Cykel med TVÅ ramnummer?

Guldstrand

Medlem
Cykel med TVÅ ramnummer?
Har en äldre damcykel, som har två ramnummer(?).

Det ena sitter under ramen, (vid pedalerna), och det andra på brickan/fästet till bakskärmen och pakethållaren.

Två olika nummer.
Vad kan det vara?

Cykel med TVÅ ramnummer?
Min gissning är att ditt ramnummer är på undersidan av vevhylsan.

Det andra numret är alltså mellan stagen som löper diagonalt ner från sadelröret?

Vissa cyklar har olika fabrikörer för olika delar, det är möjligt att det getts ett nummer från en annan producent kanske? Men det brukar vara mer specifika delar såsom dropouts eller muffar.

Senast ändrad:
Cykel med TVÅ ramnummer?
Hittade ett annat exempel idag på två ramnummer.

REX Gigabike
Vevet: KLY01201
Under styret: 018788

Är det ramnr på vevet som man ska gå efter, i detta fallet?

Cykel med TVÅ ramnummer?
Jag har just nu ca 60 cyklar, som personer har skänkt till ett ideellt projekt jag arbetar med.

Och jag vill såklart göra en check innan jag renoverar -och skänker cyklarna vidare till behövande.

Inte konstigare än så.
Ok, du menar att du vill kolla så de inte är stulna? Kan du då inte bara kolla upp "alla nummer du hittar" bara? Om du ändå ska kolla 60 nummer kanske det inte är så mycket krångel ifall ett par cyklar har två olika nummer?

Cykel med TVÅ ramnummer?
Frågan var om det finns mer ett ett RAMNR på en cykel. (Och i så fall vilket som man ska gå efter.)

Inte varför jag behöver veta ramnr.
Ibland handlar det om att väcka en vilja hos de som ska bidra med sin tid för att hjälpa till med det som efterfrågas i en tråd. Inte helt orimligt att man undrar varför du vill veta tycker jag. Men visst, anfall är bästa försvar osv..

Cykel med TVÅ ramnummer?
Om det är två separata nummerserier under vevhuset, vilket är det då? Så var det på en merida ride 90 jag hade i min ägo, och skulle skriva sälj kontrakt för. Är det inte vanligare att ramnr börjar med några bokstäver följt av siffror? Det ena av dessa nummerserier bestod enbart av siffror.

Cykel med TVÅ ramnummer?
Om det är två separata nummerserier under vevhuset, vilket är det då? Så var det på en merida ride 90 jag hade i min ägo, och skulle skriva sälj kontrakt för. Är det inte vanligare att ramnr börjar med några bokstäver följt av siffror? Det ena av dessa nummerserier bestod enbart av siffror.
det med bokstäver och siffror är ramnummer de med siffror enbart bukar vara modellseriens nummer/tillverkningsnummer

Cykel med TVÅ ramnummer?
Detta känns ju som en olämplig praxis. Tänker att det lätt kan bli fel nummer som matas in tex hos polisen när de ska registrera upphittade/stulna hojar, eller för privatpersoner när de ska uppge stulet ramnr.

Tillbaka
Topp