Cube: kvalitet, garanti, service

MarcusL79

Medlem
Har lagt en beställning på en Cube Stereo 120 hpc tm års 2021 efter att ha läst mycket gott om den här. Men efter att ha läst omdömena på trustpilot funderar jag allvarligt på att avbryta köpet och köpa en trek, merida eller Specialized via en lokal återförsäljare istället.
https://www.trustpilot.com/review/www.cube.eu

Visserligen bara 46 betyg men i många fall skrämmande läsning..
Har inte riktigt vågat köpa cyklar som bara säljs på nätet men eftersom cube säljs av både erlan, bikester och bike24 tänkte jag att det ändå är ett tryggt märke.

Vad har ni för erfarenheter av kvalitén på Cube, deras garantier och serviceärenden?
Köpte cykeln från bikester.

Cykeln är inte skickad än men säkert när som helst med tanke på att jag lade ordern i måndags. Vore väldigt tacksam för snabba svar. Gärna från någon med kolfiberram..

weldion

Aktiv medlem
Mycket nöjd med min kolfiber-Cube.
Har aldrig behövt kontakta Cube angående några problem. Kommer högst troligt beställa min andra Cube innan nästa säsong.

skier

Aktiv medlem
Har haft 4 (eller 5?) olika kolfiber-Cubes på landsväg, cross och mtb. Generellt tycker jag det är bra finish, lite ömtålig lack på de som inte är ren kolfiber. Det enda som är riktigt dåligt är deras system för intern kabeldragning, jag har haft flera som lossnat framme vid styrhuvudet. Inget stort problem men störigt när det skramlar.

Jag har aldrig provat reklamera något på en cube så det har jag ingen uppfattning om.

Har en hardtail kolfibers-Cube från 2017. Är toppenöjd och har verkligen inget att klaga på när det gäller kvalitet eller val av komponenter. Funkar helt enkelt bra för mig utan strul.

Klavikel

Aktiv medlem
Har inte överdrivet goda erfarenheter av dem.
Köpte en Cube med navdynamo mars 2019, den började krångla i januari 2020, blir glapp och ljusstyrkan svag när det regnar.

Reklamerade hjulet (dynamon) i februari, inte fått nått svar ännu.
Gick via ett företag i Göteborg (där jag inte köpte cykeln men de är återförsäljare för Cube)
Har stött på flera gånger men får ärligt talat inga vettiga svar.
Killen i butiken har sagt flera gånger att han talat med svenska återförsäljaren för Cube men inte fått svar. Varje gång jag hör av mig så säger han att han ska höra av sig direkt.
6 månader och dom kan inte lösa en krånglande dynamo/hjul...
Jag är inte särskilt imponerad...
Självklart kommer dom ursäkta sig och "skylla" på Corona...
Jag kommer dock ALDRIG mer köpa något från Cube. Varken delar eller kompletta cyklar.
Och det oavsett hur detta löser sig.

Troligen kommer jag inte handla mer av butiken jag vände mig till för garantiärendet...
Där jag varit kund till-och-från under de senaste 10 åren.
Men återkommer man inte mer någon form av uppdatering självmant inom ett halvår så är det inte mkt till service.

MarcusL79

Medlem
Hmm.
Verkar som kvalitén på ramarna ändå är bra vilket kändes bättre, men att det kan bli strul om man skulle behöva reklamera?

Erfarenheter av bikester vid lite större ärenden? Bara köpt tillbehör och reservdelar därifrån, men allt har funkat bra. Inte behövt reklamera nåt.
Skulle ni känna er trygga med köpet?

Berk

Aktiv medlem
Jag har köpt tre cyklar, varav en Cube på bikester.se och en hos fahrrad.de, som är samma butik. Jag är nöjd, men har aldrig haft problem med cyklarna. Bikester har nu en butik i Stockholm, vet inte om det gör garantiärenden enklare (när man bor i Stockholm).

XtrLoLz

Medlem
Jag köpte en cx från Cube i våras från bikester. Bra pris för komponenterna osv.
Hjulen har varit en mardröm för mig. För det första så var cone nuts'n för hårt dragna så kulorna hade slits onödigt mycket de första 200 km jag inte visste bättre. Utöver det så SAKNADES det för fan kulor i lagret, skulle vara 14 kulor per sida men där fanns det endast 11 + 12 kulor (bakhjulet var liknande). Om inte det var droppen, tätningsringen som skulle hålla tätt går inte att sätta tillbaka hur man än försöker.
Bikester bad mig att ta kontakt med en verkstad i trakterna och mejla dem kvittot. Alla verkstäder hade ju svinlånga väntetider i våras så jag bestämde mig då för att köpa kulorna själv. Det var inte enkelt heller då inga butiker verkar ha 3/16". Jag var även hos en av Cubes återförsäljare i gbg (misstänker att vi pratar om samma butik @Klavikel) och det svaret de gav mig var att det inte gick att beställa trots att jag har det skrivtligt från biketoyz som sköter Cubes försäljning i norden.
Nu funkar den väl okej, fortfarande ingen tätningsring i naven. Känns inte alls bra när man ska tvätta eller åka i pölar. Cirka 100 mil senare var jag tvungen att smörja om.

TL;DR: Cube gör vackra cyklar men skulle aldrig köpa av dem igen då de inte verkar ha någon kvalitetskontroll.

Bilagor

• IMG_20200710_172143.jpg
    IMG_20200710_172143.jpg
    510.1 KB · Besök: 176

LFN

Aktiv medlem
Har en gammal Cube analog från typ 2010 i garaget, hardtail. Körde mycket med den i 5 år utan några klagomål. Testade den igen här om dagen faktiskt och den är fortfarande helt ok. Så min erfarenhet av Cube är att de gör kvalitetscyklar till bra priser.

MarcusL79

Medlem
Hur märkte du att cone nuts'n var för hårt dragna? Trögrullat? Missljud?

Jag kan inte säga att jag känner mig så hemma när det kommer till att meka med cykeln, gör enklare grejjer, annat lämnar jag in. Skulle nog inte komma på tanken att öppna navet för att kolla på en såpass ny cykel, utan förutsatt att allt var som det skulle om det inte märktes väldigt väl när man cyklade
Öppnade navet på en gammal 7växlad en gång och det skulle jg inte gjort.. ha ha

Fasen, det är ju sånt jag inte vill göra.. i alla fall inte efter köpet.

Bra att bikester erbjöd sig att stå för reparationen från en lokal verkstad!

Har 40 mil till sthlm, men bara vetskapen om att de har en fysisk butik känns bättre än om de bara var en internetbutik.

kais01

Aktiv medlem
äger tre cube fs-mtb äldre modeller av från början dyrare sort. enda cykelrelaterade felen varit ett byte av en lagring o bakfjädringen på ett ställe och en brusten lagringsbult på ett annat.

en av dem en 10 kg fs har körts hårt av mig i snart fem år med mycket stök och tyvärr ett antal krascher. fortfarande tyst och tajt! var orolig då kompisar jag samkör ihop med som har andra fabrikat bytt ramar och länkage på som jag upplevt det löpande band, och skaffade därför en likadan kolfibercube i reserv.

ännu har jag inte behövt byta till den. används hittills för utlån:)

mitt intryck av kvalitet och hållbarhet är alltså gott. reklamationspolicy kan jag inte bedöma då det inte varit aktuellt. räknar med att själv kunna åtgärda eventuella problem som uppstår, och efter så här många års användning tar jag gärna kostnader som kan tänkas komma.

läste trustpilotlänken, bidragen var för få och kverulerande för att kunna dra några slutsatser. min upplevelse av cykelbranchen i allmänhet är dessvärre påtagligt trög och allmänt amatörmässig hantering av reklamationer, gäller alltså ett stort flertal fabrikat. kör delvis därför gärna äldre cyklar så man kan ta shit-happens-problem med en axelryckning.

XtrLoLz

Medlem
Borde kanske ha skrivit det. Men det var rullmotståndet som visade problemet. Det märktes oerhört tydligt hur trögt det rullade när hjulet var i luften. Med en lätt snurr fick jag kanske två el. tre rotationer jämfört med de 10+ nu.
Jag googlade en hel natt för att ta reda på vad orsaken var och löste det tillslut. I vintras hade jag aldrig ens bytt en slang. Efter den natten hade jag kollat på Youtube i 10 timmar på bl.a. park tools videor och beställt boken "Zinn & and the art of Road Bike Maintenance". Nu tycker jag att jag kan det mesta, i teori iaf 😊.

SGS

Aktiv medlem
Erfarenheter av bikester vid lite större ärenden? Bara köpt tillbehör och reservdelar därifrån, men allt har funkat bra. Inte behövt reklamera nåt.
Skulle ni känna er trygga med köpet?

Jag har väldigt bra erfarenheter av både reklamationsärenden och bemötandet från deras kundtjänst. Snabba svar och inget ifrågasättande av fabrikstionsfel. (Felen gällde ej Cube). Andra jag känner kommer aldrig handla där igen. Är nog så med de flesta större företag.

Pierrephoto

Aktiv medlem
Äger 6st Cube, varav 2 HT, 3 heldämpade och en LVG. 5st är i kolfiber. Har tävlat flera år på cyklarna och jag upplever det av godkvalite. Att komponenter slits o blir sämre är ju inget konstigt, något man hela tiden får serva och underhålla. När det gäller deras ramar så har jag kraschat hårt med min Stereo 160, så den fick en liten spricka i bak på sadel röret. Cykeln var köpt då på bike-discount och fick en ny ram på garanti. Nästa cykel blir garanterat en till Cube.

Berk

Aktiv medlem
Det verkar finnas någon koppling mellan Cube och bike-discount. Radon cyklar, som är egen märke av bike-discount, använde förut ofta gamla modeller av Cube ram. Bike-discount säljer gamla Cube ram i rean och många Cube delar. Kanske ger bike-discount bättre service på Cube än genomsnittet?

Pierrephoto

Aktiv medlem
Det verkar finnas någon koppling mellan Cube och bike-discount. Radon cyklar, som är egen märke av bike-discount, använde förut ofta gamla modeller av Cube ram. Bike-discount säljer gamla Cube ram i rean och många Cube delar. Kanske ger bike-discount bättre service på Cube än genomsnittet?
Ja tidigare hade dom närmare samarbete, köpte en ram 2016 som jag kör nu o tävlar med. Men nu går det inte längre o köpa lösa ramar hos bike-discount. Finns bara någon enstaka hyllvärmare kvar.

MarcusL79

Medlem
Uppenbarligen en hel nöjda cube ägare också som både haft flera cyklar och kört hårt med dem. Alla cyklar kan ju gå sönder, ville bara höra om cube var överrepresenterade både under garantitiden eller ett par år efter. Ville också ha en uppfattning hur de ställer sig OM något väl gör det.

För mig som kanske kommer cykla 1- 2ggr/c då jag främst springer är 3år som garantin gäller ganska kort med tanke på vilka pengar det handlar om. Hade jag däremot cyklat mer eller mindre varje dag är det en annan femma.

Håller med, 46 omdömen är nästan konstigt få. Ska väl ha i bakhuvudet också att många kanske ger "ris" när de är missnöjda men inte "ros" när de är nöjda.

Kan inte säga att jag tycker internetbutiker har automatiskt har support än fysiska butiker, i många fall tycker jag nästan tvärtom. Att de haft strålande kunskap, bemötande och service, och hanterat reklamationer bättre än de hade behövt göra, och har undrat hur vissa fysiska butiker kan finnas kvar..

Men nu känner jag mig lite lugnare i alla fall.

Intressant med klassificeringen av cyklar. Trodde det var icke märkesspecifik, men en 4 hos cube säger drop/hop upp till en 0,5m och inga wheelies eller stoppies medan treks 4 säker hopp/drop upp till 120cm..

gaera

Medlem
Äger 1 Cube själv och en kompis köpte sin nästan samtidigt 2015. Ett par krascher och några hundra mil om året utan några som helst problem. Supernöjd.

MarcusL79

Medlem
Nu är cykeln skickad och kommer troligen på mån. Känns som ett bra köp igen. Ser riktigt fram emot att få testa den!
Tack alla! För snabba, ärliga och hjälpsamma svar i en schysst ton.

pkm

Ny medlem
Nu är cykeln skickad och kommer troligen på mån. Känns som ett bra köp igen. Ser riktigt fram emot att få testa den!
Tack alla! För snabba, ärliga och hjälpsamma svar i en schysst ton.

Spännande! Jag är också intresserad av Cube men då den lite dyrare STEREO 120 HPC SLT 29. Återkom gärna här eller i PM med dina första intryck av cykeln och hur leverans från Bikester fungerat.

MarcusL79

Medlem
Spännande! Jag är också intresserad av Cube men då den lite dyrare STEREO 120 HPC SLT 29. Återkom gärna här eller i PM med dina första intryck av cykeln och hur leverans från Bikester fungerat.

Det ska jag göra. Har haft en del cyklar men min första MTb dock. Bara cyklat på kompisens lånade stumpjumper 650 fsr så hur den är i förhållande till andra mtbs är jag kanske inte rätt person att svara på.

Pyspunk

Ny medlem
Förra veckan gick en bult till länkaget på min 2019 cube av. På vanlig stigcykla bör tilläggas. Mailade tyska lådan där jag köpt, hittills utan svar.
Men lyckats beställa ny bult via svensk firma. Oklart om det går på garanti.
När det väl krånglar suger internetcykel rätt friskt.

Bengt-re

Aktiv medlem
Har en sju år gammal Cube HT. Inga problem med ramen. Sen att BD suger när man får en cykel som är uselt ihopskruvad och med en defekt gaffel är en annan sak. Ramen är/var bra iaf.

Äger 6st Cube, varav 2 HT, 3 heldämpade och en LVG. 5st är i kolfiber. Har tävlat flera år på cyklarna och jag upplever det av godkvalite. Att komponenter slits o blir sämre är ju inget konstigt, något man hela tiden får serva och underhålla. När det gäller deras ramar så har jag kraschat hårt med min Stereo 160, så den fick en liten spricka i bak på sadel röret. Cykeln var köpt då på bike-discount och fick en ny ram på garanti. Nästa cykel blir garanterat en till Cube.
Har du provat något annat? 🙄😁
Byter man inte kanske man är nöjd

D

Deleted member 43681

Guest
Har inte överdrivet goda erfarenheter av dem.
Köpte en Cube med navdynamo mars 2019, den började krångla i januari 2020, blir glapp och ljusstyrkan svag när det regnar.

Reklamerade hjulet (dynamon) i februari, inte fått nått svar ännu.
Gick via ett företag i Göteborg (där jag inte köpte cykeln men de är återförsäljare för Cube)
Har stött på flera gånger men får ärligt talat inga vettiga svar.
Killen i butiken har sagt flera gånger att han talat med svenska återförsäljaren för Cube men inte fått svar. Varje gång jag hör av mig så säger han att han ska höra av sig direkt.
6 månader och dom kan inte lösa en krånglande dynamo/hjul...
Jag är inte särskilt imponerad...
Självklart kommer dom ursäkta sig och "skylla" på Corona...
Jag kommer dock ALDRIG mer köpa något från Cube. Varken delar eller kompletta cyklar.
Och det oavsett hur detta löser sig.

Troligen kommer jag inte handla mer av butiken jag vände mig till för garantiärendet...
Där jag varit kund till-och-från under de senaste 10 åren.
Men återkommer man inte mer någon form av uppdatering självmant inom ett halvår så är det inte mkt till service.
Knappast bara CUBE som har navdynamo (från Shimano) dessutom ganska irrelevant kritik när det gäller köp av en Cube MTB...

D

Deleted member 43681

Guest
Ja dom är så att säga första återförsäljare för Cube vilket brukar betyda oftast lägsta pris där på färska modeller, jämfört med någon andra- eller tredjehandspart.

MarcusL79

Medlem
De kanske inte har samma kvalitetskontroller som XtrLoLz skriver? Det ska ju bara inte saknas kulor i lagren och en bult till länkaget ska ju inte bara gå av (om man inte störtar med den), den borde vara dimensionerad för betydligt högre krafter.
Men någostans behöver ju pengarna sparas in. Medveten om att man inte kan få allt.
Jag lär inte få en cykel med den bästa, spec en, ramen, vikten, finishen, designen, senaste geon till det bästa priset med den bästa servicen. Lämnar man livstidsgaranti som trek så borde det rimligen vara för att man tar med det i budget (den stora massan som inte får brott får betala för det), eller för att man gör såpass rejäla ramar (men då borde det gå ut över vikt/känsla/körglädje?) Om det är i materialval, kvalitetskontroller, garantier, service man sparar in låter jag vara osagt..även om man kan ana lite åt vart det lutar.

Skulle man dra paralleller till bilvärden skulle lite generaliserat Mercedes vara en om dem med högst pris och anseende, Toyota den som krånglar minst, Subarun den som tar sig fram, medan Mini Cooper är roligast?

Blev rätt orolig ett tag då det verkade som Cube var av klart lägre kvalité och man nästan fick räkna med skulle gå sönder lagom efter garantitidens slut.

Sen kan det ju vara så butiken man köper av oavsett om det är internetbutik eller inte, kanske har mer eller mindre servicefokus/goodwill och hjälper kund i första hand för att senare själva göra upp med tillverkaren/generalagenten..

Har varit med om butiker som skött garanti ärenden så snyggt att de fått högre anseende av mig som kund fast något sönder än de kanske skulle fått om allt bara var "frid och fröjd"

Verkar som de har mer ojämn kvalité i alla fall?? Och låååångsamma när det kommer till service/reklamation..? Även om jag tycker att hur det löser sig är viktigare än hur snabbt det går, men nån måtta får det ju vara också.

Många har haft cyklar som hållit bra även för hård körning/ tävling och gärna köper cube igenmedan andras strulat vid snällare användning. Har ingen aning om hur det ser ut för andra märken inom deras FS hojjar?

Tycker jag får riktigt högt specad, och rolig? (rätt få recensioner på cube steroe ändå) med hyfsad geo cykel till ett bra pris. Och känner mig nu ändå nöjd med mitt köp.
Tycker också att designen på 2021 är rätt häftig mot 2020 som jag tyckte var ful rent ut sagt.

Nu utgår jag från att det ändå är en bra cykel och om det skulle det hända nåt hoppas jag att bikester är bra att göra med.

Tack alla för bra input! Happyride.

MarcusL79

Medlem
Men tänker också att eftersom det en riktigt bra specad cykel med bra komponenter av borde dessa rimligtvis krångla mindre än en cykel med enklare komponenter. Och skulle det ändå krångla verkade det ändå som om det var ok att man lämnar in till den lokala verkstan och skickar kvitto?

Att ramen/gaffel/dämpare håller är ju klart viktigare. Inte riktigt lika sugen på att skicka iväg Delarna..

MarcusL79

Medlem
Ha ha ha.. Var ju bara tvungen att kolla vad trustpilot säger om andra märken och det var ju rena bredbandsleverantörssiffrorna. Nja ska nog inte dra för hastade slutsatser där i alla fall
Screenshot_20200821_223737_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20200821_223548_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20200821_223515_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20200821_223351_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20200821_223737_com.android.chrome.jpgScreenshot_20200821_223548_com.android.chrome.jpgScreenshot_20200821_223515_com.android.chrome.jpgScreenshot_20200821_223351_com.android.chrome.jpg

kais01

Aktiv medlem
oavsett cykel är det bra att kosta på en service efter några timmars körning, kolla upp alla skruvar, lagersäten, ekerspänning mm.

MarcusL79

Medlem
oavsett cykel är det bra att kosta på en service efter några timmars körning, kolla upp alla skruvar, lagersäten, ekerspänning mm.

Ja, det verkar det helt klart vara.. en momentnyckel och mekställ står rätt högt upp på listan också.

Lite off topic men om man vill byta ut en skruv, går man till Lbs och köper en "färdig påse" med just den eller de specifika skruvarna då, eller letar man bland byggvaruhusen och hoppas de har?
De få jag har bytt har jag fått av Lbs i samband med att jag servat eller köpt nåt till cykeln

Hur länge sparar ni kartongen cykeln kom i?

Genilös

Aktiv medlem
Halvt OT
Trustpilot kan skrämma upp en som fan. Beställde ett par xenonlampor te bilen från en sida häromdan. Straxt efter lagd beställning så halkade jag in på sidans Trustpilot. Va 98% 0 stjärnor med utebliven å felaktigt leverans.
2 dagar senare hade jag mina lampor hemma 100% felfritt....

weldion

Aktiv medlem
Var in på en cykelaffär i grannbyn idag för att beställa en Cube.
De hade slutat att sälja Cube nu, för den danska leverantören av Cube, som de handlar i från, är så himla dåliga vid reklamationer/garantiärenden.
Så jag fick inte beställa någon Cube där.

MarcusL79

Medlem
Lite det intryck jag fått efter att ha googlat runt, att det verkar som att det är kring den dansk/svenska importören klagomålen gäller. Inget jag kände till innan köp.

Man får mycket cykel för pengarna och jag är nöjd med mitt köp men hade nog velat prov en xl för att känna skillnaden.
Verkar nästan inte som man kan köpa för stor FS trail här på happy..
Jag är 184cm med långa 92cm ben, men då jag bara väger <71kg tänkte jag L skulle va lättare o smidigare för mig.
Tyckte att jag satt högt när jag provade på uppfarten men har varit ute på två pass nu.

Ett kortare och ett längre (edsvidsleden 19km inkl transport) och känner bara av att jag sitter högt på grus/asfalt då jag skickar upp sadeln helt. Men det hade jag väl antagligen inte kommit runt oavsett storlek och cykel när mina ben är som de är?

Ska poängteras att jag kört på samma dämparinstänningarna som out of box och bara ändrat lufttrycket i däcken..

Cykeln blir riktigt stum när jag låser dämpara, men märker klar skillnad mot om jag använder riktiga rundtramp mot om jag trampar mer "upp och ner".
Tycker den klättrar riktigt bra.

I skogen märker jag dock inte av det, den är pigg, lätt och snabbstyrd och jag klarade av partier jag inte gjort innan. Tog små branta partier/drop med trygghet och utan rädsla för att jag skulle slå runt.
Partier där jag förut tyckt det varit för mycket rötter var nu riktigt roliga! Växlade mellan sittande/stående mern föredrog klart stående.
(nu har jag ju inte kört så mycket så spårval och teknik blir ju bättre för varje gång ändå). 2,5 min snabbare trots nästan 3km längre väg.
Summa kardemumma: jag är skitnöjd och känner redan nu att jag kommer byta ut flera löppass (som jag tidigare älskat) mot mtb bara för att det är ännu roligare).

D

Deleted member 43681

Guest
Smartaste sättet att köpa just Cube är väl att beställa rakt av från Bike-Discount som är första återförsäljare och i princip "sitter ihop" med Cube-företaget, istället för att betala extra och dessutom ofta få längre väntetider på färska modeller genom mellanhänder i 2:a, 3:e och 4:e hand.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer