Cyclecomponents blir Cykelkraft.se?

Bannern verkar försöka förmedla något sånt.

Bilagor

• cc.PNG
    cc.PNG
    93.6 KB · Besök: 311
Det där går bara inte ihop. Det blir syntax error, does not compute i min hjärna. Cykelkraft, en lite skitbutik som är sämre än allt vs. en kompetent webbshop, Cyclecomponets. Nå måste ha gjort nåt fel eller så är tiden ur led.

Stalle

Kung Stalle sa:
Det där går bara inte ihop. Det blir syntax error, does not compute i min hjärna. Cykelkraft, en lite skitbutik som är sämre än allt vs. en kompetent webbshop, Cyclecomponets. Nå måste ha gjort nåt fel eller så är tiden ur led.

Stalle
Ja, tänker osökt på när Olof Stenhammar försökte köpa Londonbörsen...

Det känns som den stora webbshopen som var alternativ till både LBS och utlandsköp har blivit den lilla cykelverkstadens webbshop. Snarast en stark LBS som köpt bort en konkurrent från marknaden.

W T F.

Cyclecomponents har jag varit trogen kund hos i många, många år. Över 10. Enormt bra sortiment, ofta bättre än tyskarna. Cykelkraft hade jag inte ens hört talas om.

Buhuu! Hur ska jag nu känna att jag bara är ett knapptryck ifrån att klicka hem en Ibis :(
Vadå hela Cyclecomponents utbud, av dom tre artiklarna jag köpte därifrån under 2015 fanns inget kvar :(

Jag handlade faktiskt från cykelkraft.se senast som för en månad sedan.
Reapris på Shimano XT m8000 bromsarna för 729:-/st :)

Men som föregående, stor aktör som många känner till och som man handlat mkt ifrån försvinner, och ett namn som "cykelkraft.se" dyker upp istället är ju som att skjuta sig i foten.

Jag har nästan aldrig handlat från Cyclecomponents, mest tyckt att deras frakt var orimligt dyr (och inte bättre än någon annan). Och att deras sortiment liknade CRC, lite konstigt gott och blandat men oftast inte det jag ville ha.

Kung Stalle sa:

Stalle

Detta är i bästa fall gammalt Stalle när besökte du butiken sist :-)

Oj! Förvånande!

Dock ej förvånad av att cyclecomponents hade skulder, höga priser, dyr frakt och aldrig nått i lager kan ju inte funka i längden.

Meh, först blir happymtb Happyride så nu stämmer inte klubborna på hojen... Nu känns dessutom Kedjestagsskyddet från Cyclecomponents superduperomodernt.... Hela cykeln känns som nått rullande museum...

HejPåDej sa:
Meh, först blir happymtb Happyride så nu stämmer inte klubborna på hojen... Nu känns dessutom Kedjestagsskyddet från Cyclecomponents superduperomodernt.... Hela cykeln känns som nått rullande museum...

Kanske har ökat i värde? :)

Snyft, vad ledsen jag blir. Jag som beställt så mycket därifrån och varit nöjd med kundsupporten. Men med detta besked kan man ju gissa att de inte hade kunnat räddas av stödköp / djungeltrumman.

RIP CC (Retail In Paradise??). Tack för tiden som varit.

Luthman Photography sa:
Jag har nästan aldrig handlat från Cyclecomponents, mest tyckt att deras frakt var orimligt dyr (och inte bättre än någon annan). Och att deras sortiment liknade CRC, lite konstigt gott och blandat men oftast inte det jag ville ha.

Fraktkostnaderna generellt hos samtliga svenska aktörer för cykeldelar är orimliga.
När t o m frakten från Tyskland/England är billigare så är något generalknas.

Tittar man hos dom flesta klädbutikerna så är det 9 av 10 fraktfritt oavsett belopp

När jag förra året köpte en DA 9000-grupp var det nästan ingen brittisk eller tysk firma som kunde matcha CC. Shimanogrejor hade de alltid (?) bra pris på.

Nu blev jag lite ledsen.

Ja, när jag köpte Shimanoprylar till senaste bygget, bromsar, bakväxel, växelreglage, så låg de mycket bra till i pris och levererade snabbt.

En epok går i graven. Där har man bränt mycket pengar genom åren. Var i och för sig ganska länge sedan jag handlade där sist, eller var det kanske något dubbdäck för något halvår sedan. Nästan så att internethandlaroskulden gick dit skulle jag tro. RIP.

Hej allihop!

Det är mycket frågor, tankar och känslor här. Kul! Jag tänkte besvara några av de frågor som tycks dyka upp frekvent.

Sortimentet och priserna
De facto finns 100% av Cyclecomponents sortiment på Cykelkraft.se. Vi håller för tillfället på att flytta ihop till ett nytt (gemensamt) mycket större lager och därför är en del produkter tyvärr "tillfälligt slut". De ligger alltså antingen i lastbilar eller i "cyberrymben". Alla produkter kommer finnas tillgängliga senast nu på fredag. Vi kommer alltså inte att ta bort varken Surly, Ibis, Drössiger eller något annat märke.

Valet att behålla Cykelkraft vs. Cyclecomponents
Cyclecomponents har alltid varit duktiga på det högre spektrat av cykelprodukter. Mellanklassen och de enklare delarna har däremot varit svårt, vilket primärt beror på att de inte kunnat sälja cyklar från de stora svenska varumärkena. Cykelbranschen ser ut som så att om du inte har en fysisk butik så får du inte tillgång till stora delar av detta sortiment. Cykelkraft har en lång historik med fina samarbeten med just dessa varumärken och leverantörer, varpå valet föll på att fortsätta i detta namn. Det är alltså helt enkelt för att kunna erbjuda ett större sortiment, och framförallt ett sortiment som de rena e-handlarna inte har tillgång till.

Kompetens
Merparten av Cyclecomponents, inkl. grundaren Andreas, finns kvar i bolaget. Då vi är en större organisation kommer dessa personer kunna arbeta än mer helhjärtat med produktinformation, inköp och försäljning. Vi kommer alltså tillsammans att kunna erbjuda en avsevärt bättre sajt, lika bra eller bättre priser och högre kundservicegrad.

Jag hoppas verkligen att ni med tiden ger nya Cyclecomponents en chans, för både vi från Cykelkraft och människorna från Cyclecomponents är helt övertygade om att vi kommer att leverera en avsevärt mycket bättre tjänst än vad vi kunnat göra ensamma.

Jag håller lite utkik här, men tveka inte att kontakta mig på christoffer.tyrefors@nordicetail.com om ni har några frågor, tycker att något är kass eller om ni inte hittar någon produkt som ni varit sugna på (fin rabatt utlovas, förstås).

Med bästa hälsningar,
Christoffer Tyrefors
VD, Cykelkraft och Cyclecomponents.com.

christoffertyrefors sa:
Mellanklassen och de enklare delarna har däremot varit svårt, vilket primärt beror på att de inte kunnat sälja cyklar från de stora svenska varumärkena. Cykelbranschen ser ut som så att om du inte har en fysisk butik så får du inte tillgång till stora delar av detta sortiment.

Är jag den enda som inte känner igen detta överhuvudtaget? Snarare tvärtom faktiskt.

Road_Runner sa:
Kung Stalle sa:

Stalle

Detta är i bästa fall gammalt Stalle när besökte du butiken sist :-)

Jag vet inte hur lång tid lång tid är men för två år sen var jag där. Då hade jag lika gärna kunnat gått in i en husdjursaffär. Chansen att nån av butikerna skulle kunnat lösa mina cykelrelaterade bekymmer kändes lika stor.

Stalle

I see. Det jag skrev är att de rena e-handlarna (dvs. de som inte har en fysisk butik) inte har tillgång till alla produkter. I Sverige gäller detta primärt cykelmärkena, och cykelmärkenas tillbehörs- och klädmärken (t.ex. Bontrager).

Det här är inget unikt för cykelbranschen, utan många stora varumärken runtom i världen i olika branscher vill främja den fysiska handeln genom att kräva fysik närvaro för att få handla. Om det är bra eller inte låter jag vara osagt, men det är definitivt verkligheten.

Det blir nog bra tror jag, den viktiga frågan är dock: Kan jag fortfarande hämta mina paket direkt i Karlstad och slippa frakt?

Givetvis! Vi flyttar till Välsviksleden (några kilometer från gamla stället). Vi håller som sagt var på med flytten "as we speak", men beräknar att vi är helt igång någon gång i början på nästa vecka. Då kommer utlämning på lagret igång igen. Vi kommer även erbjuda utlämning i butiken i Täby.

Senast ändrad:
christoffertyrefors sa:
Givetvis! Vi flyttar till Välsviksleden (några kilometer från gamla stället). Vi håller som sagt var på med flytten "as we speak", men beräknar att vi är helt igång någon gång i början på nästa vecka. Då kommer utlämning på lagret igång igen. Vi kommer även erbjuda utlämning i butiken i Täby.

Toppen!
Då ska jag nog lyckas bemöda mig med att lära mig en ny webbadress :)

Kung Stalle sa:
Jag vet inte hur lång tid lång tid är men för två år sen var jag där. Då hade jag lika gärna kunnat gått in i en husdjursaffär. Chansen att nån av butikerna skulle kunnat lösa mina cykelrelaterade bekymmer kändes lika stor.
Stalle

Haha! Sjukt roligt!

Tillbaka
Topp