Cycklar med hosta?

gunno

Ny medlem
Cycklar med hosta?
Jag har hostat i en månad och är så trött på att inte cykla.Min fråga är kan man cykla med hosta eller ska man vänta längre. Jag är frisk för övrigt.Nån sa att det kan vara allergi, hur farlig är det att anstränga sig med allergi?

Cycklar med hosta?
Jag fick hosta förra vintern som höll i sig i flera veckor. Då fick jag coccilana(eller hur det nu stavas) och skulle äta antiinflammatoriskt, typ ipren för att få bort hostan. Tydligen blir det en inflammation i luftvägarna om man hostar för länge så det är därför man fortsätter att hosta. Cykla vet jag inte om man kan/bör göra men jag var då och gymmade lite.

Cycklar med hosta?
Jag cyklar inte med hosta eller ont i halsen. Har suttit still i två veckor nu pga envis förkylning med hosta. Min erfarenhet är att man bara förlänger sjukdomen med träning.

Cycklar med hosta?
Kanske kan vara läge att utreda vad hostan beror på? En månad är rätt långt tid. Hosta är inte ett vanligt allergitecken, såtillvida man inte har allergiinducerad astma och mot det finns det bra mediciner att tillgå. Har du fått bronkit, som bucklan här ovan, så har du hamnat i en ond cirkel, hostan irriterar luftvägarna och du hostar pga irriterade luftvägar. Kan ta tid innan det läker ut av sig självt, men det finns ju mediciner mot det också.
Generellt ska man vara försiktig med träning när symptomen sitter i eller nedanför halsen.

Cycklar med hosta?
Så länge du inte har feber är det inga problem, det gör dig nog bara gott. Kroppen är rätt bra på att reglera sånt själv. Är hostan för j*vlig så kommer du automatiskt inte orka träna "för hårt".

Tillbaka
Topp