Crosscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Så ett långt värde betyder alltså att de
> rullar lätt...
Det uppmätta värdet är den energi som krävs för dra runt ett däck med 2,5bar i 20km/h med en belastning av 50kg på en slät stålrulle. De kalibrerar bort luftmotstånd från ex dobbarna och genom att hastigheten hålls konstant så påverkar inte heller vikten.
Rullmotståndet kan då sägas vara den energi som går åt för att övervinna gummits motstånd när däcket deformeras vid kontakt med underlaget och beror helt på däckets konstruktion och uppbyggnad av karkassen.
För att avgöra om ett däck rullar lättare än ett annat i verkligheten får man även väga in däckens övriga egenskaper, men givet allt annat lika så rullar det med lägre rullmotstånd lättare.
> är det stor skillnad mellan RR och spedking (26,2W mot 27,9W eller är den
> marginell)
Ett värde på 20W är rejält lättrullande däck och vid 45W så överbelastas testapparaten, så där mellan ligger de allra flesta MTB-däck från släta 1.9or till grova 2.5or.
Skillnaden mellan RR och Speedking är 1,7W och i detta fall gäller det ett däck. Genom att de belastar med 50kg kan det sägas motsvara bakdäcket. Framdäcket har mindre belastning så där blir rullmotståndet inte lika stort. Men det skiljer ungefär drygt 3W mellan ett par RR och ett par Speedking.
Trycker man då i snitt 300W under en tävling är skillnaden ca 1%. Om de 1% återspeglas på tiden i mål är svårt att säga. Vilket däck som egentligen är snabbast beror nog mer på däckets övriga egenskaper som vikt, mönster och grepp.
Man får dock inte bortse från den mentala biten. Har man däck som man vet har de lägsta testvärdena går det nog lite lättare när det är som allra jobbigast, än om man sitter på rejäla energislukare till däck :-)
> vad har ett mellanbra lvgdäck?
Vad ett lvg-däck har för motsvarande siffror vet jag inte då jag inte hittat en bra jämförande test mellan lvg och MTB däck.
> Har du någon jämförelse mot Hutchington Python
> 2.0/2.3? De är de enda däck som jag kört på
> förutom Continental och Bontrager
De Python som var med i detta test var Python NG MRC Medium 2.3 som har följande värden
Rullmotstånd Vikt Genomslagshöjd Nålstick
36,4 W 640g 70 cm B
Rullmotståndet för Python ansågs vara rejält högt och då bredare däck vanligtvis har lägre rullmotstånd än smalare så kan man misstänka att Python 2.0 ligger ännu högre.
/Anders