Continental vs Schwalbe

VKruger

Aktiv medlem
Continental vs Schwalbe
Tjena!

Sitter och funderar över däckval inför nästa säsong, körde Schwalbe NN fram och RRalph bak iår.

Var aldrig riktigt nöjd med NN då jag upplevde att det "släppte" för ofta..

Funderar nu på att testa Conti X-king nästa år. Alt. X-king fram Race-King bak. (2.2)

Vad har in andra för erfarenheter av dessa däck? Andra tips? 29"

Jag är ute efter ett bra allrounddäck med tillräckligt bra mönster för att kunna köras i ur och skur men ändå har hyfsad luftvolym och bra rull.

Continental vs Schwalbe
Jag har rätt begränsad erfarenhet av däck, men jag skulle säga att x-king är ett däck som släpper mycket lätt. Jag har svårt att tänka mig att de skulle ge i närheten av damma grepp som NN. Jag körde X-King bak ett tag och det släppte ofta och lätt.

Continental vs Schwalbe
Körde Continental Race King ett tag och tyckte de var rätt OK allround XC däck, dock inte för blöta leriga rötter o berghällar, funkar om man har bra teknik men rätt läskigt och jag vågar inte lita på greppet. Det viktiga är att köra Black Chili varianten på gummi (Race Sport heter modellen på däcken) , de billigare är skit.

Continental vs Schwalbe
Kanske Rocken Ron fram och RaRa bak kan vara något för dig, RoRo är iof klenare än NN fast senast jag körde det greppade det mycket bra (26x2.4") Ända problemet var att det slets ner snabbt bak (hade mjukaste gummiblandningen), men om du kör det fram så borde det funka.
Håller med jofa om X-King, det är väldigt snabbrullat o mångsidigt men känsligt för rätt däckstryck (& snakebites i RS-versionen).
Ända varianten av X-King jag skulle tänka mig är ProTection-varianten o slanglöst...

// L

Continental vs Schwalbe
Men om TS upplever Nobby Nic's grepp som dåligt vad ska då TS tycka om Rocket Ron... Det har ju så dåligt grepp i jämförelse så man är livrädd när man kör med det!
Nu är jag osäker på vad jag hade för gummi i mina RR (troligtvis något skit så jag kanske inte kan jämföra) men i NN har jag PaceStar och med TrailStar lär det inte bli sämre!

Continental vs Schwalbe
dnleriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> Men om TS upplever Nobby Nic's grepp som dåligt
> vad ska då TS tycka om Rocket Ron... Det har ju
> så dåligt grepp i jämförelse så man är
> livrädd när man kör med det!
> Nu är jag osäker på vad jag hade för gummi i
> mina RR (troligtvis något skit så jag kanske
> inte kan jämföra) men i NN har jag PaceStar och
> med TrailStar lär det inte bli sämre!

Jo instämmer, TS NN kan ju varit något annat än TrailStar.
Mina RoRo var gammla 3-Compond (motsvarande TrailStar) och var det solklart bästa höst/vinterdäcket jag kört, tyvärr stelts det ner så fort det blev torrt på våren.
Numera finns det enbart med det hållbarare med inte lika greppiga PaceStar-gummit.

// L

Continental vs Schwalbe
VKruger skrev:
> Andra tips? 29"
>
> Jag är ute efter ett bra allrounddäck med
> tillräckligt bra mönster för att kunna köras i
> ur och skur men ändå har hyfsad luftvolym och
> bra rull.

Om du verkligen menar att du vill ha bra grepp i ur och skur, så finns Continental Mountain King 2.4 RaceSport eller Protection som ett alternativ. Bra allroundfäste, fyllig volym, och ganska bra rull faktiskt.

http://www.bike-components.de/produ...tain king ii racesport faltreifen modell 2014

Continental vs Schwalbe
jofahjalm skrev:
> Jag har rätt begränsad erfarenhet av däck, men
> jag skulle säga att x-king är ett däck som
> släpper mycket lätt. Jag har svårt att tänka
> mig att de skulle ge i närheten av damma grepp
> som NN. Jag körde X-King bak ett tag och det
> släppte ofta och lätt.

Körde några mil med X-king RS fram i helgen och tyckte att det gick väldigt bra och säkert. Ingen extrem terräng , men en del svårigheter.

Continental vs Schwalbe
Om du tycker att NN har för dåligt grepp så borde du testa Hans Dampf. Jag bytte nu innan hösten och på hala berghällar tycker jag det är natt och dag (beror delvis på gummi och tryck). Självklart blir det mer rullmotstånd men jag förstår inte hur du ska kunna få bättre grepp än NN utan motstånd.

Senast ändrad:
Continental vs Schwalbe
Jag har alla tidigare säsonger använt mig av Schwalbes däck, oftast RoRo men ibland i kombination med RaRa. I år så testade jag två omgångar med Conti X-King. Det var väl ingen större skillnad i prestanda, som jag upplevde det. Dock så hade jag större problem med att köra tubeless i Conti-däcken; Fler läckor, pyspunkor och överlag svårare att få tätt på dem. Nu är jag tillbaka på RoRo fram och RaRa bak. Mitt huvudsakliga användningsområde är dock tävlingar.

Continental vs Schwalbe
Intressant att dom i senaste ROSEkatalogen har Conti RK RS på ett par av värstingcyklarna och Thunder Burt EVO på steget under. Trodde prestandamässigt att det var tvärtom.

Continental vs Schwalbe
Vad anser ni för skillnad på RoRo evo vs continental X-king bc i grepp på blött.

Jag har kört RoRo evo i några år nu men har inget förtroende för dem, körde raceking x-king bc på förra cykeln och vill tro att det det var bättre fäste på dem. men blöta rötter var lika hala.

Continental vs Schwalbe
Naka.H skrev:
> Vad anser ni för skillnad på RoRo evo vs
> continental X-king bc i grepp på blött.
>
> Jag har kört RoRo evo i några år nu men har
> inget förtroende för dem, körde raceking x-king
> bc på förra cykeln och vill tro att det det var
> bättre fäste på dem. men blöta rötter var
> lika hala.

Kör oftast roro/rara evo, har även provat x-king bc som jag tyckte hade värdelöst grepp i jämförelse. Kändes även mer trögrullat men det kan vara inbillning.

Continental vs Schwalbe
Well, I had Kenda on the front and Scwalbe Serious Sam on the back before I did a service, Tvåhjulsmästerna replaced them with Continental Race Kings, which are fatter but lighter.

The Race Kings have one problem so far - they have a tendency to get the bead knocked off with a serious hit on the back wheel - so that you get a 'tyre buckle' and maybe a pinch flat.

Otherwise they are great, made me quicker, and were perfect for the Halv Cykelvasan

Regards

Tillbaka
Topp