Crescent Världsmästarcykeln.? Modell? Tillv-år?

Sst

Medlem
Köpt den bedagnad 1971/72. Rör: ej muffar. Hjul: 630, mätt fälgbredd ca 22 mm, alu. Nav fram och bak: Campagnolo, ej smörjnippel, 36 ekrar. Växlar:

Huret Allvit. 10 växlar, 5 drev bak, 2 fram. Vevparti: Simplex Brevete SGD.

Fälgbromsar: CLB. Sadel: Ideale, brun, sadelstolpe i stål. Längst fram, skylt:

Velocipedaktiebolaget Lindblad. Övriga dekaler: Lättgångslagrad.

Guldkvalitet. pepita. Världsmästarcykeln. Styre: Citan.

Bilagor

• IMG_1040.webp
    IMG_1040.webp
    272.2 KB · Besök: 81
  • IMG_0986.webp
    IMG_0986.webp
    319.5 KB · Besök: 59
  • IMG_0989.webp
    IMG_0989.webp
    191.8 KB · Besök: 55
  • IMG_0987.webp
    IMG_0987.webp
    308.6 KB · Besök: 53
  • IMG_0985.webp
    IMG_0985.webp
    330.7 KB · Besök: 53
  • IMG_0991.webp
    IMG_0991.webp
    337.9 KB · Besök: 53
  • IMG_0992.webp
    IMG_0992.webp
    250.7 KB · Besök: 53
  • IMG_0984.webp
    IMG_0984.webp
    411.2 KB · Besök: 58
  • IMG_1065.webp
    IMG_1065.webp
    340.5 KB · Besök: 61
  • IMG_0945.webp
    IMG_0945.webp
    653.2 KB · Besök: 77
  • IMG_1077.webp
    IMG_1077.webp
    584.7 KB · Besök: 77
Köpt den begagnad 1971/72.
Rör: ej muffar. Hjul: 630, mätt fälgbredd ca 22 mm, alu. Nav fram och bak: Campagnolo, ej smörjnippel, 36 ekrar. Växlar:

Huret Allvit. 10 växlar, 5 drev bak, 2 fram. Vevparti: Simplex Brevete SGD.

Fälgbromsar: CLB. Sadel: Ideale, brun, sadelstolpe i stål. Längst fram, skylt:

Velocipedaktiebolaget Lindblad. Övriga dekaler: Lättgångslagrad.

Guldkvalitet. pepita. Världsmästarcykeln. Styre: Citan.
Vore tacksam för hjälp att datera cykeln, dvs tillverkningsår, och tillverkningsort samt modellnumret. Från olika ai-tjänster fått tips om att det kan röra sig om 1959-62, 1963 eller 1968. Även därifrån fått tipset att söka hjälp från detta forum.

Utan att alls veta, så skulle jag gissa på det senaste året, dvs 1968.
Modellen kan vara 92307 från de åren, 68-71.
Det skulle då stämma med Huretväxel, sadel Ideale och högflänsade Campanav.

Senast ändrad:
Fin Crescent för övrigt!
Putsa upp den där, och den kommer bli kanon.
Ingen av Crescents toppmodeller, men fin ändå.

Tack för svar. På emblem på sadelstolpen finns ju Guldkvalitet Världsmästarcykeln, Pepita-rad men även Lättgångslagrad. Sistnämnda skulle tyda på Uppsala-tiden, dvs senast kring 1961, har jag hört. Å andra sidan står Världsmästarcykeln med stora bokstäver på horisontella ramdelen, som enligt en uppgift kom till på slutet av -60-talet (?). Ramnumret är 3819898 eller 3819895, se bild. Användes verkligen den bruna Ideale-lädersadeln så sent som 1968?

Tack för svar. På emblem på sadelstolpen finns ju Guldkvalitet Världsmästarcykeln, Pepita-rad men även Lättgångslagrad. Sistnämnda skulle tyda på Uppsala-tiden, dvs senast kring 1961, har jag hört. Å andra sidan står Världsmästarcykeln med stora bokstäver på horisontella ramdelen, som enligt en uppgift kom till på slutet av -60-talet (?). Ramnumret är 3819898 eller 3819895, se bild. Användes verkligen den bruna Ideale-lädersadeln så sent som 1968?
Ja, jag tror som sagt den är från 68-71.

Här är en ytterst liten dålig bild från Crescentkatalogen 71:
Screenshot 2026-07-25 095854.webp

Ja, @Dan C har rätt, det är en enkel träningsracer/hurtbullecykel från början av 1970-talet, en 207. Den är tung och med komponenter som var gamla redan då, naven är Campas Nuovo Gran Sport.

Restaurera såklart, men lägg inga pengar på den är mitt tips.

Tusen tack, Dan. Tänk att du har kvar katalogen från 1971! Ja, jag håller med dig, ang modell o kring 68. Så, MCB Varberg behöll ”Lättgångslagrad” från Nymans-tiden?

Finns det något samlarvärde alls på denna cykel, tror ni, eller bara rent bruksvärde a la vilken beg racercykel som helst? Tänkte givetvis putsa upp den o smörja sadeln men inte mycket mer. Köpte den alltså 1971 (!), då begagnad. ALLA komponenterna är original och fortf fullt körklar o fungerande. Dock saknas tåclipsen och pumpen (fästena kvar) och lindningen på styret ersatt av gummi/plasthandtag.

Finns det något samlarvärde alls på denna cykel, tror ni, eller bara rent bruksvärde a la vilken beg racercykel som helst? Tänkte givetvis putsa upp den o smörja sadeln men inte mycket mer. Köpte den alltså 1971 (!), då begagnad. ALLA komponenterna är original och fortf fullt körklar o fungerande. Dock saknas tåclipsen och pumpen (fästena kvar) och lindningen på styret ersatt av gummi/plasthandtag.
Nja, inget större värde.
Jag skulle putsa upp, och se'n använda den själv.
Snygg hoj i Crescent fina orange.

Nej, den är värd en 500-ing. Men sadeln kan du sälja på Tradera och få en mindre slant.

Till K-soc: ”enkel träningsracer/hurtbullecykel från början av 1970-talet” och ”komponenter som var gamla redan då”. Naven verkar ju vara Campagnolo Nuovo Tipo som ju släpptes 1967 o cykeln verkar ju vara gjord 1968-70, så…Men visst, inte Campagnolos toppmodell och övrig teknik hade säkert varit på marknaden ett antal år.
Men, jag tycker ändå att man kan beundra att grejerna hållit som de har gjort; under alla dessa år fr 71; bara bytt däck, bromsbelägg, vire och handtag på styret, eller…?

Dan: jag har letat rejält på nätet utan att hitta din bild på 90307 med komponentinnehåll från 71. Var hittade du den? Finns motsv bilder, som du vet, från 68-70? Kollat Raketsport mfl utan resultat

Jag är dålig på Monark-Crescents träningscyklar över lag, men jag måste ändå säga att det är en märklig cykel utseendemässigt.
1. Ramnumret anger senare delen av 1968, och det indikerar ramen till största del på: slipade svetsfogar, svetsad sadelklamma etc. Däremot blir jag tveksam när jag ser bakgaffelns typ. Jag har aldrig sett någon vuxencykel innan modellår -70 med den bakgaffeln.
2. Gaffelkåpa med reflex kom modellår -70.
3. Klackvev från Nymans (restlager?) användes fram till början av 70-talet
4. Dekalen "Fama stål" användes mig veterligen bara ett kortare tag i början av 70-talet.

Totalt sett verkar ramen alltså har legat lagrad ett tag, innan lackering och montering skett.

Tillbaka
Topp