ComHem, fuck you!
Skogling sa:Enligt supporten på ComHem så fungerar mitt WiFi dåligt för att routern står på fönsterbrädan.
Den blir väl distraherad av det vackra vädret?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skogling sa:Enligt supporten på ComHem så fungerar mitt WiFi dåligt för att routern står på fönsterbrädan.
ForesterGuy sa:Skogling sa:Enligt supporten på ComHem så fungerar mitt WiFi dåligt för att routern står på fönsterbrädan.
Har du testat att installera om Windowsills?
Vernersson sa:Skogling sa:Enligt supporten på ComHem så fungerar mitt WiFi dåligt för att routern står på fönsterbrädan.
Asgarv!!
Blir ditt wifi distraherad av grannens porriga wifi då eller? ?
Det är därför man har en router med en knapp för att kartlägga alla nätverk i närheten så man kan välja en egen kanal :-)larsaw sa:Vernersson sa:Skogling sa:Enligt supporten på ComHem så fungerar mitt WiFi dåligt för att routern står på fönsterbrädan.
Asgarv!!
Något sånt är faktiskt vanligare än man kan tro, vet inte vad det kallas men det innebär att två WLAN konkurerar om samma frekvenser...
Själv är jag as-piss på ComHem pga av meddelandet om "Nu ökar vi utbudet och justerar priserna". Dvs i mitt fall, att nuvarande 250/10MB-bredband ändras till 300/10MB och priset hoppar upp från 359kr till 499kr/mån! Samt att BasTV-paketet ersätts med ett nytt baspaket med fler kanaler (som jag inte behöver) med en prishöjning från 79kr till 219kr/månad!!!
Min tanke är då att skippa TV och köpa ChromeCast/AppleTV istället, men då kommer jag troligen behöva ännu högre bredband som av någon tillfällighet hamnar på ungefär precis samma totalsumma :/ Än värre blir det när man kikar på möjliga konkurenter som har PRECIS samma upplägg... Jävla kartellbildning om du frågar mig!!!
larsaw sa:Något sånt är faktiskt vanligare än man kan tro, vet inte vad det kallas men det innebär att två WLAN konkurerar om samma frekvenser...
En knapp? Vilken router har en KNAPP för den funktionen?! Den är ganska standardiserad. Vad gäller att välja egen kanal så se vad jag skrev ovan - det är inte alltid en bra idé! :)Rattnalle sa:Det är därför man har en router med en knapp för att kartlägga alla nätverk i närheten så man kan välja en egen kanal :-)
larsaw sa:Vernersson sa:Skogling sa:Enligt supporten på ComHem så fungerar mitt WiFi dåligt för att routern står på fönsterbrädan.
Asgarv!!
Något sånt är faktiskt vanligare än man kan tro, vet inte vad det kallas men det innebär att två WLAN konkurerar om samma frekvenser...
Själv är jag as-piss på ComHem pga av meddelandet om "Nu ökar vi utbudet och justerar priserna". Dvs i mitt fall, att nuvarande 250/10MB-bredband ändras till 300/10MB och priset hoppar upp från 359kr till 499kr/mån! Samt att BasTV-paketet ersätts med ett nytt baspaket med fler kanaler (som jag inte behöver) med en prishöjning från 79kr till 219kr/månad!!!
Min tanke är då att skippa TV och köpa ChromeCast/AppleTV istället, men då kommer jag troligen behöva ännu högre bredband som av någon tillfällighet hamnar på ungefär precis samma totalsumma :/ Än värre blir det när man kikar på möjliga konkurenter som har PRECIS samma upplägg... Jävla kartellbildning om du frågar mig!!!
Jag sa inte att det var en fysisk knapp, den finns i webgränssnittet :-)BeamMeUpScotty sa:larsaw sa:Något sånt är faktiskt vanligare än man kan tro, vet inte vad det kallas men det innebär att två WLAN konkurerar om samma frekvenser...
Brukar kallas för CCI (co-channel interference). Det är sällan ett problem att ett par-tre radioer jobbar på samma frekvens, om det inte redan är mycket andra interferenser som påverkar SNR (signal to noise ratio), och så länge som övriga radioer inte har väldigt bra signal in mot din. Det blir "mindre" problem allt eftersom RGW'er börjar köra med beamforming nu också - men precis som du säger är detta VÄLDIGT vanliga problem särskilt i täta områden/lägenhetshus.
Här brukar RGW'er vara hyfsat duktiga på att själva byta kanal allt eftersom fler nätverk samlas, men då finns istället en "channel overlap", som innebär att det endast finns ett tre unika kanaler (nu pratar vi fortfarande 2.4GHz, 5GHz är lite annorlunda rent allmänt). Folk är duktiga på att pilla för att förbättra situationen, och väljer ibland att låsa en fast kanal. Det kan absolut fungera i vissa fall, men när folk börjar låsa udda-kanaler som skapar interferenser för FLERA "unika" kanaler så blir det ofta problematiskt.
Återigen, dock, så är interferenser från andra nätverk bara EN del av det stora hela. Wi-Fi är ett komplext ämne, inte för att det nödvändigtvis är svårt att förstå, men för att alla bara förutsätter att det SKA fungera. "Det är ju ändå 2018!"
En knapp? Vilken router har en KNAPP för den funktionen?! Den är ganska standardiserad. Vad gäller att välja egen kanal så se vad jag skrev ovan - det är inte alltid en bra idé! :)Rattnalle sa:Det är därför man har en router med en knapp för att kartlägga alla nätverk i närheten så man kan välja en egen kanal :-)
Skogling sa:Jag har inte gjort några förändringar e.g. Jo flyttat upp den 1 m från golvet. Det har fungerat förr.
Vi bor i ett pappershus.Men mderna 3-glasfönster.
Raggamuffin sa:Pappershus är inte det sämsta. Hos mig når wifit knappt runt hörnet, sten sten sten och sten.
Absolut inte, men pappershus kombinerat med tätbebyggelse och stora lägenhetshus är sällan en bra kombination. Å andra sidan är det ALDRIG en bra situation för Wi-Fi ändå, oavsett material.Raggamuffin sa:Pappershus är inte det sämsta. Hos mig når wifit knappt runt hörnet, sten sten sten och sten.
larsaw sa:Vernersson sa:Skogling sa:Enligt supporten på ComHem så fungerar mitt WiFi dåligt för att routern står på fönsterbrädan.
Asgarv!!
larsaw sa:Fan, det lönar sig att ringa o klaga, ComBort gjorde en kovändning när jag skulle säga upp avtalet och SÄNKTE helt plötsligt månadspriset med 30 spänn!
Så från 528kr/månad (för 250/10MB + TV-bas och extra TV) med "hot" om nytt paketpris på 849kr/mån, blev efter mitt hot om uppsägning till 499kr/mån :D
Bra räddat ComHem, men ni kan inte alltid hålla på o spela "nice guy" o då drar jag!!
BeamMeUpScotty sa:Absolut inte, men pappershus kombinerat med tätbebyggelse och stora lägenhetshus är sällan en bra kombination. Å andra sidan är det ALDRIG en bra situation för Wi-Fi ändå, oavsett material.Raggamuffin sa:Pappershus är inte det sämsta. Hos mig når wifit knappt runt hörnet, sten sten sten och sten.
Vernersson sa:+1
För att täcka en 3'a i ett plan om 104 kvadrat måste jag ha 2 AP's ;)
Raggamuffin sa:Vernersson sa:+1
För att täcka en 3'a i ett plan om 104 kvadrat måste jag ha 2 AP's ;)
Routern i kontor/cykelrum, en RE i korridoren utanför ca 5m, en några meter längre bort i korridoren så det når till anslutande kök och vardagsrum men sovrummet som är 3 meter längre ner i korridoren - dit når inte ett skit :). Fungerar inte klockrent för telefonerna att hoppa mellan heller tyvärr.
Funderar lite på att tråda till de flesta rum och sätta AP men då måste jag fräsa in rör i väggarna mm, blir trött bara av tänka på det.
Extenders är sällan en särskilt bra lösning tbh, det är ofta bättre med flera AP's. Problemet är ju som du var inne på innan att de gärna ska vara kabelanslutna dock.. Kabeldragning är något jag kommer satsa stenhårt på i nästa bostad. Underlättar väldigt mycket.Raggamuffin sa:Kanske köpt lite för billiga extenders med.
Man framtids-säkrade alldeles för dåligt när det byggdes hus vid förra sekelskiftet.
Haha, jepp, mikrovågsugnar värmer mat i 2.4GHz (med väldigt hög output), och äldre ugnar var VÄLDIGT dåligt sköldade.plumse sa:Vi bytte micro hemma och den slog ut kanal 1 på routern när vi värmde mat. Bytte till annan kanal och då kunde vi värma mat och lyssna på spotify samtidigt.
BeamMeUpScotty sa:larsaw sa:Fan, det lönar sig att ringa o klaga, ComBort gjorde en kovändning när jag skulle säga upp avtalet och SÄNKTE helt plötsligt månadspriset med 30 spänn!
Så från 528kr/månad (för 250/10MB + TV-bas och extra TV) med "hot" om nytt paketpris på 849kr/mån, blev efter mitt hot om uppsägning till 499kr/mån :D
Bra räddat ComHem, men ni kan inte alltid hålla på o spela "nice guy" o då drar jag!!
Tips från coachen: Så fungerar alla ISP's (och VÄLDIGT många andra bolag). Det finns churn-avdelningar som har "speciella" erbjudanden för att behålla kunder. "Säg upp" ditt avtal varje gång det löper ut! :)
Så är det - men å andra sidan vore det en konstig affärsstrategi för ett bolag att sonika prissänka befintliga kunder. Nya kunder får erbjudanden för att locka över från konkurrenter, befintliga kunder ska (i en bra värld) tycka att tjänsten de får är värd priset de betalar.42Hz sa:Japp, aldrig blivit jagad så mycket som när jag sa upp comhem, jag lovar man får en bättre deal än innan, som trogen kund får man betala alla erbjudanden som nya kunder får!
BeamMeUpScotty sa:Så är det - men å andra sidan vore det en konstig affärsstrategi för ett bolag att sonika prissänka befintliga kunder. Nya kunder får erbjudanden för att locka över från konkurrenter, befintliga kunder ska (i en bra värld) tycka att tjänsten de får är värd priset de betalar.42Hz sa:Japp, aldrig blivit jagad så mycket som när jag sa upp comhem, jag lovar man får en bättre deal än innan, som trogen kund får man betala alla erbjudanden som nya kunder får!
Mja, fast ditt fall är ändå lite annorlunda. 359:- har aldrig varit ett ordinariepris för 250 Mbit/s. 250/10 kostade tidigare 469:-/mån - så har du betalat mindre så har du haft en kampanj. Att den löpte ut (eller vad som nu hände) i samband med att ordinariepriset ökade kan ju dock leda till viss förvirring.larsaw sa:Precis, men i det fall säger då ComHem: eftersom du är så nöjd o glad så ska du få en ännu bättre produkt till 60% högre pris...
CW sa:Kommer ihåg när folket här bad om separata forum; ett för cykling och ett mer inriktad på allmänt snack. Synd att modsen sket i det.
Det var väl ett år sen ComHem flyttade ut från Flemminggatan och in hos Tele2 i Kista? Jag gissar att ComHem är relativt uppslukat nuFick precis ett SMS av Tele2 att de nu slås ihop med ComHem. Det hade jag missat. Bör jag börja leta efter nytt abonnemang eller kommer Tele2 göra rent hus hos Comhem? Med tanke på att varumärket ComHem verkar gå i graven så har jag en liten förhoppning om att det är det senare som gäller...
Så det här är inte början på nåt nytt utan en slutgiltig begravning av ComHem?Det var väl ett år sen ComHem flyttade ut från Flemminggatan och in hos Tele2 i Kista? Jag gissar att ComHem är relativt uppslukat nu