Cykel och buss i rondell

Cykel och buss i rondell
Tack för alla inlägg och perspektiv som ni gett mig. Jag håller med om att det är egentligen 2 trådar i diskussionen Åsikter vs Trafikregler.

Jag uppskattar att vi lever i ett samhälle där alla får ha sin åsikt men jag älskar att vi lever i ett samhälle där lagar och förordningar gäller istället för åsikter!

Jag lever efter att "dina rättigheter slutar där andras rättigheter börjar" som är en grundläggande princip som innebär att individuella friheter och rättigheter inte får inkräkta på eller skada andra personers friheter och rättigheter, vilket är avgörande för ett harmoniskt och rättvist samhälle.Denna princip är central för att upprätthålla en balans där alla kan utöva sina rättigheter utan att kränka sina medmänniskor. Jag uppmuntrar aldrig till att premiera de som bär sig illa åt.

Det jag tar med mig från forumstråden är att:
  • Situationen uppstod på grund av dålig utformning av väg och cykelbana.
  • Problemet är inte lagstiftningen eller brist på lagstiftning för gemensam inträde till rondellen. Situationen skapades redan innan rondellen genom att bussen korsade cykelbanan. (tack för att ni gjorde mig uppmärksam på detta). (Jag tror att merparten här ändå anser att om det varit i en korsning istället för rondell så har man rätt att cykla bredvid bussen och inte vänta på att bussen skall passera innan man cyklar in i korsningen om allt övrigt är samma i situationen).
  • Busschauffören kan ha sagt att han hade råkoll på mig för att dölja att han inte ser sig om. I detta fallet gjorde det bara saken värre då det skulle betyda att medvetet försökte köra mig av vägen. Jag upplever dock mer och mer att bilister medvetet försöker blockera cyklister vid rödljus (geom att ställa sig så långt åt höger som möjligt även på en bred väg) mm. Så för mig var det inte otroligt att busschauffören medvetet försökte detta.
  • Högerregeln. Jag tänkte tidigare den som en regel där den andra trafikanten kommer 90 grader i förhållande till mig omedvetet. Ni fick mig att inse att högerregeln inte har något vinkelkrav :-)
Högerregeln gäller inte vid infart till en cirkulationsplats, där gäller vänsterregeln. Cirkulationsplatsen börjar vid väjningspliktmarkeringen. På dina bilder är det två körfält, varav det ena för cyklister, jämte varandra fram till väjningspliktlinjen.

Så länge det är två körfält så har ni ömsesidig väjningsplikt, dvs ni får inte byta körfält om det hindrar den andre. Om jag förstod dig rätt så gjorde bussföraren det och gjorde då fel. Eftersom han körde in i cykelfältet utan mening att korsa det gör det hela ännu värre.

Men när du kör in i cirkulationsplatsen så har du väjningsplikt mot trafik som befinner sig i cirkulationsplatsen eller är på väg in den från ett körfält till vänster om dig. Eftersom cirkulationsplatsen bara har ett körfält så gjorde du fel när du tänkte köra in jämte bussen. Det är möjligt att både du och bussen får plats bredvid varandra, men formellt så gör du fel och ökar risken för en olycka. Långa fordon behöver lite extra bredd när de svänger.

Cykel och buss i rondell
Högerregeln gäller inte vid infart till en cirkulationsplats, där gäller vänsterregeln. Cirkulationsplatsen börjar vid väjningspliktmarkeringen. På dina bilder är det två körfält, varav det ena för cyklister, jämte varandra fram till väjningspliktlinjen.

Så länge det är två körfält så har ni ömsesidig väjningsplikt, dvs ni får inte byta körfält om det hindrar den andre. Om jag förstod dig rätt så gjorde bussföraren det och gjorde då fel. Eftersom han körde in i cykelfältet utan mening att korsa det gör det hela ännu värre.

Men när du kör in i cirkulationsplatsen så har du väjningsplikt mot trafik som befinner sig i cirkulationsplatsen eller är på väg in den från ett körfält till vänster om dig. Eftersom cirkulationsplatsen bara har ett körfält så gjorde du fel när du tänkte köra in jämte bussen. Det är möjligt att både du och bussen får plats bredvid varandra, men formellt så gör du fel och ökar risken för en olycka. Långa fordon behöver lite extra bredd när de svänger.
Intressant tillägg och jag lär mig gärna nytt och ändrar mig om jag har fel (rent tekniskt i detta fallet kanske tänkte jag fel men jag gjorde inte fel då incidenten inträffade innan jag kom till rondellen och jag stannade innan jag kom fram till rondellen).

Förstår jag dig rätt att om det finns två filer in i en rondell men bara en bred fil i rondellen så har fordonet till vänster företräde och fordonet till höger skall vänta tills fordonet till vänster har kört in i rondellen (fordonen står bredvid varandra och ingen har ännu kört in i rondellen? i detta fallet var det säker 20 bilar efter bussen som jag i så fall också fått vänta in innan jag som cyklist får lov att köra in i rondellen. Det fylls på löpande). Fungerar det på samma sätt för cyklar i rondeller där det bara finns en fil (dvs ingen cykelbana). Skall man då stanna för att se om någon till vänster, i detta fallet bredvid cyklisten, är på väg in i rondellen. Skall man som cyklist vänta tills rondellen är tömd och inga bilar finns bredvid mig kan jag ge upp att cykla framöver. Är det kanske så att man gör fel redan genom att cykla till höger på vägbanan istället för i mitten av körbanan? (jag frågar för att lära mig mer). (Sådana här svåra exempel fanns inte med då jag tog körkort på 80-talet vad jag kan minnas och inte heller när jag övningskörde med min dotter för något år sedan).

Rondellen i detta fallet har en mittsektion som inte är så hög för att längre fordon inte skall behöva köra över cyklister eller svänga så mycket. Det är designat så att de skall köra i stort sett rakt fram i rondellen.

Senast ändrad:
Cykel och buss i rondell
Intressant tillägg och jag lär mig gärna nytt och ändrar mig om jag har fel (rent tekniskt i detta fallet kanske tänkte jag fel men jag gjorde inte fel då incidenten inträffade innan jag kom till rondellen och jag stannade innan jag kom fram till rondellen).

Förstår jag dig rätt att om det finns två filer in i en rondell men bara en bred fil i rondellen så har fordonet till vänster företräde och fordonet till höger skall vänta tills fordonet till vänster har kört in i rondellen (fordonen står bredvid varandra och ingen har ännu kört in i rondellen? i detta fallet var det säker 20 bilar efter bussen som jag i så fall också fått vänta in innan jag som cyklist får lov att köra in i rondellen. Det fylls på löpande). Fungerar det på samma sätt för cyklar i rondeller där det bara finns en fil (dvs ingen cykelbana). Skall man då stanna för att se om någon till vänster, i detta fallet bredvid cyklisten, är på väg in i rondellen. Skall man som cyklist vänta tills rondellen är tömd och inga bilar finns bredvid mig kan jag ge upp att cykla framöver. Är det kanske så att man gör fel redan genom att cykla till höger på vägbanan istället för i mitten av körbanan? (jag frågar för att lära mig mer). (Sådana här svåra exempel fanns inte med då jag tog körkort på 80-talet vad jag kan minnas och inte heller när jag övningskörde med min dotter för något år sedan).

Rondellen i detta fallet har en mittsektion som inte är så hög för att längre fordon inte skall behöva köra över cyklister eller svänga så mycket. Det är designat så att de skall köra i stort sett rakt fram i rondellen.
Tyvärr är ju oftast trafikinfrastrukturen inte särskilt anpassad för cyklister på cykelbana så därför finns det mängder med sådana situationer som du tar upp som exempel.
Nu ska jag inte påstå att jag är någon expert på området, men min åsikt är att det rent formellt är så som du skriver. Hade man gjort en cykelfältsmarkering inne i cirkulationsplatsen hade problemet inte uppstått. Men det är möjligt att det är för smalt för det.
Man kan ju vara pragmatisk och det finns ju blixtlåsprincipen när två körfält går ihop till ett som jag tycker är applicerbart när det är kö in i en cirkulationsplats. Dvs på samma sätt som sker när ett körfält försvinner på tex en 2+1 väg eller vid vägarbeten på 2-filiga vägar.
Kräver ju dock att trafikanter samarbetar och det är ju ibland lite si och så med det.

Personligen hade jag inväntat att bussen till största delen hade kört in i cirkulationsplatsen och sedan kört in precis bakom bussen. Dvs "trängt" mig fram till ett blixtlås. Även om det rent formellt kanske är fel.

Cykel och buss i rondell
1. Tråden är väl besvarad för länge sedan? Busschauffören utsatte dig för fara. Han begick ett brott. Om han inte prejat dig utan hållit sig på sin kant hade ni ju fint åkt genom rondellen tillsammans tolkar jag det som. Då blir det ju som två bilar i en stor rondell. Åker ut samtidigt och i var sin fil i rondellen. Inga problem.

2. Angående andra korsningar: Jag är ALDRIG bredvid en buss/lastbil i korsning. Någonsin. Antingen framför (alltså, bokstavligt talat). Tex vid rödljus. Vänder mig om och ser busschauffören i ögonen. Annars - bakom. Alltid med ögonen på höger framhjul och bromsljusen. Det absolut vanligaste sättet att dö är svängande lastbil.

Om jag hålller samma fart som bussen men lägger mig någon m bakom och lite till höger förlorar jag ju bara tiden det tar att cykla de 14 meter eller hur lång en buss är. Det är försumbart. Dessutom kan man då följa i bussens fart och hålla samma rytm som övrig trafik.

Ibland hamnar man bakom en större skåpbil etc. på vanliga vägar eller en lastbil vid kö till vägarbeten. Då ställer jag mig så jag tydligt ser föraren i backspegeln. Tänker att hen uppskattar att se mig och slipper undra var jag är.

Du gör såklart precis som du vill men jag vänder mig mot att ”ingen skulle göra så i en korsning”. Jag hoppas ingen står/cyklar bredvid en lastbil i korsning!

Cykel och buss i rondell
Definitivt felinställd backspegel (lastbilen har 3 st på varje sida). Så är det inte på svenska bussar.
Nu är nog bussar inte lika farligt - nej - men: jag cyklar i Göteborg. Här är bussar regelmässigt så fulla att föraren inte ser höger backspegel. Lagligt? Nej. Händer det? Ja.

Jag är mer orolig för lastbilar. Det är mycket möjligt att backspegeln på filmen är felinställd men vem säger att det inte kör runt bilar där ute med felinställda backspeglar? I andra länder har ju även bussar den här typen av ”angels mort”-varningar men det är kanske helt i onödan?

Edit: som sagt - helt upp till dig hur du gör :) jag bara upplevde det som att du rakt av avfärdade vad jag sa som irrelevant

IMG_8158.webp

Cykel och buss i rondell
Definitivt felinställd backspegel (lastbilen har 3 st på varje sida). Så är det inte på svenska bussar.
Att tro att lastbils- eller busschaufförer inte har någon död vinkel är ett gigantiskt misstag. Döda vinkeln heter ju det eftersom man inte ser där, även om det finns speglar som åtminstone löser en del av problemet. Man ser inte bilar eller cyklister som är i höjd med passagerardörren (eller däromkring) på ett bra sätt öht, så befinner man sig där är det livsfarligt och något man till varje pris måste undvika.

Cykel och buss i rondell
Märkligaste tipsen jag ser här är att cykla i vägbanan istället för cykelbanan. Cyklar gör man på cykelbanan när det finns tillgängligt.
Var cyklar du till vardags?

Jag har ett avsnitt väg som går längs entréer till ett hus. Kombinerad gång-cykelbana på trottoaren. Folk från husen kliver nästan rakt ut i cykelbanan när de kommer ut ur huset. Ofta står det folk med hundar och pratar etc. I cykelbanan. Då kör jag på vägen. Väldigt lite trafik och kommer det en bil hoppar jag upp på cykelbanan.

Finns andra tillfällen när jag väljer bort cykelbanan. Men generellt håller jag med om att man bör hålla sig där oftast.

Cykel och buss i rondell
Märkligaste tipsen jag ser här är att cykla i vägbanan istället för cykelbanan. Cyklar gör man på cykelbanan när det finns tillgängligt.
Följande står på Transportstyrelsens hemsida:

Cykla på körbana​

Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.

Cykel och buss i rondell
Att tro att lastbils- eller busschaufförer inte har någon död vinkel är ett gigantiskt misstag. Döda vinkeln heter ju det eftersom man inte ser där, även om det finns speglar som åtminstone löser en del av problemet. Man ser inte bilar eller cyklister som är i höjd med passagerardörren (eller däromkring) på ett bra sätt öht, så befinner man sig där är det livsfarligt och något man till varje pris måste undvika.
Min bil har böjda backspeglar så jag har ingen död vinkel. Nuförtiden tror jag att det är standard även på bussar. De måste ju se att ingen passagerare blir klämd när de stänger dörrarna. Dessutom sa han att han hade stenkoll på mig. Att tro att de tittar i speglarna är ett stort misstag. Om jag ser busschauffören i bussens bakspegel från cykeln så tar jag för givet att han kan se mig (det är lite så en spegel fungerar). Jag tror inte nödvändigtvis att han tittar i bakspegeln. Men detta är en helt annan fråga.

Normalt sett är jag extremt uppmärksam och beredd på det mesta. Därför var det inga problem att stanna innan det hände något. Jag blev mest förvånad på hans reaktion, att det skulle vara mitt fel, och därför ville jag gå till botten med vad som gäller rent juridiskt. Själva situationen har jag släppt helt. Imorgon är det någon annan bil som vill köra över mig. Detta förvånar mig inte längre.

Cykel och buss i rondell
Nu är nog bussar inte lika farligt - nej - men: jag cyklar i Göteborg. Här är bussar regelmässigt så fulla att föraren inte ser höger backspegel. Lagligt? Nej. Händer det? Ja.

Jag är mer orolig för lastbilar. Det är mycket möjligt att backspegeln på filmen är felinställd men vem säger att det inte kör runt bilar där ute med felinställda backspeglar? I andra länder har ju även bussar den här typen av ”angels mort”-varningar men det är kanske helt i onödan?

Edit: som sagt - helt upp till dig hur du gör :) jag bara upplevde det som att du rakt av avfärdade vad jag sa som irrelevant

Visa bilaga 795276
Jag ber om ursäkt för att det lät som att jag avfärdade dig. Det var verkligen inte min mening. Du har helt rätt i att man är och skall vara extra försiktig bredvid en buss och ännu mer bredvid en lastbil. Jag vill inte uppmuntra till ohälsosamt beteende. Och jag har överlevnadsinstinkt och överlevnadsinsikt. Jag kan bara hålla med dig om att man skall vara uppmärksam på att man inte alltid syns. Men det ger inte bussen rätt att ignorera problemet.

Cykel och buss i rondell
Jag ber om ursäkt för att det lät som att jag avfärdade dig. Det var verkligen inte min mening. Du har helt rätt i att man är och skall vara extra försiktig bredvid en buss och ännu mer bredvid en lastbil. Jag vill inte uppmuntra till ohälsosamt beteende. Och jag har överlevnadsinstinkt och överlevnadsinsikt. Jag kan bara hålla med dig om att man skall vara uppmärksam på att man inte alltid syns. Men det ger inte bussen rätt att ignorera problemet.
Fint svar! Tack! Då är vi 100% eniga!

Cykel och buss i rondell
Följande står på Transportstyrelsens hemsida:

Cykla på körbana​

Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.
Det står även såhär:

Cykla på cykelbanan​

Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Vid färd med cykel får barn till och med det år de fyller åtta år använda gångbana om cykelbana saknas. Reglerna för placering är desamma som på vägen: du cyklar på höger sida och gör omkörning till vänster.

Cykel och buss i rondell
Det står även såhär:

Cykla på cykelbanan​

Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Vid färd med cykel får barn till och med det år de fyller åtta år använda gångbana om cykelbana saknas. Reglerna för placering är desamma som på vägen: du cyklar på höger sida och gör omkörning till vänster.
Ja..
Vet inte varför du tycker att råden några gett är märkliga? Och kan inte heller veta om bilden i inlägg 11 stämmer med verkligheten, men utgår från att den gör det. Med det som bakgrund så hade jag själv om jag cyklat där tänkt likadant som många av rådgivarna i tråden tex: (med undantag av nr 1) jag hade inte vågat åka samtidigt med bussen.
1. Tråden är väl besvarad för länge sedan? Busschauffören utsatte dig för fara. Han begick ett brott. Om han inte prejat dig utan hållit sig på sin kant hade ni ju fint åkt genom rondellen tillsammans tolkar jag det som. Då blir det ju som två bilar i en stor rondell. Åker ut samtidigt och i var sin fil i rondellen. Inga problem.

2. Angående andra korsningar: Jag är ALDRIG bredvid en buss/lastbil i korsning. Någonsin. Antingen framför (alltså, bokstavligt talat). Tex vid rödljus. Vänder mig om och ser busschauffören i ögonen. Annars - bakom. Alltid med ögonen på höger framhjul och bromsljusen. Det absolut vanligaste sättet att dö är svängande lastbil.

Om jag hålller samma fart som bussen men lägger mig någon m bakom och lite till höger förlorar jag ju bara tiden det tar att cykla de 14 meter eller hur lång en buss är. Det är försumbart. Dessutom kan man då följa i bussens fart och hålla samma rytm som övrig trafik.

Cykel och buss i rondell
Ja..
Vet inte varför du tycker att råden några gett är märkliga? Och kan inte heller veta om bilden i inlägg 11 stämmer med verkligheten, men utgår från att den gör det. Med det som bakgrund så hade jag själv om jag cyklat där tänkt likadant som många av rådgivarna i tråden tex: (med undantag av nr 1) jag hade inte vågat åka samtidigt med bussen.
Tycker bara det är märkligt att råda någon att framföra sin cykel på en biltrafikerad väg istället för att använda cykelbanan till det syftet den byggts, känns också säkrare då ingen bil eller bus kör där.

Cykel och buss i rondell
Tycker bara det är märkligt att råda någon att framföra sin cykel på en biltrafikerad väg istället för att använda cykelbanan till det syftet den byggts, känns också säkrare då ingen bil eller bus kör där.

Nej, det är ofta säkrare att köra på vägbanan precis för att då inte en bil en buss kan köra bredvid dig. Den här tråden är en riktigt bra exempel på det! På stora gatorna i Stockholm föredrar jag ofta att cykla på vägbanan pga flera anledningar. Största anledningen är att cykelbanor ofta är bakom parkerade bilar och svänger bredvid vägbanan precis innan korsningar där risken är hög att en bilist inte ser dig.

Cykel och buss i rondell
Nej, det är ofta säkrare att köra på vägbanan precis för att då inte en bil en buss kan köra bredvid dig. Den här tråden är en riktigt bra exempel på det! På stora gatorna i Stockholm föredrar jag ofta att cykla på vägbanan pga flera anledningar. Största anledningen är att cykelbanor ofta är bakom parkerade bilar och svänger bredvid vägbanan precis innan korsningar där risken är hög att en bilist inte ser dig.
Jag förstår att det kan finnas undantag där det känns säkrare att cykla på vägen men i grunden står jag för att cyklar ska hålla sig till cykelbanan för det säkraste alternativet.

Cykel och buss i rondell
Dels det och du helt enkelt inte använder den vägen som är avsedd för den typen av transportmedel som du använder.
Enligt dig ja, men inte enligt lagstiftaren som lämnar öppet att välja för användaren i fallet cykelbana. Och du har rätt att tycka att jag gör fel, och att vad lagstiftaren borde varit annorlunda. Men det är din åsikt, inte mer.

Cykel och buss i rondell
Enligt dig ja, men inte enligt lagstiftaren som lämnar öppet att välja för användaren i fallet cykelbana. Och du har rätt att tycka att jag gör fel, och att vad lagstiftaren borde varit annorlunda. Men det är din åsikt, inte mer.
Lagstiftningen säger såhär:

Cykla på cykelbanan​

Det står ganska tydligt att du SKA normalt använda cykelbanan, det är alltså inte för tolkning.

Cykel och buss i rondell
Respekterar din åsikt. Cyklar i stan och på Hisingen där jag bor och lands och grusvägar och så klart cyklar jag på cykelbanorna när det går och på vägen när jag måste.

Cykel och buss i rondell
Som en erfaren cyklist (och människa) så kan jag tycka att man själv kan välja vad som är den säkraste vägen. Ur överlevnadssynpunkt.

Cykel och buss i rondell
Lagstiftningen säger såhär:

Cykla på cykelbanan​

Det står ganska tydligt att du SKA normalt använda cykelbanan, det är alltså inte för tolkning.
Det står att jag ska som normalfall, men även att jag får cykla på körbana, om jag är särskilt försiktig, minst 15 år och det inte är mer än 50km/t som hastighetsgräns (som visats tidigare i tråden). Alltså har jag ett val. Alltså är det inte ett hårt skall utan undantag. Alltså måste jag inte. Det är inte heller tolkning. Om något är det du som tolkar att följande inte gäller.

Cykla på körbana

Cykel och buss i rondell
Ofta budgetlösningar påhittade av ickecyklister som verkar tro att det blir säkrare om cykelbanorna är livsfarliga eftersom folk då tar det lugnare. Till synes införda för att visa att man bryr sig om miljön.
Om man ser cykling som en trafiksäkerhetsfråga i första hand så är det så mycket som klarnar. Om cykling i första hand handlar om trafiksäkerhet så är den bästa indikatorn antalet döda och skadade. Om en sysselsättning orsakar en massa dödade och skadade så är det bästa sättet att minska antalet döda och skadade att se till att så få som möjligt ägnar sig åt sysselsättningen.

Alltså: att göra det besvärligt att cykla är en satsning på cyklingen.

Cykel och buss i rondell
Kul att så många vuxna människor har så mycket känslor kring att någon tycker att cyklister ska generellt cykla på hänvisad bana för det.

Kul att man kan skapa så mycket känslor och diskussion!

Cykel och buss i rondell
Kul att så många vuxna människor har så mycket känslor kring att någon tycker att cyklister ska generellt cykla på hänvisad bana för det.

Kul att man kan skapa så mycket känslor och diskussion!
Hmm jo men det kunde lika gärna varit om dig detta inlägg postats. Som jag som utomstående betraktare av tuppfäktningen upplevt era inlägg i denna lilla debatt..

Cykel och buss i rondell
Hmm jo men det kunde lika gärna varit om dig detta inlägg postats. Som jag som utomstående betraktare av tuppfäktningen upplevt era inlägg i denna lilla debatt..
Tuppfäktning får stå för dem som reagerar med skratt emojis på en enkel åsikt. Jag står för vad jag tycker. Inlägget hade omöjligt kunnat handla om mig och det är inte sagt med något ont om personen det handlar om.

Tillbaka
Topp