Crescent Rimfaxe

MartinT

Ny medlem
Crescent Rimfaxe
Har varit hos min lokale cykelåterförsäljare och sett att de har en Crescent Rimfaxe 2008 för 7995:-.
Jämförde mot 2009 och det enda som skiljer är färgerna på ramen.

Så vad tror expertpanelen, är det en bra cykel och är det prisvärt?

Crescent Rimfaxe
Saxat från Crescent, detta är årets modell, dock så skilde det inget på komponenterna från föregående år.

Modell: Rimfaxe 037, 27-vxl,
Användare:
Ramstorlek: 41cm : 160cm - 175 cm
46cm : 170cm - 185 cm
51cm : 180cm - 195cm

Pris: 14.995 sek
Ram: Aluminium, dubbelreducerade rör
Framgaffel: Dämpad, Rockshox TORA 318 (AIR) 26", låsbar
Framväxel: Shimano® SLX®
Bakväxel: Shimano® Deore® XT®
Växelreglage: Shimano® Deore® XT®
Däck: Maxxis Flyweight 54/559
Hjul/fälg: Alex, 26"
Nav: Shimano®, M775
Bromsar: Hydraulisk disc. Shimano®
Sadel: Spectra Edge
Sadelstolpe: Aluminium svart 27,2X350
Handtag: Kraton, låsbart
Styre: Aluminium 580mm svart
Styrstam: Aluminium svart
Vevparti: FSA 44x32x22, aluminium/stål. (41cm, 46cm), 170 mm. 51cm, 175 mm
Kedjeskydd: -
Kedja: Spectra/KMC
Kedjekrans: Shimano® 11-32
Pedaler: Spectra VP-109
Belysning: -
Skärmar: -
Pakethallare: -
Stöd: -
Lås: -
Överigt: Reflex, ringklocka
Vikt: 11,5 kg (46 cm)

Crescent Rimfaxe
WTF, 170mm vevar på en 18" ram? Undrar hur dem tänkte där. Trevligt att se Flyweights på en köpecykel, men det var väl lite malplacerat i den övriga specen kanske och ett fultrick för att kapa vikten... Man vill ju inte väga lika mycket som 5.000 kr Biltema-hojen i tråden häromdagen, haha...

Nähmen på en seriösare not, känns ju som en prisvärd cykel om man betänker att den köps i butik med smidiga garantier och allt sånt!

Crescent Rimfaxe
Rent spontant utan att kollat jättenoga:

Helt klart körbart i skogen. Priset verkar helt ok med svenska mått mätt. Du får nog lite mer för pengarna i tyskland, men det har definitivt sina fördelar att handla på hemmaplan. Se bara till att du får rätt storlek, känns den lagom på asfalten är det risk att den är för stor i skogen. Får du bara rätt storlek räcker den där för mycket lek i skogen.

Crescent Rimfaxe
Det är 20" ram, längden på den vet jag inte. Ska kolla det innan jag handlar. Jag är 182cm lång och 95kg. Cykeln kändes liten på asfalten.
Dämparen var låsbar från styret.

Eftersom de flesta verkar tycka att det är en vettig cykeloch pris så får jag åka över och slå till...
Jag vill helst inte beställa en cykel på nätet eftersom jag inte har en aning om vad jag köper.
Behöver ju skor, skärmar och en dator också, samt så gillade jag inte skumgummi handdagen på cykeln
så att de måste också bytas.

Tackar för alla svar hittills =).

Crescent Rimfaxe
Jag kommer successivt att byta till 170mm vevar på alla mina hojar,det funkar bäst för mig. Det finns ingenting som säger att man inte skulle ha 170 vevar på en 18" hoj.

Crescent Rimfaxe
Sådär, då har jag varit och handlat. Blev lite nervös när jag kom in i affären och det stod en annan och ryckte i cykeln och såg mycket intresserad ut.

Ramen är 20" för de som undrar.
Passade på att köpa skor, dator och andra handtag.

Tack för all hjälp!

Senast redigerad av en moderator:
Crescent Rimfaxe
Atlas, nej det är ju helt klart individ-anpassat... men för den stora massan så känns 170mm vevar på en 18" ram lite underligt bara... hade det varit 170mm på 16", 175mm på 18" och 180mm på 20" så tycker jag dem hade gjort sin läxa rätt :-)

Sen finns det ju inga "rätt" och "fel"

Tillbaka
Topp