Cyclecomponents blir Cykelkraft.se?

Jag har inte kollat än, men jag hoppas det, som tidigare, går att komma åt orderhistorik. Jag vill nämligen väldigt gärna veta vad för modell det är på en sadel jag har, och som jag köpte ca 2008. Den är grymt bra och jag vill försöka hitta samma eller nåt liknande för att ha på fler cyklar.

JockeS sa:
Tittar man hos dom flesta klädbutikerna så är det 9 av 10 fraktfritt oavsett belopp

Det är dock vansinnigt mycket högre marginal på kläder så "fraktfritt" på kläder är billigare för företagen än "fraktfritt" på cykeldelar.
Nån får ju betala frakten även om det kallas "fraktfritt".

geologen sa:
Jag har inte kollat än, men jag hoppas det, som tidigare, går att komma åt orderhistorik. Jag vill nämligen väldigt gärna veta vad för modell det är på en sadel jag har, och som jag köpte ca 2008. Den är grymt bra och jag vill försöka hitta samma eller nåt liknande för att ha på fler cyklar.

Om du inte hittar det så är det förmodligen bara att posta en bild på sadeln här på happy så får du reda på allt du behöver veta.

JT sa:
geologen sa:

Om du inte hittar det så är det förmodligen bara att posta en bild på sadeln här på happy så får du reda på allt du behöver veta.

plus en bonusfråga

christoffertyrefors sa:
Givetvis! Vi flyttar till Välsviksleden (några kilometer från gamla stället). Vi håller som sagt var på med flytten "as we speak", men beräknar att vi är helt igång någon gång i början på nästa vecka. Då kommer utlämning på lagret igång igen. Vi kommer även erbjuda utlämning i butiken i Täby.

Kommer det bli butiksliknande verksamhet även i Karlstad, eller det är bara utlämning?

JT sa:
geologen sa:

Kanske. Men trycket är bortskavt. FSA är allt jag vet... :)

Hej,

Vi har inte importerat alla kunders orderhistorik, eftersom det för vissa av oss inte känns helt OK. Vi har dock givetvis tillgång till den, så för de som vill importerar vi den - och om inte annat kan man alltid maila eller ringa oss så hittar vi vilka prylar man köpt tidigare.

garfunkel sa:
christoffertyrefors sa:
Givetvis! Vi flyttar till Välsviksleden (några kilometer från gamla stället). Vi håller som sagt var på med flytten "as we speak", men beräknar att vi är helt igång någon gång i början på nästa vecka. Då kommer utlämning på lagret igång igen. Vi kommer även erbjuda utlämning i butiken i Täby.

Kommer det bli butiksliknande verksamhet även i Karlstad, eller det är bara utlämning?

Vi har för avsikt att bygga ett kombinerat "showroom" och lagerbutik. Vad som kommer finnas i den butiksliknande verksamheten (mycket bra ordval!) är inte helt spikat, men det kommer framförallt vara kläder och andra produkter som man gärna prövar innan köp. Vi kommer även ha någon form av provcykling för den som är intresserad av detta. Då det kräver en hel del mantimmar att få iordning är det inte helt säkert när detta kan stå klart. En vild gissning är mitten av Mars, men det är som sagt var en gissning.

christoffertyrefors sa:
Vi har för avsikt att bygga ett kombinerat "showroom" och lagerbutik. Vad som kommer finnas i den butiksliknande verksamheten (mycket bra ordval!) är inte helt spikat, men det kommer framförallt vara kläder och andra produkter som man gärna prövar innan köp. Vi kommer även ha någon form av provcykling för den som är intresserad av detta. Då det kräver en hel del mantimmar att få iordning är det inte helt säkert när detta kan stå klart. En vild gissning är mitten av Mars, men det är som sagt var en gissning.

Toppen! Till påsk blir bra, då är jag i Värmland igen :)

Jäklar vad alla hetsar. Köa 4 månader på en Canyon det går an, men ha lite is i magen i detta fall verkar omöjligt #vitkränktman :)

Ska bli kul att se vilka rabatter forummedlemmar får :)

eiskall sa:
Så länge man fortsätter med det som varit bra, så ser jag inga skäl att inte ge CC/Cykelkraft fortsatt förtroende.

+1

Mycket att leva upp till vad gäller sortiment och i vissa fall priser, men jag hoppas det håller!

JT sa:
JockeS sa:
Tittar man hos dom flesta klädbutikerna så är det 9 av 10 fraktfritt oavsett belopp

Det är dock vansinnigt mycket högre marginal på kläder så "fraktfritt" på kläder är billigare för företagen än "fraktfritt" på cykeldelar.
Nån får ju betala frakten även om det kallas "fraktfritt".

Det kanske var en dålig jämförelse att nämna klädbolagen m.m.
Men många, jag skulle gissa på att merparten, av näthandeln idag erbjuder fri frakt oavsett belopp.

Det är iaf många gånger då jag avstått att handla från t ex cyclecomponents eller svenska cykelsidor just pga fraktkostnaden.
Det har varit gånger då jag kanske behöver någon slang, kanske en pump eller liknande men kommer upp i summor som 3-400:-.
Men lägger man på frakten på detta så blir oftast totalsumman detsamma som att handla prylarna hos min lokala handlare istället.

Visst jag kanske är en tvättäkta snåljåp men när frakten är billigare och ibland t o m snabbare från tyskland/england, så funderar jag på hur det faktiskt står till hos dom svenska näthandlarna.

Jag tror man skulle kunna öka sin omsättning ganska mycket genom att erbjuda fri frakt då man skulle kunna sälja mer av lågkostnadsprodukter som man kan tjäna bra pengar på.
För marginalen för en slang lär ju inte vara 2% direkt hos en näthandlare i sverige oavsett.

JockeS sa:
Det är iaf många gånger då jag avstått att handla från t ex cyclecomponents eller svenska cykelsidor just pga fraktkostnaden.
Det har varit gånger då jag kanske behöver någon slang, kanske en pump eller liknande men kommer upp i summor som 3-400:-.
Men lägger man på frakten på detta så blir oftast totalsumman detsamma som att handla prylarna hos min lokala handlare istället.

Visst jag kanske är en tvättäkta snåljåp men när frakten är billigare och ibland t o m snabbare från tyskland/england, så funderar jag på hur det faktiskt står till hos dom svenska näthandlarna.

Jag tror man skulle kunna öka sin omsättning ganska mycket genom att erbjuda fri frakt då man skulle kunna sälja mer av lågkostnadsprodukter som man kan tjäna bra pengar på.
För marginalen för en slang lär ju inte vara 2% direkt hos en näthandlare i sverige oavsett.

+1 Huvet på spiken så att säga!
Sen undrar jag om Cykelkraft i som position som LBS men med en så stor internetförsäljning kommer att kunna åtnjuta Shimano's nyligen utannonsering om sänkta priser ( http://nsmb.com/shimano-slashes-prices/ )?

Tyvärr är frakten mycket dyrare inom sverige än från Tyskland och UK. Det håller inte i längden att erbjuda fri frakt på småordrar, och många har numrea också en beloppsgräns för fri frakt, t.ex. Addnature, Dustin och andra som förut hade det.

Det finns en orsak till att bland annat HM har sitt centrallager i Tyskland, beställer du från dem så skickas det därifrån.

Bara köpt en IZumi vindjacka från cykelkraft, smidigt och ffa bra pris för en väldigt bra jacka. Snabb leverans. Lite halvhög fraktkostnad bara (normal kostnad för vad posten tar för dito paket mao)

JockeS sa:
Om vi håller oss runt de tre á fyrahundra du nämnde så är väl frakten från tyskland i normalfallet en hundring och från england mellan sjuttio och hundrafemtio.
Hur man än vänder på det så borde femtionio kronor vara mindre än dessa belopp.

Hamnar man uppåt tusenlappen och mer så är det en annan historia, men då är å andra sidan femtionio kronor mindre än några procent och inte så avgörande...

Eller?

När CC drog igång kändes det som en butik för happy-segmentet med bra utbud på däck, reservdelar, tillbehör mm för FR, stigcykling och XC men även för SS och parkscykling. Senare även lvg och CX. Riktigt trist att det inte funkade. jag har väl handlat för lite...

Ni får jobba vidare men vad är poängen med att satsa på de usla svenska cykelmärkena och tillbehör för dem? Det känns som det är cykelkorgssegmentet som är i fokus nu. Kanske mer lönsamhet där.

Lycka till!

jomper sa:
Luthman Photography sa:
jomper sa:
Du har ju jobbat i branschen så det borde inte vara någon nyhet för dig.

Huh? Blandar du ihop mig med någon som jobbat på posten nu?

Eller menar du cykelbranschen?

Företag-med-ehandel-branschen tänkte jag närmast på.

Jaha, du tänker så. Jo, men jag hade rätt lite med E-handelsdelen att göra. Larvade mig mest i butikerna, de fysiska.

När jag bodde på Irland tyckte jag det var smålustigt att ett brev från Irland till Sverige krävde lägre porto än ett inrikes brev i Sverige...

larsaw sa:
JockeS sa:

+1 Huvet på spiken så att säga!
Sen undrar jag om Cykelkraft i som position som LBS men med en så stor internetförsäljning kommer att kunna åtnjuta Shimano's nyligen utannonsering om sänkta priser ( http://nsmb.com/shimano-slashes-prices/ )?

Fast det där gäller ju bara för nordamerikanska butiker. Det är för att få färre amerikanska kunder handla av webshoppar från europa.

eiskall sa:
Så länge man fortsätter med det som varit bra, så ser jag inga skäl att inte ge CC/Cykelkraft fortsatt förtroende.

+1

Angående frakten så är det tyvärr löjligt dyrt i Sverige. Jag har ingift släkt i Tyskland och det är som sagt billigare att skicka paket därifrån hit än inrikes i sverige. Galet men sant, svenskt post/fraktväsende är dyrt...

Senast ändrad:
Jag avskyr när det är "fraktfritt". "Fraktfritt" betyder ju att man inte kan ställa några krav på frakten. Att kunna välja och betala för en frakt som jag vet levererar mina grejer nästa dag är värt guld.

JT sa:
Jag avskyr när det är "fraktfritt". "Fraktfritt" betyder ju att man inte kan ställa några krav på frakten. Att kunna välja och betala för en frakt som jag vet levererar mina grejer nästa dag är värt guld.

En annan aspekt av "fraktfritt" är bara att pålägget ligger någon annanstans.
Betalar personligen gärna för frakt så länge kostnaden är rimlig för vald tjänst.

Bra hemsida som det inte ens funkar att söka på från android med chrome. Cyclecomponents folk måste väl gråta nu, åh andra sidan vägs det möjligen upp av skrattet på väg till banken.

Vernersson sa:
JT sa:

En annan aspekt av "fraktfritt" är bara att pålägget ligger någon annanstans.
Betalar personligen gärna för frakt så länge kostnaden är rimlig för vald tjänst.

+1 Samma här, skippa hellre "fraktfritt" o ha en billig långsam frakt eller dyrare o snabb.
Tyvärr är det många som köper in sig på PostNord, då verkar det mest bli en kombo av båda alternativen, dvs dyrt o långsamt :(

En fördel med den svenska frakten är att den inte har fejkutkörningar utan alltid går rakt till utlämningsställe. Värt att betala lite extra för.

geologen sa:
En fördel med den svenska frakten är att den inte har fejkutkörningar utan alltid går rakt till utlämningsställe. Värt att betala lite extra för.

Du menar väl inte Posten här nu?
Visst, DHL och Schenker vet jag kör alltid direkt till utlämningsstället när en svensk butik skickar via dom.
Det funkar ju alltid för mig iaf.

Hade varit intressant och se prisofferter från dom olika svenska fraktbolagen som ÅF anlitar.
Väljer man posten så tänker man fel eller så får man ett så billigt pris på frakten att man anser att kunden har tid och lust att vänta.

Tillbaka
Topp