bra prisade men ibland är det rea på någon högre modell o då köper man denna istället.
Klossarna slits lite fortare än SPD men håller normalt i 4-5 år och de tappar inte direkt i funktion under tiden.
Bra sko är oxå viktigt. Mjuk sko kan förstöra känslan i alla pedaler.

Annors sa:
Jag har time på alla cyklar idag. Xc2 på pendlaren då den lite större plattformen ger lite extra stöd utan klossar. På racer o Mtb har jag mx4 och mx6 och 4orna är nu 8år gamla. Funkar alltid och jord o snö är aldrig problem vid iklickning. Valet av time var ett tips från något forum då jag fick ont i knäna av SPD. Det var en aha upplevelse! Med bytet försvann mina knäproblem och jag kör många långlopp utan några problem nu. SPD har jag på spinning o varje gång känner jag hur sladdrigt och kasst man sitter i pedalerna. Vet de kan vara slitna men 1h i spinning lokalen ger mer knäont än en vätternrunda för mig.
Mx2 eller Xc2 är mycket bra prisade men ibland är det rea på någon högre modell o då köper man denna istället.
Klossarna slits lite fortare än SPD men håller normalt i 4-5 år och de tappar inte direkt i funktion under tiden.
Bra sko är oxå viktigt. Mjuk sko kan förstöra känslan i alla pedaler.

Grymt med bra feedback. Bikester har Xc2 för 529 och Xc4 för 689, är det bara vikten som är skillnaden? 150kr för mer för att få ner vikten 30g? :/

Blandade visst ihop lite. Mx är med lite större platförm o xc med lite mindre. Kolla på rose bike eller bike-discount.de de brukar ha bra priser på time. Dh4 pedalen har jag funderat på då den är helt i metall. Har själv nån gammal dh time pedal oxå på min skogshoj o den tål hur mycket som helst.

Lejon sa:
Jag håller också med om att xpedo är marginellt svårare än Shimano att komma i (antagligen för att de är mindre och kan ”fastna” framför eller bakom klossen i skon enklare).

Hållbarheten känns sämre på xpedo. Pedalislag dödar, men shimano överlever det gång på gång.

Jag kör två olika modeller.

På min vardags mtb har jag ett par Shimano Saint plattformsoedaler (osäker på exakt modellnamn). De är trevliga, men jag skulle vilja ha mer grepp i piggarna.

De bästa (och mest smärtsamma) pedalerna är ett par Inspired pedaler som sitter på min FourPlay. Där sitter foten fast tills man tar av den.
De har också gjort fina avtryck på benen, men det är smällar man får ta om man slarvar med skydd. Men de är fantastiska.

Självklart med ett par plattformsskor.
Klart du ska byta bort spd! :-)

Har SPD, Crancbrothers Mallet och plattisar med 5.10.

Mallet
+Skön känsla när man väl sitter i
+Inte jättedåliga om man kör urklickat, men ganska dåliga ändå.
-Vag känsla för när man är i och ur
-Svårare att komma loss än SPD
-Cleats gjorda av mjukost.

SPD
+Distinkt känsla i och ur
+Lättare att komma ur än Mallet
+Det finns snorbilliga SPD pedaler som är OK.
-Vertikalt glapp
-Lossnar ibland lite för lätt när jag hoppar.

Plattisar med bra skor
+Bäst om man vill hoppa och försöka lära sig diverse trix, jag vågar mer.
+Ger skönare känsla vid skoj-cykling.
-Mindre bra om man kör hardtail, fötterna skakar lättare av.
-Mindre bra till tekniska klättringar när jag mosar på över stöket.

Shimano 525 på allt utom tävlingshojen där jag har xtr (lite mindre tunga).
Jag har provat rätt många lättviktsvarianter genom åren men återvänder alltid till shimano, pga känslan vid i- och urklick och hållbarheten.

Tillbaka
Topp