Cykel i bil

Fulkinesen

Aktiv medlem
Cykel i bil
Jag har på mina två senaste bilar, Ford Mondeo kombi 2013 och Peugeot 308 SW (kombi) 2016 haft cyklarna ståendes med endast avtaget framhjul.

Ska du ha dem ståendes utan att ta av framhjulet så krävs det en Ford Galaxy eller liknande. Även familjebussar såsom VW Touran och Ford S-max har inte tillräckligt höjd.

Bilagor

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Cykel i bil
Fulkinesen sa:
Jag har på mina två senaste bilar, Ford Mondeo kombi 2013 och Peugeot 308 SW (kombi) 2016 haft cyklarna ståendes med endast avtaget framhjul.

Ska du ha dem ståendes utan att ta av framhjulet så krävs det en Ford Galaxy eller liknande. Även familjebussar såsom VW Touran och Ford S-max har inte tillräckligt höjd.
Fast du har ju tagit av sadelstolpar. Fusk!
Ett av kriterierna jag hade vid inköp av bil var: liten men ändå få in landsvägscykel stående med sadeln kvar men framhjulet avplockat. Det fick bland annat därför bli en Citroen C3 Picasso.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Cykel i bil
Lejon sa:
Fulkinesen sa:

Ett av kriterierna jag hade vid inköp av bil var: liten men ändå få in landsvägscykel stående med sadeln kvar men framhjulet avplockat. Det fick bland annat därför bli en Citroen C3 Picasso.
Ja, det stämmer, fast du har bara delvis rätt med sadelstoplarna. De är avtagna på mina hojar men min flickväns klarar sig med sadlarna på. Jag är ganska lång.

mikaeljc

Medlem
Cykel i bil
Fulkinesen sa:
Lejon sa:
Fulkinesen sa:

Ja, det stämmer, fast du har bara delvis rätt med sadelstoplarna. De är avtagna på mina hojar men min flickväns klarar sig med sadlarna på. Jag är ganska lång.
Att ta av stolpen är ju inte att alternativ om man har en sänkstolpe med stelth.

Rattnalle

Aktiv medlem
Cykel i bil
Finns mått på lasthöjd på de flesta bilar om man googlar. Men som tumregel får du nog gå på Caddy-liknande bilar om sadeln ska vara kvar. Min V70 sväljer Sambons mtb med båda hjulen av och sadeln nere men ingen av mina cyklar med sadeln kvar. Sen lägger vi alltid cyklarna på varandra ändå, det är lättare så.

JohanWik

Ny medlem
Cykel i bil
IMG_7628.JPG
Min Renault Kangoo.
Fantastisk apparat till att frakta cyklar. Får utan problem in en 29" med bara ett fällt säte, på bilden en 29" och en 26" med två fällda säten.
Jag bara brötar in hojarna och lutar mot säten eller vägg, går säkert att förankra bättre..

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Cykel i bil
Rattnalle sa:
Finns mått på lasthöjd på de flesta bilar om man googlar. Men som tumregel får du nog gå på Caddy-liknande bilar om sadeln ska vara kvar. Min V70 sväljer Sambons mtb med båda hjulen av och sadeln nere men ingen av mina cyklar med sadeln kvar. Sen lägger vi alltid cyklarna på varandra ändå, det är lättare så.
Amatör ;-)

DSC_1988.JPG

29"+ 27.5" + 24" + 16" + en S-size duffelbag med packning. Thulestället på kroken kan ta tre till =)

Rattnalle

Aktiv medlem
Cykel i bil
NLC sa:
Rattnalle sa:
Amatör ;-)

29"+ 27.5" + 24" + 16" + en S-size duffelbag med packning. Thulestället på kroken kan ta tre till =)
Jag har lite svårt att avgöra om det är några stående cyklar där inne mer än barncykeln ytterst :-)

eketjall

Ny medlem
Cykel i bil
Hade räsern ståendes i en VW Touran med bara avtaget framhjul här om veckan. Bakom framsätena, så hela skuffen var fylld med annat. Även baksätet rymde några väskor och framhjulet.

NLC

Aktiv medlem
Cykel i bil
Rattnalle sa:
NLC sa:
Rattnalle sa:
Amatör ;-)

Jag har lite svårt att avgöra om det är några stående cyklar där inne mer än barncykeln ytterst :-)
Touché. Jag får fixa en in-/unboxing-timelaps nästa gång

Rattnalle

Aktiv medlem
Cykel i bil
NLC sa:
Rattnalle sa:
NLC sa:
Rattnalle sa:
Amatör ;-)

Touché. Jag får fixa en in-/unboxing-timelaps nästa gång
Mmm.

Vårat lastbehov är normalt ett av två scenarier. Antingen är vi två och har två cyklar. Då är det bara att slänga in packningen och cyklarna ovanpå med en filt emellan. Oceaner av plats. Eller så är vi fler och så växer mängden packning av någon anledning exponentiellt så att bagaget knappt räcker till packningen ens utan att stoppa cykeldelar där. Mycket av det är normalt mat... Då behövs cykelhållaren hur vi än gör.

marr

Moderator
Forumvärd
Cykel i bil
Såhär gör jag när jag tar med hojjen i jobbet.

Parkerar oftast i hotellgarage och har insynsskyddade fönster.

Hjulen får åka hjulväska. Ska lägga till ett kedjeskydd i neopren och ett såntdär vadderat gaffelskydd från evoc.

IMG_20190407_150035.jpg

Goddamn72

Medlem
Cykel i bil
Jag tar alltid med mig cykeln in på hotellrummet, aldrig några problem.
Skulle inte kunna sova ordentligt om cykeln hade varit kvar i hotellgaraget

aki

Aktiv medlem
Cykel i bil
Lånar tråden. Det borde inte vara några problem att få in en landsvägscykel strl 58 i en modern VW Polo va? Om man demonterar hjul och kanske sadel, och fäller baksätena.

NickPick

Aktiv medlem
Cykel i bil
aki sa:
Lånar tråden. Det borde inte vara några problem att få in en landsvägscykel strl 58 i en modern VW Polo va? Om man demonterar hjul och kanske sadel, och fäller baksätena.
Jag tror att framhjulet räcker om du fäller sätena. Blir givetvis bättre att ta av mer prylar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer