Cyclocross: Focus Mares. Är den ok som en "hygglig" cross?

Balans

Ny medlem
Nån som har erfarenhet av Focus Mares Cross? Duger den att köra cross-cupen i som veteran med måttliga förväntningar? (ca 9.6 kg / 105-system)?

Jag har en Focus Mares Cross och tycker den är kanon. Det enda negativa tycker jag är orginalhjulen som är ganska tunga så de har jag bytt. Köpte min på tyska ebay där det går att få dem lite billigare än i Sverige.

Jag funderar på samma cykel, men versionen med skivbromsar eftersom jag mest ska ha den för pendling och träning, ingen tävling.
Funkar det?

En Mares Cross är väl mer än en hygglig CX för en amatör som vill tävla tycker jag i alla fall.

Magnus, vad är det du funderar på som ska funka?

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Magnus, vad är det du funderar på som ska funka?

Nja, ville bara veta ungefär hur mycket man blir föraktad inom CX-världen om man råkar bli upptäckt med skivbromsar...inte för att jag bryr mig så mycket, men ändå kul att veta.

Sungam skrev:
-------------------------------------------------------
> Nja, ville bara veta ungefär hur mycket man blir
> föraktad inom CX-världen om man råkar bli
> upptäckt med skivbromsar...inte för att jag bryr
> mig så mycket, men ändå kul att veta.

Ska du tävla är du ju rökt. Vad andra tycker skiter ju jag i, köper de saker jag vill ha och jag skulle aldrig skaffa en CX utan skivbromsar, men så ska ju jag aldrig tävla.

Haft focus mares har nu mares expert. Toknöjd med båda (bytte bara för att få ultegraväxlar, fjantigt men sant. )Har kört förra årets cx-cup, all vinterträning ute, både finnmarken och mörksuggan på den samt en långsväng med kärra Örebro-rättvik ToR. Helnöjd. Jag har mina extra bromshandtag kvar och får en del spe för det men det struntar jag fullkomligt i. Focus skrivbromshoj är ju döläcker men går bort för min del eftersom jag inte kan hålla mig ifrån lite tävlande.

Haft focus mares har nu mares expert. Toknöjd med båda (bytte bara för att få ultegraväxlar, fjantigt men sant. )Har kört förra årets cx-cup, all vinterträning ute, både finnmarken och mörksuggan på den samt en långsväng med kärra Örebro-rättvik ToR. Helnöjd. Jag har mina extra bromshandtag kvar och får en del spe för det men det struntar jag fullkomligt i. Focus skrivbromshoj är ju döläcker men går bort för min del eftersom jag inte kan hålla mig ifrån lite tävlande.
En ping typ 20 år senare.. har googlat som en tok och försöker få reda på om det är skillnad på expert och vanliga original mares ramen. Är det någon vet om det är skillnad på ramarna?

En ping typ 20 år senare.. har googlat som en tok och försöker få reda på om det är skillnad på expert och vanliga original mares ramen. Är det någon vet om det är skillnad på ramarna?
Hur gamla Focus Mares ramar? 2009 testade tidningen Tour

focus-mares-team

Focus Mares Team

focus-mares-expert

Focus Mares Expert

Hur gamla Focus Mares ramar? 2009 testade tidningen Tour

focus-mares-team

Focus Mares Team

focus-mares-expert

Focus Mares Expert
Ännu lite äldre, typ 2005-2007, tror jag. Har försökt få fram gamla kataloger men inte lyckats. Har haft svårt att datera ändringar på ramarna osv utav att bara googla runt.

Finna så många olika mares + extra ord så man har svårt att urskilja dom 😅 men det är de tidigare alu ramarna jag försöker hitta info kring.

Tillbaka
Topp