Continental Speedking?

Ted_B

Aktiv medlem
Continental Speedking?
Någon som provat det däcket ännu?
Jag tänkte ha det som framdäck istället för Explorer, bättre eller sämre?
Kör några långlopp och tränar mycket på grusväg och en del stigar som oftast är torra, då skulle väl det däcket kunna funka tycker jag.

Continental Speedking?
Det är kanon, speciellt i sämre underlag som lera och så tycker jag. Kört de som framdäck nu ett tag med Fast Fred bak. Men tycker Speed King har en tendens att släppa lite fort när man svänger och lägger ner cykeln, funderar på att köpa ett Explorer och ha fram istället när det är torrt och Speed King fram och bak när jag inte vet hur det är eller när det är blött.

Men för ett däck på 400g har de grymt bra fäste och lerrensning.

Continental Speedking?
Har inga Explorer så kan inte jämföra. Känns lite snabbare än Nobby Nic, segare än Fast Fred och extremt mycket snabbare än Panaracer Fie XC Pro. Ett bättre alternativ än WTB Raijin också.

Continental Speedking?
Jag kör Speed King i både 2,3 och 2,1. Jag rekomenderar starkt 2,3 som ett allrounddäck både fram och bak. Det är suverät på alla underlag och kör man bara med rätt tryck (jag väger strax under 70kg och kör med 2bars tryck) så bettar det säkert i kurvor och slirigt underlag.

Jag har kört speedking utan några som helst problem på allt från snustorrt rullgrus till blöt och slirig stig. Det enda underlag som jag fick lite problem med var under tävlingen Vista Mountain då det var riktigt tjock och klibbig lera. Där så samlade däcken på sig riktigt mycket lera vid hastigher under 11-12km/h och det blev riktigt trögt.
Men när sedan hastigheten ökade så försvann leran och det rullade på fint. Greppet däremot var suverät hela tiden. Det var nästan lite väl bra, för när man kom i nedkörda spår och tappade balans eller styrde mot kanten på spåret så greppade nobbarna och man flög ur spåret =)

2,1orna vet jag faktiskt inte än vad jag ska använda dem till. De är för breda för lera och för grovnubbiga till torrt underlag...

Någon som har erfarenhet av vad som är bra med 2,1orna?

Continental Speedking?
Jag är inte helt nöjd med mina 2.1or i alla fall. Greppet i svängar är kasst. Känns som på hal is när man ska svänga. Men de rullar riktigt bra och greppar bra i backar, accelerationer och inbromsningar.

Continental Speedking?
64kg och jag kör med 2.6 - 2.8 bar. Antar att det blir andra bullar med lägre tryck men jag vet inte riktigt hur lågt jag vågar gå utan att få genomslag med supersonicmodellen. Du kör väl slanglöst?

Continental Speedking?
Ja jag kör slanglöst med STANS notubes vätska i.

Men väger du ynka 64kg så kan du gå ned betyligt mer utan genomslag och det förändrar greppet betydligt.

Mitt förslag är att pumpa i 2bar och ge dig ut på den stenigaste/stökigaste och snabbaste stigen du vet. Sen bombar du på och hör efter om det blir många genomslag eller inte. Blir det många höjer du trycket, blir det marginella eller endast ett fåtal så stannar du kvar på den nivån.
Märker du inget genomslag så minskar du på trycket.

Och nej det blir ingen stor skillnad i rullmotstånd som på landsväg där det gäller att ha så högt tryck som möjligt. I MTB är det faktiskt tvärt om (om det nu inte är så att dobbarna på sidorna är riktigt stora och gör körningen ostabil) och man gynnas av ett lägre lufttryck

Och Du, ta med dig minst två extraslangar om du är långt hemifrån.

Continental Speedking?
på landsväg, iaf på svenskt grov asfalt, lönar det sig också att gå ner lite i däckstryck. Det är mest att cykeln blir lite rappare och att det känns som det går snabbare som är fördelen att pumpa stenhårt (dvs tubdäck med 10kg eller mer i)

Continental Speedking?
Jan: Det gäller nog de äldre twister, explorer och leader däcken. Jag känner igen symptomen men med Speedking så uppträder inte de symptomen.
Det ska även vara en ny däckblandning i de nyare contidäcken, något som inte jag vet om det stämmer eller inte. Eller så var det på gång(???)

Däremot så upplevde jag att när jag körde explorer så blev de mindre hala när jag hade mindre däckstryck...

Continental Speedking?
Självklart är däcktryck A och O när man vill ha grepp i väta. Mitt intryck av Continental är att de är hala i väta. Nu har det regnat för lite innan jag kan säga att speedking är likadana dock. Du kan mycket väl ha rätt.

Continental Speedking?
Crosscar skrev:
-------------------------------------------------------
>......
> Det ska även vara en ny däckblandning i de nyare
> contidäcken, något som inte jag vet om det
> stämmer eller inte. Eller så var det på
> gång(???)

det äre inte ännu, men det är på gång, ska tydligen vara nått riktigt bra

Continental Speedking?
Lumber skrev:
> Någon som vet hur breda ett par Speedking 2.3 är
> jämfört med RR 2.25?

Svara på min egen fråga: RR 2.25 är lite bredare än Speedking 2.3
Racing Ralph 2.25 strax över 54 mm och Speedking 2.3 är strax under 54 mm,
men skillnaden är väldigt liten.

/Magnus

Continental Speedking?
Det blev helt andra grejer idag med 2 bar i. Riktigt nöjd med dem idag men jag är mer rädd för mina fina hjul nu att jag ska förstöra fälgarna av genomslag.

Continental Speedking?
Ted_B: Jämfört med explorer så är det natt och dag, SpeedKing (2,3) Rullar hur lätt som helst. Inte långt ifrån det über lättrullade däcket twister.

Olsson: Får du ett så kraftigt genomslag att fälgen går sönder så bombar du på ordentligt, och då hjälper det nog inte med ett högre tryck heller.

Jag har fått några bucklor på min UST fälg för att jag bombat på lite väl mycket, men det har bara varit att räta ut med en skiftnyckel. Så var fälgen som ny igen. Så jag tvekar på att du kommer förstöra fälgen... om du nu inte kör Downhill förståss

Continental Speedking?
Rykande färska rullmotståndsvärden från det noggranna testlabbet i söder.
Fabrikat		          Rullmotstånd	     Vikt   Genomslagshöjd       Nålstick

Conti Explorer 2.1 Supersonic	     28,5 W	     456 g	  40 cm	            C
Conti Speed King 2.1 Supersonic	     29,6 W	     418 g	  40 cm	            E
Conti Speed King 2.3 Supersonic	     27,9 W	     426 g	  50 cm	            E
Schwalbe Racing Ralph 2.25 Triple    26,2 W	     512 g	  65 cm	            B

Rullmotstånd mäts med 2,5bar däcktryck. Genomslagshöjd är den höjd som däcket klarar en 10kg tung fallande bila utan att orsaka snakebite. Nålstick mäts genom en att en vass nål trycks genom däcket, resultat A-F där A är bäst motstånd mot stickpunkteringar och F sämst.

/Anders

Continental Speedking?
Bäst motstånd? Låter som jag skulle vilja ha sämst motstånd på de däck jag vill ska rulla lätt... =)

Senast redigerad av en moderator:
Continental Speedking?
andematt: Det är bra, även om jag körde med kanske lite högt tryck på Kattegattstouren så greppade de väldigt bra i leran, på rötter och stenhällarna som fanns på banan i Varberg.

Continental Speedking?
Tänkte jag skulle beställa ett par 2.3 men innan skulle jag gärna vilja att någon tar skjutmåttet, går fram till cykeln nu och hjälper mig se hur mycket utrymme de kräver på bredden. Lite osäker på om ramen klarar bredden..

Edit: Var själv ute o mätte ramen nu. Minst 65 mm sväljer ramen.. 57-559 säger conti-online.. Borde gå va?

Senast redigerad av en moderator:
Continental Speedking?
andematt skrev:
> Tänkte jag skulle beställa ett par 2.3 men innan
> skulle jag gärna vilja att någon tar
> skjutmåttet,

Lumber skrev:
> Svara på min egen fråga: RR 2.25 är lite bredare än Speedking 2.3
> Racing Ralph 2.25 strax över 54 mm och Speedking 2.3 är strax under 54 mm,
> men skillnaden är väldigt liten.

Visserligen mätt med tving och tumstock, men dom är garanterat smalare än 65 mm.

/Magnus

Continental Speedking?
AJ skrev:
> Rykande färska rullmotståndsvärden från det
> noggranna testlabbet i söder.
>
> Fabrikat Rullmotstånd Vikt
> Genomslagshöjd Nålstick
>
> Conti Explorer 2.1 Supersonic 28,5 W 456
> g 40 cm C
> Conti Speed King 2.1 Supersonic 29,6 W
> 418 g 40 cm E
> Conti Speed King 2.3 Supersonic 27,9 W
> 426 g 50 cm E
> Schwalbe Racing Ralph 2.25 Triple 26,2 W
> 512 g 65 cm B

Så ett långt värde betyder alltså att de rullar lätt... är det stor skillnad mellan RR och spedking (26,2W mot 27,9W eller är den marginell) vad har ett mellanbra lvgdäck?
De där Watten (antar jag) gör mig inte klok när jag inte kan jämföra mot högsta/lägsta värde.

Har du någon jämförelse mot Hutchington Python 2.0/2.3? De är de enda däck som jag kört på förutom Continental och Bontrager

Continental Speedking?
Lumber skrev:

> > Racing Ralph 2.25 strax över 54 mm och
> Speedking 2.3 är strax under 54 mm,
> > men skillnaden är väldigt liten.
>
> Visserligen mätt med tving och tumstock, men dom
> är garanterat smalare än 65 mm.
>
> /Magnus

Sorry, jag såg inte detta ovan. Lite lustigt alltså, jag har idag ett slickdäck 2,0 inköpt på Ica Maxi på där bak som mäter 50 mm med skjutmått.

Tror man lätt lurar sig på det där med däckbredder, iaf jag. Dels är en tum inte densamma hos olika tillverkare, dels är det klart mindre skillnad på ett 2.1 och 2.3 än vad jag egentligen känner på pappret.

Continental Speedking?
Alla däck utom NobbyNic borde förbjudas i skogen.

Jag cyklade till jobbet på 28:50 på NRS och Nobby imorse. Igår körde jag hit TCR med GP4000 på 28:17.
Dom funkar alltså på asfalt också.

//Skogling

Continental Speedking?
Bra test Skogling - då skall jag köpa NN till tempohojen, komfortablare och lika snabbt...
Roligt att du hårdtestar grejerna utomhus nuförtiden - kommer ihåg den gamla goda tiden då en tur i vardagsrummet räckte för ett expertutlåtande;-)

Continental Speedking?
... men ok, jag får välll tillägga att jag genade lite mer, droppade trottoarkanter, sket i potthålen samt körde mot rött också. ;o)

Continental Speedking?
Crosscar skrev:
> Så ett långt värde betyder alltså att de
> rullar lätt...

Det uppmätta värdet är den energi som krävs för dra runt ett däck med 2,5bar i 20km/h med en belastning av 50kg på en slät stålrulle. De kalibrerar bort luftmotstånd från ex dobbarna och genom att hastigheten hålls konstant så påverkar inte heller vikten.

Rullmotståndet kan då sägas vara den energi som går åt för att övervinna gummits motstånd när däcket deformeras vid kontakt med underlaget och beror helt på däckets konstruktion och uppbyggnad av karkassen.
För att avgöra om ett däck rullar lättare än ett annat i verkligheten får man även väga in däckens övriga egenskaper, men givet allt annat lika så rullar det med lägre rullmotstånd lättare.

> är det stor skillnad mellan RR och spedking (26,2W mot 27,9W eller är den
> marginell)

Ett värde på 20W är rejält lättrullande däck och vid 45W så överbelastas testapparaten, så där mellan ligger de allra flesta MTB-däck från släta 1.9or till grova 2.5or.

Skillnaden mellan RR och Speedking är 1,7W och i detta fall gäller det ett däck. Genom att de belastar med 50kg kan det sägas motsvara bakdäcket. Framdäcket har mindre belastning så där blir rullmotståndet inte lika stort. Men det skiljer ungefär drygt 3W mellan ett par RR och ett par Speedking.
Trycker man då i snitt 300W under en tävling är skillnaden ca 1%. Om de 1% återspeglas på tiden i mål är svårt att säga. Vilket däck som egentligen är snabbast beror nog mer på däckets övriga egenskaper som vikt, mönster och grepp.

Man får dock inte bortse från den mentala biten. Har man däck som man vet har de lägsta testvärdena går det nog lite lättare när det är som allra jobbigast, än om man sitter på rejäla energislukare till däck :-)

> vad har ett mellanbra lvgdäck?

Vad ett lvg-däck har för motsvarande siffror vet jag inte då jag inte hittat en bra jämförande test mellan lvg och MTB däck.

> Har du någon jämförelse mot Hutchington Python
> 2.0/2.3? De är de enda däck som jag kört på
> förutom Continental och Bontrager

De Python som var med i detta test var Python NG MRC Medium 2.3 som har följande värden
Rullmotstånd	Vikt	Genomslagshöjd  Nålstick

36,4 W		640g	  70 cm		  B

Rullmotståndet för Python ansågs vara rejält högt och då bredare däck vanligtvis har lägre rullmotstånd än smalare så kan man misstänka att Python 2.0 ligger ännu högre.

/Anders

Continental Speedking?
Tackar som bara den Anders!

Nu är alla frågetecken uträtade, det är inte så att du har det testet på en elektronisk fil eller en länk till det?
skulle vara perfekt att läsa påväg ned i bilen till Stockholm idag (jag är kartläsare och kan vägen innantill så lite däcklektyr uppskattas)

Continental Speedking?
Mätdatan på däcken kommer från senaste numret av tyska Bike http://www.bike-magazin.de/bko/show.php3?id=41&nodeid=41&ps_lo=0

De hade en 16 sidig däckspecial där de mätte, klämde och kände på 22 st "vanliga" däck, 4 st slanglösa system och 8 st UST-däck. Även 16 st slangar genomgick rullmotståndstestet.

16 Seiten extra: Reifen-Special

Bike.jpg ht=130

Alle Reifen für Enduro, Tour und Marathon im Test.
Tuning für Bike und Psyche - es ist erstaunlich: Kaum einem Bauteil wird so wenig Beachtung geschenkt wie dem Reifen. Dabei ist der Reifen das einzige Teil am Rad, das den direkten Kontakt zum Boden hält. Klar, Reifen gibt es nicht in „Custom-Super-Spezial- Optik“, die sind einfach nur schwarz. Aber wer den Reifen perfekt auf die eigenen Ansprüche abstimmt, verbessert den Grip und damit das Vertrauen ins Bike

Det finns en diskussion på MTBR om de senaste tyska testet och speciellt då Speedking http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=296335 Därifrån kommer denna tabell över rullmotstånd för samtliga däck i testet.

Rollwiderstand-52007.jpg ht=296

För den som vill fördjupa sig ytterligare i rullmotstånd finns även denna tråd http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=77503

/Anders

Continental Speedking?
De Maxxis som var med i senaste testet 2007 var följande

Fabrikat                        Rullmotstånd	Vikt	Genomslagshöjd  Nålstick

Maxxis Crossmark 2.1 Exception     27,4 W       464 g         55 cm         B

Maxxis Larsen TT 2.3 Exception     36,6 W       599 g         85 cm         C

I testet från 2006 deltog
Maxxis Larsen TT 2.0 Exception     28,9 W       490 g         60 cm        B

Dock så är det inte säkert att testvärdena från olika år kan jämföras med varandra. De kan ha ändrat i testproceduren.

Samtliga däck 2006

Rollingresistance-06.jpg ht=254

/Anders

Tillbaka
Topp