Cykel på tåg

• Trådstartare Trådstartare BC
  • Start datum Start datum

BC

Aktiv medlem
Cykel på tåg
Fick just ett reklam-mail från http://www.veolia-transport.se "Lapplandståget".

Cut and pastar,
Veolia2010.jpg ht=307

Cykel på tåg
Verkade ju fint till jag såg följande..
Capture.JPG ht=540

Dvs: Jag kan inte ta cykel norrut från Vännäs som är min "lokala" station efterssom jag bor i Umeå.
Jag får ej heller av cykeln i Vännäs påväg söderut när jag ska hem.

Men ska jag söderut därimot..

Senast redigerad av en moderator:
Cykel på tåg
Haha! Det är Ryanair på räls:

"OBS! Tågen på linjen Malmö - Stockholm trafikerar Malmö Syd/Svågertorp och inte Malmö C."

Nåväl, det öppnar ju en del långfärdsmöjligheter som kanske blivit för trista annars.

Cykel på tåg
- " I vår rymliga gods-vagn som alltid är påkopplad längs fram el bak, så finns det gott om plats för skrymmande baggage som tex cyklar, ryggsäckar och liknande. På varje station är det möjligt att själv lasta på eller av tex en MTB eller en touring-cykel med packning, utan extra bokning, köp bara en cykelbiljett för några eur först.... "

------- Wake up man, did you dream about local trains in Italy or Switzerland again ?

Cykel på tåg
Visst, ryan-air-metoder är väl inte det bästa, men jag tycker ändå det är bra att man tar initiativ och erbjuder en tjänst som många efterfrågar. Förhoppningsvis hänger fler på, och förhoppningsvis skapar det lite konkurrens.

Spontant känns de dock som fler skulle vilja ta cykel på tåget till Åre dit veolia också kör...

Cykel på tåg
Även SJ, SJ gamle vän, konstigt att du lever än erbjuder cykeltransport på vissa sträckor. Gbg-Åre t.ex Men massor med regler, extra avgifter (extra-extra-avgifter om man vill att de skall göra något) och att man måste visa sina Papieren mm gör att SJ känns måttligt roande.

Veolias tåg går Malmö-Narvik fredag-lördag och tillbaka söndag-måndag.

Cykel på tåg
Hade helt missat denna tråden. Det är ju lysande att man kan ta med cykeln för en billig penning mellan Stockholm och Malmö. Synd att jag inte visste det senaste gången jag åkte ner. Vid nästa jobbresa till Köpenhamn, så tar jag nog cykeln med till Malmö. Parkerar den hos föräldrarna under tiden jag är i Köpenhamn och kör en repa i bokskogen på kvällen och/eller helgen.

Edit: Äh, tåget gick ju fel dagar.

Senast redigerad av en moderator:
Cykel på tåg
Skrev den här uppgivna texten om SJ:s cykelpolicy förra året: Cykel på tåg? Tack som fan! och inget verkar ha ändrats. SJ är fortfarande samma såphala låtsasföretag.

Däremot blev jag väldigt glad nu i helgen över att jag kunde ta med min nya rat bike från Sthlm till Uppsala på pendeltåg och Upptåget i helgen då varken jag eller cykel var i form för en niomilare. Vissa tågföretag lär sig med tiden.

Cykel på tåg
Kul läsning, bra skrivet Campa.

Jag har faktiskt lyckats med att ta med cyklar flera gånger på tåg, lös med framgaffel och hjulen bara, och så sopsäckar och tejp. Vips så är det bara cykeldelar och ingen cykel.

Cykel på tåg
Hittade precis denna rapport från banverket som handlar om cykel på tåg.

trafikverket.se/PageFiles/1753/Rapport_Cykel%20på%20tåg_2010-1.pdf

/Phredhe

Cykel på tåg
Nu på semestern har jag testat lite alternativ till SJs officiella tåg-policy.

1. Krösatåg (pendeltåg i Småland).
DSC00353.JPG ht=375

Cyklar kostar 30kr/st. 2 av 3 konduktörer orkar inte bry sig om att ta betalt. Gott om plats på de moderna vagnarna, lite trängre på de mindre, äldre vagnarna.

2. Pågatåg/Öresundståg (pendeltåg i Sydsverige)
DSC00480.JPG ht=379

Cyklar åker för barnbiljett, och nej, det går inte att vara påhittig och köra på deras Duo/Familj-erbjudande. Gott om plats för cyklarna med "säkerhetsbälten" att hålla fast dem med.

3. SJ Regionaltåg med cykeln i väska
DSC00548.JPG ht=375

Extremt gott om plats. En vagn tar utan vidare 6 cyklar i väska. På X2000 är det direkt svårt att få plats med ngt större än kabinväskor, men dessa regionaltåg kan ta hur mkt bagage som helst. Inga problem med konduktörerna.

Cykel på tåg
Mina cyklar har testat nummer 2 och 3 med stor framgång.

På X2000 har de åkt i väska och fått stå antingen på tomma säten eller vid kaffet i första klass alla gånger utom en, då jag fick ha den vid in/utgången från vagnen. Har gått hur bra som helst om man förhandlar lite vänligt med konduktörerna om var de tycker att man ska ha den.

Cykel på tåg
Provade också att ta med cykel på tåg i sommar. Köpte biljetterna på SJs resebutik och det blev fel.... ingen på resebutiken hade en aning om hur man bokade cykel visade det sig så det blev fel. Fick biljett till ett tåg som det inte gick att lasta cykel på vid min station... Men all heder ändå åt personalen på resebutiken som löste problemet som blev då jag stod på stationen med min cykel (kollade inte vad det stod på biljetten förren sent kvällen innan avresa) och ingen cykelbiljett. Med på tåget kom jag ialla fall och på ett smidigare sätt då jag slapp lämna cyklen långt bort på en spditionsfirma, lastad själv med lite hjälp av konduktör och resebutikens personal.

Öresundståg var mycket enklare, bara att rulla på själv. Så borde alla tåg vara.

Cykel på tåg
Sj kämpar på i sin takt som vanligt.

"
Cykel ombord
Ta med dig cykeln på tåget.
SJs sommarerbjudande
Vi ser för närvarande över möjligheten att ta med cykeln på tåget i sommar. Vidare information publiceras här under april.
"

Cykel på tåg
Hur svårt kan det vara? Nu har dom akjutit upp det en månad till.

"SJs sommarerbjudande
Vi ser för närvarande över möjligheten att ta med cykeln på tåget i sommar. Vidare information publiceras här under maj."

Tillbaka
Topp