Commencalram?

Commencalram?
Jag har kollat på Commencal supernormal-06,samt supernormal deluxe-07.Jag vill gärna ha hardtail.Gaffeln på 07-an är dock bytt till en fox,vilket inte jag gillar...och 06-an är nog slutsåld vid det här laget....så jag funderar på plocka ihop en cykel som har samma gaffel,och broms som 06-ans....jo, så det var därför jag undrade om Commencalramen är ok.(den är sååå grymt snygg)..men det verkar ju som att den verkar vettig.Jag kommer köra mest stigcykling med den ...tack för era svar!

Commencalram?
Jag cyklar på en Commencal Supernormal Deluxe -07 sedan augusti och har bara bra att säga om den. Lätt, snygg och "reaktionssnabb". För mig tog det ett tag att vänja sig, jag tyckte först att den var vinglig och instabil men inte längre. Om jag tolkar "stigcykling" rätt så passar Commencalen bra men kolla vad som sagts om XC kontra lite tuffare tag i länken som refereras ovan så att du väljer utifrån vad du vill få ut.

Vad är det som du inte gillar med Fox-gaffeln? Från -06 är det snarast en uppdatering. Om du vill handla Commencal i Sverige kan det bli svårt att "plocka ihop" delar. Det är bara Cykloteket som är återförsäljare i Sverige och dom säljer enbart färdigmonterade.

Commencalram?
Foxgaffeln har som jag fattat det en lockout på gaffeln,jag vill ha poplockfunktionen på styret,som finns på o6-ans...,lite smidigare att justera.Jag tycker att Commencal deluxe -07 är en grymt snygg cykel...och jag är lockande nära att köpa den.,men det måste vara bra med..:-)..vad menar du med att den var vinglig?var ramen inte tillräckligt styv,eller var det andra komponenter som var vimsiga?Hur tycker du gaffeln fungerar,samt lockouten på gaffeln,är den svår vrida om?

Commencalram?
Kolla in Kadens (cykeltidningens) test, för några nummer sedan. De testade 06:an om jag minns rätt och gav den goda betyg

Commencalram?
commencal har väll samma grundare som det klassiska märker Sunn, så de har nog riktigt fina hojjar. kanske låter som ett konstigt sätt att se det, men en som är så "klassisk" går nog inte ner o gör skitsaker. deras hojjar är riktigt fina

Commencalram?
Ja, jag skulle också gärna sett en lock-out på styret men det är absolut inget problem att sträcka ner handen och skruva. 2 sekunder. Jag är verkligen ingen expert på gafflar så jag ska inte uttala mig om den är bra eller inte. Men om man går efter pris så finns det ju betydligt dyrare och därmed säkert bättre gafflar än denna. Men jag tycker den funkar bra.

Det blir ju väldigt subjektivt när man försöker beskriva hur man upplever en cykel. Vad jag menar med vinglig är nog en kombination av att den är reaktionssnabb och att jag bytte från en tyngre och framför allt större cykel till denna. Lite som att gå från lastbil till sportbil om du förstår. I början styr man för mycket, kompenserar för mycket och det känns instabilt och vingligt. Nu när jag kört in mig på den är det bara positivt.

Hoppas du blir nöjd vilket val du än gör!

The Bikegirl skrev:
-------------------------------------------------------
> Foxgaffeln har som jag fattat det en lockout på
> gaffeln,jag vill ha poplockfunktionen på
> styret,som finns på o6-ans...,lite smidigare att
> justera.Jag tycker att Commencal deluxe -07 är en
> grymt snygg cykel...och jag är lockande nära att
> köpa den.,men det måste vara bra med..:-)..vad
> menar du med att den var vinglig?var ramen inte
> tillräckligt styv,eller var det andra komponenter
> som var vimsiga?Hur tycker du gaffeln
> fungerar,samt lockouten på gaffeln,är den svår
> vrida om?

Commencalram?
Jag förstår hur du menar med "vingelkänslan".Det är ju egentligen bara positivt.kommer förmodligen bli så med mig med,har en gammal scott comp racing(-00),som är på tok för stor för mig.Tack för Info.

Tillbaka
Topp