Cube LTD Pro 29 eller CC 29?

nds123

Medlem
Jag är inne på att skaffa en första mountainbike och har kikat runt bland de vanliga tyska märkena i jakt efter en cykel för max 9k. Radon ser lite trista ut och Canyon har inga cyklar i lager annars verkar de väldigt prisvärda. Jag har fastnat för dessa två modeller från Cube:

LTD Pro 29 - http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a78798/cube-ltd-pro-29-black-anodized.html

LTD CC 29 - http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a80392/ltd-cc-29-black-n-white.html

Det är ju en del saker som skiljer mellan dessa, t. ex. gaffel, vevparti, styre osv. De väger och kostar ungefär lika mycket.
Går jag enbart efter utseendet så tycker jag nog att Pro-modellen är en aning snyggare.

Hur hade ni valt?

Jag hade valt Pro-modellen av följande skäl:

1. Den är lite lättare än CCn
2. Den lite snyggare med de röda detaljerna.
3. Pro låter bättre/snabbare än CC.

Kolla geometrin. Har för mig att de är rätt raciga. Det är nog lättare att lära sig på en cykel med lite kortare överör så man har lite bättre koll och känner sig säkrare. Överväg geometri mer än utseende iaf. Sen kanske du vill ha en racig cykel, men se iaf till att fatta ett aktivt beslut så att du inte ångrar dig eller tröttnar för att cykeln är svår att hantera.

Det är sant. Jag ska kika på lite andra modeller och jämföra.

Jag är 194 cm lång och hade tänkt välja en 21", men man kanske ska välja en 19" istället om man skulle satsa på Pro-modellen?

nds123 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är sant. Jag ska kika på lite andra modeller
> och jämföra.
>
> Jag är 194 cm lång och hade tänkt välja en
> 21", men man kanske ska välja en 19" istället om
> man skulle satsa på Pro-modellen?

Jag är 1.92 och kör en Team Elite i storlek 21, passar mig perfekt.

nds123 skrev:
-------------------------------------------------------
> 21 får det bli.
>
> Tack för alla svar!

Har ni fått cykeln? Fundera också på någon av dessa eller en Acid. Tänkte passa på när det är rea.

Jag är bara 176 cm med 83 i benmått. Kanske bäst med 17" eller blir det för litet?

Har också tittat på dessa två.
Vad jag kan se så är det väll framgaffel och växel som skiljer.

Kan ingen kunnig försöka ge ett tips för och nackdelar mellan dessa komponenter?

Vad jag läst här så skrivs det ju mycket positivt om Reba gaffeln som sitter på CC'n.

Jag köpte en LTD Race, kollade också på de andra två som nämnts i denna tråden. Valde LTD Race då jag dels gillade färgen bättre samt att komponentnivån verkade aningen bättre än de andra två, bättre nav, reglage och eventuellt bromsarna. Jag antog att Magura bromsarna var bättre än Shimano Acera (BR-M395) som sitter på de andra två.

Reba gaffeln kändes som en mycket bättre deal än Manitou Marvel som sitter på LTD Pro, hittade knappt någon information om den alls och tyckte det inte bådade gott om man någon gång i framtiden behöver reservdelar. Det enda som inte är upp till standard på pappret enligt mig är vevpartiet på LTD Race, hade gärna sett ett SLX på den eller motsvarande, men funktionen är klart densamma och det är inget jobbigt att byta senare om man så skulle vilja. För övrigt så är jag riktigt nöjd med min LTD Race, ser ännu bättre ut i verkligheten än på bild och för sig bra på stigarna, det är förvisso min första egna mtb men det känns som en riktig kvalitetscykel. Köpte en 21" och det känns som att det är rätt storlek för mig (190cm, 91cm grenmått).

Tyvärr har jag inte beställt någon cykel än. Det dök upp lite oväntade utgifter så jag var tvungen att vänta lite.

Jag återkommer när jag fått cykeln.

Efter en hel del velande fram och tillbaks så bestämde jag mig att det var dags att göra slag i saken.

Så jag gjorde en beställning hos Bike-Discount på en LTD Race.

Detta blir min första riktiga MTB så det känns bra att veta att det inte kommer vara cykeln som sätter begränsningarna, utan nu ligger bollen hos mig att börja cykla och komma i bättre form. :-)

Tillbaka
Topp