Dura Ace bakväxel och kassett med XTR reglage

• Trådstartare Trådstartare End
  • Start datum Start datum

End

Medlem
Har en ny dirtcykel utan växlar.
Ramen och baknavet är förberedda för växel för den som vill ha.

Jag funderar nu på i dagsläget att montera 10 delad Dura Ace bakväxel och kassett då jag inte behöver så många tänder som en MTB kassett vanligtvis har.
Samt att jag vill ha så liten bakväxel som möjligt.

Såvitt jag vet skiljer sig vajerdragningen mellan LGV och MTB komponenter. Kommer inte ihåg exakta siffror men något med 2,3 mm respektive 3,4 mm. Vet inte om det skiljer sig mellan 9, 10, 11 och 12 gruppen men logiken säger att det borde skilja sig. Mindre vajerdragning ju flera drev i kassetten tror jag.

Hursomhelst, är det någon som vet om det finns någon kompatibel modell? Tänkte tex om 10 delad Dura Ace kanske funkar med 12 delad XTR?

Är det någon som vet var man kan hitta tabell med vajerdragning över komponenterna genom åren?

Har en ny dirtcykel utan växlar.
Ramen och baknavet är förberedda för växel för den som vill ha.

Jag funderar nu på i dagsläget att montera 10 delad Dura Ace bakväxel och kassett då jag inte behöver så många tänder som en MTB kassett vanligtvis har.
Samt att jag vill ha så liten bakväxel som möjligt.

Såvitt jag vet skiljer sig vajerdragningen mellan LGV och MTB komponenter. Kommer inte ihåg exakta siffror men något med 2,3 mm respektive 3,4 mm. Vet inte om det skiljer sig mellan 9, 10, 11 och 12 gruppen men logiken säger att det borde skilja sig. Mindre vajerdragning ju flera drev i kassetten tror jag.

Hursomhelst, är det någon som vet om det finns någon kompatibel modell? Tänkte tex om 10 delad Dura Ace kanske funkar med 12 delad XTR?

Är det någon som vet var man kan hitta tabell med vajerdragning över komponenterna genom åren?
Här finns en del om kompabilitet, bl.a. vajerdragning. https://bike.bikegremlin.com/1339/bicycle-rear-shifter-compatibility/#6-pull-ratio-table

jag blev sjukt impad av hur bra acolyte växlade när jag byggde en barncykel. men bakväxeln är tung, och ts verkar bara inne på lätta blingiga saker.

Supertack för alla svar!

bekväm grop hejdå har rätt, hela cykeln är byggd med lätta tävlingsdelar så det känns väldigt fel att lägga till tunga komponenter. Saken är den att jag har ren lekcykel och andra cyklar för olika ändamål, denna tänkte jag använda till att kombinera pendling och lek.
D.v.s. kunna cykla längre sträckor utan att trampa ihjäl sig samtidigt som den funkar på dirtbana eller som halvtrial.
Så det ska utrustas med dropper och växlar.

Nu funderar jag på om jag ändå ska utgå från XTR bakväxel med short cage, gärna extra short om det finns och ta bort de största klingorna och sätta dit spacer eller kanske SRAM X0 10-speed, men då är vi tillbaka till kompatiblitetsfrågan.

• Är det någon som vet om SRAM X0 10 fungerar med XTR M980 reglage?

• Samt om SRAM X0 10-Speed bakväxel fungerar på SRAM RED XG-1090 kassett, 11-25 tänder?

Bilagor

• 295130d16b4b429c1ad7100717c20949_grande.webp
    295130d16b4b429c1ad7100717c20949_grande.webp
    21.3 KB · Besök: 38
  • sram-kassett-xg-1090-10v-11-25.webp
    sram-kassett-xg-1090-10v-11-25.webp
    91.7 KB · Besök: 47
jag tror jag minns att xtr rd-m986-gs har exakt samma fjäder som spänner buren som zee-växeln, det kanske innebär att en supekort zee-bur passar på en rd-m986?

Om jag letar rätt så angavs XTR rd-m986- angavs till 210 gram. men med min sprocket på 32T. Nog kan det även funka med 28T men med en 11-25T kassett tror jag har risk för att inte ge så smekfulla växlingar som en XTR-drivlina förtjänar.

För SRAM X0 10sp var vikten 190 gram, men också utan clutch vilket definitivt är roligare att ha om man hoppar och skuttar - frågan är då bling och vikt före funktion? För att para med XTR behöver du någon form av shiftmate för att kompensera skillnaden i gear ration, se t.ex. https://bike.bikegremlin.com/1278/bicycle-rear-derailleur-compatibility/ men det vill man bara tillräckligt mycket så kanske det går ändå

När jag körde 1x10 på min XC HT hade jag XTR M980 reglage (104,0 gram utan wire eller hölje) tillsammans med en Zee FR Shadow Plus (244,7 gram) och Jagwire Elite Link (58,2 gram). Kassett var SRAM PG1070 12-36 (359,3 gram) och KMC 10SL (230,5 gram) = 996,5 gram

Zee-växeln fanns i DH-version också för max 28T bak) och en PG-1070 11-28 väger 240 gram (finns by på lager, och kostar inte skjortan). Båda FR och DH har angivet 23T som "minsta störstadrev" på kassetten.

borde det inte gå att få ihop nåt med en sån här brompton-växeldosa på 45 gram, en 7-delad sram xg-795-kassett på 136 g och en red-bakväxel för 10-delat på 145 gram?

annars är en simpel sunrace-thumb shifter lättare än vanliga växeldosor. om den går att ställa till friktion kan ts ha vilken kombination av bakväxel och kassett som hen vill.

Tillbaka
Topp