[Cross] Breda versus smala däck

vargen

Ny medlem
Nu byter jag bort mina cykla-till-jobbet-tråkiga citydäck på crossen för skogsturer under semestern.
Det finns ju en del att välja mellan och jag har läst några trådar med däcktips men saknar generellt svar på frågan vad man vinner resp. förlorar med bredare däck (typ 42 är nog på gränsen till vad jag får plats med). Spannet är alltså inte så stort 30-42 mm ungefär. Att bredare blir lite tyngre kan jag räkna ut liksom att de smalare förmodligen är snabbare där det är torrt.
I övrigt, vad är era erfarenheter i frågan? Gärna subjektiva åsikter som hur de känns i olika terräng; lera, sand, rötter, stenar, fina stigar, hårda vägar etc.

Ju sämre underlag desto bredare däck. För tävling i CX är väl 33mm maxbredd. Det flesta som nöjescyklar på grusväg och i skogen har 32-35mm. På de rundor som jag kör, så är det kanske var fjärde gång som någon får genomslagspunka. Jag har bara haft 35mm-däck, men har 42mm på ingång. De kommer jag använda på stökigare stigar och kanske under Cykelvasan. Lycka till!

Tillbaka
Topp