(cx) funkar dessa på kanttråd?

staine

Aktiv medlem
Förvirrande text, särskilt sista meningen:

IMG_0889.PNG

IMG_0890.PNG

Därför att processen när de gör dessa däck liknar den vid tubdäck så de kallar dessa open tubular men de är alltså till för vanlig kanttrådsfälgar. De är också helt platta när du får de till skillnad från många andra däck.

Jag är tyvärr inte rätt man att fråga för även om jag haft en jäkla massa däck från challenge så kör jag mest asfalt och där e de usla men de är ju heller inte primärt till för det..

Men generellt sett är challenge ganska snygga däck som man ofta får punka på, de är iaf min uppfattning .)

"...33 mm djupt mönster..." my lass.

När det gäller Vittoria, Challenger och Clement betyder "open tubular" att corden är samma som till de enklaste tubdäcken och att det är limmat (ihopkletat med latex) istället för vulkat.

Dessa Limus är för riktigt leriga förhållanden vilket inte Racing Ralph är.
Mer lika borde Challenge Grifo vara, och eventuellt Baby Limus.

emmer sa:
Dessa Limus är för riktigt leriga förhållanden vilket inte Racing Ralph är.
Mer lika borde Challenge Grifo vara, och eventuellt Baby Limus.

Som Emmer skrev Limus är för riktigt leriga förhållanden

Grifo är ett bra alternativ funkar både till grusvägsnötande och på de flesta tävlingsunderlag.
jag kör själv oftast Grifo

De är kassa om de inte kommit tillrätta med problemen med att slitbanan lossnar från stommen.
Dessutom går de inte att köra slanglöst. Kanttråden är för vek och däcket poppar av fälgen.

Senast ändrad:
Stumpy sa:
De är kassa om de inte kommit tillrätta med problemen med att slitbanan lossnar från stommen.
Dessutom går de inte att köra slanglöst. Kanttråden är för vek och däcket poppar av fälgen.
Open Tubular är "aldrig" avsedda för tubeless - det behövs vulkade sidor för det.
Slitbanan ska inte lossna, men sköter man inte fukskyddet (Challenge är fuktskyddade vid köp, men det slits bort ganska lätt) kan slitbanan vilja släppa lite i kanten om man har otur (ingen fara direkt, men ser ju lite trist ut :-) )

Jaha. Jag trodde de skulle smörjas in med bodylotion typ. För fuktbalansen och för att hålla sig mjuka och lena. Lite sådär standard tubdäcksfetischism bara.
:p

Kapar lite kanske...betyder tubdäck helt enkelt att dom ska användas med slang? (antar att tube = slang.) Vad betyder kanttrådsdäck - och varför/när ska man ha/inte ha det?

Senast ändrad:
Konkret sa:
Skydda mot fukt när däcken skall användas i Belgien och i lera på hösten och vintern.
Vilket jävla skämt.
Hade inte ens funkat som trainerdäck för mig med tanke på hur man svettad.
Det är snarare just därför.
Korden är ju öppen å fukt kryper längs den. Nu använder ju inte alla bomull, och de som TS frågade om har väl sysntetkord, men förutom att man riskerar att korden ruttnar om man förvarar dom fuktigt så kan man få släpp mellan latexlimmade slitbanan och korden (vilket kom upp ovan).
För trainerdäck är det nog inget problem - även om du svettas som en gris - för de är inte open tubular utan vanliga hulkade skitdäck som är extra väremtåliga (hårda i syntetgummit).
Har ni sett däck?

emmer sa:
Konkret sa:
Skydda mot fukt när däcken skall användas i Belgien och i lera på hösten och vintern.
Vilket jävla skämt.
Hade inte ens funkat som trainerdäck för mig med tanke på hur man svettad.
Det är snarare just därför.
Korden är ju öppen å fukt kryper längs den. Nu använder ju inte alla bomull, och de som TS frågade om har väl sysntetkord, men förutom att man riskerar att korden ruttnar om man förvarar dom fuktigt så kan man få släpp mellan latexlimmade slitbanan och korden (vilket kom upp ovan).
För trainerdäck är det nog inget problem - även om du svettas som en gris - för de är inte open tubular utan vanliga hulkade skitdäck som är extra väremtåliga (hårda i syntetgummit).
Har ni sett däck?

Jag förstår!

itisasitis sa:
Kapar lite kanske...betyder tubdäck helt enkelt att dom ska användas med slang? (antar att tube = slang.) Vad betyder kanttrådsdäck - och varför/när ska man ha/inte ha det?

Tubdäck är som en vattenslang med en ventil i som du limmar fast på däcket :).
https://www.mantel.com/se/continental-competition-dack?r=L3NlL3R1YmRhY2sjc3RhcnQy

Kanttråd är "vanliga" däck med eller utan slang.

Ibland (förr...) är tuberna gjorda i bomull och då behöver man använda någon form av aquaseal/sure för att däcken ska bli vatten/fukttäta. Idag är väl alla(?) bomullstuber redan tätade.

Raggamuffin sa:
Ibland (förr...) är tuberna gjorda i bomull och då behöver man använda någon form av aquaseal/sure för att däcken ska bli vatten/fukttäta. Idag är väl alla(?) bomullstuber redan tätade.
Dugast och FBM är mig veteligen otätade.
Challenge latextätade vilket behöver underhållas (om det är bomull eller annat naturmaterial).

"Dugast Rhino Bomull är ett handgjort tävlingstubdäck för lerigt underlag. Utrustad med en profil med extra hög mönsterprofil för extremt bra grepp. På grund av profilens design fastnar leran inte på det. Trots profilens öppna struktur har däcket ett lågt rullmotstånd.

Tubdäcket är tillverkat av naturprodukten bomull och är skyddad mot fukt genom en behandling med neopren. Det är alltså inte längre nödvändigt att applicera Aquasure. Om du letar efter ett tubdäck som kan tåla leriga spåren, har du hittat rätt med Rhino."

Men det kanske inte är alla.

Driver ni med mig? Varför skulle man vilja köra runt med vattenfyllda slangar/däck? Mjukt och skönt kanske (kanske!), men det blir det väl med mindre luft också. Detta låter helt galet.

Tillbaka
Topp