Cykel och buss i rondell
Högerregeln gäller inte vid infart till en cirkulationsplats, där gäller vänsterregeln. Cirkulationsplatsen börjar vid väjningspliktmarkeringen. På dina bilder är det två körfält, varav det ena för cyklister, jämte varandra fram till väjningspliktlinjen.Tack för alla inlägg och perspektiv som ni gett mig. Jag håller med om att det är egentligen 2 trådar i diskussionen Åsikter vs Trafikregler.
Jag uppskattar att vi lever i ett samhälle där alla får ha sin åsikt men jag älskar att vi lever i ett samhälle där lagar och förordningar gäller istället för åsikter!
Jag lever efter att "dina rättigheter slutar där andras rättigheter börjar" som är en grundläggande princip som innebär att individuella friheter och rättigheter inte får inkräkta på eller skada andra personers friheter och rättigheter, vilket är avgörande för ett harmoniskt och rättvist samhälle.Denna princip är central för att upprätthålla en balans där alla kan utöva sina rättigheter utan att kränka sina medmänniskor. Jag uppmuntrar aldrig till att premiera de som bär sig illa åt.
Det jag tar med mig från forumstråden är att:
- Situationen uppstod på grund av dålig utformning av väg och cykelbana.
- Problemet är inte lagstiftningen eller brist på lagstiftning för gemensam inträde till rondellen. Situationen skapades redan innan rondellen genom att bussen korsade cykelbanan. (tack för att ni gjorde mig uppmärksam på detta). (Jag tror att merparten här ändå anser att om det varit i en korsning istället för rondell så har man rätt att cykla bredvid bussen och inte vänta på att bussen skall passera innan man cyklar in i korsningen om allt övrigt är samma i situationen).
- Busschauffören kan ha sagt att han hade råkoll på mig för att dölja att han inte ser sig om. I detta fallet gjorde det bara saken värre då det skulle betyda att medvetet försökte köra mig av vägen. Jag upplever dock mer och mer att bilister medvetet försöker blockera cyklister vid rödljus (geom att ställa sig så långt åt höger som möjligt även på en bred väg) mm. Så för mig var det inte otroligt att busschauffören medvetet försökte detta.
- Högerregeln. Jag tänkte tidigare den som en regel där den andra trafikanten kommer 90 grader i förhållande till mig omedvetet. Ni fick mig att inse att högerregeln inte har något vinkelkrav :-)
Så länge det är två körfält så har ni ömsesidig väjningsplikt, dvs ni får inte byta körfält om det hindrar den andre. Om jag förstod dig rätt så gjorde bussföraren det och gjorde då fel. Eftersom han körde in i cykelfältet utan mening att korsa det gör det hela ännu värre.
Men när du kör in i cirkulationsplatsen så har du väjningsplikt mot trafik som befinner sig i cirkulationsplatsen eller är på väg in den från ett körfält till vänster om dig. Eftersom cirkulationsplatsen bara har ett körfält så gjorde du fel när du tänkte köra in jämte bussen. Det är möjligt att både du och bussen får plats bredvid varandra, men formellt så gör du fel och ökar risken för en olycka. Långa fordon behöver lite extra bredd när de svänger.