Cykel hem från alpresa - Lufthansa vägrar

Jag har den stora förmånen att åka söderöver om ett par veckor, efter kontroll med flygbolaget kan jag tydligen inte få med cykeln hem. Lufthansa hävdar att maxantal cyklar som är möjliga att ta med redan är bokade för min flight, och att det inte finns mer utrymme.

Är jag ensam om att hamna i detta dilemma och frågan är vad det finns för lösningar. Jag har kollat med DHL, UPS och FedEx, samtliga säger att en vanlig cykelväska är för skrymmande att skicka för en privatperson som jag (...det hade gått fint om jag ringt som en företagsrepresentant). Någon som utstått samma prekära situation? Finns det någon som sitter på en briljant lösning som inte innebär ombokning av biljett och senareläggning av flighten hem?

Ja vi råkade ut för samma sak och då verkade de ha nåt slags system så att de bara bokade in x antal cyklar oavsett vad som lastades i övrigt. Alla hade kunnat ha haft bara handbagage men två var kvoten så att säga.
Så min kompis lade på och ringde om, hamnade hos en annan tjänsteman och min kompis sa helt frankt att han vill boka in en låda med sportartiklar som specialbagage. Och eftersom den kvoten inte var fylld så gick det bra. :-)

Så packa i en låda och checka in det som sportartiklar. Det är värt ett försök.

Stalle

Tack för svar! Grymt bra tips och absolut värt ett försök! Var det viktigt med just en låda - det kan vara en väska med sportartiklar. ;-) Det kan dock bli trist läge när jag står på flygplatsen och vägras ta hem mina "sportartiklar" om de anser att jag luras.

Det som är bekymmersamt är att jag inte har några problem att få med den ner, sträckan mellan Turin och Frankfurt på hemvägen ställer till det. Jag vill ju gärna ha bekräftelse på att det går, annars kan det tyvärr bli jättetråkig avslutning på resan.

Finns det alternativ till att checka in den som "sportartiklar"?

Cyklar och cyklar i låda räknas olika! Sonen flög norwegian med skolan och samma där, cyklar fullt men cykel i otymplig låda gick utmärkt,

Se där - flygbolagens logik är inte alltid helt solklar. Blir svårt att argumentera för det på plats bara, dock kan jag ju transportera golfklubbor i min cykelväska. Det är ju metall och gummi åtminstone, nästan samma sak.

Någon som vill bli av med sin jobbiga cykelkartong?

danieljonsson75 sa:
Se där - flygbolagens logik är inte alltid helt solklar. Blir svårt att argumentera för det på plats bara, dock kan jag ju transportera golfklubbor i min cykelväska. Det är ju metall och gummi åtminstone, nästan samma sak.

Någon som vill bli av med sin jobbiga cykelkartong?
Var bor du? jag har 2 tomma på jobbet.

Stumpy sa:
danieljonsson75 sa:
Den har jag funderat på - blir nog aningens tungt med stigcykeln. Men det lär ju bygga karaktär och benstyrka. ;-)
Du behöver ju bara cykla från Turin till Frankfurt. HSKDV!
Precis! Och det är ju en alpresa, så strunta att åka ner till Turin när du ska hem. Åk åt andra hållet istället, så rullar du ju nästan in i Tyskland ?

Beggade cykelkartonger brukar gå bra att tigga till sig hos närmsta cykelhandlare om du inte skulle hitta någon här, har man tur kan man få "stoppning", frigolit och liknande med också, de brukar vara glada att bli av med dem, jag har använt sådana vid alla mina cykelresor med gott resultat, se till att förstärka med rejäl pakettejp vid hörn och handtag bara!

Mvh Ulf S.

Ett alternativ jag använt vid arbetsrelaterade resor (dock ingen cykel utan bara skrymmande extra bagage) vara att checka in det övriga på nästa flyg, blev lite meckigt att åka en extra gång till flygplatsen men det fick det vara värt. (Blev ju så att säga beordrad övertid :)

En festlig grej hände mig när jag flög Lufthansa från Lissabon till Frankfurt och där byte till SAS. När jag slog på telefonen i FRA fick jag ett SMS som sa att min cykel inte kommer komma med SAS-planet. Ring kundtjänst. Efter mycket om och men fick jag tag på en kunnig person på SAS som sa att det inte skulle vara nåt problem. Cykelväskan är kodad som "cykel" på LH, men motsvarande kod finns inte på SAS och då skickas ett SMS ut att SAS inte kan ta med den. Så cykeln kom med ändå.

Nu har jag ringt till Lufthansa igen - med alla goda råd i tanken. Enligt dem spelar det ingen roll vad jag kallar bagaget eller vilken förpackning jag använder, det är fullt.

Så, mina val är:
- Såga itu cykeln, packa ner den i en resväska och betala för extra bagage (men kanske inte ett alternativ, det är ju fullt på planet)
- Hyra en cykel på plats; alternativ som finns är Commencal AM v4 och Intense Tracer. Säkert bra alternativ, men det är inte min cykel!
- Hitta en alternativ lösning för att skicka hem den
-- Checka in på nästa flight, än ett otestat alternativ som kundtjänst ska få brottas med
-- DHL, UPS och FedEx kan, som tidigare nämnt, inte skicka cykel för privatperson
-- Lufthansa Cargo (...som kundtjänst refererade till) kan inte skicka cykel för privatperson
-- AA International (...som Lufthansa Cargo refererade till) kan inte hjälpa till med hemtagning, bara utskickning
- Sälja cykeln i Turin

Någon som har ett företagskonto att låna ut (DHL, UPS, FedEx eller annat alternativ) så att cykeleländet kan komma hem? Min uppfattning är även att priset för att skicka hem enstaka saker från utlandet är orimligt högt.

Varför inte avbryta bokningen, ett sånt där bemötande vill en ju inte ha att göra med!
Ta tåget som föreslogs tidigare, så slipper du även riskera att nån klåpare kastar runt cykeln oförsiktigt...
Att hyra en Commencal eller Intense kan ju inte vara helt galet det heller, se bara till att klaga gärnet när du hämtar ut hojen så att dom byter däck och bromsbelägg, sen är du ju "good to go" :)

Vad är det för cykel? Racer eller MTB? Är det en FS kan man skruva isär och få plats med ram och hjul i en box enligt maxgränserna för bagage. Blev tvungen att göra så vid resa till USA då flygbolaget inte kunde garantera att jag skulle få ta med cykeln på inrikesflyget i staterna men "vanligt" bagage gick bra så länge man höll sig till maxmåtten.

Kung Stalle sa:
Så min kompis lade på och ringde om, hamnade hos en annan tjänsteman och min kompis sa helt frankt att han vill boka in en låda med sportartiklar som specialbagage. Och eftersom den kvoten inte var fylld så gick det bra. :-)

42Hz sa:
men "vanligt" bagage gick bra så länge man höll sig till maxmåtten.

...jomenvisst. Det verkar vara så man ska göra. Även om det tar upp lika mycket plats. Många vanliga människor verkar hata cyklar så det blir onda ögat så fort man nämner ordet.

lufthansa har varit smidiga men har nu problem. värda att undvika.

frugan råkade ut för något liknande, fick i vintras på arlanda veta att skidfodralet inte 'hade plats' på hemresan från turin. så det var bara att skicka hem skidorna i taxi och hyra som det visade sig skräp i cervinia.

fraktlotterierna på flygbolag och olika flygplatser är mer än irriterande.

ett alternativ är rinkosystemet. ta loss framhjul tillsammans med gaffel. låt kablaget vara kvar, lägg bredvid ramen på ena sidan, och på den andra bakhjulet. går nästan in under standardbagage och lär oftast släppas igenom. taktiken är väl att inte fråga så mycket..

själv skulle jag ta med min 20vxl brompton i en vincita rullväska, går definitivt in under standardbagage max 60 tum omkrets.

Fastnade i lite samma grej med Luftahansa när vi skulle på Adventure Race-tävling i portugal förra året då vi ville boka in cyklar i förväg. De meddelade då att cykelkvoten var fylld och att det absolut inte skulle gå. Vi bokade en ny biljett så jag flög dagen innan(då fanns det plats) med alla tre cykelväskorna(hyfsat bökigt men det gick).

Det var dock en del lag som inte föranmält och som inte stött på några problem att få med sina cyklar/stora väskor på planet trots att vi fått besked att det inte gick.

Det verkade då som att "cykel" avser komplett cykel monterad och klar och utan emballage. Om man bara säger "hej jag har en extra väska(som råkar vara hyfsat stor)" så brukar det sällan vara några problem enligt de erfarenheter vi har och har hört från andra. Det kan också skilja en del i pris på cykel kontra "stor väska" så det kan vara värt att hålla koll på.

Lite sent kanske. Men går det inte att avboka flyget helt eller i en riktning med hänvisning till att de inte kan ge dig vad du behöver för resan och sedan resa med någon som klarar beställningen. Har ingen erfarenhet själv av problemet men tycker att det är störande med en kund som vill betala för tjänster och inte får vettig hjälp. Är det en organiserad resa med många cyklar borde arrangören kunna stötta med idé eller förslag. Det är förmodligen deras "överbokning" som gör att din cykel inte ryms i din resa. Skulle du kunna be företag typ hotell/uthyrare/cykelhandlare/annan på plats att skicka hem din cykel och du ger dem pengar i handen som täcker alla kostnader och lite till?

(ot) xdr; ja det är den

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    510.4 KB · Besök: 68
  • image.jpg
    image.jpg
    241.8 KB · Besök: 54
Cykeln är en MTB och jag är på vippen att ge upp. Tre hopp återstår: 1. En cykelvän från UK har större erfarenhet av transportbranschen, han har tidigare skeppat cyklar runt klotet och det har fungerat alldeles utmärkt. 2. En kollega har vänner i Serre Chevalier, de får ofta besök av individer hemmahörande i Sverige. Tänk om det skulle finna plats för en cykel på hemvägen! 3. Någon avbokar sin plats för cykeln på flighten, vilket torde vara relativt osannolikt.

Det går inte att belasta arrangören, det är en liten aktör i Briancon som endast tar mindre sällskap. Jag har förstått att det är vanligt att problemet uppstår för sportartiklar just mellan Turin och Frankfurt, sträckan trafikeras av väldigt små flygplan. Inte mindre än två kollegor har drabbats av samma dilemma under sin vintersemester och har tvingats att hyra skidor istället för att ta med sig egna.

Jag uppdaterar innan avfärd - men tydligt är att jag behöver preliminärboka en hyrcykel.

Utan att ha nån erfarenhet av att flyga med cykel, gissar jag att Turin-München är ännu värre. Där kör Air Dolomiti (Lufthansa-ägt) med pyttesmå plan, numer iofs jet men tidigare propeller.. Har för mig att planen till Frankfurt är större.
Jag befinner mig f.ö. i Turin nu, det är apvarmt... ?
Hoppas det löser sig!

Ta tåget, i alla fall upp till Frankfurt då :-). Eller ta nya NightJet med bekväma sovvagnar upp till Hamburg och sen hem via Danmark. DB, ÖBB (som kör nattåget) och de flesta andra järnvägsbolag är riktigt generösa med cykelplatser. De kostar 4€ (regionaltåg) - 10€ (fjärrtåg) ungefär och du kan rulla cykeln ombord utan någon väska alls.

Om man inte bokat internationella tåg + cykel tidigare kan det vara lite ovant (man behöver kolla på ett par olika hemsidor) men inget oöverstigligt. http://bahn.de/ har tidtabeller och kan boka en del. Eller så kan man - om man vill göra det bekvämt - kolla med till exempel en resebyrå i stil med Tågbokningen eller Centralens resebutik i Kalmar som ordnar det mesta.

Om du går på bahn.de och klickar bort "ICE" får du upp de tåg som är lättast att ta med cykel på (det finns på en hel del snabbtåg också men IC / nattåg är enklast). Finns en förbindelse till exempel från Turin 13:05 via Milano, Zurich och Hamburg.

Om du bara vill till Frankfurt kan du åka 18:05 från Turin, sen nattåg Milano-München och framme i Frankfurt vid lunchtid. Kan vara riktigt mysigt med det tåget genom alperna - har något minne att passera "mozartborgen" i Salzburg i lättande morgondimma precis när vi hade fått frukost serverad på kupén.

Råkade ut för liknade problem när jag skulle flyga KLM för några år sedan. Det var inga problem att få med cykeln till Amsterdam men på nästa flight var det stopp. Lösningen blev att boka ett extra vanligt bagage och lite kreativ demontering.

Giant Reign i resväska:
IMG_0011.JPG

Sen byggde jag en papplåda av en gammal cykelkartong så att den precis klarade KLM's maxmått och i den packade jag gaffel och hjul.

Ett jävla meck men det gick iaf :)

De bråkade med mig på turins flygplats vid incheckningen.
Jag bad att få prata med ansvarig chef och proppsade på att enligt Lufthansas regler för free baggage allowance får sportbagage tas med så länge det inte överskrider maxvikt eller max antal incheckade väskor.
De godtog det.

Anmäla cykel ska bara behövas när den inte är packad i väska.
Men är bra att se till att få bekräftat för "cykel" ändå då viss personal inte har full koll på skillnaden.

Slutsats på denna historia; efter en grundlig undersökning av alternativ kan jag kort konstatera att det saknas transporttjänster som är tillfredsställande för privatpersoner.

För mig blev bästa (...och billigaste) alternativet, i brist på transportmöjlighet, att hyra en cykel under en vecka.

Tack för all input, om 1,5 arbetsdag bär det iväg!

Tillbaka
Topp