Cove Hummer

Cove Hummer
En 17" ram av Sandviks oreducerade 3/2.5 titanrör ligger kring 1.7 till 1.75 kg. Cove Hummer *kanske* väger något mer då geometrin enligt dem är "North Shore" inspirerad, alltså att de har byggt ramen lite kraftigare än den genomsnittliga Sandviktillverkade ramen som kanske inte designats i sådana miljöer.
T ex blir en ram designad i Marin Countys kringmiljöer (se Per Löwdins foton) förmodligen något annorlunda än den som ritades för Kanadas urskogar.

Sandvik, Ancotech och Haynes är de tre stora leverantörerna av titanrör till amerikanska custombyggare. De håller alla lika bra kvalité. Skillnader i rampriser beror på rördesign, tidsåtgång för ramtillverkning, reduceringar och extra finish (polerbara rör, shot peening etc) plus "intangible values" (märkesstatus).

Cove Hummer
TommyE Skrev:
-------------------------------------------------------
> En 17" ram av Sandviks oreducerade 3/2.5 titanrör
> ligger kring 1.7 till 1.75 kg. Cove Hummer
> *kanske* väger något mer då geometrin enligt dem
> är "North Shore" inspirerad, alltså att de har
> byggt ramen lite kraftigare än den genomsnittliga
> Sandviktillverkade ramen som kanske inte designats
> i sådana miljöer.
> T ex blir en ram designad i Marin Countys
> kringmiljöer (se Per Löwdins foton) förmodligen
> något annorlunda än den som ritades för Kanadas
> urskogar.
>
> Sandvik, Ancotech och Haynes är de tre stora
> leverantörerna av titanrör till amerikanska
> custombyggare. De håller alla lika bra kvalité.
> Skillnader i rampriser beror på rördesign,
> tidsåtgång för ramtillverkning, reduceringar och
> extra finish (polerbara rör, shot peening etc)
> plus "intangible values" (märkesstatus).
>
> ...................................
> Roadside Picnic
> ...................................

Menar du svenska Sandvik?

Cove Hummer
Enligt Weight Weenies vägde en 2003 18" disc-only ram 1586 g men en 2001 17.5" ram vägde 1708 g. Problemet är att man kan inte göra en direktjamförelse eftersom sedan 2004 är Cove Hummer tillverkad av Litespeed, som har egen rörtillverkning.

Om du vill veta hur mycket en specifik storlek väger kontakta mig.

Cove Hummer
Daner: svenska Sandvikgruppen har tre affärsområden varav ett heter Materials Technology. En undergrupp i den sysslar med olika typer av rör varv ett "varumärke" är Special Metals; titan och andra material. I reklamen eller på röretiketter kan det stå "Sandvik Special Metals".

Cove Hummer
Hej,

såg i en brittisk cykeltidning idag att Hummern fick toppbetyg: the best hardtail we ever ridden...Daner: kan du bekräfta att Hummrn numera görs i storlekar 16, 17, 18, 19? Det fattades nämligen en 17" förut...Nu tycker jag att Hummern seglat upp som en riktigt, riktigt intressant hoj för mig.

Cove Hummer
Cove Hummer inventering 18/11-04 (senaste jag har fått)

HUMMER 16 8
HUMMER 17 26
HUMMER 18 18
HUMMER 19 10
HUMMER 21 4

Den är byggd för en 100mm gaffel, men kan ta 80 - 120 vid behov.

Jag reser till San Francisco imorgon bitti, så det kan dröja ett tag innan jag kan svara igen.

Tillbaka
Topp