Cyclocross ramstorlek?

slagborren

Ny medlem
Cyclocross ramstorlek?
Hej,

Tänkte köpa mig en cyclocross cykel och har några att välja mellan!

Nu är ju frågan vilken ramstorlek jag bör ha på den, jag är 175 lång och jag tror att en 54 medium skulle passa mig bra,

en märklig sak jag hittade när jag kollade på en Fokus Mares Expert 09 är att återförsäljare i sverige skriver att 54 är Medium och 56 är Large, men en prudukt spec från fokus UK så är 54 Large och 56 är XL ?

http://www.focusbikesuk.com/focuscyclocrossbikes/cyclocross_bikes_mares_expert.php

Dom har väl inte andra storlekar i england?

Cyklarna jag funderar på är Fucus mares expert -09, Scott cx comp -09, Cube x race comp 10.

någon som har erfarenhet av dessa cyklar, jag ska inte tävla med cykeln!

Cyclocross ramstorlek?
Angående storlek, så är jag 183 och satt bäst vid stl M/54 på Focus Mares.
Det är nog troligare att du ska snegla lite ned mot stl 52 bland ramarna.

/P

Cyclocross ramstorlek?
focus bytte storlekarna för några år sedan, kanske därav förvirringen?

Hur som helst tror jag en 52a är på tok för liten för dig. Vi är lika långa och jag har kört både 54 och 56 cm. 54an är bäst för mig att tävla med, för lvg-körning vilket som. jag kör längre styrstam
än orginal också på 54an.

Cyclocross ramstorlek?
52-54 lite beroende på ram skulle jag säga. På Focusen tror jag nog att 54:a skulle funka fint. Storlekarna är förvirrade mellan den tyska sidan och den engelska. CM-storlekarna är nog desamma men man har valt att sätta olika bokstäver på storlekarna i England gentemot Tyskland. För kollegan som är runt 1.90 blev det en 60:a som funkade bra till slut.

Cyclocross ramstorlek?
Jag lyfter upp den här tråden då jag har en likadan fråga. Jag har precis investerat i en ful-CX med skivbromsar ( Järnkors ). Jag har gott om tid på mig att välja om storleken.
Jag beställde en Storlek 58 med följande geometri:

1. actual centre to top 580mm
2. top tube – horizontal 567mm

Det står inte vad för längd det är på styrstammen

Jag är 183cm med grenmått på 90cm

Wrench Science ger mig följande:
Road
Frame Size Center-to-Center: 58
Frame Size Center-to-Top: 60

Jag är ute efter en ganska avslappnad sittställlning.

Efter att ha läst en hel del CX-trådar med storleksfunderingar & råd börjar fundera om jag inte ska ha en 56:a istället, jag har 56 på min gamla peugeot-räser och trivs men funtar på om cx borde vara större.

Mycket tacksam för input :)

Senast redigerad av en moderator:
Cyclocross ramstorlek?
rising skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ingen åsikt om storleken, men måste
> säga att det var en väldigt fin ful-cross det
> där.

+1 mkt fin!

Tror inte en en 58 blir för stor med kort stam men ska du köra mkt cross eller bara nöta lvg med en cross?

Cyclocross ramstorlek?
tack :)

Jag ska pendla till jobbet & har även nån slags bild av mig susandes runt på grus/skogsvägar på södertörn. Och kanske en del lvg...

den är absolut inte till för CX-tävlande/grisande.

Cyclocross ramstorlek?
Kan någon som vet utveckla lite?
Ska jag tänka landsvägsstorlek eller mindre eller större?
Är det någon skillnad om jag bara ska vintercykla eller om jag kanske ska tävla på den?

Cyclocross ramstorlek?
Från lvg så räknar man generellt en a två cm mindre ramstorlek. Bra om man har en racer då så man kan mäta och utgå från den. På crossen så sitter vevpartiet ngt högre än på lvg så det är (antar jag)
lite kompensation där som man gör med mindre storlek på crossen.

Cyclocross ramstorlek?
tack hammarn. Så om wrench science rekommenderar Storlek 60 på lvg så är både 56 & 58 vettiga storlekar för mig på en cross.

tack ni andra åxå :)

Cyclocross ramstorlek?
Min lvg är 53cm på överröret. Men egentligen skulle jag nog vilja ha en 52a.
Då skulle jag alltså behöva en cross som är 50cm?
Är det någon som har tips på så små crossar?
Den enda jag har hittat är Ridley (shop4cross.de).
NOX, Planet-X, Poison, Cicli B, OCCP, verkar alla börja på 52-53 cm.

Cyclocross ramstorlek?
hoppar in på den här tråden också.

Sneglar lite på inköp av en cyclocross och lurar lite på storleken.

Är 181 lång och har typ som mest 90cm upp till bäckenbenet om jag lyfter på "paketet" vilket på den enkla räknesnurran jag har hittat ger att jag för en räser ska ha en ramstorlek på 59-61 cm vilket skulle medföra 57-59 på en cyclocross, men detta känns rätt stort.....

Snälla bullen hjälp mig!
(och som vanligt är det inte killen i filmen som har skrivit brevet)

Tack!
Carl

Cyclocross ramstorlek?
Är ung. lika lång som du (183cm, 89 cm benlängd) och en Cannondale CX i storlek 56 är precis lagom stor för mig. Har 58 cm på min lvg-cykel.

Tillbaka
Topp