Cykel, pendling 2,5 mil, noob

Johd01

Ny medlem
Hej!

Jag funderar på att cykla till jobbet.

2 km grusväg följt av 2 mil cykelbana

Riktig amatör vad gäller cykling men vältränad, löper och styrketränar.

Först var jag inne på att köpa en racer och cykla på men sedan har jag börjat fundera på elcykel.

Någon som har erfarenhet av denna?
Trek Conduit+

http://www.elcykelvaruhuset.se/sv/utvalda-produkter/trek-conduit-svart.html

Anledningen till elcykel är att det kanske inte blir hållbart att räjsa på vanligt 5 mil om dagen .. jag har ju inte planerat att införa cykel som min nya träningsform.

Tacksam för svar!

Nu har jag ingen cx men jag skulle aldrig vänja mig vid att pendla 5 mil per dag. Det tar tid och skulle gå utöver annan träning som jag hellre gör.

För väldigt många så tror jag att en elcykel skulle vara det bästa om planen är att pendla över 2 mil enkel väg året runt.

Cyklar 41km enkel som pendling på något CX liknande. Fungerar bra, men kör iofs bara 2 dagar i veckan.

Viktigt att inte frestas att köra för hårt eftersom man då tenderar att bli sliten.

Johd01 sa:
jag har ju inte planerat att införa cykel som min nya träningsform.
Det var ju synd för annars är det ju ett gyllene tillfälle :-)
[2,5 mil är lagom för att få upp pulsen så man behöver ta en liten dusch.]

Men en elcykel kanske kan vara något om man hellre håller sig till jämn låg fart och orkar planera så att batterier är laddade.

görveln sa:
Nu har jag ingen cx men jag skulle aldrig vänja mig vid att pendla 5 mil per dag. Det tar tid och skulle gå utöver annan träning som jag hellre gör.

För väldigt många så tror jag att en elcykel skulle vara det bästa om planen är att pendla över 2 mil enkel väg året runt.

Det tar ju längre tid med elcykel. Den hjälper ju bara till upp till 25 km/h å sen är den ju bara en tung cykel.

Köpte en cx i början av förra året. Jag tränar en del men vill inte påstå att jag är vältränad. Min plan var att i början cykla 2 till 3 dagar i veckan. Jag har ganska exakt 22 km enkel resa. Det är ganska kuperat och 5-6 km av vägen är grus/skogsväg. I början tog det ca 1 timme och nu är jag nere på ca 45 min utan att ta ut mig helt.

Tycker det funkar bra att pendla den sträckan med cykel. Jag åker så jag är på jobbet 20-30 minuter tidigare så jag hinner duscha, byta om och äta lite.

Jag tycker du ska köpa en cx som som staine säger. Du får en ok hoj för halva priset på elcykeln och om du märker att det inte va din grej så sälj och testa en elcykel.

De flesta elcyklar klarar att köras 5 mil på full assistans, så du kan ladda batteriet varje kväll när du kommer hem.
Sen kan man ju köra på lägre assistansgrader också... ;-)

Hej

Det låter som om man ska testa med en vanlig cykel först isf.

Vad rekommenderar ni för någon, jag vet inte ens vad CX är (jag ska googla det efter detta inlägg)

En kompis rekommenderade canyon urban 4.0
edit: denna verkade dock slut som fan på deras hemsida..

Senast ändrad:
Varning för spam, men just nu lutar det åt Commuter 3.0, sedan om det känns bra med cyklandet så kan jag uppgradera mig (eller köpa en elcykel).

Jag har förstått utifrån andra trådar här på forumet att Canyon har lite spännande däckdimension (verkar inte ens framgå på hemsidan???). Och att man får gå på 26" däck vad gäller vinterdäck?

ceel sa:
görveln sa:

Det tar ju längre tid med elcykel. Den hjälper ju bara till upp till 25 km/h å sen är den ju bara en tung cykel.

Om det tar längre tid med elcykel beror på kupering, underlag, vind, cyklistens form, cyklistens intresse av att ta ut sig etc. Att byta om och duscha tar också en hel del tid.

Jag tror att det är en hel del pendlare som skulle spara tid på att cykla med en elcykel men det gäller nog inte de som har cykel som sitt stora intresse och bor där det är platt.

Johd01 sa:
Varning för spam, men just nu lutar det åt Commuter 3.0, sedan om det känns bra med cyklandet så kan jag uppgradera mig (eller köpa en elcykel).

Jag har förstått utifrån andra trådar här på forumet att Canyon har lite spännande däckdimension (verkar inte ens framgå på hemsidan???). Och att man får gå på 26" däck vad gäller vinterdäck?

5 mil per dag med rakt styre funkar, men så jäkla kul är det inte alltid. Mitt tips är att kolla efter nåt med bock – mycket trevligare att kunna variera handposition och sittställning.

Nu vet jag ju inte var du huserar, men plats för dubbdäck är ju bra om man inte bor frostfritt, och fästen för skärmar är ett måste.

Jag pendlar 2x25 km. Tog flera månader att vänja sig vid det. Funkar hyggligt vår-sommar-höst. Men sliter en del under vintern.
Hade elcykel ett par vinterveckor. Funkade fint. Tidsmässigt så kompenserade den för vinterföre och vinterdäck.
Tyckte inte alls att elcykeln bara kändes som "en tung cykel" över 25.
Går det +25 är det antagligen ganska platt och lättåkt. Där spelar vikten inte så stor roll. Och halkar man under 25, som i backar och korsningar, så kopplar ju motorn in och kompenserar för vikten.

Johd01 sa:

Jag tror bara du missuppfattat det där med däck. Den har 28"/622/700 - idiotiskt system för övrigt men så är det.

Men hursomhelst, Commuter funkar säkert och den hade ett vettigt pris. När jag tittar närmare på den ser det ut som de tänkt till ordentligt faktiskt. Den har 9-delat Shimano vilket är bra, slitstarkt och billigt, bra skärmar som täcker ordentligt fram, "topp fem" pendlardäcken Schwalbe G One, ordentliga plattpedaler (dvs ej sk korgar). Inbyggd belysning är snyggt och kul. Osäkert hur effektiv den är men börjar du nu sommar/höst är det ju inte noga.

Utväxlingen med kassett 11-34 och 42T enkelklinga fram är troligen rätt bra för "normalpendling" definitivt inte för kort.

Det är en smaksak med rakt eller bockstyre. Själv har jag pendlat med båda och det är bock som gäller. Men en bekant som pendlar både längre, hårdare och fortare kör en Nishiki lvghybrid.

Har du en blåsig pendling kanske bockstyre är vettigt

Här är en länk till en typisk "pendlarcross"

https://www.xxl.se/white-white-cr-p...gclsrc=aw.ds&dclid=COiQrNan6tQCFRWZGAodb-ILYw

Fördelen med cykeltypen är att den även funkar för ren träning, från landsväg till lättare stigcykling.

Den cykeln jag köpte förra våren var en som motsvarar den här. https://xxl.se/white-cx-pro-17-cyclocross-cykel/p/1132120_1_style

Går att ha både stänkskärmar och pakethållare på den och jag hade vart nöjd om det inte va så att jag var för kort för den minsta ramen.

Ända skillnaden är att det satt en hydraulisk 105 grupp på den jag köpte. Jag kan för lite för att säga om det spelar någon roll.

CykelX(cross) är det jag hade valt med tanke på sträckan och möjligheten att få in dubbdäck på vintern.
Skärmar går att sätta fast med gummerade rörklammer/upphäng.
De första veckorna är sega men du kommer snabbt in i pendlandet och får fart på cykeln. Börja så snart som möjligt.
Det är jobbigare att börja under hösten-våren.

Antingen cx eller elcyklar säger jag. En hybrid med rakt styre kommer givetvis funka, men det är såpass lång sträcka att jag tycker du skall optimera fordonet för att kapa tid. En skärmförsedd cx med för säsongen lämpliga däck är bäst om du vill träna, känner du att duvill träna annat och inte bara cykelpendlingsträna kanske en elcykel är vettigare?
Jag pendlar 2x23 km varje dag på cx (eller landsvägscykel soliga dagar ibland) och det blir i stort sett min enda träning. Jag skulle iofs gärna träna något mer någon dag till på vardagar, men rent familjemässigt är det svårt att motivera när jag ändå "tränar" 1.45 h varje dag. Skulle jag åka bil eller mc till jobbet skulle jag spara marginellt med tid och ändå inte komma upp i samma träningsdos sammanlagt på ett rimligt sätt på en vecka. En elcykel skulle i mitt fall bara plocka bort träningstid, men inte minska restiden.
Mitt råd är alltså att tänka över om du verkligen vill utnyttja pendlingen som träningstid eller inte. Om svaret är träning så är cx det självklara rådet.

Tillbaka
Topp