Curtis, made in a shed (XR650)

PÄLLÄ

Aktiv medlem
[Edit:] Det fanns redan en Curtistråd, https://happyride.se/forum/read.php/1/350478
Så då får det här bli en lite långsam byggtråd över en Curtis XR650

Sedan någon gång i slutet av förra årtusendet har jag då och då sneglat på en custom Curtis. Men då ansåg jag mig ha lite bråttom på stigarna, och satsade på lätta XC -raketer i plast. Nu har jag sedan ett par år slängt alla träningsfiler, dumpat plasthojjarna å' åker runt och hoppar å' fnissar på "kul-gungare" i stället.

I höstas gick till slut beställningen på en Curtis iväg.

Nyss mailade Gary Woodhouse på Curtis att han har börjat förbereda och kapa T45-rören till min kommande Curtis XR650.
När Gary väl har eldat ihop rören, så ska den magiske 76:årige Brian Curtis utföra sin "fillet-brazing-wodoo" på skarvarna.
Brian har lött alla Curtisramar sedan 1972! Men nu funderar han tydligen på att trappa ned. Så jag är supernöjd över att hinna med bygget innan han lägger av.

Först skulle min ram bli serienummer 7, med den uppenbara custommärkningen, "No 007" på dämparplattan.
Men genom lyckliga omständigheter, så har jag jag ramlat fram i kön, så att den verkar få serienummer 5 worldwide. Men "No 005" är åxå coolt.

Jag har valt en lite tweakad size L, med ett sadelrör kortat till 48 cm för utrymme att droppa,
och ett överrör som är en gauge upp i tjocklek för att hantera "klonklandningar", när jag missar dubblarna.
Lite grand som ultraljudsundersökningar på BB, så har jag blivit lovad snapshots från tillverkningsprocessen.
Om tid funnits så hade jag lätt tagit en vecka ledigt och bara satt mig i ett hörn av verkstan och tittat på.

Att välja en handgjord custom kulgungare på 160 mm är ett personligt statement. "Inte snabb, men snygg".
Oaktat tidigare omsättning i hojparken, så kommer den här att följa med i dödsboet.
Den uppenbara risken när jag nu surfar efter komponenter, är att det här bygget kan gå helt över styr ?

This is where the magic happens: (Notera den tokiga sidovagns-MTB'n....)
image.jpeg

Senast ändrad:
bålstamatte sa:
Hejja!!
Jag vill oxå bli med stål.. läcker ram! Vad för man slanta upp för sån?
Matte

Typ 17Tkr tror jag EST snackade om (osäker om dämpare är inkluderad) För ett sånt hantverk som dessa ramar är, så är det ett fullt rimligt pris.

EDIT: Enl hemsidan går ramen lös på £1750-1900 beroende på finish, detta är UTAN dämpare.
£2380-2530 med FOX X2’a vilket blir liiite lite mer prisvärt, men faktum är att de kompletta alternativen på £5450-5600 nästan är rena rama kapen om man ser till vad som ingår i byggspecen (fast det blir ju ändå hiskeligt mycket pengar...)
https://www.curtisbikes.co.uk/frames/curtis-xr650/

Senast ändrad:
Det är ju det snyggaste som finns, han gjorde ju recall på en sving som var 1 mm off. Polaren fick snällt vänta 6 veckor till på en ny å han fick inte den sneda sålänge?
Så japp rätt petiga!

Med lite options å' frakt, så tror jag att den landar strax under 25 KSEK. (Om inte pundet gör en Brexit-dykning)
Grundpriset är 1900 GBP för en polerad å' klarlackad XR650.

PÄLLÄ.S

NickPick sa:
Skicka måtten till merino så gör han det minst lika bra för 5k ink frakt. Egen lack också.

Det skulle jag nog vilja påstå är en missvisande kommentar. Marino van att jobba snabbt med Cromo / Reynolds 725 och inte dom finare stålen som Curtis använder (sedan 80-talet). Sen är jag av åsikten att Curtis ligger några snäpp upp i detaljkvailtén mot Marino, som säkert också kan anstränga sig att nå dit MEN då tar det helt plötsligt mycket längre tid och priset landar då troligen på det dubbla (om han ens skulle gå med på att ge sig på ett sånt projekt...)

larsaw sa:
NickPick sa:
Skicka måtten till merino så gör han det minst lika bra för 5k ink frakt. Egen lack också.

Det skulle jag nog vilja påstå är en missvisande kommentar. Marino van att jobba snabbt med Cromo / Reynolds 725 och inte dom finare stålen som Curtis använder (sedan 80-talet). Sen är jag av åsikten att Curtis ligger några snäpp upp i detaljkvailtén mot Marino, som säkert också kan anstränga sig att nå dit MEN då tar det helt plötsligt mycket längre tid och priset landar då troligen på det dubbla (om han ens skulle gå med på att ge sig på ett sånt projekt...)

Det var på skoj ;) såklart. Klart det är skillnad.

NickPick sa:
larsaw sa:
NickPick sa:

Kul kille....

Paco sa:
NickPick sa:
larsaw sa:
NickPick sa:

Kul kille....

Ironi gör sig inte alltid så bra på internet, själv skyller jag på att mitt svar formulerades innan morgonfikat...

larsaw sa:
Paco sa:
NickPick sa:
larsaw sa:
NickPick sa:

Kul kille....

Ironi gör sig inte alltid så bra på internet, själv skyller jag på att mitt svar formulerades innan morgonfikat...

Åh, andra sidan så är ju denna rätt nice också, fast inte fan håller den Curtis kvalisort: https://www.vitalmtb.com/community/TomsiR,48112/setup,37905

Ännu ingen ram.
Men delarna börjar ramla in.
En väldigt grön DVO får stå för studsen där bak.
image.jpeg

Men med en order till Silk Graphic på loggor i orange-guld, så löser vi det delvis.

PÄLLÄ.S

Senast ändrad:
Lite närmare leverans
————————
Hi Per,
The frame comes with mounting bolts and the gap is 22mm top and bottom.
Your front end is nearly done one more day on it and it should be there then onto the swinging arm.
It’s taking a while to do because I’m building it in between other orders.

Regards
Gary
—————————

En 180 mm Bike Yoke dropper har åxå landat.
Pällä.S

Min XR650 kläms in bland andra beställningar i skjulet.
Men jag är glad för varje dag som kapas på den första leveransprognosen, som pekade på februari-mars.
Nu är i alla fall fronten uppsatt i jiggen.

image.jpeg

Pällä.S

Ååh, jag vill också ha en. Och det där verkar nästan billigt också. Speciellt med tanke på vad man får. Jämför man med nästan vilken som helst lös fabriksram så får man vanligen med en dämpare, men prisbilden är ändå nästan uppe i de nivåerna. Och då vill man ju mycket hellre ha en sådan här.

Britterna i Curtis-skjulet har inte så bråttom.
Förmodligen är det bra. För då blir bygget inte klart för tidigt.
Förmodligen är det dåligt. För då hinner komponentköpen gå över styr.
Det var inget fel på Lyrik-boingaren som jag kör på.
Men nu blev det en märkesmatchning med en DVO Onyx SC fram,
som komplement till luftburken DVO Topaz T3 där bak.

http://dvosuspension.com/fork/onyx-sc/

Jag kämpar mot köplusten på ett par Cane Creek titanvevar...

PÄLLÄ.S

Mmm... Men jag måste vara väldigt säker på vevlängden.
Det kan bli lite testande med befintliga 170-175 XT-vevar innan jag vågar.

PÄLLÄ.S

Nivån på hantverket i skjulet gör en nästan tårögd.
Den här singlespeed 26:an låg före mig i kön.

72A1458B-3F7E-44C2-A904-7C980BDD5A28.jpeg

6C65E9D7-EE1D-47D3-9E8D-1B026A5E8930.jpeg

Jag fördriver väntetiden med att shoppa komponenter

Pällä.S

Klart dåligt för min ekonomi att kolla den här tråden.

Är det någon som har koll på om han gjort något grusigt? Gafflar?

Hjulen börjar ta form runt ett par Hope nav. Jag gillar att de är failsafe och möjliga att konvertera till alla möjliga standarder.?
35 mm fälgarna från Fun Works är däremot mjukost. Jag har lyckats mosa två bakfälgar på ett år, trots att jag kört med Procore.
De ska bytas mot några tåligare som är runt 28-30 mm breda.
32AF460F-D683-4EB2-B74C-46CEE0EB2DFC.jpeg

PÄLLÄ.S

Shredmate. Den ska tydligen även mäta airtime och G-krafter....
BC0D86CC-0BF5-4317-9A0C-00A5FA20E900.jpeg

Fniss, fniss...Helt säkert den onödigaste gadget som jag någonsin haft på en hoj.

Pällä.S

Tillbaka
Topp