cube stereo rx vs. canyon nerve am 8.0 vs. lapierre zesty 314

Ser ut som fina cyklar allihopa, tur jag slipper välja! :)

Annars säger jag som K ristian. French resistance! ;)

Jag har haft nöjet att åka runt en del på en kompis Zesty 714 och jag hade valt den. Riktigt fina hojar faktiskt.

Angenämt problem :-)

För mig skulle det bli Zesty.
Stereo tilltalar mig inte (utsatt placering av dämpare, kort ETT för en given storlek, knasflack sadelrörsvinkel) så den går bort.
Nerve AM är ruskigt prisvärd och mycket kompetent (jag äger en). Iofs har jag lite och inget att klaga på men det är alltid kul att prova nytt :-)

Kul med respons :)

Zestyn verkar mäkta populär. Nån som vet om de finns att provas nånstans i Sthlmstrakten?

*micke* - ngt du inte är nöjd med hos din Nerve AM?

parngyards skrev:
-------------------------------------------------------
> *micke* - ngt du inte är nöjd med hos din Nerve
> AM?

Egentligen inte. En liten (subjektiv dessutom) skönhetsfläck är att bakfjädringen var något för linjär för min smak (min är en -09 med Fox Float utan Boost Valve som årsmodell -10 har) men det har jag löst med att minska volymen i dämparens luftkammare en aning. Enligt planerna kommer Happymtb att ha en -10 Nerve AM 7.0 för test vad det lider så då får vi se om -10:an är förbättrad från -09:an :-)

*Micke* Du verkar ju fantastiskt nöjd. Kul!

K ristian - tack för tips, synd att Småland ligger så långt bort...

Både Nerven och Zestyn verkar vara säkra kort. Synd att det inte verkar gå att titta på hojarna först, vill ju inte få fel storlek... Canyon verkar iofs ha tysk ordning på torpet, mkt uppstyrd hemsida och dessutom ha någon form av närvaro i Sverige. LP verkar lite mera...franskt...på gott och ont. Ingen som gillar Stereon förresten?

Viss fördel Tyskland i min bok just nu. Fler argument, anyone?

Stereon är säkert bra och jag tycker den är snygg. Men som tidigare skrivits, bakdämparens utsatta placering känns inte bra.

Småland är inte så långt bort. Du kan tänka så här: det är längre till östra Antarktis :)

Jag kommer flytta tillbaka till Stockholm i mitten av mars. Det går säkert att ordna så att du kan testa min Spicy om du vill. Den är ju rätt lik Zesty'n.

/Kristian

Jag har en Stereo och trivs riktigt bra med den (det lilla jag hann köra i höstas innan snön kom). Körde på ganska leriga partier men hade ändå inga problem med leransamling vid dämpningen bak men frågan är väl hur det slits i längden.
Jag har i alla fall skaffat Cubes lilla men dyra bakskärm nu för att vara på säkra sidan... =)
Har du vägarna förbi V-ås går det säkert ordna en provtur, det är en medium jag har.

//Kristoffer

Freddie L skrev:
> Du kan alltid ringa och prata med Sivert på
> Häggs. Han är en hjälpsam herre.

Sivert är kanonbra att ha att göra med. Men räkna med att ett eventuellt samtal tar en stund, Sivert har ett välsmort munläder :-)

*micke* skrev:
> Freddie L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du kan alltid ringa och prata med Sivert på
> > Häggs. Han är en hjälpsam herre.
>
>
> Sivert är kanonbra att ha att göra med. Men
> räkna med att ett eventuellt samtal tar en stund,
> Sivert har ett välsmort munläder :-)

Det stämmer! Har man varit i Myresjö förstår man att han tar all chanser att snacka (cykel?)... ;-)

/Fredrik

Sivert fick just ett mail med en bunt frågor. Får se vad det landar i. Canyon har leveranstid först vecka 16 (!), sju veckor. Börjar väga över åt Frankrike...

Det är bra. Det är första steget mot att fastna i Lapierre-träsket:)

Senast redigerad av en moderator:
Lapierre kontrar med lev.tid v.19 för Zestyn. Lagom till höstrean känns det som... Häggsmannen skulle iofs dubbelkolla. Kanske blir det en Stereo trots allt. Verkar finnas i lager hos TCM.

Början av maj......konstigt att det ska ta så lång tid. Jag skulle säga att det är värt väntan men det är lätt för mig att säga som redan har min hoj:)

Tack Kristoffer, var ju faktiskt nån tusing billigare än i Sverige. Canyon håller visst på att leta rätt på nån demohoj som visst ska finns på lager nånstans. Zestyn är tyvärr körd, av nån anledning kommer fler stl.50 inte att tillverkas förens i mitten av maj.

Tydligen omöjligt att fixa en Nerve AM 8.0 eller Zesty 314 före maj. Stereon känner jag mig inte helt övertygad om...bakdämplaceringen verkar inte helt optimal över tid.

Canyonsäljaren ville baxa på mig en AM 7.0:a istället. Men då drar ju vikten iväg...

*micke* du som har en 7.0:a, har du lättat den möjligtvis, tips?

Det finns ju fler fina hojar inom segmentet.
Santa Cruz Hecklar, Cannondale rz 140, Orange Five eller Alpine, Giant Reign, Commencal Meta 5 eller 6, Sunn Kern / Kern LT osv, någon av dessa måste ju gå att få fram i rimlig tid.

Sen finns ju mer fultyska alternativ, Radon Slide / Slide 160 / Swoop ser ju trevliga och mycket prisvärda ut till exempel.

Senast redigerad av en moderator:
Jo, jag har kollat på de flesta av dessa hojar också, många verkar mkt fina. Tyvärr tycker jag att de flesta väger för mkt. Iaf om man ska hålla sig inom rimlig budget (25K). Vill gärna hålla mig under 13kg tout compris.

parngyards skrev:
> Canyonsäljaren ville baxa på mig en AM 7.0:a
> istället. Men då drar ju vikten iväg...
>
> *micke* du som har en 7.0:a, har du lättat den
> möjligtvis, tips?

Min får anses vara hyfsat lätt (i sitt segment) med 11,6 kg utan pedaler. Men jag har bytt en del grejer, varav mycket redan låg i garaget, för att optimera hojen för mig och min lokala cykling.

De stora viktsänkarna är:
1x9 med MRP 1.X istf trippelklingor och framväxel -340 gr
Hjul (originalhjulen är dock finare på 2010 än 2009) -260 gr
160 mm skivor på alu-spindel f+b (lättare skivor/inga adaptrar) - 240 gr
XT-kassett istf Deore - 140 gr
Monkeylite-styre istf EA50 -140 gr
NN 2.4/NN 2.25 istf FA 2.4/NN 2.4 -140 gr

Som du ser beror en del på hur/var hojen används. Tex är 1x9 inte kul om man har långa klättringar att ta itu med.

Eftersom diskussionen redan är igång...

Gör man bort sig om man väljer de enklare modellerna?
Jag tänker då på Canyon Nerve AM 5.0 och Radon Slide 6.0?

http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-6-0_id_8342_.htm
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=1919

Har inte lika stor budget för tillfället, men vill samtidigt ha en vettig ram att bygga vidare på
t.ex om man vill uppgradera dämpare, bromsar eller bara montera mindre tunga komponenter.

Några andra förslag på AM i prisklass runt 15000:-.

/ Kristoffer

Hej!

Jag tjatar vidare om att vi entusiaster ska köpa lösplock, handlade mig själv en cykel i delar från CRC för motsvarande behov. Priset landade på 20tkr med ett "CRC orginal"-värde på ca. 36tkr!! Dessutom har jag fått välja själv vilka delar jag vill lägga mer pengar på...

Vill du inte meka kan jag eller någon annan hemma mekare hjälpa dej mot rimlig ersättning, dvs. peng eller gratisfylla...

Alternativt har ju CRC tokrea på IronHorse cyklarna:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=48040
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=48031
fast det är ju fler här på forumet som är intresserade av dom...
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1366269

Lycka till i valet och kvalet... :D

kristoffer197 skrev:
> Gör man bort sig om man väljer de enklare
> modellerna?
> Jag tänker då på Canyon Nerve AM 5.0 och Radon
> Slide 6.0?

Tycker jag absolut inte. Mycket kompetenta prylar för (mycket!) rimlig peng. Det är svårt att få mer funktion per krona skulle jag vilja påstå. Under den nivån får man börja göra avkall på funktion/kvalitet men över blir det mest lättare/snyggare/mer förfinat.
Radonen kan jag inte uttala mig om åkegenskaper/ramen då jag inte provat men det hänger väldigt bra grejer på den.

Hej.
Vi är en nystartad butik i Aspudden, Stockholm. Vi säljer Lapierre cyklar. Vi har för närvarande Zesty 714 i butiken och väntar på 314. Du är välkommen in om du vill se och klämma på en zesty i verkligheten.

Mvh Patrik

www.nordiccycling.com

Tack för tipsen!

Är fortfarande i valet och kvalet. Mest pga akutköp av ny barnvagn som rev djupa hål i min budget. Får bli löpträning en månad till...

Intressant med Lapierre i Sthlm, ska defintivt och dit och klämma :)

Fö Zesty 314 och Nerve AM 8.0 känns fortfarande mest prisvärda.

Jag kör sedan ca en månad på en Cube Fritzz och är helnöjd! Cube Stereo är ju lillebror och borde vara lika skoj.

Börjar närma sig ett beslut för min del och det lutar åt denna.

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=1792

Som ni ser, ingen AM, men borde vara hyfsat kompentent ändå. Framdämparen har bara soloaair, men eventuellt blir det ett byte till en med längre slaglängd och 15 mm axel senare, om jag känner att jag behöver det.

Jag går från hardtail utan skivbromsar och fjäderdämpare med 100mm slag. Tror att jag kommer tycka vad som helst är bättre.

(Jag fick till skillnad från vissa andra, verkar det som, inte tillbaka lika mycket på skatten...)

Om ni vill, kommentarer, tack.

// Kristoffer

Tillbaka
Topp