Allt beror ju på vilken detaljprecision du är ute efter. Plus minus några procent och sampling en gång i sekunden (CS600) eller plus minus nån procent och sampling ett par gånger i sekunden (SRM). Jag tror nog att det senare bara behövs för att utvärdera riktiga maxprestationer under ett fåtal sekunder. För en normal motionär räcker Polars mätare bra.
Dessutom väger systemet ganska lite, är helt okänsligt för fukt och temperatur, är oberoende av hjul och vevparti och behöver inte omkalibreras efter första inställningen vid installationen. Klara fördelar jämfört med SRM och PowerTap.
Nackdelarna är att den kan ge felaktiga värden om vägen är för slät (sällsynt slät), eller om man har cykeln på trainer (i båda fallen handlar det om för lite vibrationer). Det kanske inte ser så snyggt ut heller, med några svarta blobbar baktill, men för min del bryr jag mig inte om det. Jag har helsvart ram ändå... :D
Hela systemet mäter samtidigt puls, fart/distans, höjd (barometrisk), effekt, kadens och dessutom analyserar den pedalvarvet för att få fram balans mellan hö/vä ben och ett värde som jag antar kan liknas vid rundtrampseffektivitet.