cross vs racer igen

cross vs racer igen
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Evo: Hakans bild syftar ju på olika däcksbredd
> och inte olika tryck för samma bredd.

Ah, my bad. Får nog börja läsa noggrannare.

cross vs racer igen
Cykla cross på landsväg, vart är världen på väg?
Snart kommer väl folk börja köra stora fyrhjulsdrivna off-roadbilar i städer också.

cross vs racer igen
Fritte skrev:
> Cykla cross på landsväg, vart är världen på
> väg?
> Snart kommer väl folk börja köra stora
> fyrhjulsdrivna off-roadbilar i städer också.

Japp, ett tag cyklade jag mtb på landsväg och tänkte göra det på min första vätternrunda också, men då polarn som jag skulle köra med köpte en racer så blev jag tvungen att kontra med ngt och då jag tyckte att racer var för fjolligt så köpte jag en cross istället ;). Nu, några år senare när jag börjar närma mig gubbålder så har jag kapitulerat och skaffat en racer men fattar inte varför den inte vill åka snabbare än min cross. Kanske kan bero på benen, att de är för otränade eller att jag inte vaxat dom ;)?

cross vs racer igen
Min lvg-ram är på garantiärende, och under tiden har jag monterat på de grejerna på crossen. Känner inte direkt att jag är långsammare på crossen, men den är något tyngre och har bara fäste för ett flaskställ. Ramarna har väldigt lika mått, så jag sitter lika på dem (förutom att det kanske är något högre över marken på crossen). För den som undrar är crossen en Alan Cross Xtreme och racern en Isaac Impulse -08 (men snart sannolikt en Isaac Sonic -09).

cross vs racer igen
Faktiskt rätt kul tråd det här. För när jag under våren gjorde lite besök till diverse cykelbutiker och ställde frågan hur stor skillnad det är med CX kontra LVG om båda utrustas med lvg-däck (och någotsånär liknande utväxling) så hummades det o puffades det rätt mkt om skillnader i vinklar och geometri och acceleration och "känsla" osv.

Men i all praktisk mening verkar det alltså som att man tidsmässigt inte vinner/förlorar speciellt mkt på något av alternativen. Som generisk helgkrigare, med en och annan vätternrunda i sikte, alltså.

cross vs racer igen
Rippa skrev:
> Faktiskt rätt kul tråd det här. För när jag
> under våren gjorde lite besök till diverse
> cykelbutiker och ställde frågan hur stor
> skillnad det är med CX kontra LVG om båda
> utrustas med lvg-däck (och någotsånär liknande
> utväxling) så hummades det o puffades det rätt
> mkt om skillnader i vinklar och geometri och
> acceleration och "känsla" osv.
>
> Men i all praktisk mening verkar det alltså som
> att man tidsmässigt inte vinner/förlorar
> speciellt mkt på något av alternativen. Som
> generisk helgkrigare, med en och annan
> vätternrunda i sikte, alltså.

Precis, här har jag skaffat mig en relativt dyr kolfiberräser och så kör jag inte så mkt snabbare ändå, jag känner mig lurad ;)!
Eller tanken var ändå att skaffa en räser så att jag kunde ha crossen som pendlarhoj istället så att jag slipper byta däck och grejjer som jag gjort förut då jag inte direkt pendlar på racerdäck osv.
Iaf, det går uppenbarligen att köra fort med lvg-kittad cross och känslan är lite annorlunda då det är högre markfrigång på crossen men också mer luftmotstånd då man sitter högre upp vilket iofs talar för räser då.

cross vs racer igen
saltgurkan skrev:
> känslan är lite annorlunda
> då det är högre markfrigång på crossen men
> också mer luftmotstånd då man sitter högre upp
> vilket iofs talar för räser då.

Så länge man har ung samma sittposition ser jag inte varför det skulle vara så mkt mer aero att sitta närmare marken dock.

cross vs racer igen
Rippa skrev:
>
> Så länge man har ung samma sittposition ser jag
> inte varför det skulle vara så mkt mer aero att
> sitta närmare marken dock.

Är det så? Är det inte mer aero att sitta närmare marken, jag menar i höjdled blir det ju mer som stoppar vind från mark till hjälm så att säga?

cross vs racer igen
saltgurkan skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> > Så länge man har ung samma sittposition ser
> jag
> > inte varför det skulle vara så mkt mer aero
> att
> > sitta närmare marken dock.
>
> Är det så? Är det inte mer aero att sitta
> närmare marken, jag menar i höjdled blir det ju
> mer som stoppar vind från mark till hjälm så
> att säga?

Är väl ändå marginellt mer tvärsnittsyta mot vinden om hjulen sticker ut lite längre under, jämfört med ändringar i sittposition. Däremot har man väl normalt geometri / inställningar för mera aero position på räser jämfört med CX.

cross vs racer igen
saltgurkan skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Så länge man har ung samma sittposition ser
> jag
> > inte varför det skulle vara så mkt mer aero
> att
> > sitta närmare marken dock.
>
> Är det så? Är det inte mer aero att sitta
> närmare marken, jag menar i höjdled blir det ju
> mer som stoppar vind från mark till hjälm så
> att säga?

Allt annat lika så blir det kanske nån cm fälghöjd extra. Svårt att se hur det skulle spela in. Och visst. Det blåser allmänt mer ju högre upp man kommer. Men det är ju försumbart i det här fallet.

cross vs racer igen
Jag har roat mig med att köra exakt samma runda ena veckan med racer, andra med cross, båda med slicks. Distansträning i klunga, 11 mil, snitt ca 30. Crossen väger 2,5 kg mer än racern. Det går lika fort och det är lika ansträngande. Så mycket för viktfjollandet.

(Saltgurkan vet väl vad det är för runda - han har synts på gruppetton med nya finracern!)

cross vs racer igen
bng skrev:
> Jag har roat mig med att köra exakt samma runda
> ena veckan med racer, andra med cross, båda med
> slicks. Distansträning i klunga, 11 mil, snitt ca
> 30. Crossen väger 2,5 kg mer än racern. Det går
> lika fort och det är lika ansträngande. Så
> mycket för viktfjollandet.
>
> (Saltgurkan vet väl vad det är för runda - han
> har synts på gruppetton med nya finracern!)

Ja, du ser, vi borde starta en protestgrupp på fejsbook eller nåt ;)! För min del är det väl mer materialet som gör skillnad, kolfiber vs aluminium. Jag finner det mer bekvämt att hojja på en kolfiberram under x antal timmar jämfört med alu osv. Fast nu kanske det är ngn som kommer att dragande med att ramen inte spelar ngn roll utan att det är hjulen som är det viktiga istället ;).

cross vs racer igen
Om man får för mycket luft under hojen så kanske den lyfter aaaaaaningen från marken och fästet i vägen blir sämre och i värsta fall kanske hjulen slirar lite. Å andra sidan om cykeln är högre och man krockar med en bil i hög hastighet så flyger man väl lättare över den än in i den, vilket som nu är bäst vet jag inte.

/P

cross vs racer igen
bng skrev:
> Jag har roat mig med att köra exakt samma runda
> ena veckan med racer, andra med cross, båda med
> slicks. Distansträning i klunga, 11 mil, snitt ca
> 30. Crossen väger 2,5 kg mer än racern. Det går
> lika fort och det är lika ansträngande. Så
> mycket för viktfjollandet.

Som sagt, nyttig tråd det här :)

cross vs racer igen
Väldigt kul och intressant tråd, men nu räcker det snart...kan inte HåkanC komma med ett inlägg som tröstar alla oss racer-innehavare?!?

Jag har tyvärr inte sett något Tour-test som jämför cx med lvg...

cross vs racer igen
bng: Skulle det kunna vara så att din crossram är styvare än din racerram. Jag läste om någon cyklist i Tour of California som hade en "tung" cykel men att den ökade styvheten kompenserade för viktökningen, alltså mindre effektförlust per tramptag.

Senast redigerad av en moderator:
cross vs racer igen
Meh, ni får inte hålla på såhär. Om min fru får nys på den här tråden får jag aldrig köpa nån racer! Och dessutom kan jag ju inte skylla min långsamhet på crossen om den i själva verket lika snabb eller snabbare.

cross vs racer igen
Happy har tillsammans med Tour fastslagit att materialet inte spelar roll för komforten utan det är det sittställningen som gör. Det har varit uppe ett antal gånger här. Osis. :-)

saltgurkan skrev:
Fast nu kanske det är ngn som kommer
> att dragande med att ramen inte spelar ngn roll
> utan att det är hjulen som är det viktiga
> istället ;).

Gillar inte däckstrycksguiden. Känner mig småfet.

cross vs racer igen
Fel, du ska se dig själv som ett kraftpaket ;-)

SuperApe skrev:
> Gillar inte däckstrycksguiden. Känner mig
> småfet.

cross vs racer igen
SuperApe skrev:
> Happy har tillsammans med Tour fastslagit att
> materialet inte spelar roll för komforten utan
> det är det sittställningen som gör. Det har
> varit uppe ett antal gånger här. Osis. :-)
>

Äh, sådär säger du ju bara för att du själv inte har ngn kryptonithoj ;)!

cross vs racer igen
Ha ha, den här tråden är ju galet bra! Nu blir jag ännu mer sugen på en cx när man fått bevis för att det är snabbare än räser.

cross vs racer igen
schture skrev:
> bng: Skulle det kunna vara så att din crossram
> är styvare än din racerram.

Nja tror inte det. Racerramen är 30HM fiber och ganska stadigt byggd.
Dessutom handlar inte jämförelsen mellan ramarna om att sprinta hårt på dem.
Bägge rundorna var i jämnt tempo i ganska flack terräng och då spelar varken
vikt eller vridstyrka i ramen någon avgörande roll.

cross vs racer igen
En vacker dag (eller den behöver inte ens vara vacker) ska jag sälja plasthojen och köpa en sådan här:

evo.JPG ht=526

cross vs racer igen
bng skrev:
> Racerramen är 30HM fiber

Nja,
kvalite'n på fibern säger inget om hur stabil ramen blir, det beror ffa på design och kvalite' på 'bygget'.
Men om allta annat är lika (vilket det sällan är) kan en högre kolfiberkvalite' ge en ngt starkare och tom en ngt mer långlivad konstruktion.

/Håkan

cross vs racer igen
Som sagt en mycket intressant och berikande tråd.
Nu vet vi att man inte kör snabbare på racer än cross om snittar i 30 km/h! Tack.

Om nu snittar 30 km/h så gör en racer eller cross ingen större skillnad. Man snittar ju 30 km/h på i princip vad som helst ju....

cross vs racer igen
PWa skrev:

> Om nu snittar 30 km/h så gör en racer eller
> cross ingen större skillnad. Man snittar ju 30
> km/h på i princip vad som helst ju....

Nej, inte över tid. Du kan snitta 30 km/h på i princip vad som helst i några km. Men glöm att du gör det på "vad som helst" på tex en vätternrunda el motsvarande.

cross vs racer igen
PWa skrev:
> Som sagt en mycket intressant och berikande
> tråd.
> Nu vet vi att man inte kör snabbare på racer än
> cross om snittar i 30 km/h! Tack.
>
> Om nu snittar 30 km/h så gör en racer eller
> cross ingen större skillnad. Man snittar ju 30
> km/h på i princip vad som helst ju....

Japp, jag snittar 30 knyck på en trehjuling också. Men kör man över 30 km/h så exploderar alla cyklar. Skämtåsido, om du läser tråden så inser du nog att det handlar om att det inte är så mkt svårare att hålla hög jämn hastighet på en cross vs en racer. En cross är slöare men går att köra lika fort med typ ;)

cross vs racer igen
Vadå!?!
Den här tråden är ju en jättebra anledning till en cykel till!
Jag har en racer men känner startkt att jag saknar en cross :)

/J

cross vs racer igen
Jag har en liten fundering över cx och racers då.
Om man bestyckar en racer med samma däck som en cx, kan man då hojja på över grusvägar och se glad ut eller kommer hela härligheten att självantända innan den vaporiserar?

Hur "grusiga" är egentligen de vägar som cx:arna är byggda att trampas på?

//T

cross vs racer igen
Grejen är väl att ram och gaffeln på en racer i regel inte har plats för de aningen större hjul (däck) som vanligtvis sitter på crossar, och sen kan väl V-bromsarna på racers också bli för tajta, en cross har ju cantilever bromsar.

Filmen nedan har lite dålig kvalitet men säger väl det mesta om var gränsen för en cyclocross går :)

/P

cross vs racer igen
släng på Grand Bois Cypres (622x30) däck, med cirka 5.5 - 6 kg så kommer du få en härlig känsla, och vem vet det kanske går ännu fortare.

däcken kan man köpa i göteborg

/0

Tillbaka
Topp