cx som racer och mtb

cx som racer och mtb
Längre kedjestag och bredare däck innebär att CX alltid känns lite sävligare, men en stor del av den känslan berodde nog på att cykeln var ordentligt för stor. Om du helst vill ha en racer och nu kan tänka dig äga flera cyklar, köp den jag länkade tidigare och komplettera med en enklare, helstel MTB.
Eller köp XLS-en.

cx som racer och mtb
Helstel mtb alltså... Är de mindre priskänsliga? Tack förresten för utförliga svar, som faktiskt var avgörande för att jag skulle avstå!

Låg racerdäck på cykeln nu, så var väl storlek och kedjestag som skiljer då...

cx som racer och mtb
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Om TS verkligen hellre vill ha en racer föreslår
> jag denna för £599, och att resten av pengarna
> läggs på pedaler, skor och kläder.

Hur funkar det att köpa online? Om jag är osäker på mått när jag testar cykeln. Hur ska jag ha en aning om vad jag vill ha på nätet?

Hur funkar det med garanti om man beställer från England? Skicka tillbaka cykeln vid fel känns allt annat än smidigt...

cx som racer och mtb
Du är en solklar medium på båda cyklarna.
Att skicka tillbaka hela cykeln blir bara aktuellt om det inträffar någon sorts totalt ramhaveri. Alla mindre servicejobb kan du överlåta åt butiken som kränger på folk för stora cyklar, eller lära dig utföra själv. Happy förklarar gärna.

Hur det fungerar att köpa postorder varierar. Nästan allt går att lösa om man äger en telefon. Just Planet X/On-One kan röra till beställningarna ibland, och nu är det så hårt tryck där att det är tre veckors byggtid. Vissa av deras modeller har varit lite för bra den här säsongen och sålt slut flera gånger om...

cx som racer och mtb
Edarion skrev:
> Letar efter en helstel mtb... Vad kan det kostar?
> Vad söker jag på för att hitta den?

Bygg själv?
Så får du exakt de delarna du vill ha.

Enklare är att köpa en färdig ht med simpel gaffel där du byter ut skrotet emot en BRA kolplast gaffel. Se bara till att framaxel och styrhuvud är lika bara. Hmm sugen på att köpa en stel gaffel själv till min ht29...

cx som racer och mtb
Just CX brukar man väl dessutom köpa en storlek mindre än normalt? Eller har tillverkarna tagit höjd så att en CX är mindre än en LVG i "samma" storlek?

Senast ändrad:
cx som racer och mtb
Efter att ha testat cyclocrossen idag på morgonen och nu fått lite distans var jag året ute och cyklade på min 90-talare stålracer crescent deca... Den är verkligen trevlig! Funderar på att helt enkelt rusta upp den. Behålla ram, hjul, styre, bromsar och efter hand byta ut resten. Bland det första uppgraderar jag i så fall det dyraste. På med nytt växelsystem! Vad kommer jag stöta på för problem? Är det vettigt att satsa på shimano 105? Det är det enda jag känner igen som kvalitetsmärke, men som inte kostar multum. Kan jag behålla växelreglageen på styret? Eller måste jag byta den också? Det kanske är dt viktigaste att byta?

Vad är rimligt att lägga på en upprustning av växlar, sadel, trampor, vevparti på en så gammal cykel?

cx som racer och mtb
Vad är det för grejer på idag? Ärligt talat låter det lite ovärt att uppgradera den, särskilt med just växelgruppen. Kostar mycket, och ger inte så mycket körglädje. Det som skulle ge mest är nya hjul, frågan är ju dock om du kan få tag på hjul som passar till din nuvarande kassett. Hjul kan man ju också flytta med till en ny cykel i framtiden (om kassetten passar vill säga). Detsamma gäller ju pedaler, sadel och kanske också styre om man vill byta det.

cx som racer och mtb
Edarion skrev:
> Vad är rimligt att lägga på en upprustning av
> växlar, sadel, trampor, vevparti på en så
> gammal cykel?

Inget alls. Planet X:en kostar så lite att det i så fall är bättre att sälja Crescenten (billigt) för att täcka mellanskillnaden från totaluppgradering till ny cykel. Och jag skulle hellre ha Sora/Tiagra än 105 (5700) - men helst SRAM. Fast det är för att jag har små händer...

cx som racer och mtb
Lånar tråden en snabbis.

Hej bojsänke! Jag såg att du rekommenderade Planet X RT-58 Alloy Shimano Tiagra Road Bike och genast blev jag intresserad av den. Är dock väldigt okunnig och storleksguiden de har på hemsidan säger mig ingenting. Jag är 175-176 cm lång tror du att M är rätt storlek för mig? Tror både S och M skulle passa men kan inte längden på min överkropp och underkropp för aldrig mätt.

Tacksam för svar.

cx som racer och mtb
huppin skrev:
> Lånar tråden en snabbis.
>
> Hej bojsänke! Jag såg att du rekommenderade
> Planet X RT-58 Alloy Shimano Tiagra Road Bike och
> genast blev jag intresserad av den. Är dock
> väldigt okunnig och storleksguiden de har på
> hemsidan säger mig ingenting. Jag är 175-176 cm
> lång tror du att M är rätt storlek för mig?
> Tror både S och M skulle passa men kan inte
> längden på min överkropp och underkropp för
> aldrig mätt.
>
> Tacksam för svar.

Mät då? Finns guider på nätet för hur man mäter. Rätt storlek är viktigt och värt besväret att klura mycket på.

cx som racer och mtb
Bengt-re skrev:
> huppin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lånar tråden en snabbis.
> >
> > Hej bojsänke! Jag såg att du rekommenderade
> > Planet X RT-58 Alloy Shimano Tiagra Road Bike
> och
> > genast blev jag intresserad av den. Är dock
> > väldigt okunnig och storleksguiden de har på
> > hemsidan säger mig ingenting. Jag är 175-176
> cm
> > lång tror du att M är rätt storlek för mig?
> > Tror både S och M skulle passa men kan inte
> > längden på min överkropp och underkropp för
> > aldrig mätt.
> >
> > Tacksam för svar.
>
>
> Mät då? Finns guider på nätet för hur man
> mäter. Rätt storlek är viktigt och värt
> besväret att klura mycket på.

Du har så rätt får ta och mäta ut mina mått.

Intresserad utav både MTB och Racer får se vad som blir första inköpet. Här kommer en fråga gällande vevarm för den som anser sig kunnig att svara.

http://aktivtraning.se/utrustning/utrustningstips/sa-har-staller-du-in-din-cykel-och-vevarmarna-da står det att längre än 86 cm grenlängd = 175 mm vevarm men fördel med kortare vid MTB. Då jag bara är 175 cm så känns det som jag inte bör ha en grelängd på 86 cm men just den MTB jag kollat på har 175 mm vevarm. Spelar det stor roll eller kan jag andas ut och köra på och istället bli mer kräsen på detaljer när jag lämnat nybörjar stadiet och blivit mer erfaren?

cx som racer och mtb
Ska jag ändå köpa nytt kan jag ju vänta till ekonomin tillåter en Crescent Giga istället för att vänta på att rätt tillfälle dyker upp...

Anledningen till att jag vill ha Giga om jag köper nytt:
-Jag gillar Crescents orangea färg.
- Jag har testat 55-ramen på trainer och gillade den.
- Svensk
- Det skulle vara en cykel jag blev glad av att få ner i garaget och tittade på :)
- Närmaste återförsäljare av cyklar säljer Crescent.

Så, åter tillbaka till verkligheten.. Kan man köpa en cykel med dom kriterierna? Är Giga ens ett prisvärt alternativ? (jag räknar med att få ner den 1500-2000 mha kontakter)

cx som racer och mtb
Att Crescent är svensk är väl en sanning med modifikation. Namnet har väl vissa svenska anor, men mycket mer är det antagligen inte. Om du nu vill ha en snygg premiumcykel så tycker jag att du bör kika på mer än Crescent, det finns många cyklar av både fin/fulmärken som är både snygga och har bra prestanda om man ökar budgeten.

cx som racer och mtb
Finnen skrev:
> Att Crescent är svensk är väl en sanning med
> modifikation.

+1

För den som tycker att Crescent är svenskt måste väl Volvo vara kinesiskt.
Eller?

Men allvarligt:
Varför skulle det land som namnet på ramen/cykeln associerar till vara viktigt?
Är det inte hur cykeln passar, och fungerar, för cyklisten det som är det viktiga?

/Håkan

cx som racer och mtb
Ok ok. . Blev väldigt fokus på svensk, något jag skrev din ebb detalj för att förstärka st det handlar om en känsla snarare än fakta. Att den är svensk spelar mycket liten roll, men för min känsla är det mer positivt än negativt. Att den är orange spelar också liten roll, men ger också en känsla för cykeln. Att det var den första moderna cykel jag testade och att den passade bra spelar mer roll. Det spelar också lite roll att jag gillade säljaren från Crescent bättre än killen från Bianchi, även om båda var bra. Att jag har en cykel från Crescent från tidigt 90 och gillar den spelar också lite roll för känslan...

Kort och gott... Jag har en positiv känsla från Crescent.

Samtidigt ser jag fortfarande stora prisfördelar med begagnat. Att uppgradera stålracern är inte heller helt uteslutet. Även köpa cyclocross är fortfarande aktuellt. Jag har en ganska begränsad budget att förhålla mig till. Hade jag inte det vore detta mycket enklare :)

Frågan nu var egentligen om Crescent Giga är en bra cykel enligt ett som har koll? Blir 2015 års modell i så fall. Typ som årets, men 11 drev bak.

cx som racer och mtb
Vad är viktigast, landsväg eller stig?

Är det något fel på din Crescent Deca, mer än att den känns omodern? Vad sitter det för komponenter på den nu?

Det självklart mest ekonomiska valet om både landsväg och stig är viktigt är att behålla din Deca så som den är (eventuellt byta däck till fräscha) och köpa en ny eller begagnad mtb. Förslagsvis en hardtail med 100-140mm slag och avslappnad geometri, till exempel en On-One 456. Prisvärd, rolig och någorlunda förlåtande i början och ännu roligare när du blivit duktigare.

cx som racer och mtb
Här kommer en fråga
> gällande vevarm för den som anser sig kunnig att
> svara.
>
> På
> http://aktivtraning.se/utrustning/utrustningstips/
> sa-har-staller-du-in-din-cykel-och-vevarmarna-da
> står det att längre än 86 cm grenlängd = 175
> mm vevarm men fördel med kortare vid MTB. Då jag
> bara är 175 cm så känns det som jag inte bör
> ha en grelängd på 86 cm men just den MTB jag
> kollat på har 175 mm vevarm. Spelar det stor roll
> eller kan jag andas ut och köra på och istället
> bli mer kräsen på detaljer när jag lämnat
> nybörjar stadiet och blivit mer erfaren?

Hmm. Lite intressant. Jag skaffade en cx för ett år sen då blev jag rekommenderad att ha kortare på cx'n alltså 172,5 vevar. Har 175 på Mtb'n. Alltså tvärtom. Tycker det är klockrent förutom när jag står upp och bryter uppför, då saknar jag 175 vevarna! Blev jag lurad eller...

cx som racer och mtb
Konvalj skrev:
> Vad är viktigast, landsväg eller stig?
>
> Är det något fel på din Crescent Deca, mer än
> att den känns omodern? Vad sitter det för
> komponenter på den nu?
>
> Det självklart mest ekonomiska valet om både
> landsväg och stig är viktigt är att behålla
> din Deca så som den är (eventuellt byta däck
> till fräscha) och köpa en ny eller begagnad mtb.
> Förslagsvis en hardtail med 100-140mm slag och
> avslappnad geometri, till exempel en On-One 456.
> Prisvärd, rolig och någorlunda förlåtande i
> början och ännu roligare när du blivit
> duktigare.

Landsväg är klart viktigast! Mtb är mest kompidtryck.

På den jag har nu "tar" inte alltid växeln när det är kallt/regnigt ute. Har även hört "tick" när jag tar i med vänster pedal och passerar horisontalplanet. I övrigt är det inga fel på den. Däck och slangar är nya. Hade inte Vättern nästa år vart planen hade jag inte ens övervägt att byta upp mig, men det vore sjukt trist att bli stående där!

Mtb har jag aldrig testat, men vore trevligt för att hänga med kompisar. Har inte mycket egen önskan om att cykla i skogen.

cx som racer och mtb
Växlarna behöver bara nya höljen och vajrar. Knäppet kan vara precis vad som helst, men sannolikt inget allvarligt utan bara något som behöver dras åt eller smörjas.

cx som racer och mtb
Höljen? Vad är det? Vajarna är visst lite rosiga med ja...

Sedan önskar jag en lättare växel, men det är nog mest en fråga om vana och träning :)

cx som racer och mtb
Höljena är de svarta slangarna runt vajern. Nya sådana och nya varjar varje år så kommer det fortsätta fungera som nytt. För lättare växlar byter man bara kassett.

cx som racer och mtb
Kom på att det följde med en katalog på cykeln som ny när jag köpte den... Den var väldigt specifik :)

Växelsystem: shimano RSX/RX, 14-v, Dual Control Lever.

Bromsar: Shimano RSX

Vikt: 10,7 kg

cx som racer och mtb
bojsänke skrev:
> Höljena är de svarta slangarna runt vajern. Nya
> sådana och nya varjar varje år så kommer det
> fortsätta fungera som nytt. För lättare växlar
> byter man bara kassett.

+1 på det

Satsa gärna lite xtra pengar på xtra bra vajrar+höljen,
det är värt det, åtminstone enl mig.

Bra vajrar+höljen är de tex:
http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-ptfe-shift-cable-set/aid:562054

Även med bromsarna märks det skillnad med bra vajrar+höljen:
http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-ptfe-brake-cable-set/aid:561986

(Det finns förstås många andra bra vajrar+höljen)

/Håkan

cx som racer och mtb
Lyckades få tag på en ny kassett på LBS. @ bestämde mig få för att byta den och kedjan. Då får han samtidigt byta vajrar och lägga på ny linda.

Ny cykel skjuts på framtiden

Tillbaka
Topp