Cyclocross däck

mag001

Ny medlem
Cyclocross däck
Jag undrar om det är någon som har något tips på ett bra Cyclocross däck. Jag har idag Racing Ralph men får hopplöst många punkteringar när jag cyklar till och från jobbet.

Cyclocross däck
Hej,
På min satt det Schwalbe CX Comp när jag köpte den. Dom har funkat bra och är hyffsat lättrullade. Använder även min cross mestadels till pendling och efter en säsong börjar det bli rätt slitet bak vilket väl är OK. Dom är billiga också, såg dom på något webshop för €15 per styck.

Cyclocross däck
Racing Ralph ar nog mer att betrakta som tavlingsdack. Varfor inte satsa pa ett par billiga och slitstarka pendlardack om det ar det du anvander cykeln till? Har kopt en hel del med ett par kanonbilliga Schwalbe Blizzard Sport 25 mm - lattrullade och billiga. Nu ar bakdacket sa slitet sa jag kor bara pa trainern med det.

Cyclocross däck
Om man får hopplöst många punkor brukar ju problemet vara något som inte direkt har med däckskvalitén att göra, t ex ekerhål som tittar fram, vass grej som sitter kvar i däcket el dyl. Eller genomslag. Har du kollat allt sånt? Jag har Conti Twister som grusdäck på crossen och lyckas aldrig få punka hur jag än bär mig åt.

Cyclocross däck
Precis, i stan finns det glaskross, och då bör man ha däck som står emot. Finns väl ingen anledning att nöta sönder bra och dyra däck på sådant de inte är gjorda för?

Det satt någon typ av mjuka, fina, snabba, snygga crossdäck på min cykel när jag köpte den. Jag hade 14 punkteringar på 14 dagar innan jag bytte till continental contact. Efter det kanske jag haft en punktering på två år, men jag kan nog minnas fel och att det inte har varit någon överhuvudtaget. Minst 28 mm bredd bör man ha, helst mer... Schwalbe Kojak tycker jag om, sådana hade jag använt om jag bara cyklade i stan och på grus.

Cyclocross däck
Schwalbe CX Pro är både billiga och slitstarka. Kanske inte dom lättaste, vilket spelar mindre roll om man mestadels använder dom på en pendlarcykel. Finns i både vikbara och med stålkanttråd. Den senare är billigare och tyngre.

Cyclocross däck
CX Pro är väl inget bra tips för att pendla med. En massa mönster, smala och har väl inget punkteringsskydd heller.

Varför inte kolla in Vittorias eller andra randouneurdäck, gjorda för att hålla och gå långt.

Cyclocross däck
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> CX Pro är väl inget bra tips för att pendla
> med. En massa mönster, smala och har väl inget
> punkteringsskydd heller.
>
> Varför inte kolla in Vittorias eller andra
> randouneurdäck, gjorda för att hålla och gå
> långt.

Har aldrig punkat med mina CX Pro. Har inte punkat med Continental eller Vittorias heller.
Givetvis finns det andra däck som kanske är lika bra eller ännu bättre som pendlardäck. Jag gick nog strikt på rubriken ;-)

Cyclocross däck
erik.scott: Jag körde med de förra året 32mm och tyckte de fungerade väldigt bra. Mycket bekvämare än mina 30mm CX Pro jag kör med nu. Rätt tajta att få på.

Cyclocross däck
cerro skrev:
> CX Pro är väl inget bra tips för att pendla
> med. En massa mönster, smala och har väl inget
> punkteringsskydd heller.
>
> Varför inte kolla in Vittorias eller andra
> randouneurdäck, gjorda för att hålla och gå
> långt.

Det jag är fundersam kring är hur ett mindre mönstrat däck sen beter sig i snöslasket som uppstår. Ett mer mönstrat crossdäck känns ju spontant som bättre allround även om det blir trögare när det är barmark.

Cyclocross däck
Jag har också Vittoria XG både kanttråd och tub. Kanttrådsvarianten gillar jag definitivt mycket mjukare/följsammare än fultwister som jag hade innan. Känns dock som att dom slits rätt fort om man nöter asfalt med dom. 32 är rätt smala för att vara 32, mina Tufo i 30 är bredare.

Cyclocross däck
Principia skrev:
Känns dock som att dom slits rätt
> fort om man nöter asfalt med dom.

Tänker du då på 'ren' asfalt så att säga som det är nu eller tänker du på skrovlig, grusförsedd, lövklädd, snömoddsasfalt som man har på vintern?
Inbillar mig att slitaget borde vara lite mindre i sistnämnda fallet? Lutar faktiskt åt ett par Vittoria. Den gråa färgen skulle matcha resten snyggt också :)

Cyclocross däck
erik.scott skrev:
> Vad tycker ni om Vittoria cross Evo XG? Någon som
> kör med det?

Har faktisk kört med dom också.
Av dom 4-5 olika varinater på crossdäck jag testat, gillar jag dom mest. Vet inte riktigt vad det är, men deom har en bättre känsla än både Continental och Schwalbes däck. Lite lättare, och tillräckligt med grepp också.
Har aldrig fått punktering på dom, men tycker nog att dom slits lite för mycket på asfalt om man som jag använder min cross som både "träna på grusvägar och stigar", och som pendlarhoj.
Fan, nu blev jag sugen på att köpa nya XG däck :-o

Cyclocross däck
Jag köpte mina kanttråd på Cykel city här i Stockholm. Tror dom har några kvar nu med. Jag tänker nog så att om man kör distans på vintern på asfalt kommer dom nog slitas rätt snabbt.

Cyclocross däck
Vittoria däcken är även hala på is märkte jag i vintras. :) Tas hem av Shimano Nordic annars så finns de i lager borde vem som helst kunna sälja ett par.

Cyclocross däck
Hur mycket mer motstånd uppskattningsvis ger ett grövre mönstrat cyclocrossdäck mot ett slick med samma bredd? Sitter i vlet o kvalet att prova ett mönstrt däck eller behålla mina gamla sliks?

Behöver inga exakta siffror mest om vad ni själva har upplevt!

I området där ja bor är det grusväg men i omnejd är det asfalt... Hmmm nu är det svårt att välja:-)

Tillbaka
Topp