Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
För droppskydd så tror jag biltema har bilmattor i plast som man lätt med en morakniv slotta in i varandra.
Tack för tipset. Exakt vad jag är på jakt efter. Har (de billigaste) cyklarna i ett uteförråd med ett pyttelitet element för att hålla tempen över noll. Snön och allt annat skit som droppar ner från cykeln ligger kvar i evigheter på golvet nu under vintertid...

Cykel i lägenhet
Tack för tipset. Exakt vad jag är på jakt efter. Har (de billigaste) cyklarna i ett uteförråd med ett pyttelitet element för att hålla tempen över noll. Snön och allt annat skit som droppar ner från cykeln ligger kvar i evigheter på golvet nu under vintertid...
Hittade dem inte hos biltema längre, massa år sen syrran köpte. Men borde finnas liknande. Annars kan några droppskydd för tvättmaskin eller så funka.

Cykel i lägenhet
Visa bilaga 668011

Köpte det här upphägningsstativet på amazon efter att jag blivit bestulen på sadel med sadelstolpe förra veckan. Cykeln var väl låst i cykelrummet så jag ska väl vara glad att jag har kvar cykeln. Men tog det som en varning och nu förvarar jag ingenting i gemensamma utrymmen längre.
Stativet verkar funka bra och skönt att slippa borra i väggen Kommer utöka med något droppskydd inom snart
Tumme upp för Wardruna

Cykel i lägenhet
Well, it aint pretty but it works.
3st skobrickor från Biltema. Skar av kanten på två av dem.

Bilagor

• IMG_0553.jpeg
    IMG_0553.jpeg
    960.4 KB · Besök: 449
Cykel i lägenhet
Finns det nåt enkelt sätt att förhindra svarta styrband att färga av sig på vita väggar? Jag får fula svarta märken i lägenheten så fort jag ställer mina räsers mot väggen. Finns det några fabrikat av svarta styrband som inte färgar av sig mot inomhusvägg?

Cykel i lägenhet
Finns det nåt enkelt sätt att förhindra svarta styrband att färga av sig på vita väggar? Jag får fula svarta märken i lägenheten så fort jag ställer mina räsers mot väggen. Finns det några fabrikat av svarta styrband som inte färgar av sig mot inomhusvägg?

Min sons (billiga) Trek har ger ingen problem. Antar att det är nån typ av Bontrahrr lindra.

Cykel i lägenhet
Ett enkelt sätt är att ta en bit papper/kartong emellan styre och vägg.

Cykel i lägenhet
Alla bättre ålderdomshem (ja jag vet) har brädlappar utefter väggarna för att hindra märken efter rollatorräjsen. Kan va en ide för just den väggen?
Fast jag TROR inte att de billiga Rose-lindorna jag använder ger märken. Men det har jag inte testat.

Cykel i lägenhet
Three bikes in one corner. Of course they're road bikes. MTB handlebars might not be feasible in this set-up. Next time I'll find a slightly larger post or even quarter round to screw the hooks into, so there's a little more room by the pedals, which is the current drawback to the solution.
Can't help the quote from dirty dancing...
Nobody puts baby in a corner???

Cykel i lägenhet
Blev så löjligt nöjd med cykelupphängningen att jag slängde upp en till, bara för skojs skull.

Halvgenomskinliga tallriksunderlägg för att motverka däck och gegg på vit vägg. Också löjligt nöjd när jag kom på det.

Bilagor

• IMG_1159.jpeg
    IMG_1159.jpeg
    680.6 KB · Besök: 580
  • IMG_1158.jpeg
    IMG_1158.jpeg
    632.3 KB · Besök: 581
  • IMG_1160.jpeg
    IMG_1160.jpeg
    531.4 KB · Besök: 559
Cykel i lägenhet
Vilken vägghållare är bra för 2.4” däck? Har tidigare upplevt den från Biltema som lite trång.

Edit: Biltema verkar ha bytt variant, den som var svår att pussla ur däcket ur såg ut såhär:

IMG_4462.jpeg

Cykel i lägenhet
Nån som testat?

Också nyfiken om någon testat? Eller byggt en egen liknande med skjutdörrskena och skjutdörrsbeslag, och lämplig krok?
(Typ https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...kjutdorrsbeslag/beslag-till-skjutdorr-343480/ .)

Edit: hittade!

Cykel i lägenhet
(Halv-OT då det handlar om ett förråd, inte lägenhet, men låt gå..)

Nån som vet om det finns ett fäste liknande BBB BTL-26 men med kroken vriden 90°? (Ska klara minst 15kg, som BTL-26..)

Har hängt upp cykeln i "icke-optimal" riktning i nuläget, hade alltså önskat att den hängde (ungefär) i gröna pilens riktning istället. Skulle ju kunna borra nya hål i metallfästet förvisso, men hade nog föredragit en färdig lösning (det blir t.ex. väldigt smalt mellan hålen om jag bara ska utnyttja balkens kortaste sida). Att sätta fästet där papptejpen är, är inte heller en lösning då däck/hjul inte får plats.

1712737634352.png

1712734961809.png

Cykel i lägenhet

Nån som vet om det finns ett fäste liknande BBB BTL-26 men med kroken vriden 90°? (Ska klara minst 15kg, som BTL-26..)

Har hängt upp cykeln i "icke-optimal" riktning i nuläget, hade alltså önskat att den hängde (ungefär) i gröna pilens riktning istället. Skulle ju kunna borra nya hål i metallfästet förvisso, men hade nog föredragit en färdig lösning (det blir t.ex. väldigt smalt mellan hålen om jag bara ska utnyttja balkens kortaste sida). Att sätta fästet där papptejpen är, är inte heller en lösning då däck/hjul inte får plats.

Visa bilaga 691511

Visa bilaga 691504
Hittar du inte något är ett alt kapa och svetsa om kroken alt 2 är gänga utanpåliggande gängor och skarvmutter på.

Cykel i lägenhet

Visa bilaga 691511

Visa bilaga 691504
Känn som den absolut snabbaste och lättaste lösningen är att skruva dit en träkloss (eller två) på din regel och bara rotera fästet. Kostar nästan inga pengar och nästan ingen tid.

Cykel i lägenhet

Visa bilaga 691511

Visa bilaga 691504
Du skulle kunna använda en hålplatta för att få mer yta och på så sett bredda monteringsytan åt båda håll.

Edit: eller som David skrev ovan... bredda regeln med en träbit.

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
Tack för svar och idéer. Får nog bli hålplatta då det bygger mindre än träklossar och förhoppningsvis ser något snyggare ut också (även om jag inte är främmande för funktionella fullösningar).

(Fortfarande intresserad av finlösning i form av passande krok, om nån mer råkar läsa och känna till nåt.)

Cykel i lägenhet
Tack för svar och idéer. Får nog bli hålplatta då det bygger mindre än träklossar och förhoppningsvis ser något snyggare ut också (även om jag inte är främmande för funktionella fullösningar).

(Fortfarande intresserad av finlösning i form av passande krok, om nån mer råkar läsa och känna till nåt.)
Träklossar behöver inte bygga nedåt, sätt dem på vita tejpen och bredda ribban.

Cykel i lägenhet

Visa bilaga 691511

Visa bilaga 691504
Mitt förslag är att bocka plåten så att skruvarna går in mer eller mindre horisontellt (bättre att vinkla upp dem så mycket som möjligt för att få mer material att hänga i).

Cykel i lägenhet
Också nyfiken om någon testat? Eller byggt en egen liknande med skjutdörrskena och skjutdörrsbeslag, och lämplig krok?
(Typ https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...kjutdorrsbeslag/beslag-till-skjutdorr-343480/ .)

Edit: hittade!
Inlägg i tråden 'Cykel i lägenhet'
https://happyride.se/forum/threads/cykel-i-laegenhet.483001/post-4275534

Cykel i lägenhet
Om man skulle vilja hänga upp de på väggen vertikalt.

Vilken hållare är bäst? Verkar finns oändligt många olika.

Landsväg 28mm med höga fälgar
Gravel
MTB med 2.35" däck

Verkar som de enklaste varianterna har svårt för bred däck eller höga fälgar.

Cykel i lägenhet
Om man skulle vilja hänga upp de på väggen vertikalt.

Vilken hållare är bäst? Verkar finns oändligt många olika.

Landsväg 28mm med höga fälgar
Gravel
MTB med 2.35" däck

Verkar som de enklaste varianterna har svårt för bred däck eller höga fälgar.
Har varit nöjd med https://www.bike-components.de/en/BBB/ParkingHook-BTL-26-Bike-Wall-Hanger-p5248/, har den iofs takmonterad men borde funka lika bra mot vägg.

Betydligt bättre än t.ex. https://www.hornbach.se/p/alfer-cykelkrok-gummerat-stal-150x150x120-mm/8413817/

Cykel i lägenhet
Till alla som bor i lägenhet och inte riktigt får plats med/vill ha cykeln i duschen eller badkaret men som också saknar kranar utanför porten, jag köpte mig en portabel högtryckstvätt från Worx. Det går att använda en hink för vattnet om man så vill, eller så går det att gänga i en 2 liters PET-flaska om man vill vara portabel som bara den. Kopplade på medföljande tillbehör som jag la Mucoffs tvättmedel i. Detta gjorde att jag kunde spruta på lödder, skrubba lite om jag ville, och sen skölja av cykeln med en och samma laddning vatten.

Suveränt resultat! Och en skinande ren cykel varje gång den blev lite smutsig (gillade att köra i regn). Sen en handduk och in i lägenheten igen. Klart!

Edit: Glömde länk

Cykel i lägenhet
Visa bilaga 718887Visa bilaga 718884Visa bilaga 718885
Det här blev min lösning då dörrar och tavlor tydligen ska husera på resten av väggarna i lägenheten. Installationen var löjligt enkel. Haka på stålåsnan och vrid åt valfritt håll åt sidan. RTR Kranked Twist heter produkten.
Är det gips eller plyfaskiva den sitter fast i?

Nu vet jag att cyklarna inte väger många kilon, men tråkigt om papper eller gipsväggarna ska ramla ned ?

Cykel i lägenhet
Är det gips eller plyfaskiva den sitter fast i?

Nu vet jag att cyklarna inte väger många kilon, men tråkigt om papper eller gipsväggarna ska ramla ned ?
Det kan ju inte vara några problem med en riktig gipsexpander. Hängde upp mitt badrumsskåp och kommod på väggen som var av dubbelgips, utan att träffa reglar. Kommod och handfat vägde över 100kg tomt. Två duomax på varje sida kommoden.
En duomax i dubbelgips klarar 36 kg.

Cykel i lägenhet
Ja, med dessa breda 2,5" funkar det fint. Man får "leda in" bakdäcket lite vid maxvred. Om du funderar på att köpa och har landsvägshoj så får du skrika till så går jag till förrådet och hämtar motsvarande för att se om det fungerar bra. ?
Om det inte är allt för besvärligt är jag nyfiken på om det funkar med landsväg ?

Cykel i lägenhet
Om det inte är allt för besvärligt är jag nyfiken på om det funkar med landsväg ?
Kollar och återkommer! (y)

Edit: Detta kom jag fram till: Fungerar alldeles utmärkt med landsvägarn´, det är mer noggrant att mäta in var bottenplattan ska sitta då de smala däcken medger en liten kontaktyta.

Jag sparkar säkert in öppna dörrar med följande konstaterande men justeringsmöjligheterna på själva upphängningen är begränsad.
Min upphängning som är anpassad för min TREK gick inte att justera för landsvägshojen utan att behöva flytta bottenplattan. Hoppas det gav någon klarhet och inte förvirrade ytterligare. ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp