Cykel för 10-åring för blå/ röda leder i Åre

carl-einar

Aktiv medlem
EDIT 2: sorry för min luddiga frågeställning, provar igen. Sonen har prövat pumptracken, gröna och blå leder (stubinen, Mineralen) i Åre och tycker det är kul. Nästa år vill han prova röda och testa att hoppa. Idag har han en Iskabikes Creig 24.
Nu börjar jag kolla på ny cykel och undrar vad ni tror kan funka bra för honom.

EDIT: Ändrar frågan till vilka cyklar som finns med samma kvalitet som VPACE Moritz 27,5?

Är det någon som kan säga något om den ena cykeln är bättre än den andre, vad det gäller komponenter osv. Nize one är billigare, är det också en enklare cykel?

Senast ändrad:
Nize är en vanlig 26a verkar det som? Då passar de inte samma barn och den som passar är bäst

Nej, Nize är en 27,5/26 mullet. Jag visste inte att Nize fanns. Det är en riktigt tuff trail/utförs hardtail. Extrem att har en gaffel med 140 mm slag på en HT till barn. Min son skulle tycka om den. Jag har byggt något liknande till min son. Komponenter är bra. Jag skulle välja en Fox 34, som är klart lättare än andra val, om den har tillräckligt lätt dämpning.

Vpace är alltid bra.

Hur lång är ditt barn?

Nej, Nize är en 27,5/26 mullet. Jag visste inte att Nize fanns. Det är en riktigt tuff trail/utförs hardtail. Extrem att har en gaffel med 140 mm slag på en HT till barn. Min son skulle tycka om den. Jag har byggt något liknande till min son. Komponenter är bra. Jag skulle välja en Fox 34, som är klart lättare än andra val, om den har tillräckligt lätt dämpning.

Vpace är alltid bra.

Hur lång är ditt barn?
Jo, men storleken är "normal", medan vpace har sitt big wheel concept.
Dessutom är väl moritz26 full sus

Storleken är nära Max275, så då är bara bakhjulet mindre. Stack vid sag är mindre, men vevlager är nästan 20 mm högre som är ett nackdel.

Såklart, men det reflekteras också i priset.
Ja, jag menar att det är svårt att säga vilken som är bäst. Bättre att jämföra hardtail med hardtail och samma storlek

Vpace är alltid bra.

Hur lång är ditt barn?
Han är 137 cm.
Vi är i Åre och har provat gröna och blå leder i Björnen och gillar det mycket. ?

Ja du har helt rätt i det, bättre med heldämpat
vpacen är säkert bra men det finns några fler som kan vara värda att slå en kik på. De jag kan komma på på rak arm är; YT, Marin, Canyon och Commencal, kanske även Mondraker. Sen tror jag Cannondale släppte en heldämpad JR hoj nu i veckan.

Tänkte också på marin men har inte koll på storleken..
Propain har väl nåt också?

Edit och kona process

Men jag tror många alternativ snart är för små om man redan är 137

Han är 137 cm.
Vi är i Åre och har provat gröna och blå leder i Björnen och gillar det mycket. ?

Det vore bättre om du kan köpa en Moritz 27,5 isf 26. Barn växer snabbt i den ålder. Dessutom finns det ett mycket större urval av bra däck till 27,5".

Ja du har helt rätt i det, bättre med heldämpat

Om man mestadels kör utför är heldämpad bättre, men såklart dyrare. När man också kör plattstig, och även mer uppför, är det viktigt att välja en lätt cykel till barnet.

vpacen är säkert bra men det finns några fler som kan vara värda att slå en kik på. De jag kan komma på på rak arm är; YT, Marin, Canyon och Commencal, kanske även Mondraker. Sen tror jag Cannondale släppte en heldämpad JR hoj nu i veckan.

Nuförtiden finns det många tillverkare som gör FS till barn. Dessa FS är dock alla klart tyngre än cyklar från Vpace. Jag skulle bara överväga dom när man bara kör liftburen.

Dessutom har Vpace fördelen av lite större hjul.

okey, hur resonerade du?
är det overkill med heldämpat när man precis börjar?

Vikt, pris och extra underhåll är nackdelar på FS. Men en FS är en stor fördel i stök, framförallt när man börjar.

Min son är en riktigt duktig åkare och han kan köra lika snabbt som andra barn på FS. Och han ståcyklar alltid i stök, som behövs på en HT. Så då tyckte jag att lägre vikten av en HT är en fördel. Efter att jag hade köpt alla ram och komponenter sa sonen, som tur, att han föredrar HT och en FS känns swampigt bak :)

Vissa kanske vill vara försiktiga med vad man lär barnen om pengar också. Tycker det ska visas lite genuint intresse och talang innan det behövs en fs.
Nu har jag kanske själv byggt med lite väl dyra komponenter... Så jag borde kanske inte kasta sten i glashus

Vissa kanske vill vara försiktiga med vad man lär barnen om pengar också. Tycker det ska visas lite genuint intresse och talang innan det behövs en fs.
Nu har jag kanske själv byggt med lite väl dyra komponenter... Så jag borde kanske inte kasta sten i glashus

Därtill skulle jag själva vara oroligt att lägga så mycket pengar innan man är säkert att barnet är seriöst intresserad. Jag övervägde en FS som fjärde cykel till sonen (men då hade han ändå bara 9 år). Byggde själva en fin HT, men har inte räknat ihop pengarna, så jag vet inte om det blev billigare än en FS från Vpace eller Cube.

Därtill skulle jag själva vara oroligt att lägga så mycket pengar innan man är säkert att barnet är seriöst intresserad. Jag övervägde en FS som fjärde cykel till sonen (men då hade han ändå bara 9 år). Byggde själva en fin HT, men har inte räknat ihop pengarna, så jag vet inte om det blev billigare än en FS från Vpace eller Cube.
Samma här. Bäst att inte räkna

Samma här. Bäst att inte räkna

Nu är jag nyfiken på hur priset blev jämfört med en FS från Vpace eller Cube! Ska räkna.
Jag byggde själva inte för att spara, men för att det är roligt att fundera på ram och komponenterna och att bygga själva, framförallt tillsammans med sonen. Valde allt rimligt lätt och tillräckligt hållbar, men inte lättaste eller dyraste.

det låter rimligt att vänta med fs och se ifall intresset håller i sig.
Jag letade efter cyklar med lite lägre vikt.
Är det någon som passar eller som går helt bort tycker ni?

Edit: la in gaffel och pris.
Islabikes och Mondraker, De är i jämförelse lätta och ligger lägre i pris. vad talar för eller emot dom?

Vikt DropperGaffel Pris
Cube ELITE C:62 SLX ROOKIE 27,6”10,04 kg Dropper ready Manitou Markhor TS Air, €1799
Nize one 26” essential 11, kgMarzocchi Bomber Z2€1499
Islabikes Creig 27,611.6kg £140Rock Shox 30 gold air, 100mm of travel £699 - 9400kr
Woom off air 6 11kgDropper compatible RST , 90 mm, lockout 12499kr
SCOTT scale RC 600 Pro 10,5 kg Nej Manitou Markhor
Mondraker Leader 26 11,7 kg Suntour XCE28 DS 26" 100mm8899kr
Orbea Laufey 27 H1013,1 kg Ja Marzocchi Z2 13500
Grand Canyon Young Hero13,84kg 7699kr
Cannondale Trail 2613,25 kg Suntour NEX, 63mm, coil with preload adjuster

Senast ändrad:
Allebike mb31 edit. Verkar inte finnas längre
Nuclues 26

Över 12.0 kg känns väl onödigt om man ska lägga en massa pengar. Generellt är marknaden skev. Hälften är inte bättre än white trots dubbla priset.
Ska det inte tävlas i xc hade jag inte nöjt mig med mer än 67° i sta.
Och max 155mm långa vevarmar. Vilket har varit ett problem under covid men kanske inte längre?

I ditt första inlägg var det nästan rena utförhojar. Den senaste listan är ju flertal i princip rena XC-hojar, rent olämpliga att slänga sig nedför Åreskutan på. Det viktigaste är att välja sätt typ av cykel, komponenter och ”kvalitet” är ju sekundärt.

I ditt första inlägg var det nästan rena utförhojar. Den senaste listan är ju flertal i princip rena XC-hojar, rent olämpliga att slänga sig nedför Åreskutan på. Det viktigaste är att välja sätt typ av cykel, komponenter och ”kvalitet” är ju sekundärt.

Ville just skriva precis samma sak!

Idag ska vi slänga oss nedför Åreskutan på hardtails. Enda andra HT jag såg igår var en Orbea barn-Laufey på en blå hoppled. Vi överlevde Bräckebäcksleden utan problem, även om step-downs var lite tuff. Då kör sonen dock en AM-HT.

Misstänker dock att de flesta barn skulle har det mycket roligare på en FS i park.

2023-08-05-08-20-32-309.jpg

Många har nog roligast på en modern allround ht. Dvs max 67° hta.
Ska de köra xc seriöst så får man väl prioritera vikten över geo antar jag.

komponenterna tycket jag personligen är ointressant eftersom man kan uppgradera drivlina och bromsar och ta med till nästa cykel.
Hjul och gaffel på 2.2kg var är tråkigare att göra nåt åt. (Minst ett kg fel)

Islabike är bra men tvivlar på att man får hem den till det priset. De vill heller inte redovisa geo eftersom den är optimized. Ok, förra versionen var också optimal?

Han har prövat blå leder som Stubinen och Mineralen. Skistar kallar de lederna för XC. Men vad vet jag, är nybörjare själv …

Man måste lite bestämma var man ska landa.
  • Old school xc 69+ grader och på vuxen 100mm slag
  • Modernare xc /dc vilket är sällsynt
  • Trail
  • Enduro / dh

Innan man ens kan börja välja cykel

Cube eller scale motsvarar en extrem och Dartmoor hornet Jr den andra. Om vi håller oss till ht.
Jag hade absolut inte köpt någon av dem till mitt barn men om barnet vill bomba röda leder i Åre med en HT är nog hornet perfekt. Om det nu inte är röda xc leder man menar.

Orbea klarar nog det mesta men är det ren xc man ska cykla med ambition är den kanske tung.

En white xc260 kostar växelpengar jämfört med de andra så vet man inte alls vad man ska ha....

Åre skiljer väl på XC leder och utförsleder gissar jag.

Bra poäng!
TS nämner bara stigar i Björnens XC området. Kan dock säga att barn tycker mycket om utförsåkning. Jag skulle säkert prova när man är i Åre. Risken är att barn tycker mycket mer om det, eller om både, och då blir det dyrare.

Bra poäng!
TS nämner bara stigar i Björnens XC området. Kan dock säga att barn tycker mycket om utförsåkning. Jag skulle säkert prova när man är i Åre. Risken är att barn tycker mycket mer om det, eller om både, och då blir det dyrare.
Jag tänker framförallt att om man beställer en cykel för röda i Åre så blir det kanske mer hornet än scale man får.

Om orkar kolla youtube så finns en film från stubinen som han körde, man trampar upp för backen av egen maskin.

Jag provade graniten och tyckte den var kul. Det är väl något sånt han testar nästa år tänker jag.

Senast ändrad:
Bra poäng!
Det tror jag också ?
Att kommer tycka om utförsåkning alltså

Björnen kräver ju inte mycket till cykel, det är först om man ska ge sig ut i Åre Bike Park som det finns någon större mening med heldämpat, enligt mig.

Okey, det låter ju vettigt.
vilken typ av cykel föreslår du då?

Nu vet ju jag inte hur mycket ni cyklar och var men personligen skulle jag föröka hyra heldämpat för den enstaka parkdagen och satsa på en bra hardtail för övrig cykling. Måste ju finnas att hyra heldämpade barncyklar i Åre.

Nu vet ju jag inte hur mycket ni cyklar och var men personligen skulle jag föröka hyra heldämpat för den enstaka parkdagen och satsa på en bra hardtail för övrig cykling. Måste ju finnas att hyra heldämpade barncyklar i Åre.
låter som ett bra upplägg, det finns heldämpat att hyra i Åre, det ska vi prova nästa år.
Jag hoppas det blir mycket mer cykling efter den här veckan i Åre och att vi kan hitta liknande preparerade leder i Stockholm, Flottsbro ska vi prova.

komponenterna tycket jag personligen är ointressant eftersom man kan uppgradera drivlina och bromsar och ta med till nästa cykel.

Islabike är bra men tvivlar på att man får hem den till det priset. De vill heller inte redovisa geo eftersom den är optimized. Ok, förra versionen var också optimal?

Det var rea på Islabikes men nu är den slutsåld.
Test på singletrack hade geo på Islabikes Creig 26, är det ok geo?
  • Head angle // 66.5°
  • Effective seat angle // 75°
  • Seat tube length // 340mm
  • Head tube length // 90mm
  • Chainstay // 420mm
  • Wheelbase // 1,060mm
  • Effective top tube // 545mm
  • Bb height // 295 mm
  • Reach // N/A

Det var rea på Islabikes men nu är den slutsåld.
Test på singletrack hade geo på Islabikes Creig 26, är det ok geo?
  • Head angle // 66.5°
  • Effective seat angle // 75°
  • Seat tube length // 340mm
  • Head tube length // 90mm
  • Chainstay // 420mm
  • Wheelbase // 1,060mm
  • Effective top tube // 545mm
  • Bb height // 295 mm
  • Reach // N/A
Vinklarna är moderna. Reach n/a.
Det enda jag reagerar på är att seattube är ännu kortare än vitus. Jag tyckte det gick väldigt fort för min dotter att växa ur vitus på höjden trots 165mm vevarm (väldigt mycket för lång).
Samtidigt vill man ju ha en låg cykel....

Vill han uttryckligen hoppa så är det kanske ändå intressant med laufy. Eller för den delen hornet om man verkligen vill ha nåt extremt. Eller full sus som du sa från början.
Om det nu inte är en dirt han vill ha.

Det är skillnad på rött i björnen och rött i parken, spettet+schaktet ska man nog ta sig nerför utan problem innan man ger sig på easyrider el.dyl.

Mötte idag på toppen i Åre en familj och frågade mamman hur svår 1000-meters leden var (svår sade hon, OTB sista gången; sonen (8 år?) sade den inte var så svår). Dom hade en riktigt små dotter på en Specialized 20" HT med typisk stålgaffel som nästan inte fjädrar (rost på innerben 1 cm ovan tätningar) och mycket högre tryck i däck än jag kör med. Familjen skulle köra Easy Rider och verkade mycket erfaren. Så Easy Rider går att köra, för barn åtminstone, utan dämpning.

Mötte idag på toppen i Åre en familj och frågade mamman hur svår 1000-meters leden var (svår sade hon, OTB sista gången; sonen (8 år?) sade den inte var så svår). Dom hade en riktigt små dotter på en Specialized 20" HT med typisk stålgaffel som nästan inte fjädrar (rost på innerben 1 cm ovan tätningar) och mycket högre tryck i däck än jag kör med. Familjen skulle köra Easy Rider och verkade mycket erfaren. Så Easy Rider går att köra, för barn åtminstone, utan dämpning.

Ja det är ju inget snack om det, men det är ju milsvid skillnad på vad olika barn kan cykla. Mitt inlägg var väl mer som en heads up att man kan bedra sig lite på graderingen.

En anekdot från när jag säsongade och hade en svart grupp 10-12 år i skidskolan v10 (norrlands sportlov). Då var det en dansk kille med som föräldrarna ansåg vara duktig, och hade anmält honom till den avancerade gruppen, och visst för att vara dansk var han duktig men inte jämfört med norrländska kids födda med skidor på fötterna. Vi öppnade med en skogsbana i den enklare skalan som uppvärmning och han klippte en tall och jag fick ta honom i famnen ner och var tvärsäker på att hans smalben gått av. Men så var det inte som tur var, men hård som granit var grabben och han kom dagen efter, men fick byta grupp ?

Senast ändrad:
Ja det är ju inget snack om det, men det är ju milsvid skillnad på vad olika barn kan cykla. Mitt inlägg var väl mer som en heads up att man kan bedra sig lite på graderingen.

En anekdot från när jag säsongade och hade en svart grupp 10-12 år i skidskolan v10 (norrlands sportlov). Då var det en dansk kille med som föräldrarna ansåg vara duktig, och hade anmält honom till den avancerade gruppen, och visst för att vara dansk var han duktig men inte jämfört med norrländska kids födda med skidor på fötterna. Vi öppnade med en skogsbana i den enklare skalan som uppvärmning och han klippte en tall och jag fick ta honom i famnen ner och var tvärsäker på att hans smalben gått av. Men så var det inte som tur var, men hård som granit var grabben och han kom dagen efter, men fick byta grupp ?

Håller med. Jätteviktigt att förstå riskerna. Träffade en pappa med son 9-10 år i Järvsö som mest körde de röda o svarta, tex lite för liten. Det är ju extremt avancerade gap-hopp som jag personligen inte skulle cykla pg av skaderisken. Men inga problem alls för det här barnet. Samma helg såg jag en pappa och hans son komma gående ner för Kristin med sina hardtails, snacka om felbedömning där. Som förälder har man alltid ansvaret för sina barn och är den enda som kan bedöma vad de klarar (utöver ev idrottstränare). Men då måste man också kunna bedöma det så det inte blir som Hälsingland beskriver. Annars är det nog bäst att ta det säkra före det osäkra. Jag tycker Åre är tufft, deras blå är tuffare än tex Järvsö, Kungsberget och Vallåsens blå som jag kan jämföra med.

Det är otroligt hur många barnfamiljer med barn under 10 år cyklar här i ÅBP. De flesta har små 20" eller 24" FS. Alla är riktigt glada och jag har aldrig sett någon på marken. Snackade om det med en tysk turist som kör runt Europa med en husbil med inbyggd cykelgarage och han sade att han hade bara sett så många barnfamiljer i bike parks i Sverige. Hans kommentar: "They have balls!"

Håller med. Jätteviktigt att förstå riskerna. Träffade en pappa med son 9-10 år i Järvsö som mest körde de röda o svarta, tex lite för liten. Det är ju extremt avancerade gap-hopp som jag personligen inte skulle cykla pg av skaderisken. Men inga problem alls för det här barnet. Samma helg såg jag en pappa och hans son komma gående ner för Kristin med sina hardtails, snacka om felbedömning där. Som förälder har man alltid ansvaret för sina barn och är den enda som kan bedöma vad de klarar (utöver ev idrottstränare). Men då måste man också kunna bedöma det så det inte blir som Hälsingland beskriver. Annars är det nog bäst att ta det säkra före det osäkra. Jag tycker Åre är tufft, deras blå är tuffare än tex Järvsö, Kungsberget och Vallåsens blå som jag kan jämföra med.

Jag väntade till min son var 10 år med att cykla i park. Han är otroligt duktigt, men har framför kört platstök i Hellasgården. Med 6 år gick han OTB i hög hastighet på ett hopp för att han såg äldre barn köra snabbt på stigen och blev (för) enthousiast. Men, som jag väl visste, bedömer han kombinationen av stigar och hastigheten riktigt bra sedan några år.

Kan dock föreställa mig att mindre barn som cyklar i park sedan dom hade 6 år snabbt blir riktigt bra.

Tillbaka
Topp