Cx och pedaler?

jeppe_82

Medlem
Cx och pedaler?
Har bestämt mig för att köpa en cx för pendling vardagscykling ( dra barnen i cykelvagn) och vinterträning. Vill ha skivbroms, kunna fästa skärmar och 105 så valet är nästan klart: en rose dx2000.

Nu till frågorna.
Finns det motsvarande cx i butik eller hos nätbutik med betydligt kortare leveranstid till ungefär samma pris? Vill helst ha cykeln så snart som möjligt och rose anger ca 3 veckor till byggstart av cykeln. Sedan ca en vecka leverans när den är klar. Så gissar att det blir ca 5 veckor.

Vill ha pedaler som jag kan cykla både med och utan SPD skor, har hittat crank brothers candy 1 som har en ram. Funkar de att köra med en vanlig gympa sko? Eller är ramen endast tänkt som stöd? Vill gärna ha crank brothers då jag kör det på min mtb och vill inte byta clips hela tiden och behöver inte fler skor :)
Såg att CB har en mycket större pedal, Mallet 1. Men den känns lite klumpig om man vill köra riktig cx vilket kommer hända.

Sen sista frågan vilka är de absolut bästa skärmarna ur skydd synpunkt för en cross?

Cx och pedaler?
låter bra.. men har den skärmfästen? vad betalade du med frakt och allt?

Edti: Såg nu att den verkar ha skärmfästen på sidan av framgaffeln.

Senast ändrad:
Cx och pedaler?
Candy vill du inte köra utan riktigt skor heller, nästan lika onda som Eggbeater. Beror lite på hur ofta du tänkt köra utan spdskor med. Är det bara någon gång har Crank Brothers plastplattor du fäster på så de blir platta men mest i nödfall. Rekommenderar att ha 2 pedaler istället eller tragiskt med sant byta till Shimano om du vill ha kombipedaler.

Cx och pedaler?
misstänkte det :( får bli kompromiss åt ena eller andra hållet då?
Men hur illa är de att köra med vanlig skopå candy? Har kört på mina eggbeater några gånger och det funkar ju, men klart obehagligt när pedalen börjar "rulla" under skon, tänkte att det borde man slippa med candy.
Är inte så ofta det händer att jag kör utan spd skor, oftast bara korta turer när man ska till ica eller liknande.
Hade tänkt slippa ha spd skor när man kör längre turer med barnen på släp då man gärna direkt går och gör annat med dem när man kommer fram. Men fungerar såklart att ha med sig extra skor vilket jag har nu men hade vart skönt o slippa.

Cx och pedaler?
jeppe_82 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill ha pedaler som jag kan cykla både med och
> utan SPD skor

Shimanos-kombipedaler, tex PD-M324, borde vara ett bra alternativ då, tex
PD-M324 för 270,11 SEK
543109_1.jpg

http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-pedals-spd-pd-m324/aid:37679

eller de dyrare, men lättare, integrerade reflexer och kanske även längre serviceintervaller(pga bättre tätningar), PD-T780 för 450,78 SEK
1770300_1.jpg

http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-deore-xt-pedals-spd-pd-t780/aid:515973

PD-M324 har jag själv sedan många år, men skulle jag köpa idag skulle jag nog fundera på PD-T780, de fanns inte när jag köpte mina M324.
Reflexer som rör sig är bra på en pendlarcykel, enl mig åtminstone.

/Håkan

Cx och pedaler?
Har kollat på shimanos alternativ också men då måste jag byta clips på skorna när jag byter mellan cx och mtb vilket lär bli några gånger per månad. Min plånbok säger nej till nya skor också så får nog lida lite när jag åker till ica med candy pedalerna tror jag :)
Sen känns de riktiga kombi pedalerna lite klumpiga när man ska köra cx i skogen och hoppar av och på lite till och från. Eller? Hur "hänger" de obelastade, med spd upp eller ned?

Cx och pedaler?
Cx och pedaler?
Var hittar du skor och pedal för 400? Ser inga under 700 eller är det jag som läser illa :)?
Edit: set var jag som läste illa ha ha såg nu att du skrev 400 MER än. Sorry

Ja det är ju klart lockande men hur är rose egna skor, speciellt de de billigaste? Kommer bli en hel del pendlingsmil så vill gärna att de är sköna. Har idag specialized mtb skor.

Senast ändrad:
Cx och pedaler?
Angående cykel för dretpendling och allmänt cyklande kan jag slå ett slag för Bornmanns egenbyggda cross:
http://www.ciclib.de/Raeder/Cross/C...Id=&a=article&ProdNr=A5195&t=98&c=1023&p=1023

Jag köpte en i höstas, ska skriva en längre recension när jag haft den lite längre tid, men kan redan nu säga att den kan vara ett alternativ:

Bra:
+ Går att få den speccad som man vill (med vad de råkar ha i lager) i vilken RAL-kulör som helst.
+ Billig, jag uppgraderade nav, la till frog-legs och bytte till Shimano 105 och betalade ca 8500 SEK inkl. frakt o pedaler.
+ De är snabba, lackade ramen och byggde cykeln på under en vecka.
+ De är tillmötesgående med returer och lätta att ha o göra med.

Att tänka på:
- Det kan mycket väl vara så att man inte får det man beställt, de skickade fel styrbredd till mig. Inga problem med att få dem att skicka ett nytt styre när jag påpekade det. Å andra sidan bytte de till en kolfibergaffel utan extra kostnad.
- De svarar inte på mail utan man får ringa och snacka med en kille som heter Jens. Han pratar bra engelska.
- Se till att vara tydlig över telefon med exakta längder och bredder där det är viktigt.

Dåligt:
- Man måste var beredd på att lära sig ramen och ha tålamod. Kämpade som fan med bakbromsen och insåg efteråt att de dragit vajern för snävt.
- Den är inte lätt, min i storlek 56 landar kring 11 kg.
- De tar inte kontokort utan man får överföra pengar direkt till deras bankkonto.

Angående skärmar:
SKS longblades kanske? http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=68581

Senast ändrad:
Cx och pedaler?
Äggvispar är grymma på pendlaren. När min blev stulen så gav tjuven upp efter mindre än 400 meter... De går att cykla utan cykelskor men det kräver lite tillvänjning och inte alltför intensivt cyklande.

Cx och pedaler?
Tack för tipsen. Får räkna lite på cuben. Sen ör riktigt fin men aningen dyr.
Bornmann såg fin också men lät lite bökigt med beställningen. Är inte min starka sida att beställa cykel på tyskengelska :-)

Får bli candy pedalen då den bar riktigt prisvärd hos bike-discount samt att slippa byta skor eller clips väger tungt.

Sks longboards ser ut som skärmen man ska ha!
Hur är det med justerings möjligheterna på dem? Ser att vissa cyklat har sina fästen lågt upp framgaffeln tex cuben men ännu mer på rose, funkar de att fästa på dessa ändå?

Cx och pedaler?
Sitter på köpknappen på cuben nu och funderar på vilken vevarmslängd jag ska ta?
Har 172,5 på racern. Finns 170 och 175 vad jag kan se. känns som 170 borde vara rätta valet med tanke på markfrigång??

Cx och pedaler?
jeppe_82 skrev:
> Ser att vissa cyklat har sina fästen lågt upp framgaffeln tex cuben
> men ännu mer på rose, funkar de att fästa på dessa ändå?

Så här har jag gjort med mina longbords på min cross. Lite dålig bild kanske (men det går att se hur det kan funka). Det svåra är väl att få till det om fästena sitter för nära bromsarna eller om det saknas kedjestagsbrygga på ramen...

framskrm.png

Senast ändrad:
Cx och pedaler?
ser ju bra ut, tror cuben har sina fästen ungefär där du satt dina.
Väntar svar från bike discount när de kan leverera min strl.

Vad jag kan se så finns vevarmarna i två strl. men fanns ingen knapp att välja, så antar att man får skriva det i övrigt fältet.

Cx och pedaler?
Ang skärmar så pratade jag med en cube-säljare och han sa att man ofta behövde modda/korta av stagen för att få skärmen på plats. Alltså som på bilden i tidigare post av Appel.

Cx och pedaler?
HåkanC skrev:
> .../ och kanske även längre
> serviceintervaller(pga bättre tätningar)/...

Serviceintervaller på Shimano-pedaler? De är ju totalt oförstörbara!

Cx och pedaler?
railrunner skrev:
> Serviceintervaller på Shimano-pedaler? De är ju
> totalt oförstörbara!

Ge ett par till glitch och återkom sen..

Cx och pedaler?
onyx3 skrev:
> Ang skärmar så pratade jag med en cube-säljare
> och han sa att man ofta behövde modda/korta av
> stagen för att få skärmen på plats. Alltså
> som på bilden i tidigare post av Appel.

Så även på Rose Pro DX Cross. Stagen till mina Curana CLite skärmar (samma som sitter på Rose Pro DX Cross Randonneur) stack ut framåt ett par centimeter vilket såg rätt kackigt ut, sågade av dem med en bågfil. Skäms lite för att säga att cykeln fortfarande inte varit utomhus så har ingen aning om hur effektiva skärmarna är, men snygga och extremt lätta var de i alla fall!

Cx och pedaler?
Onyx3 du har rätt jag läste fel.
Tror ni man upplever nån skillnad med längre vevarmar?

Fick detta svaret alldeles nyss ang. Leveranstid
"well size 59 is again available and should be the right size for you. You will receive the bike in approx. 2-3 weeks"

Så nu är det väl bara att slå till ? :-)

Cx och pedaler?
Johan A skrev:
> railrunner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Serviceintervaller på Shimano-pedaler? De är
> ju
> > totalt oförstörbara!
>
> Ge ett par till glitch och återkom sen..

Min kommentar baserades på att jag har glitchs gamla Shimano-pedaler på min pendlare och de funkar utmärkt. Så det så...

Cx och pedaler?
Så då var det gjort! cube cx, candy pedaler och schwalbe winter 108 är påväg från bike discount. :-)

Tack för alla tipps, sks stänkorna var slut hos dem så de inhandlas så fort de behövs hos lbs.

Cx och pedaler?
Då var den här och provcyklad :)
Den kom igår så exakt 9 dagar tog det från beställning, helt ok.
Satte på vinterdäcken och lampor direkt och stack ut och provcyklade i vintermörkret. Funkar kanon!
Vet att skivbromsar ska köras in osv, men kommer nog inte bli nått jätte bett i vajerskivbromsarna. Men de lär göra sitt jobb som vinter/väta tåliga bromsar.
Kom inte helt överens med styret som var lite smalt, är det vanligt på cx med smala styren? Vänjer mig säkert.
MMh mycket gnäll för att va kanon hehe. Helheten var iallafall toppen! kändes grymt att glida fram över hårt packad snö på cykelbanorna med suveränt grepp och bra fart. En enorm skillnad mot min mtb som är det enda jag kört på vintern.

Så här ser den iallafall ut innan provtur.
IMG_23461.JPG

Jag efter 30 minuter i alldeles för många minusgrader :)
IMG_2349.JPG

Cx och pedaler?
jeppe_82 skrev:
> Kom inte helt överens med styret som var lite
> smalt, är det vanligt på cx med smala styren?
> Vänjer mig säkert.

Bockstyren är ju 40-44cm breda. När jag köpte min MTB kändes styret så sjukt brett att jag fick lov att kapa 5cm på varje sida...

Cx och pedaler?
Tack för tipsen.
Körde knappt två mil ikväll till och det känns bättre och bättre.
Mätte mitt racer styre och det var 42cm och detta 40. Så ska nog kunna vänja mig.

Fantastiskt kul med cx iallafall. Längtar till man kan köra i skogen vår.

Tillbaka
Topp