Crescent Muddus

Frank69

Medlem
Crescent Muddus
Har idag fått hem min 6:e egenköpta cykel.
Blev en Crescent Muddus...

003a.jpg

Crescentlogo.jpg

Senast ändrad:
Crescent Muddus
Lite fakta: :)

Rammaterial Aluminium
Framgaffeltyp Stel
Bromstyp Skivbroms
Utrustad med Skärmar, Stöd
Ram Aluminium
Framgaffel Aluminium
Bakväxel Shimano® XT®
Växelreglage Shimano® XT®
Däck Spectra Teres Regular 35-622
Hjul/fälg Shimano/Spectra SE TSP325
Bromsar Hydraulisk skivbroms. Shimano 446®
Sadel SR Prestige
Sadelstolpe TEC Obvius Aluminium 27,2mm
Handtag Spectra Bio Plus Ergo
Styre TEC Obvius Flatbar Aluminium 620mm
Styrstam TEC Obvius, 3D Aluminium
Vevparti Spectra SE 48T 10-sp
Kedja Shimano® HG-54
Drev Shimano® HG-50 11-36
Pedaler Spectra, alu sport
Skärmar CAB
Stöd Aluminium
Vikt 12,1kg

Crescent Muddus
Cykeln kommer till största delen att användas till småturer på landsväg och i den lokala byn.
Kommer nog att moddas, ändras till mina behov.
Men den skall testas och köras med ett tag... så lite utvärderingstid får man ju ge den... :)

Crescent Muddus
Tog för ett tag sedan kontakt med tillverkaren...
Hade lite önskemål kring info via hemsidan... http://www.crescent.se/cyklar/hybrid/muddus-10-vxl/
Tycker att där kan ligga lite mer information om tillbehör som Crescent själva säger är möjligt att montera på cykeln.
Manual i PDF och lite högupplösta bilder vore heller inte fel....
Men de verkade inte nappa på idéen... då svaret blev:

Hej Frank,
Allt du frågar efter, förutom bilder till datorn, svarar gärna din Crescent-handlare dig på. Du finner din närmsta på www.crescent.se/aterforsaljare

Hälsningar / Regards
Marknadskoordinator
Cycleurope Sverige AB

Crescent Muddus
Var inte så komplicerat när man började kika på delarna och de alternativa ställen de kunde monteras på. :)
Det sista är nog någon form av momentverktyg.

Bilagor

• 005a.jpg
    005a.jpg
    55.5 KB · Besök: 118
  • 009a.jpg
    009a.jpg
    56.4 KB · Besök: 147
  • 010a.jpg
    010a.jpg
    43.3 KB · Besök: 97
  • 007a.jpg
    007a.jpg
    50.5 KB · Besök: 141
Crescent Muddus
Åttatusentvåhundra?

Jösses... Måste vara premium.

Visserligen XT komponenter... Men annars?

Crescent klistermärket?

Senast ändrad:
Crescent Muddus
Kom att tänka på polarens fråga när vi var på XXL för att handla racerhoj till honom... vad ska jag ha för trampor? ?

+ 1 på marr även här

Crescent Muddus
Alltså. Jag har varit i Muddus och den där cykeln skulle inte överleva länge där, speciellt inte om man ska hålla tempo nog för att inte bli uppäten av myggen. :P

Crescent Muddus
marr sa:
Det är det som är de viktigaste. För vissa är en mtb för 60k rätt, andra vill ha en fultysk lvg hoj. Och du ville ha en muddus :)

He, he...
Detta är ingen "skryt tråd" utan skriver lite om mitt inköp som uppfyller mina önskemål.
Kommer inte att använda cykeln för terräng körsel, utan endast på vägar...
mest asfalt men även lite grus o stigar förekommer på mina små turer.
Vill ha en cykel som är enkel att meka med men ändå är bra.
Den kommer inte att belastas särskilt hårt... så jag behöver inte ha det senaste eller vassaste delarna.

1. Några av mina önskemål var utanpåliggande växlar... då dess montering ger lite fördelar.
Dvs bakhjulet behöver inte justeras i längsled för att spänna kedjan.
2. skivbromsar då varken inbyggd bakbroms (som har en irriterande montering) eller fälgbromsar som fungerar sådär i regn...
3. endast ett drev fram... så man slipper växling där...
4. ingen dynamo utan kör med LED belysning.
5. Låg vikt... då min förra hade dämpad framgaffel så var den rätt tung.

Har lite punkter till... men det har med helt personlig körstil och behov att göra... dvs ramstorlek och stötdämpning.

Senast ändrad:
Crescent Muddus
Frank69 sa:
1. Några av mina önskemål var utanpåliggande växlar... då dess montering ger lite fördelar.
Dvs bakhjulet behöver inte justeras i längsled för att spänna kedjan.
2. skivbromsar då varken inbyggd bakbroms (som har en irriterande montering) eller fälgbromsar som fungerar sådär i regn...
3. endast ett drev fram... så man slipper växling där...
Osv...
Verkar som om du tänkt igenom ordentligt och hittat en cykel som uppfyller dina krav. Kul :-)

Frank69 sa:
Det sitter en enklare variant av växelindikator på styret:
Det är precis som det ska. Det är nog bara enklare växelreglage som har siffror.

Crescent Muddus
Går man in på prisjakt, köper billigaste lagerhojen som man får hempostad så kan man väl inte direkt räkna med ett annat svar av cykelföretaget...

Dock måste jag säga att crescent verkar göra fina hybrider. Finns ju allt från "racerhybrid" med skärmar till "trekkinghybrid" med skärmar. Perfekt för norden.

Crescent Muddus
NickPick sa:
Går man in på prisjakt, köper billigaste lagerhojen som man får hempostad så kan man väl inte direkt räkna med ett annat svar av cykelföretaget...

Du var mig en munter kille... :)
Är inte så jag handlar... men kanske du gör så?
Orsaken till att jag svarade med en länk till prisjakt... om det nu är det du hängde upp dig på...
är regelverket här som jag läste igenom innan jag började posta var deras avsnitt ang smygreklam.
Då kan man kanske inte svara direkt på frågan var man köpt grejerna...
Utan får visa var det finns till ett ungefärligt likvärdigt pris hos ett flertal butiker... online eller fysisk butik.

Crescent Muddus
Jag är inte ett dugg munter, men svaret var ju liksom inte oväntat. Dom lever på att cyklarna säljs av mindre företag som bland annat lever på att sälja cyklar osv. Det är ju inte canyon som har direktförsäljning :)

Hur är framgaffeln?

Crescent Muddus
NickPick sa:
Hur är framgaffeln?

Har du också tänkt att köpa en Muddus? :)
Framgaffeln är:
Framgaffeltyp Stel
Framgaffel Aluminium

Den håller framhjulet bra... ;)
Det jag framåt kommer att kontrollera och ev uppgradera är avstånd och höjd på styret...
Tror att efter ett par lite längre turer så vet man om man behöver justera något.
Blir fint väder idag... men ingen cykling... då dagen är avsatt till lerduveskytte. :)

Crescent Muddus
Äntligen var vädret fint och det fanns tid för en testrunda... :)
Cykeln är lättrampad och man kommer kvickt upp i hög hastighet...
Var faktiskt väldigt nöjd med allt...
Men har ändå ett litet önskemål...
Utväxlingen på den lägsta växeln är i mitt tycke aningen för hög.
På min testrunda idag har jag en ca 100m lång backe med 10-12procent lutning och det gick fint, men kraftigare eller längre backe så önskar man nog en lägre växel eller två... i alla fall på min träningsnivå. :)
Hade räknat med att cykeln skulle vara lite stötig... men den var även bättre än förväntat... kanske är det val av däck som ger en liten mjukare gång.

002a.jpg

Crescent Muddus
Men hur många backar har du i närheten som är brantare än 12 procent och längre än 100m?
Träna vidare så kommer backen bli lättare, alt att du cyklar upp för den snabbare bara.

Crescent Muddus
Konkret sa:
Men hur många backar har du i närheten som är brantare än 12 procent och längre än 100m?
Träna vidare så kommer backen bli lättare, alt att du cyklar upp för den snabbare bara.

Beror vilken runda man väljer... tror jag har 3backar i 10-12% lutningsgraden och 7backar som har 5-7%.
Längsta backen är ca 2000meter och har mestadels 5% men 2separata delar har partier med 12-15%.
Vi har en 8,5mils runda (som frugan har cyklat en del gånger) den är det säkert ett 20tal liknande backar på...
Själv kör jag oftast en runda på 1,2mil där det är hälften backar och hälften flackt. Alt en runda på 2,2mil som är ca 70% flack.
På grus stigarna har någon filmat lite på de flacka delarna... bra stigar att cykla på!
Kanske skulle man skaffa en hjälmkamera... :)

Crescent Muddus
Stöd är bra grejor, på en hybrid, men det ska sitta bak vid navet, tycker jag. Då kan cykeln stå på stödet när man servar kedjan å dessutom står cykeln stabilt när pakethållaren är monterad å lastad. :)

Frid!

Crescent Muddus
Frank69 sa:
Konkret sa:

Beror vilken runda man väljer... tror jag har 3backar i 10-12% lutningsgraden och 7backar som har 5-7%.
Längsta backen är ca 2000meter och har mestadels 5% men 2separata delar har partier med 12-15%.
Vi har en 8,5mils runda (som frugan har cyklat en del gånger) den är det säkert ett 20tal liknande backar på...
Själv kör jag oftast en runda på 1,2mil där det är hälften backar och hälften flackt. Alt en runda på 2,2mil som är ca 70% flack.
På grus stigarna har någon filmat lite på de flacka delarna... bra stigar att cykla på!
Kanske skulle man skaffa en hjälmkamera... :)
Bor du i Porjus?

Tillbaka
Topp