Cyclo cross?

Muyfa666

Medlem
Cyclo cross?
Brorsan har precis köpt en Merida 600 Cyclo Cross och av okänd anledning blev jag riktigt sugen på en likadan. Men jag behöver inte en sån. Väl? Varför skulle jag köpa den?

Cyclo cross?
Vad pysslar du med för cykling? Jag cykelpendlar sedan två år året runt med min Rose DX Cross och är svinnöjd. Extremt trevlig till och med för pendling och lite occasional grusväg och kortare svängar på stig, rötter är inte dödskul med bockstyre tycker jag.

Cyclo cross?
Jag kör MTB. Blandat grus, skog och asfalt.

Tänkte att du kunde vara kul med en CX.

Är Merida 600 ett bra val? 12800:- låter prisvärt tycker jag.

Cyclo cross?
Du behöver nog ingen cx just nu :)
Varför inte cykla lite istället, t.ex. med din helt nya Grand Canyon AL SL 7.9 med ännu nyare Trailride +30 hjulset etc.?

Cyclo cross?
oskaren sa:
Till grusväg är det helt klart roligare med en CX än en MTB.

+1

Det är tom roligare med en aerohoj än en MTB på grus

IMG_0460.JPG

Cyclo cross?
Muyfa666 sa:
Brorsan har precis köpt en Merida 600 Cyclo Cross och av okänd anledning blev jag riktigt sugen på en likadan. Men jag behöver inte en sån. Väl? Varför skulle jag köpa den?

Jag behövde heller ingen cyclocross då jag både har en ht & en fs, men det blev ett impuls köp på xxl när dom hade rea. Hur skoj som helst att cykla på grus/stig med den.

Cyclo cross?
Mäh, tråden kan ju inte redan falla i glömska! Jag försöker oxå hitta en anledning till att jag behöver en cx, iofs en Ridley men i alla fall...

Cyclo cross?
Canyon Inflite AL 8.0 vs ROSE Team DX Cross-2000?

Nära nog samma pris, liten viktfördel ROSE.

Snabbare leveranstid Canyon (vill ha den nyss).

Beslutsångest!!!

Cyclo cross?
Så ingen på Happy har allvarligt talat en åsikt om ett inköp?

Det känns helt overkligt faktiskt, med tanke på att om man frågar om t.ex röda strumpor så får man vanligtvis argument för gula.

Cyclo cross?
Jag har alltid undrat varför det är så många som kör med aluramar när det gäller CX. Det känns som att det är mera vanligt förekommande med CX-ramar i alu än XC-ramar i alu.

Cyclo cross?
Oggler sa:
Jag har alltid undrat varför det är så många som kör med aluramar när det gäller CX. Det känns som att det är mera vanligt förekommande med CX-ramar i alu än XC-ramar i alu.
Spelar ju inte någon större roll så länge vikten är densamma.
En CX är ju inte gjord för bekvämlighet i första hand :-)
Det är ju: ...en cykel olämplig för terräng;i terräng olämplig för cykling... som det så vackert uttryckts :-)

Med det sagt så är nog 70-80% i terrängen kolfiber.

Cyclo cross?
Muyfa666 sa:

Det känns helt overkligt faktiskt, med tanke på att om man frågar om t.ex röda strumpor så får man vanligtvis argument för gula.

Du frågade om Merida CX600 och fick okej från Happy att köpa det (tystnaden var total, alltså hade ingen någon åsikt om att det var fel). Men den köpte du inte. Sen frågade du om en Nishiki, även här var det tyst, alltså en sk. tyst acceptans.

Nu frågar du om två nya cyklar och nu nämner du Canyon, så snart kommer det förslag på vilken Canyon du ska välja för att sedan byta komponenter så att den blir mycket lättare och bättre. Eller då en annan düsk, Rose som du då kommer att få ok att köpa från alla rose-cyklister.

Den gemensamma åsikten på Happy är att du ska köpa en cykel. N+1 är alltid rätt. Vilken cykel du väljer att köpa är helt upp till dig. Frågar du mig, så ska du köpa en Felt, eftersom jag har sådana cyklar, ja eller en YT. Men nu har inte YT CX-cyklar.

Det finns ju lite andra val än Merida, Nishiki, Canyon och Rose. Så det är bara att fortsätta att leta och internetcykla. Välj den som du tycker är snyggast, passar dig och som passar in i din budget. :)

Cyclo cross?
Jeppe_E sa:
Muyfa666 sa:

Du frågade om Merida CX600 och fick okej från Happy att köpa det (tystnaden var total, alltså hade ingen någon åsikt om att det var fel). Men den köpte du inte. Sen frågade du om en Nishiki, även här var det tyst, alltså en sk. tyst acceptans.

Nu frågar du om två nya cyklar och nu nämner du Canyon, så snart kommer det förslag på vilken Canyon du ska välja för att sedan byta komponenter så att den blir mycket lättare och bättre. Eller då en annan düsk, Rose som du då kommer att få ok att köpa från alla rose-cyklister.

Den gemensamma åsikten på Happy är att du ska köpa en cykel. N+1 är alltid rätt. Vilken cykel du väljer att köpa är helt upp till dig. Frågar du mig, så ska du köpa en Felt, eftersom jag har sådana cyklar, ja eller en YT. Men nu har inte YT CX-cyklar.

Det finns ju lite andra val än Merida, Nishiki, Canyon och Rose. Så det är bara att fortsätta att leta och internetcykla. Välj den som du tycker är snyggast, passar dig och som passar in i din budget. :)

Tack. Åtminstone en bra åthutning. ;-)

Cyclo cross?
Ja det är ju du som ska cykla, inte någon annan.

Köp den du tycker är snygg, men som sagt: Du hade redan kunnat ha träningsvärk, men du har inte ens gått in och köpt /beställt en cykel än :)

Cyclo cross?
Jeppe_E sa:
Muyfa666 sa:
Tack. Åtminstone en bra åthutning. ;-)

Synd att du ser det så. Mer en puff i riktningen att om du vill ha en ny cykel, så köp en ny cykel. De flesta är bra i 10000-12000 kronors klassen. Väldigt små skillnader.

Det var inte menat i negativ bemärkelse. Ett utförligt svar är mer konstruktivt än "ja" och "nej". Nu har jag till slut beställt en CX.

Tillbaka
Topp