[Cross]Vad välja?

asljn

Ny medlem
[Cross]Vad välja?
Håller på att planera ett crossbygge och är lite osäker med valet av vaäxelgrupper och antal växlar. Funkar det med Campa Centaur alt Veloce? Skall man välja 9 eller 10-delat?

undrar

Anders

[Cross]Vad välja?
Campa funkar förstås.

9 eller 10-delat beror helt på personligt tycke och smak. Jag valde 9-delat för att kunna köra med samma kedjor som på MTB och för att komma ner lite i pris på kassett och reglage medans 10-delat kanske är mera framtidskompatibelt.

[Cross]Vad välja?
Har 10-dalat på racern så det kan vara bra att fortsätta med det. En annan fråga: när används "long cage alt. short cage" på bakväxeln?
frågvis
Anders

[Cross]Vad välja?
Long cage behöver du om du tänkt köra med trippelvevparti, medium cage om du tänkt köra med större kassetter än 26t men med dubblevevparti. Annars använder man short cage.

//Ola

[Cross]Vad välja?
Saxat från en sida med massor av info om Campa. www.branfordbike.com

Campagnolo Veloce is an ideal rear derailleur for a commuting, wet weather or cycle cross bicycle. Veloce uses a slightly different pulley wheel cage assembly than Centaur and contains no titanium or carbon fiber. The finish is similar to Centaur but this derailleur will take more abuse without complaining. The shifting performance is crisp and the overall durability is excellent.

[Cross]Vad välja?
På en cross skulle jag rekomendera 9delat. då det är lite stabilare och för att man om man vill kan köra med MTB kedjor. En cross kräver lite mer hållbara grejjor om man vill ha kul (och inte byta grejor stup i kvarten)....

Själv så kör jag Shimanou Ultegra 9del på min cross

Tillbaka
Topp