Cykel City REA 8 september!

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Jaa, då var det dags, det går redan att se vad som ska reas ut i år, spana in REA listorna på <http://www.cykelcity.se/>

/Leo

Hittade några trevliga saker bland listorna... frågan är hur många CK styrlager de har i lager? Priset är ju väldigt bra, billigare än i USA till och med.

Det får bli styrlager, XTR vajerset, lite IRC-däck (synd att inte Notos 1.75" fanns med) och kanske ett litet multiverktyg. Gafflarna var dock dyra. Marathon SL på CC rean kostar nästan lika mycket som från Chainreactioncycles på ordinariepris - inklusive frakt till Sverige.

Någon fler som går i liknande tanke(inköps)banor?

Ahh, cykelcity rea, en av hojdpunkterna pa aret, tillsammans med nar arets nya cykelcity katalog kommer ut, mycket bladdrande blir det...

Maste ladda ner listorna och noggrant titta igenom allting nu ocksa, trots att det kanske ar lite meningslost

Är det någon som man träffat som tänkt hänga på låset när de öppnar i Stockholm? Är borta hela veckan och kunde behöva ett bud.

måste säga att det var rätt trist rea.. men det kanske beror på att jag inte har några pengar och inte är så motiverad att köpa någe.. =/

Beställde, och hoppas att det dyker upp: CK styrlager, 2 st IRC Serac och lite bromsgummin. XTR växel/bromsvajerseten verkade vara slut överallt... synd... Nästa vecka... förhoppningsvis en Marathon S från amerikanska Supergo (de rear ut -03 för ca 2700 kr).

Var där och köpte en uppsättning nya Twister UST för halva priset - trevligt.

Plus lite "mat" som det tyvärr inte var någon rea på.

Hörde efter innan rean hur många CK lager de hade... I Göteborg var det ca 10st. Var lite sugen på en, men har egentligen ingen användning för en precis nu...inget idé att samla på sig för mycket reservdelar... :-P

TommyE: Det var intressant, 2700:- för en Marathon S, men det kan ju bli lite påslag sen när den kommer in i landet... :-S

Leo: Jo jag vet, men en polares bekant reser dit och bor i hos bekanta i Florida med jämna mellanrum och nu i september ska han dit igen och handla sig en egen hoj. Billiga avgångar den 11:e kanske lockade...

Det är den vägen jag någon gång hoppas få tag i en beg MTB till riktigt bra pris (ingen tullkoll på beg hojar som man för med sig personligen tydligen). Såg en annons på MTBR, en beg 17" Moots YBB SL med creme de la creme för under 3000 USD (24000 kr tror jag han skulle ha + frakt inom USA) säg 26000 kr totalt hem till dörren i Sverige. I Sverige skulle antagligen bara ramen gå på 25 till 28 000 kr om nu någon skulle börja sälja den här. Cykel City sålde Merlin XLM och Seven Sola för några år sedan för runt 25 000 kr och Mootsramen har också reducerade rör samt "dämpning" bak. Lite text från annonsen:

"moots 17'' ybb sl , moots ti stem , moots ti seatpost,fox80x fork,complete as new scram 9.0 sl group, scram brakes,scram xo rear deraillier ,speeddream wheelset , easton carbon lite monkey bars , fsa carbon cranks , weirwolf tires, wtb saddle, all as new only 2 hours of trail use. small dent on rear chainstay, for spec's and picture see moots.com , for reviews of scram , wheelset, cranks , ect. checkout mtbr.com reviews,price is firm .buyer pays shipping."

Annars, om det är 25% tullpåslag så kostar gaffeln fortfarande "bara" ca 3400 kr + frakt. MZ-ägare verkar vara ganska nöjda ägare, det är mkt sällan man ser begagnade MZ gafflar av nyare modell. En beg Marathon S i Sverige kostar säkert en 3500 kr eller mer (har sett "gamla" Atom Race 80 till salu för 3500 kr). Jag skulle gärna behållt min gamla Z-2 om det inte vore för att jag ville ha skivbromsfäste på gaffeln.

Post Edited (03-09-09 00:19)

TommyE, Leo:
kan ju inte låta bli att skryta om mitt gaffelköp under semestern i USA förra hösten.. knallade in på SuperGo i San Diego och köpte en RockShox Duke Race -02 för 230 dollars.. stoppade den i resväskan osv (det blev alltså inga tullpåslag) .. och kör nu omkring o mosar stig med denna trevliga gaffel.. om jag hade haft ännu mer pengar kanske jag hade köpt mig en Cannondale Scalpel, men den hade kanske vart klurigare att få igenom tullen..

Tommy E:
Jag säljer gärna mina IRC Notos 1.9 til dig, om du är intresserad. Har gått uppskattningsvis 15 mil.
Skriv ett mail till: tgs@du.se om du är intresserad

//Guzzer

Saltgurkan: en komplett hoj ska inte vara några problem. Han gick igenom tullen i somras med en komplett Kona i en pappkartong (en sådan som cyklar levereras i). Utan att behöva tulla för den ska kanske tilläggas. Scalpel har ganska högt andrahandsvärde i USA, Epic och Santa Cruz Superlight ligger lite bättre till i beg. pris. Dyrast på beg.marknaden är nog Spider XVP och ramar från Independent Fabrication. Bra pris på din Duke Race... jag får det till knappt 1900 kr. Vad gick en sån på i Sverige?

Post Edited (03-09-09 16:07)

Min Specialized Enduro-ram åkte också hem ny i kartong spritt språngande ny rakt genom tullen. Dom frågade vad som var i, fick svaret "en cykelram" och ryckte på axlarna, typ.

Verkar aldrig vara några problem även om det i teorin ska tullas och momsas på sånt.

Tullen är nog mer intresserad av att knipa åt folk som envisas med att föra in knark och Kalashnikovs än oförtullade cyklar... :)
Men de måste ju bevisa att cykeln är inköpt där... man kan ju skita ner hojen och posta kvittot separat hem till sig själv.
"Det där? Nej det är min gamla hoj som jag tog med mig på cykelsemestern till Kalifonien..."

Problemet är ju om man köper en avancerad sak som t ex en FS med speciell bakdämpare (Epic), vet inte om svenska generalagenten/ÅF för Specialized är så sugna på att åta sig att fixa eventuella garantier på en cykel som är inköpt i USA. Världsgaranti borde ju gälla på så stora märken tycker man, men man vet ju aldrig...

TommyE: Duke Race -02 gick på ca 6000kr ny, såldes senare ut på bl a CC för ca 3200kr för ett tag sedan. Helt ok gaffel o köra runt med blant allt bök o stök. mkt bra gaffel som sagt, stabil och inte lika flexig som en SID.

Köpte en Marzocchi Atom Race på Supergo. 230 dollar om jag minns rätt. En kollega tog med den i resväskan på väg hem från en affärsresa i USA. Blev stoppad i säkerhetskontrollen och de synade gaffeln _MYCKET_ noga. Vi snackar november 2001 ;-)

Men som alla andra sagt: tullen är inget problem. beställer du med post så kan du kanske be dem skriva "garanitärende" på försändelsen.

Förresten: Hur kan USA vara så billligt? Grejerna görs ju för f*n i Europa?

Köpte ett par Geax däck och ett nytt Campa vevparti på rea i Lund

inga problem i tullen i Genarp

"tull, tull"
Jan

(i en av de första trådara på happy som svävade iväg)

Zeb wrote:
> Förresten: Hur kan USA vara så billligt? Grejerna görs ju för
> f*n i Europa?

De har *mycket* lägre varumoms. Det gör att ÅF kan ha ett lägre pris till butik med samma förtjänst och sedan kan butiken sälja till ett lägre pris till kund med samma förtjänst.

Vissa stater har t.ex. helt momsfritt på e-butiker (eller har iaf. haft)!

Det finns även en hel del kunder i samma land vilket gör marknadsföring, manualer osv. billigare och enklare samtidigt som större volymer kan säljas.

Tror även att den genomsnittlige amerikanen är prismedveten och således måste säljarna priskriga med varandra.

/Tobbe

Arrghh... CykelCity skickade inget CK styrlager i paketet.. trots att det i svarsmailet/orderbekräftelsen stod att hela min order var noterad och beräknad, dvs inget om att vissa saker var slutsålda. Nu får jag sätta mitt hopp till Speedgoat... tur att dollarn går ner mot lägre nivåer.

Någon fler som fick roliga saker, alternativt inte fick det som beställdes?

MatsS skrev:
-------------------------------------------------------
> Kommer ihåg att det var flera byggtrådar på den
> ramen då, den blev populär.
>
> /Mats

Tror du blandar ihop den med DB Apex från Cykel-Expo för femhundra spänn. Tror Skogling var först (men inte lättast).

Japp du har helt rätt! Man kanske borde leta rätt på dom trådarna? Vad hände med dom hojarna?

/Mats

oxr skrev:
> MatsS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kommer ihåg att det var flera byggtrådar på
> den
> > ramen då, den blev populär.
> >
> > /Mats
>
> Tror du blandar ihop den med DB Apex från
> Cykel-Expo för femhundra spänn. Tror Skogling
> var först (men inte lättast).

MatsS skrev:
> Japp du har helt rätt! Man kanske borde leta
> rätt på dom trådarna? Vad hände med dom
> hojarna?
>
> /Mats

Skogling målade sin vit och skrev Cervelo på den.

Tillbaka
Topp