Cyclocross/Gravel för ca 11000.- Tips önskas!

julgus

Aktiv medlem
Min cykel blev stulen häromdagen.
Jag ska snarast köpa en ny. Används i huvudsak som pendlare.

Har ett förslag Scott Speedster 20 2018 för 11 papp. Fler förslag? Strkl L

Man kan tro det.. men jag uppskattar verkligen typen av cykel.
Jag har en heldämpad 29" Scott Spark 920 o en Scott Foil 10.. En Scott Speedster 20 Gravel smyger in fint mellan och blir en enastående pendlarmaskin. Seg o tråkig? Inte alls enligt min erfarenhet efter 2 månader innan min fd Gravelcykel blev stulen.

PKJoacim sa:
Men gravel är väl inte Happykorrekt? Är det inte bara en kass kompromiss som inte är bra till nått?
https://happyride.se/forum/read.php/1/3333461

julgus sa:
Man kan tro det.. men jag uppskattar verkligen typen av cykel.
Jag har en heldämpad 29" Scott Spark 920 o en Scott Foil 10.. En Scott Speedster 20 Gravel smyger in fint mellan och blir en enastående pendlarmaskin. Seg o tråkig? Inte alls enligt min erfarenhet efter 2 månader innan min fd Gravelcykel blev stulen.

PKJoacim sa:
Men gravel är väl inte Happykorrekt? Är det inte bara en kass kompromiss som inte är bra till nått?
https://happyride.se/forum/read.php/1/3333461

Jag är med på tåget, är svårt förtjust i min Diverge.

Den som blev stulen var en fin färgglad variant - den stack verkligen ut.. undrar om det var delvis därför den blev stulen.. Blir ju mer diskret kanske så här...

Bilagor

• ck1193056_1_1.jpg
    ck1193056_1_1.jpg
    118.1 KB · Besök: 41
Jag pendlar på en Scott Speedster Gravel 20. Fungerar ypperligt. Köpte Scotts originalskärmar som var dom som passade bäst. Saknar kompislapp.

HåkanC sa:
tmalm sa:
Konstiga strl, enl geotabellen

https://www.decathlon.se/media/837/8377756/big_409e1e07-0f14-4300-a589-7e44acff29d8.jpg
Med en maxskillnad på endast 9mm(!) i reach men en skillnad på 101mm i stack så är det inte särskilt många den passar.

/Håkan

Den har fått rätt bra betyg av nån cykeltidning (inte Tour:-) ) så gissningsvis stämmer inte tabellen. Eller förhoppningsvis iaf...

/T

Stumpy sa:
sterud sa:
Oj, väldigt konstig geo på den också.
Jag som är 183 cm rekommenderas en 58a, men siffrorna tyder mer på att jag skulle sitta bäst på en 52a.
Ja jäkel.
Det måste vara modesixten som är konstruktören bakom den ramen :-)

HåkanC sa:
Dom stora är ju väldigt väldigt (sa jag väldigt?) upprätta.
(De två minsta är ju mer normala. och det får man väl tacka ISO4210 för.)

Senast ändrad:
HåkanC sa:
emmer sa:
Dom stora är ju väldigt väldigt (sa jag väldigt?) upprätta.
Det är ju bara fem strl på Triban 540, jmf man den största med andra märken hamnar man på Domane för att få en modell med lika kort reach och högre stack.
                       Reach      Stack      STR
Triban 540 XL          386        634        1,64
Domane ALR Disc 62     386        656        1,7

Den skivbromsade Triban RC 520 https://www.decathlon.se/rc-520-landsvag-id_8554421.html, som verkar vara den modell som road.cc har skrivit upp,
verkar även den ha liknande begränsningar i sittgeometrin, eller åtminstone i geotabellen
tg_d62e064b-1fb6-4aa0-bd6c-dec3fde1de27.jpg

https://www.decathlon.se/media/855/8554421/big_d62e064b-1fb6-4aa0-bd6c-dec3fde1de27.jpg

/Håkan

HåkanC sa:
Den skivbromsade Triban RC 520 https://www.decathlon.se/rc-520-landsvag-id_8554421.html, som verkar vara den modell som road.cc har skrivit upp, verkar även den ha liknande begränsningar i sittgeometrin, eller åtminstone i geotabellen
/Håkan
Jo, dom skriver ju just det som "den stora nackdelen".
(Beror ju på köparpreferenser; En del vill ju ha komforträsers, som om det vore komfort att sitta upprätt.)
Men för de som vill ha mer normal geometri finns ju 'Ultra' skivbromsat, med sägs det plats för stora däck, för en smula mer pengar...
...och dessutom för leverans :-)

Är det någon skillnad på Planet-x London Road och full monty? Åtminstone sl-varianterna verkar väldigt lika.
((och bra pang för peng)

/T

Lånar tråden lite. Också spekulant på en roligare pendlare än min nuvarande Trek 7,4. Småkollat lite gravelbikes också i liknande prisklass. Fastnat lite för Sonder Camino med hydrauliska bromsar. Plats för skärmar och pakethållare och bra bang for the buck känns det som. Någon som vet nåt mer om den cykeln? Tack.

HåkanC sa:
Var hittar du geotabellen för den?
emmer sa:
Tack

emmer sa:
Stora är ju som "alltid" relaxade om man kikar på S/R-kvoten
Nja, största ramen där har ju en reach på endast 394, stack: 610 inget av dem är särskilt stort (STR: 1,55 är ju inte särskilt extremt)
Även i minsta strl är ju längden begränsande för många med en reach på hela: 375. En skillnad på <2cm i reach mellan min o max är inte särskilt mkt, och ger en liten skillnad i längd mellan kortaste och längsta cyklist som den passar för med liknande sittställning (<20cm inkl skillnaden i styrtapp).

emmer sa:
det ska man nog inte göra utan att blanda in sadelvinkel.
På vilket sätt skulle sadelvinkeln (du menar väl sittvinkeln?) kunna påverka stack eller reach? Var man vill sitta i förhållande till vevlagret begränsas ju inte av sittvinkeln, annat än vad gäller justermånen av sadeln.
Möjligen kan extrema värden på sittvinkeln betyda att man får välja sadel, och kanske även stolpe, noggrant för att få tillräcklig justermån.

Inte heller med den här cykeln verkar det vara särskilt lätt att få till en passande sittställning för särskilt många cyklister.

/Håkan

Tillbaka
Topp