Cykel på taket, framåt eller bakåt?

AX3L

Aktiv medlem
Detta kanske egentligen är en fråga för "frågor du inte vågar ställa-tråden", men hur som helst.

Jag har beställt en ny sån minimalistisk hållare för takräcket till mtbn där man fäster hojen direkt i den genomgående axeln, dvs i gaffeln. Sedan tidigare har jag en likadan lösning till racern. Den har alltid rest framåt pga aerodynamiken, men jag tycker mig se att mountainbikear ofta är vända åt andra hållet när man ser dom i trafiken. Hittills har jag över-analyserat fram följande argument:

Bakåt
- gaffelbenen är mer skyddade mot stenskott.
- något lättare att ha två cyklar bredvid varandra om racern står framåt (oftast har jag dock bara en).
- vid en inbromsning kommer den inte flyga framåt över sin egen axel in i framrutan.

Framåt
- det känns stabilare med fästet fram, jämför att kasta en dartpil åt fel håll.
- bättre aerodynamik (instinktivt).
- estetiskt ser det ju bättre ut, vad det nu har för relevans.

Vad säger happypanelen? Hållaren ska skruvas fast, så det blir inte till att växla fram och tillbaka.

Edit: En annan knäpp idé jag haft är att (på en Saab 9-3 SportSedan) fästa den som man. Sätter cyklar på sportbilar:

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/00/49/3e/00493e59672dc4724855182e9acc7739.jpg

Tanken är att få ner maxhöjden vilket alltid är bra om man behöver brottas med garage, samt att förbättra aerodynamiken. Bakhjulet fixerar jag då med en sugkopp som man lyfter fönster med, precis som seasucker. Nackdelen (and it's a big one) är att man inte kan öppna bakluckan helt. Finns det nån annan knäpp idé som faktiskt fungerar som jag inte tänkt på är det alltid kul att höra :) Tips på hjulhållare för taket till 15mm likaså!

Senast ändrad:
Tycker sista punkten är viktigast så min åker framåt :-)
Tror knappast att det bakre fästet ger med sig vid en inbromsning så den punkten kan du nog stryka.

Var vill du helst (inte) ha de döda insekterna? ;-) Aerodynamiskt (m.a.p. bränsleförbrukning) måste man nog göra vindtunneltester för att kunna lista ut vad som är bäst, eftersom cykelns egen aerodynamik sammanfaller med bilens.

Vi kör oftast med tre eller fyra racer på taket. Svårt att få alla åt samma håll :)

Däremot tycker jag framhjulet fladdrar något mer på de med styret framåt. (Thule ProRide 591)

Såg nyss en artikel på mtbr. Upp till 35% högre förbrukning med cyklarna på taket.

Många har ju skydd på gaffelbenen har jag sett.

NickPick sa:
Såg nyss en artikel på mtbr. Upp till 35% högre förbrukning med cyklarna på taket.

Många har ju skydd på gaffelbenen har jag sett.

Då undrar man ju vilken bil de testat med. Min drar mer, men handlar kanske om 1 dl eller nått per mil i 120 km/h typ. Men visst, kör man fortare än så, då ökar förbrukningen rätt fort (stegrar).

Kör med en bakåt och en framåt, dels pga att det är lättast att få till bra med de ställ jag har (Thule 598), dels pga att på min bil slog styrena i varandra när båda stor framåt.

Jensen sa:
Då undrar man ju vilken bil de testat med. Min drar mer, men handlar kanske om 1 dl eller nått per mil i 120 km/h typ. Men visst, kör man fortare än så, då ökar förbrukningen rätt fort (stegrar).

Ja, det är ju en högst relevant fråga, villen bil kör du med? 1dl/mil är ju en absolut siffra, hur mycket innebär det på din bil?

På min skulle det innebära drygt 20% då den snittar strax under halvlitern utan något på taket...
Själv har jag inte testat än då jag fick mina takhållare och räcken i onsdags, har bara använt dem tillsammans med en stor husvagn bakom bilen, så vet inte hur mycket just cyklarna på taket gör.

Om man ska ge sig på att generalisera lite så skulle jag kunna tänka mig att stora, klumpiga bilar med inte helt fantastiska aerodynamiska egenskaper så ökar förbrukningen procentuellt mindre än på små lätta bilar med bra aerodynamiska egenskaper...

Med tre cyklar på taket gick min S80 med automat från 0,7 i 100 till litern blankt. Som bonus blev den helt död att köra på grund av det extra motståndet. Tre endurocyklar då så inga smäckra skapelser. Men ändå.

Sparade två dl milen eller nåt på att skaffa hållare till kroken istället.

På V70n är extraförbrukningen med cyklar på kroken ännu mindre så skillnaden ökar nog, inte för att jag tänkt prova.

e120guru sa:
Jensen sa:

Ja, det är ju en högst relevant fråga, villen bil kör du med? 1dl/mil är ju en absolut siffra, hur mycket innebär det på din bil?

På min skulle det innebära drygt 20% då den snittar strax under halvlitern utan något på taket...
Själv har jag inte testat än då jag fick mina takhållare och räcken i onsdags, har bara använt dem tillsammans med en stor husvagn bakom bilen, så vet inte hur mycket just cyklarna på taket gör.

Om man ska ge sig på att generalisera lite så skulle jag kunna tänka mig att stora, klumpiga bilar med inte helt fantastiska aerodynamiska egenskaper så ökar förbrukningen procentuellt mindre än på små lätta bilar med bra aerodynamiska egenskaper...

2007 Audi A4 2,0 tdi Multitronic. Visserligen inte supersnål från början. Ingen direktinsprutning på den motorn. Men går från 0,7 till 0,8 typ i motorvägsfart. Men ja det kan säkert skilja mellan olika bilar. Undrade bara hur man kom fram till en sådan generalisering :-).

Och ja, märks tydligt i hur bilen upplevs med cyklar på taket :-)

Ungefär 30-40 procent ökning i förbrukning med 3-4 cyklar på taket är vad jag själv uppskattade det till när jag körde med det för några år sen. Vilket håll de står spelar ingen roll.

Jag tror absolut att en bakvänd cykel har mindre luftmotstånd rent aerodynamiskt, om inte stället bidrar på något vis.

singletrack sa:
Min lbs påstår dämpningen tar stryk om cykeln är framåtvänd på grund av att insekter fastnar och torkar in.

Men man torkar väl bort insekterna innan man drar ut i skogen?

Dessutom känns det mer som en fråga om vilken sida av frambenen man vill ha flugorna på. Jag hade lika mycket insektsmos på sadelstagen som på framgafflarna efter mina turer i sommar.

Kul med så mycket respons :)

Nej aerodynamiken får jag medge att det är en högst subjektiv bedömning som ligger till grund för att jag tror att den är bättre framåt än bakåt, men det känns som att fronten bryter vinden bättre än bakdäck/bakgaffel och allt det. Dessutom är ju cykeln när den sitter i gaffeln lutad nedåt, och aerodynamiskt (tänk dragracebil) vill man ju ha kilformen nedåt. Hur det blir i kombination med bil och sånt på det låter jag vara osagt dock. Makten är ju inne på något med att ljudnivån ska vara så låg som möjligt, och det är kanske inte nödvändigtvis detsamma som lägst luftmotstånd?

Jo bilen drar mer med cyklar på taket och har jag möjlighet fäller jag hellre sätet och lägger in den. Men ibland ska ju folk och annat med i bilen, och en lerig mtb lägger jag ogärna in i bilen också. Hållare på kroken har jag testat och min erfarenhet är att antingen repas cyklar, bilen eller så blir cyklarna bara allmänt geggiga och jävliga när det börjar regna och ruska. Nej cyklarna ska upp på taket och frågan är bara hur de ska monteras där! Och de ska monteras med gaffeln, så framhjulen kommer icke fladdra :)

Men kan man sammanfatta det med att det spelar mindre roll, men att framåt kanske ändå är bäst? Jag tänkte testa lite med min speciallösning med cykeln över bakrutan alá sportbil för långdistans, det hade isf talat för att de ska åka baklänges på kortare turer.

Det förstås! Och man får cykla väldigt långt framåt för att kompensera för att cykelns mätare rullar bakåt så långt! Summan av alla mil på en säsong blir kanske rentav negativ om cykeln åker baklänges?

NickPick sa:

Du låter helt orimligt mycket tycker jag.
Ökningen i luftmotståndet för två lösa cyklar kan inte vara högre än för en ensam lvg cyklist tror jag, ca 200Watt i 40km/t. Motsvarar ca 3000 Watt i 100km/t. En modern bil har i storleksordningen 10,000 Watt luftmotstånd i 100km/t, sen tillkommer rullmotstånd på minst lika mycket.

Rullmotståndet är lägre än luftmotståndet långt innan 100 km/h.

Tre cyklar gav som sagt närmare 40 % ökning för min del. Men det verkar variera friskt från bil till bil.

Min i40 går från 0.56 till 0.62 med två mtb fästa i gaffeln (en 565 och en 561) och en fäst i båda hjulen (Thule 591).
Man får väl räkna på hur mycket man kör med cykel på taket, totalt sätt är kanske inte den högre förbrukningen många hundralappar på ett år.

Är ställen krocktestade på båda hållen?

För mig är takmontering det absolut mest praktiska, sen att det inte är så snyggt att köra runt med hela tiden är väl en sak.

Vi verkar ha samma upplevelse, vi som kommer med siffror angående ökad förbrukning. 30-40 procent. Då menar jag med 3-4 cyklar på taket. Att ha cyklar på baksidan av bilen gjorde däremot inte så stor skillnad. Har inga siffror, men det var så liten skillnad att jag inte brydde mig om att lägga tankekraft på det.

Vad kan vi dra för slutsats då? Helst bakåt både för cykelns skull och för aerodynamiken? Om nu cyklarna ska upp på taket, vilket såklart är en annan diskussion.

Förresten, här där det finns många smarta lösningar på alla möjliga cykelrelaterade problem. Är det någon som har någon smart lösning relaterat till cyklar på tak, typ för att förbättra aerodynamiken?

Sätt typ rörisolering eller en trasa eller vad som helst runt gaffelbenen. Har sett flertalet som sätter på något slags skydd.

Jag kan skriva under på uppåt 35% i alla fall minst 25% med fyra cyklar på taket Spanien och tillbaks. Två framåt två bakåt. Det är enklare att tvätta insekter från baksidan av cykeln, väldigt svåra att få bort från styrlindan. Sett såna där skydd man kan sätta på, men det blir ju som stora segel och lär nog slänga på ytterligare % på förbrukningen.

Körde Sälen tor förra veckan med 1 MTB och takbox snittade 0,7 med en XC70 D4 AWD. Så takbox och cykel gör +15% på förbrukningen ungefär och då tror jag att boxen står för större delen...

landen sa:
Jag kan skriva under på uppåt 35% i alla fall minst 25% med fyra cyklar på taket Spanien och tillbaks. Två framåt två bakåt. Det är enklare att tvätta insekter från baksidan av cykeln, väldigt svåra att få bort från styrlindan. Sett såna där skydd man kan sätta på, men det blir ju som stora segel och lär nog slänga på ytterligare % på förbrukningen.

Jag har sådana skydd som täcker styret och gaffelbenen. Skyddar utmärkt mot flugor så ska man till något hyfsat lokalt ställe å bara har max 70-80-vägar att åka på så rekommenderar jag det. På motorvägen så blir det för mycket vindmotstånd och förbrukningen drar iväg samtidigt som bilen känns väldigt "svajig" och jobbigt att köra.

På motorväg rekommenderar jag att linda styret med plastfolie om man vill ha insektsskydd som inte påverkar aerodynamiken. Vik den gärna två- eller tredubbel först så går det lättare att linda och den håller bättre.

Tillbaka
Topp